Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

Hej, och mycket intressanta uppgifter, joelpurra. Du väckte rent av hoppet hos mig att den nyss utgivna (för bara en vecka sedan) android-x86-6.0-r1 eventuellt kunde funka med nya BankID. Så jag laddade ned det och testade. Men icke. Det blev "BankID har tyvärr stoppats" igen. (Med 32-bits-versionen i alla fall; numera finns ju tydligen även en 64-bits version av Android-x86 som jag inte testat.)

Jag får naturligtvis prova på även Remix OS så småningom (som jag inte tidigare hört talas om). Tyvärr är ju det inte fritt och öppet som Android-x86, så rent principiellt känns det väl egentligen knappast bättre att köra det än Windows i VirtualBox (vilket visat sig gå mycket smidigare än jag trott). Men det tar väl upp mindre plats på hårddisken om inte annat. Även om mitt virtuella Windows tar betydligt mindre plats än jag befarade så blir det ju ändå några gånger mer än en virtuell android. Än så länge är ju Remix OS också, om än slutet och ofritt, åtminstone gratis till skillnad från Windows (även om man kan fuska sig förbi det sistnämnda).

Mycket intressant är det hur som helst att det ändå finns en virtuell android där senaste BankID alltså funkar.

Beträffande OpenGL: Något slags stöd för OpenGL finns alldeles definitivt i det öppna och fria Android-x86. På dess egen sida nämns hur de håller på att förbättra hårdvarustödet för OpenGL. Och jag har bestämt också sett diskussioner om erfarenheter av OpenGL-körning i Android-x86.

Sedan kan man ju fråga sig vad i all världens dar den simpla BankID-appen ska med OpenGL till. Men kanske finns det någon speldesigner-wannabe på Finansiell ID-Teknik?
________________________________________

Vad gäller överföring av BankID mellan olika maskiner har jag tyvärr inga idéer. Det enda jag själv försökt i den vägen var att flytta ett BankID jag hade på mitt fysiska Windows till mitt virtuella. Vilket jag snabbt kunde konstatera inte gick alls. Någon sorts kontroller görs uppenbarligen av att BankID inte flyttas, men hur avancerade de är har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Angående OpenGL kan jag nämna att i Chrome (med ARC) har WebGL varit ett krav hela tiden, alltså även för BankID för Android 6.2.30 som fungerade väl.

$ cat /usr/share/bankid-chrome/manifest.json | grep -A4 require
"requirements": {
"3D": {
"features": ["webgl"]
}
},
Användarvisningsbild
joelpurra
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 sep 2016, 09:28
OS: Mac OS X
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av joelpurra »

Gunnar Hjalmarsson skrev: Jag har mest ägnat mig åt den andra lösningen (att köra BankID för Android med hjälp av Google Chrome), och det felmeddelande som dök upp i terminalen med version 7+ postade jag i det här inlägget. Inget om OpenGL där.
Har inte grävt speciellt djupt i loggarna än, men skulle inte vara förvånad om det är ett helt annat, underliggande problem än just grafiken.

En preliminär gissning är att den bantade versionen av Google Apps jag installerade i den virtuella maskinen inte stödjer allt som bankid förväntar sig. Upptäckte nyligen en sida som kan hjälpa en hel del: Open Gapps. De verkar ha automatiserat paketeringen ordentligt, så man kan hitta både det senaste och arkiverade versioner av gapps -- även kompilerade för x86. Planerar att testa en icke-bantad version, nu när det visat sig enkelt att ladda ner ett uppdaterat paket!
Gunnar Hjalmarsson skrev: Det låter som ett framsteg. :) Första gången jag har hört någon komma så långt på en PC med BankID för Android 7+. Menar du alltså att någon annan slags Android-x86 än denna används i Remix OS?
Remix OS både baseras på och samarbetar med android-x86. Har inte undersökt om det är något annat än den kommersiella paketeringen som skiljer.
Gunnar Hjalmarsson skrev: Antar att du har Handelsbanken, då. Möjligen finns det någon annan Handelsbankskund här som framgångsrikt har flyttat certifikatet mellan olika installationer.
Nej, Ica-banken -- men appen för bankid borde fungera på exakt samma sätt för alla banker vad gäller aktiveringskoden.
Senast redigerad av 1 joelpurra, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
joelpurra
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 sep 2016, 09:28
OS: Mac OS X
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av joelpurra »

Ratatosk skrev:Hej, och mycket intressanta uppgifter, joelpurra. Du väckte rent av hoppet hos mig att den nyss utgivna (för bara en vecka sedan) android-x86-6.0-r1 eventuellt kunde funka med nya BankID.
Det var när den versionen släpptes som jag fick upp hoppet med -- även om jag på grund av tidigare erfarenheter gick direkt till den kommersiellt paketerade versionen ;)
Ratatosk skrev: Så jag laddade ned det och testade. Men icke. Det blev "BankID har tyvärr stoppats" igen. (Med 32-bits-versionen i alla fall; numera finns ju tydligen även en 64-bits version av Android-x86 som jag inte testat.)
Just nu kör jag 32bits-versionen av Remix OS, och emuleringen verkar som sagt fungera. Utöver eventuella grafikproblem gissar jag på att en fetare/uppdaterad version av Google Apps från opengapps.org kan hjälpa. Har du möjlighet att testa i android-x86?

Ratatosk skrev: Sedan kan man ju fråga sig vad i all världens dar den simpla BankID-appen ska med OpenGL till. Men kanske finns det någon speldesigner-wannabe på Finansiell ID-Teknik?
Vad jag kommer ihåg från bankid v6 så hade de en "hemmabygd" knappsats -- det vill säga de använder inte operativsystemets tangentbord. Tänker mig att det är av säkerhetsskäl (Android varnar till och med för avlyssning/dataläckor genom tangentbordsprogram från tredje part), vilket är legitimt. Frågan är om de använder opengl för något så enkelt som ett par knappar?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

joelpurra skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Antar att du har Handelsbanken, då. Möjligen finns det någon annan Handelsbankskund här som framgångsrikt har flyttat certifikatet mellan olika installationer.
Nej, Ica-banken -- men appen för bankid borde fungera på exakt samma sätt för alla banker vad gäller aktiveringskoden.
Absolut. Men om du har ICA Banken borde du enkelt kunna hämta aktiveringskoden via internetbanken utan att besöka något kontor.
Användarvisningsbild
joelpurra
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 sep 2016, 09:28
OS: Mac OS X
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av joelpurra »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Absolut. Men om du har ICA Banken borde du enkelt kunna hämta aktiveringskoden via internetbanken utan att besöka något kontor.
Har de ändrat rutinerna? Beskrivningen på hemsidan nämner i och för sig inte rekommenderade brev, men när jag aktiverade för första gången förra året skickade de ett rekommenderat brev jag var tvungen att personligen hämta ut på postkontoret. (Missade dessutom att aktivera i tid, så fick göra om göra rätt.)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

joelpurra skrev:Har de ändrat rutinerna?
Förra sommaren/hösten hämtade jag ca 10-15 koder via ICA Banken, och varje gång blev jag helt enkelt omdirigerad till någon sida hos BankID där jag kunde avläsa aktiveringskoden.
Användarvisningsbild
joelpurra
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 sep 2016, 09:28
OS: Mac OS X
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av joelpurra »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Förra sommaren/hösten hämtade jag ca 10-15 koder via ICA Banken, och varje gång blev jag helt enkelt omdirigerad till någon sida hos BankID där jag kunde avläsa aktiveringskoden.
Det skulle onekligen göra livet lättare! Om det stämmer även för mig borde jag kunna aktivera bankid i Remix OS, som skulle bli min andra "mobila enhet." Ska testa senare =)

Ica-banken skrev: Fråga: Hur många Mobilt BankID kan jag ha?
Svar: Du kan maximalt ha två Mobilt BankID utfärdade av ICA Banken, på två olika mobila enheter.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ica-banken skrev:Fråga: Hur många Mobilt BankID kan jag ha?
Svar: Du kan maximalt ha två Mobilt BankID utfärdade av ICA Banken, på två olika mobila enheter.
Jovisst, och om du tidigare har hämtat två gånger, är det bara att spärra ett av dem för att hämta ett tredje osv. Man kan alltså ha max två gällande Mobilt BankID samtidigt.
Användarvisningsbild
joelpurra
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 sep 2016, 09:28
OS: Mac OS X
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av joelpurra »

Efter att ha lekt runt en del har jag kommit fram till att byta gapps-version inte verkar göra någon skillnad. Smidigaste lösningen jag hittat är att använda bankid v7.3.0 i Remix OS -- får hoppas att det fungerar till version 8 i alla fall! =)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

joelpurra skrev:Vad som verkar fungera är bankid 7.0 i Remix OS genom VirtualBox. Installationen från ISO strulade först, men en färdig virtual disk image (VDI) fungerade direkt.
Nu har jag också lyckats få igång Remix OS via en vdi-fil från OSBoxes. Av någon anledning fungerade det inte med bara Android-x86 (svart skärm - inget händer).

Kunde sedan installera och starta BankID-appen för Android 7.3.0 utan något trist "BankID har tyvärr stoppats". :)
joelpurra skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Absolut. Men om du har ICA Banken borde du enkelt kunna hämta aktiveringskoden via internetbanken utan att besöka något kontor.
Har de ändrat rutinerna? Beskrivningen på hemsidan nämner i och för sig inte rekommenderade brev, men när jag aktiverade för första gången förra året skickade de ett rekommenderat brev jag var tvungen att personligen hämta ut på postkontoret. (Missade dessutom att aktivera i tid, så fick göra om göra rätt.)
Något verkar ha hänt sedan senast jag hämtade Mobilt BankID hos ICA Banken. Nu kunde inte jag heller hämta direkt, utan enbart beställa för att få någon slags verifieringskod tillsänt mig i ett rekommenderat brev.


Hursomhelst, detta känns lovande. Tack joelpurra för att du delade med dig av lösningen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Upptäckte att Telia tillhandahåller en senare version av Net iD (klienten för Telia e-legitimation) än den vi hade i vårt PPA, så jag har uppdaterat paketet netid.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

Jaha, nu har även jag fått tummen ur och äntligen testat Mobilt BankID i Remix OS i VirtualBox (VDI-fil från OSBoxes). Och visst funkar det.

Några reflexioner:
  1. De virtuella hårddiskarna (vdi-filerna) med färdiga installationer hos OSBoxes underlättar naturligtvis installationsförfarandet. Skapa en virtuell maskin, i med den virtuella hårddisken bara, och sedan är det bara att köra. (Dem såg jag inte till för två år sedan, då jag höll på med Android-x86.)
     
  2. Via den förinstallerade Remix Central gick det ju dock inte att hämta BankID-appen, utan den måste, såvitt jag förstår, hämtas via Google. Först måste man därför köra Play Activator, för att få Play Butik (Play Store) i maskinen.
     
  3. Jag har haft betydligt svårare att hitta relevanta inställningar i Remix OS än jag hade i det tidigare Android-x86.

    Då jag första gången (med Play Store) skulle hämta BankID-appen fick jag fel vid hämtning: "DF-DLA-15". En sökning på det hänvisade till samma standardrecept som vid det "Google Play Butik har tyvärr stoppats" vi tidigare har råkat ut för. Då jag (till sist) hittat inställningarna för att tömma cache och data för Play Butik så hjälpte det dock inte. Och då jag därefter försökte hitta kontoinställningar (för att återinstallera mitt Googlekonto) så kom jag ingenstans.

    Lösningen för mig blev att helt enkelt rycka ut den virtuella hårddisken ur den virtuella maskinen och kasta ut den genom (det virtuella) fönstret. Och sedan börja om med ny virtuell hårddisk.
     
  4. Den direkta orsaken till att jag fick ovan nämnda felmeddelande kan helt enkelt ha varit att jag slarvade. Då man har kört Play Activator får man en varning: "Warning! Please do restart your device to use Google play service." Vilket jag första gången ignorerade.

    Då jag (med ny virtuell hårddisk) efter min andra körning av Play Activator gjorde en total omstart av den virtuella maskinen gick allt bra.
     
  5. Jag missade (se mina ovan nämnda svårigheter att navigera bland inställningarna för Remix OS) att ställa om till svenska innan jag laddade ned BankID-appen. Och då jag nu har ändrat till svenska verkar BankID-appen ha fastnat i att köra engelska lik förbaskat. (Inget jag bryr mig speciellt mycket om – och jag tänker definitivt inte installera om eländet – men lite uselt ändå.)
     
  6. Som joelpurra och Gunnar redan rapporterat funkar nuvarande mobilt BankID v7 felfritt i denna installation.

    Den testinloggning jag gjorde (hos Skatteverket) gick ovanligt segt tyckte jag, men det kan ju ha varit tillfälliga serverproblem, eller möjligen bara inbillning.
     
  7. Remix OS tar, efter installation av Googlegrejer och BankID, ca 2 GB på på hårddisken, klart mera än min tidigare installation av Android-x86 tog upp (drygt 1 GB), men å andra sidan bara lite drygt en femtedel av vad mitt virtuella 32-bits Windows 10 för närvarande tar upp.
     
  8. En viktig poäng är väl också att Remix OS ser ut att för närvarande utgöra det enda sättet att utan fysisk android köra just mobilt BankID. Att banker bara accepterar den mobila varianten är nog mindre vanligt, men förekommer. (I sådana fall borde Remix OS kunna vara av värde för vem som helst utan fysisk android, vare sig han/hon kör Linux, Windows eller Mac.)
Stort tack till joelpurra för denna lösning, och också för att du testade Open GApps med Android-x86 (även om det senare inte gav någonting). :kram:
________________________________________

I förbigående sagt, beträffande svårigheter med att få ut (mobilt) BankID från banker: Skandiabanken är visserligen en av de sju ägarna av Finansiell ID-Teknik (en av de fyra mindre), men från dem får man fortfarande mycket snabbt och enkelt ut BankID, utan några resor till postkontor. Förutsättningen är att man, som jag, har en gammaldags dumbphone registrerad hos dem. (Förmåga att ta emot SMS krävs.) Då kan man bara mata in personnummer och pinkod så får man omgående ett SMS i sin dumbphone med en kod som man matar in på webbsidan, varvid den svarar med aktiveringskoden (att mata in i BankID-appen).

På några minuter har man fått ut sitt (mobila) BankID, utan att resa sig upp.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Trevlig rapport Ratatosk; då är vi tre än så länge.

Det får mig osökt att tänka på att vi borde dokumentera stegen, så att lösningen inte förefaller alltför avskräckande för någon som inte har använt VirtualBox tidigare.

Du gjorde ju ett fantastiskt jobb med den här sidan för ett par år sedan. Jag skulle föreslå att vi använder just den sidan i stället för att skapa en ny, eftersom den redan är hyggligt indexerad hos sökmotorerna.

Kan du tänka dig att göra ett första utkast till ny instruktion med Remix OS?

(Nuförtiden behöver man vara medlem i teamet ~ubuntu-wiki-editors för redigeringsåtkomst; se stycket "Contributing" på sidan WikiGuide.)
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

Puh! Jag måste erkänna att för egen del har jag nog snarare varit inne på att skriva en (betydligt mindre ambitiös) kompletterande instruktion som hänvisar till den ursprungliga för Android-x86, men förklarar de steg som blir annorlunda då man kör med färdig VDI-fil från OSBoxes i stället för att köra installations-ISO, samt med Remix OS i stället för Android-x86.

Dels har jag för egen del lite svårt att uppbåda riktigt samma entusiasm för detta nu som då det handlade om den ursprungliga instruktionen. Det är svårt för mig att känna mig odelat positiv till att det fria och öppna Android-x86 nu blivit det slutna och proprietära Remix OS, men det handlar också om att samarbetsviljan från Finansiell ID-Teknik verkar vara mindre än noll. D.v.s. lyckas vi presentera en lösning som faktiskt fungerar hyfsat, då kommer Finansiell ID-Teknik försöka sänka den. (Åtminstone känns det så.) Sisyfos hade i alla fall fördelen att spelreglerna för hans arbete åtminstone var konstanta.

Men dessutom är det väl i hög grad så, att vet man hur man i VirtualBox sätter upp en virtuell maskin, då är det inte så jättesvårt att lista ut hur man sätter upp en annan. Och jag undrar om inte den ursprungliga sidan skulle kunna fungera lite grann som allmän VirtualBox-handledning? Inte minst tar det emot för mig att bara kapa biten om installation från ISO, med hänvisning till att VDI-fil från OSBoxes nu finns. (Hur framtidsgaranterat är det?)

Du har naturligtvis en poäng i att den gamla sidan kan vara inarbetad hos sökmotorer. Men kan man inte behålla den ungefär som nu, inklusive ett förord om att lösningen så som den är given där inte längre fungerar – p.g.a. ändrade spelregler från Finansiell ID-Teknik – men med länk till en modifierad lösning som gör det?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Fullt rimliga synpunkter på mitt förslag.

Det jag hade i tankarna var att ta bort det mesta från den befintliga sidan, och ersätta den med en koncis instruktion om Remix OS-lösningen. Men, som du säger, den befintliga sidan innehåller tips om VirtualBox med ISO-filer som är generellt värdefulla, även om de inte är applicerbara på Mobilt BankID längre (åtminstone inte just nu).

Så jag är numera övertygad om att en ny, kortfattad sida är en rimlig åtgärd i det här läget. Och med en länk från den befintliga sidan får vi draghjälp. Naturligtvis skall vi länka från sidan E-legitimation också.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Några av mina noteringar från att sätta upp Remix OS för att kunna använda Mobilt BankID från datorn:
  • Hämta VDI-fil för Remix OS 3.0 från OSBoxes; mitt val: 64 bitar.
  • Skapa katalog för att placera VDI-filen permanent. Jag valde:
    mkdir ~/remix-os-vdi
  • Då filen du hämtade är komprimerad i 7z-format, behöver du paketet p7zip-full. När det är installerat:
    cd ~/Hämtningar
    7z x Remix-OS_3.0.101_20160726_VB-64bit.7z
    cd 64bit
    mv * ~/remix-os-vdi
  • Installera paketet virtualbox.
  • Starta VirtualBox från Snabbstartaren.
  • Klicka på Ny.
  • Ange namnet som t ex Remix OS 3.0.
  • Välj Typ: Linux, Version: Linux 2.6 / 3.x / 4.x (64-bit) och klicka på Nästa.
  • Välj 2048 MB RAM och klicka på Nästa.
  • Välj alternativet Använd en befintlig virtuell hårddiskfil, klicka på den bruna väljaren till höger, stega dig till ~/remix-os-vdi, välj filen som ligger där och klicka på Skapa.
  • Klicka på Inställningar -> System och ändra Pekdon till PS/2-mus.
  • Klicka på Starta.
Om det fungerar bör du efter en stund vara inne i Remix OS. Ett par noteringar om det:

Viktigt att hålla i minnet: När man första gången klickar på fönstret för Remix OS, fångas muspekaren av Remix. För att återgå till användning av musen utanför Remix, klickar man på <RightCtrl>.

Kan vara lämpligt att välja Settings och ändra språket till Svenska. Jag lyckades dock inte hitta ett tangentbord som överensstämmer med mitt egna. Det har betydelse när man sedan startar Play activator för att aktivera Play Butik. Man blir då ombedd att ange epostadress och lösenord till något Google-konto, och nu kommer poängen: För att skriva tecknet @ använder man då <Shift>+2 i stället för det brukliga <AltGr>+2 på ett svenskt skrivbord.

Första försöket att installera BankID-appen misslyckades för mig, men det lyckade på andra försöket.
Senast redigerad av 1 Gunnar Hjalmarsson, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av skalman65 »

Tack för den lätt följda manualen, Gunnar ;D

Tog och gjorde ett försök på två av mina maskiner.

Min
32 bits varianten (med 15.10) lyckades jag installera men den gick mycket segt -
du skrev upp att man skulle reservera 2048mb ram är det ett måste?

Gjorde även ett försök med min 64 bits (16.04) maskin där lyckades jag inte installera då jag inte lyckades få fram rätt
Typ: Linux, Version: Linux 2.6 / 3.x / 4.x (64-bit) utan bara 32bit.
skall undersöka varför virtualbox inte har 64bits bättre imorgon.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

skalman65 skrev:Tack för den lätt följda manualen, Gunnar ;D
You're welcome. Tror att Ratatosk kommer att lägga upp något på wikin så småningom, så mitt inlägg var tänkt som en slags input till den vägledningen.
skalman65 skrev:Min
32 bits varianten (med 15.10) lyckades jag installera men den gick mycket segt -
du skrev upp att man skulle reservera 2048mb ram är det ett måste?
Nej, inte i alla lägen. När jag testade på en 14.04-installation häromdagen räckte det med 1024 MB, och om du inte har så mycket totalt RAM, är det förstås lämpligt att snåla med RAM för Remix OS. 2048 MB är joelpurras generella förslag.
skalman65 skrev:Gjorde även ett försök med min 64 bits (16.04) maskin där lyckades jag inte installera då jag inte lyckades få fram rätt
Typ: Linux, Version: Linux 2.6 / 3.x / 4.x (64-bit) utan bara 32bit.
skall undersöka varför virtualbox inte har 64bits bättre imorgon.
Du skulle ju kunna pröva med att använda VDI-filen för 32 bitar i stället, så det 'stämmer' med alternativen du har i VirtualBox. Jag är inte rätt person att reda ut vilken betydelse det har.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

skalman65 skrev:Gjorde även ett försök med min 64 bits (16.04) maskin där lyckades jag inte installera då jag inte lyckades få fram rätt
Typ: Linux, Version: Linux 2.6 / 3.x / 4.x (64-bit) utan bara 32bit.
Bitbredden i den virtuella maskinen ("gästsystemet") behöver inte alls stämma med den du har i den fysiska ("värdsystemet"). 32-bits virtuella maskiner kan utan problem köras i 64-bits värdystem, och jag undrar om inte t.o.m. det motsatta är möjligt.

Valet mellan 64-bits eller 32-bits kod betingas väl av huruvida man prioriterar snabbhet eller kompakthet (lite mindre utrymmeskrav både på disken och i arbetsminnet). Själv har jag valt 32-bits versioner av både det Windows 10 som jag tidigare installerade, och det Remix OS jag installerade nu. Och joelpurra kör tydligen också 32-bits Remix OS. Tanken med det är väl att BankID inte är någon särskilt avancerad eller krävande applikation, så den virtuella maskin som kör det borde inte behöva vara så våldsamt snabb.

Å andra sidan känns kanske Remix OS lite segare än det tidigare Android-x86 4.4 (har inte kört så mycket att jag kan säga säkert), och har man plats att avvara så kan man väl ta 64-bitsversionen. (Men har man ont om arbetsminne är det nog 32-bitsversionen man bör satsa på. I så fall kan det ökade utrymmeskravet för 64-bitskod rent av i praktiken göra den långsammare.)

Hur mycket man vinner med det ena eller andra vet jag inte. VDI-filen för mitt 32-bits Remix OS är nu 2.4 GB (efter något slags uppdateringar av Googlegrejer och vad det var). Vilket jag tror är ungefär dubbelt så mycket som mitt tidigare Android-x86 tog och nästan en fjärdedel av vad mitt virtuella 32-bits Windows 10 nu tar. Den var 2.0 GB strax efter att jag hade installerat BankID. Har ingen aning om vad VDI-filen för en 64-bitsinstallation blir. (Vad har ni för storlekar på era VDI-filer?) Och ännu mindre vet jag om hur åtgången av arbetsminne skiljer.
skalman65 skrev:du skrev upp att man skulle reservera 2048mb ram är det ett måste?
Den siffran kommer nog från Jide, företaget bakom Remix OS:
Jide Technology skrev:Recommended system requirements
  • 2 GHz dual core processor or better
  • 2 GB system memory
    ...
Nu är ju 2 GB – alltså 2048 MB (fast ska man vara petnoga ska man kanske skriva GiB och MiB) – rejält mycket, måste man säga, i synnerhet för vad som ska föreställa vara ett system med relativt låga krav. (Windows 10 kräver inte mer. Jag har snålat och givit mitt virtuella 32-bits Windows 10 endast 1 GB arbetsminne och det funkar utmärkt; 64-bits Windows 10 sägs dock kräva 2 GB.) Det tidigare Android-x86 klarade sig bra med bara en halv GB.

Å andra sidan säger Jide inte "minimum", bara "recommended", vilket möjligen ger utrymme att tolka det ganska fritt.
Gunnar Hjalmarsson skrev:När jag testade på en 14.04-installation häromdagen räckte det med 1024 MB
Var det också 64-bits Remix OS?
________________________________________

Jag får förresten, då jag tittat närmare på Remix OS, huvudsakligen ta tillbaka vad jag sa om att dess inställningar skulle vara så våldsamt svårnavigerade. Egentligen funkar det nog inte helt olikt hur det gjorde i det tidigare Android-x86.

Då jag körde det första gången fick jag för mig att omedelbart tillgängliga inställningar omgående visas i det fönster man får upp då man dubbelklickar på mutterikonen. Och där saknade jag alltså en massa saker. I själva verket finns det ju fler inställningar om man bara med pil ned-tangenten rullar nedåt.

Dessutom finns en sökfunktion i fönstret, aktiverad med ett förstoringsglas, vilken funkar uruselt, och det var då jag inte hittade kontoinställningarna med den som jag första gången gav upp.

Vad som lurade mig är att inställningarna i Remix OS alltså visas i ett fönster, komplett med minimerings-, maximerings- och stängningsknappar, och som man kan ändra storlek på genom att dra i dess kanter. Däremot saknas rullningslist som kan indikera ytterligare innehåll nedanför fönsterytan, och det finns inget sätt alls att med musen komma åt detta. Att föra muspekaren till fönstrets nederkant hjälper ju inte. Enda sättet att rulla nedåt tror jag alltså är just pil ned-tangenten. (Har bestämt för mig att man genom att föra musen till nederkanten kunde rulla nedåt i den tidigare Android-x86, men kanske minns fel, och att rulla i Remix OS känns också segare än jag minns att det gjorde där.)

En ytterligare egenhet är att inställningarna i det smala fönster man första gången får upp visas i en enda kolumn. Breddar man fönstret visas de fortfarande i en kolumn. Men stänger man sedan fönstret och öppnar det igen, visas de i två kolumner. (Vilket naturligtvis underlättar navigeringen.)
Skriv svar

Återgå till "Internet"