Defragmentering eller avfragmentering

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Defragmentering eller avfragmentering

Inlägg av Solen »

På vår andra dator, som har Windows10 och följaktligen behöver ett antivirusprogram (Norton), blev vi uppmanade av Norton att köra en avfragmentering. Detta gjorde vi, och enligt Norton skall detta hjälpa datorn att inte bli så seg. Tidigare hade vi Windows Vista på den här datorn, och då gjorde jag vid ett flertal tillfällen defragmenteringar.
Nu har vi Ubuntu 16.04 på den här datorn, och sedan jag började med Linux på den här datorn, har jag aldrig gjort någon defragmentering. Behövs det överhuvud taget? Om så är fallet, kan någon förklara hur det går till? När jag gick in på Nortons hjälpsida, använde de båda beteckningarna, alltså avfragmentering och defragmentering.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Defragmentering eller avfragmentering

Inlägg av JoWa »

Nej, moderna filsystem som Ext4 fragmenteras inte, eller endast obetydligt, så det är inget att bekymra sig om.

Utanför ämnet: Du behöver verkligen inte Norton i Windows 10. Släng ut eländet.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Defragmentering eller avfragmentering

Inlägg av eson57 »

Windows 10 behöver inte heller defragmenteras manuellt. Sedan Windows 7 sker detta automatiskt, i bakgrunden, förutsatt att man inte ändrar standardinställningarna.
Alltid på kanelen!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Defragmentering eller avfragmentering

Inlägg av Ratatosk »

En förklaring (på engelska) till varför defragmentering normalt inte behövs i Linuxsystem finns t.ex. på How-To Geek.

För att utveckla ämnet en aning så kan det i för sig förekomma att defragmentering kan göra nytta även på ett Linuxsystem, men normalt bara då en disk är väldigt full. För att defragmentering alls ska vara relevant krävs också att du har en traditionell mekanisk hårddisk. Har du en SSD ska du inte defragmentera. Då sliter det bara i onödan på den.
________________________________________

Trots detta är ett defragmenteringsverktyg för ext4 dock faktiskt numera inbyggt i modern Linux: e4defrag. (Ingår i paketet e2fsprogs som bör vara förinstallerat.) Det är ett kommando som körs från terminalen, och gör man det med väljaren -c kan man få en rapport av läget utan att någon defragmentering görs.

För att kolla t.ex. fragmenteringen av samtliga filer i din hemmapp, kör

Kod: Markera allt

sudo e4defrag -c ~
Måste köras i supervisor-läge för att leverera info, men däremot behövs inget sudo för att utföra faktisk defragmentering, så länge det är i din hemmapp (det handlar om filer som du har fullständiga rättigheter till). Vill du defragmentera systemfiler måste du naturligtvis använda sudo.

De "extents", som talas om i den rapport du får, är enheter av sammanhängande data på disken. Ju större och färre dessa är, desto bättre. Du får också en "fragmenteringspoäng", ju lägre desto bättre.

För att faktiskt defragmentera samtliga filer i din hemmapp, kör

Kod: Markera allt

e4defrag ~
Mera om detta på Ask Ubuntu och i man-sidan för e4defrag. (Den sista får du förstås också i terminalen om du ger kommandot  man e4defrag.)
Solen
Inlägg: 79
Blev medlem: 17 aug 2014, 16:42
OS: Ubuntu

Re: Defragmentering eller avfragmentering

Inlägg av Solen »

Tack för svaren jag fått av JoWa, eson57 och Ratatosk!

Slutsatsen jag drar av era svar är att jag fortsätter sitta lugnt i båten och struntar i framtida funderingar på defragmentering av åtminstone Linuxdatorn. Hårddisken är långt i från full.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Defragmentering eller avfragmentering

Inlägg av Hund »

Windows Security Essentials ska vara bra enligt SweClockers. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"