Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Christian Johansson skrev:Provade precis att installera mobilt bankid-appen i RemixOS under VirtualBox under Windows 7. När jag dubbelklickar på appen för mobilt bankid så öppnas dock bara ett tomt fönster som hastigast och stängs sedan igen.
Vet du vilken version av BankID-appen du installerade? Den version jag använder (på Ubuntu) är 7.3.0, men det verkar finnas en version 7.4.10 som släpptes den 16 november.
Det är version 7.4.10.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Christian Johansson skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Vet du vilken version av BankID-appen du installerade? Den version jag använder (på Ubuntu) är 7.3.0, men det verkar finnas en version 7.4.10 som släpptes den 16 november.
Det är version 7.4.10.
Ok. Då reser sig frågan om version 7.4.10 fungerar i Remix OS/VirtualBox på Ubuntu.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Christian Johansson skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Vet du vilken version av BankID-appen du installerade? Den version jag använder (på Ubuntu) är 7.3.0, men det verkar finnas en version 7.4.10 som släpptes den 16 november.
Det är version 7.4.10.
Ok. Då reser sig frågan om version 7.4.10 fungerar i Remix OS/VirtualBox på Ubuntu.
Ja. Jag har tyvärr inte själv kvar någon dator med Ubuntu som har tillräcklig prestanda för att köra RemixOS/VirtualBox så jag kan inte testa (har bara 1 resp. 2 GB minne och gammal långsam processor i de datorerna). Den dator jag hade med Ubuntu som var tillräckligt kraftfull, och som jag testade RemixOS/VirtualBox på tidigare är nu kastad för att den gick sönder. Jag tycker ju dock att version 7.4.10 av bankid-appen har funnits ute så pass länge nu så att någon av dem som kör bankid-appen i RemixOS/VirtualBox under Ubuntu borde ha sett och påpekat problemet vid det här laget om det finns ett problem med 7.4.10, om inte annat så borde de väl ha fått 7.4.10 genom automatiska uppdateringar av appar i RemixOS.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Christian Johansson skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Christian Johansson skrev:Provade precis att installera mobilt bankid-appen i RemixOS under VirtualBox under Windows 7. När jag dubbelklickar på appen för mobilt bankid så öppnas dock bara ett tomt fönster som hastigast och stängs sedan igen.
Vet du vilken version av BankID-appen du installerade? Den version jag använder (på Ubuntu) är 7.3.0, men det verkar finnas en version 7.4.10 som släpptes den 16 november.
Det är version 7.4.10.
Testade på Ubuntu (zesty) med senaste version (7.4.10) av appen på Remix OS under VirtualBox, och får tyvärr samma resultat.

Detta får mig att tro att Finansiell ID-Teknik avsiktligt förhindrar att appen används i virtuella Android-miljöer, och att man nu så att säga har täppt till Remix OS-luckan. Har väldigt svårt att förstå varför de agerar så.

Det går att hämta version 7.3.0 av appen som APK-fil, men jag vet inte om det går att installera den manuellt i Remix OS och hur man i så fall går tillväga.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Christian Johansson skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Christian Johansson skrev:Provade precis att installera mobilt bankid-appen i RemixOS under VirtualBox under Windows 7. När jag dubbelklickar på appen för mobilt bankid så öppnas dock bara ett tomt fönster som hastigast och stängs sedan igen.
Vet du vilken version av BankID-appen du installerade? Den version jag använder (på Ubuntu) är 7.3.0, men det verkar finnas en version 7.4.10 som släpptes den 16 november.
Det är version 7.4.10.
Testade på Ubuntu (zesty) med senaste version (7.4.10) av appen på Remix OS under VirtualBox, och får tyvärr samma resultat.

Detta får mig att tro att Finansiell ID-Teknik avsiktligt förhindrar att appen används i virtuella Android-miljöer, och att man nu så att säga har täppt till Remix OS-luckan. Har väldigt svårt att förstå varför de agerar så.

Det går att hämta version 7.3.0 av appen som APK-fil, men jag vet inte om det går att installera den manuellt i Remix OS och hur man i så fall går tillväga.
Tack för testet. Vad tråkigt att det inte fungerar längre :( . Undrar om det är lönt att prova med 32-bitars RemixOS för att se om det gör någon skillnad (jag testade 64-bitars).
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Christian Johansson skrev:Undrar om det är lönt att prova med 32-bitars RemixOS för att se om det gör någon skillnad (jag testade 64-bitars).
Jag testade också med 64-bitars. Tvivlar på att det spelar någon roll, men kan möjligen vara värt ett försök.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det går att hämta version 7.3.0 av appen som APK-fil, men jag vet inte om det går att installera den manuellt i Remix OS och hur man i så fall går tillväga.
Androider är bland det sista jag vet något om, men APK-filer ska man väl kunna installera där genom att bara dubbelklicka på dem (eller peka på dem, på en fysisk android)? Så om man kan ladda ned APK-filen direkt i Remix OS borde det väl inte vara så svårt. (Inte för att jag har gjort det alltså.) Filhanteraren i Remix OS är inte mycket att hurra för, men man kommer åtminstone åt en mapp kallad "Download".

Fast, det lär väl antagligen inte dröja så värst länge innan Finansiell ID-Teknik fullständigt drar in stödet för 7.3.0. Och de är ju som vanligt fria att göra det närhelst de behagar, helt utan förvarning.

________________________________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Gunnar Hjalmarsson skrev:Detta får mig att tro att Finansiell ID-Teknik avsiktligt förhindrar att appen används i virtuella Android-miljöer, och att man nu så att säga har täppt till Remix OS-luckan.
Det lutade jag nog väldigt starkt åt redan då de med version 7 i ett slag lyckades sänka både lösningen via Googles App Runtime for Chrome (ARC) och den via Android-x86 i VirtualBox. Att de den gången tog lite tid på sig – med stöd för både BankID 6 & 7 under flera månader – tror jag förklaras bara av att de ville försöka försäkra sig om att deras manöver inte skulle dra med sig fysiska androider i fallet, inget annat.

Då de denna gång – bara en månad efter att vi fått upp handledningen över vägen via Remix OS – tydligen har knåpat ihop ännu en ny version av BankID bara för att sänka den också, då kan jag inte se att det finns några som helst rimliga tvivel längre om att det verkligen handlar om mycket medvetet sabotage. (Gissningsvis har de bara lagt till något enkelt test av om BankID-appen körs på just Remix OS specifikt och i så fall får den att "krascha".)
________________________________________

Det mest anmärkningsvärda tycker jag är den ogenerade falskheten och ohederligheten från deras sida. Då du, Gunnar, lade ned en massa jobb på ARC-lösningen så vände du dig väl t.o.m. direkt till dem, har jag för mig, för att höra med dem om lösningen hade deras majestäters gillande? Då hade de ju kunnat klämma fram att, nej, det tycker vi inte är bra därför att ditten eller datten (vad de nu kunde tänkas ha hittat på för svepskäl). Men de sa inte flaska. Eller gav de inte t.o.m. vad som verkade vara ett positivt besked? Och detta alltså samtidigt som de uppenbarligen bakom ryggen på oss var fullt sysselsatta med att försöka hitta vägar att sätta käppar i hjulen för oss. (Den officiella förklaringen till v7 – fleranvändarstöd (!), i en app för personlig ID-handling ::) – var ju så absurd att den nästan var skrattretande.)

Hade de haft spår av respekt för andra människor än sig själva hade de ju åtminstone kunnat låta sin BankID-app ge ett meddelande om varför den ser sig nödsakad att stänga av, kan man tycka. Nu är väl inte programmeringskunskaperna hos Finansiell ID-Teknik speciellt imponerande, misstänker jag, och kanske var helt enkelt uppgiften att få appen att presentera en enkel meddelandebox dem övermäktig. Men nog ser allt den tysta "kraschen" av BankID v7.4.10 på Remix OS ut som en bildlig spottloska i ansiktet på oss:
  • – Där fick ni, usla Linuxanvändare och annat slödder! Ni – som inte vill åtlyda vårt beslut åt Sveriges medborgare om att köpa en smartphone som är tillräckligt ny för vårt gottfinnande för stunden, samt är kontrollerad av endera Apple, Google eller Microsoft – ni kan dra dit pepparn växer!
Gunnar Hjalmarsson skrev:Har väldigt svårt att förstå varför de agerar så.
Det lilla gänget bakom Finansiell ID-Teknik får mig att tänka på barn som är alltför små för att ännu ha utvecklat empatisk förmåga och därför tycker det är omåttligt roligt att t.ex. rycka vingarna av flugor eller på annat sätt plåga både djur och människor som är för svaga att sätta sig emot dem. De verkar helt enkelt vara människor som flinar lyckligt över att ha makten att göra andra olyckliga.

För inte bara misslyckas även jag att se något sakligt skäl för dem att förhindra körning av den mobila BankID-appen med ARC, Android-x86 eller Remix OS. De har ju dessutom aldrig brytt sig om att ens försöka presentera något!

Förvaltningsdomstolar – vilka de myndigheter som utfärdar pass, nationellt id-kort eller körkort måste rätta sig efter – kan det lilla Finansiell ID-Teknik-gänget och bankerna bakom dem bara hånflina åt. Inte heller existerar något konkurrenstryck på dem att uppvisa vare sig affärsmässig eller teknisk kompetens. (Med sitt bekväma monopol kan de bara se pengarna fortsätta rulla in vad de än gör eller inte gör.) Så de är fullständigt fria att hånfullt hänge sig åt vilka irrationella och småsinta nycker som än faller dem in.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Det går att hämta version 7.3.0 av appen som APK-fil, men jag vet inte om det går att installera den manuellt i Remix OS och hur man i så fall går tillväga.
Androider är bland det sista jag vet något om, men APK-filer ska man väl kunna installera där genom att bara dubbelklicka på dem (eller peka på dem, på en fysisk android)? Så om man kan ladda ned APK-filen direkt i Remix OS borde det väl inte vara så svårt. (Inte för att jag har gjort det alltså.) Filhanteraren i Remix OS är inte mycket att hurra för, men man kommer åtminstone åt en mapp kallad "Download".
Här är den, för det fall någon vill försöka:

http://people.ubuntu.com/~gunnarhj/bank ... id.bus.apk
Ratatosk skrev:Eller gav de inte t.o.m. vad som verkade vara ett positivt besked?
Jo. De skulle "undersöka". Sedan var de tysta, och när jag efter ett halvår frågade hur det gick, kom det här.

Självklart är det översittarfasoner. Oavsett vilka de egentliga skälen är, så lämnar deras agerande väldigt mycket att önska. De saknar vanligt hyfs.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Här är den, för det fall någon vill försöka:

http://people.ubuntu.com/~gunnarhj/bank ... id.bus.apk
Jag kunde inte avstå från att försöka, och det gick utmärkt. :)

Från Remix OS öppnade jag Chrome, navigerade till den här tråden, och hämtade APK-filen.

Innan jag kunde installera appen, behövde jag avinstallera den version (7.4.10) jag hade hämtat tidigare från Play Butik. Sedan funkade installationen, och appen kunde startas:
bankid-app-remix.png
Känns lite kul. Detta innebär att man kan hämta och installera appen utan att behöva ange eller skapa ett Google-konto. Google Play behöver dock aktiveras, vad nu det innebär.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Detta innebär att man kan hämta och installera appen utan att behöva ange eller skapa ett Google-konto. Google Play behöver dock aktiveras, vad nu det innebär.
Var man inte tvungen att ange ett Google-konto redan vid aktiveringen av Google Play?

Vad en aktivering av "Google Play" innebär är, såvitt jag förstår, väsentligen nedladdning av Googles proprietära och slutna applikationslager ovanpå det fria och öppna Android (eller, som i det här fallet, ovanpå det proprietära och slutna Remix OS). Den väsentliga kärnan i detta är nog inte i första hand Play Butik utan Google Play-tjänster, tror jag. (Dess funktion förklaras åskådligt på sidan 4 i artikeln Google’s iron grip on Android.)

Intressant är det dock förvisso att man kan kringgå Play Butik. Det fick mig att inse att jag aldrig testat på riktigt om Google Play verkligen behövs för BankID-appen.

Google Chrome får man bara med Google Play, tänkte jag. Fast nu då jag ser närmare efter har man nog det redan utan. :oops: Hur som helst gick jag den krångligare, helt Google-fria vägen via någonting som heter Termux, förinstallerat i Remix OS. Det är något slags enkel emulator av en Linuxterminal, och i den hittar man bl.a. GNU wget. Termux verkar ha sitt eget filsystem, separat från androidens eget, och för att få in de grejer man t.ex. hämtar med wget i den grafiska androiden måste man först köra kommandot termux-setup-storage. Då skapas i home-katalogen en katalog, storage, med symboliska länkar till diverse mappar i androiden. (Förklaras på hjälpsida för Termux.)

Sedan körde jag bara

Kod: Markera allt

wget http://people.ubuntu.com/~gunnarhj/bankid-app-7.3.0/com.bankid.bus.apk
Det gick utmärkt. Och då apk-filen väl var placerad i mappen Download i den grafiska androiden gick installation av BankID-appen också utmärkt. Helt utan Google Play. ;D

Men då jag efter allt detta skulle köra BankID-appen, då fick jag det här: :(
BankID kräver Googles proprietära och slutna Play-tjänster
BankID kräver Googles proprietära och slutna Play-tjänster
Så, ja, Finansiell ID-Teknik har verkligen gjort själva sin mobila BankID-app som sådan beroende av Googles proprietära och slutna applikationslager. (Fria och öppna varianter av Android lär man kunna glömma, även på fysiska mobiltelefoner och surfplattor.)
________________________________________

Men detta är naturligtvis en utvikning. Rent praktiskt är det ju jättebra att det ändå går (med Google Play) att fortfarande, för den som vill, installera och köra v7.3.0 från apk-fil.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

Undrar om senaste mobila bankid-appen kan fungera under Phoenix OS, kan kanske vara värt ett försök om någon är intresserad av att prova: http://www.phoenixos.com/
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:Rent praktiskt är det ju jättebra att det ändå går (med Google Play) att fortfarande, för den som vill, installera och köra v7.3.0 från apk-fil.
Jo.

Personligen befarar jag att detta inte kommer att fungera särskilt länge. Har redan sett poppuppfönster som informerar om möjligheten att uppgradera till en nyare version. Anledningen till att de lät den gamla version 6.2.30 fungera så länge som de gjorde torde ha varit att äldre Android-telefoner inte klarade en uppgradering. Detsamma gäller förmodligen inte 7.3.0 vs. 7.4.10.

Men ändå... En liten justering av instruktionen bör väl göras, med tanke på att installation från Play Butik numera är ett stickspår.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

OK, jag har nu uppdaterat avsnittet Google Play och Mobilt BankID. :-\
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack. Hoppas jag får fel då, och att det kommer att fungera ett tag.
Användarvisningsbild
joelpurra
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 sep 2016, 09:28
OS: Mac OS X
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av joelpurra »

Har någon testat bankid version 7.4.21.94 i remixos? Fungerar för mig; installerade (uppdaterade) helt enkelt appen genom google play store. Ska notera att jag inte gjort något djupare test, bara startat bankid och kollat versionsnumret i menyerna.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

joelpurra skrev:Har någon testat bankid version 7.4.21.94 i remixos? Fungerar för mig; installerade (uppdaterade) helt enkelt appen genom google play store. Ska notera att jag inte gjort något djupare test, bara startat bankid och kollat versionsnumret i menyerna.
Prövade, men lyckades inte starta appen. Ett fönster öppnas, men stängs efter någon sekund. Kanske de missade att blockera macOS...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Tjadden »

Jag har fått frågan av några bekanta som är besvikna på Linux för att BankID inte fungerar.
Efter en förklaring om varför, så tyckte de att varför inte Linux öppnar en egen bank?
Vet inte om det skulle kunna påverka det hela, för vi har en bankinspektion som har ett ord med i lagen, annars tycker jag det vore en god idé.
Linux Bank med ärliga människor vore något. som skulle få många kunder!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
joelpurra skrev:Har någon testat bankid version 7.4.21.94 i remixos? Fungerar för mig; installerade (uppdaterade) helt enkelt appen genom google play store. Ska notera att jag inte gjort något djupare test, bara startat bankid och kollat versionsnumret i menyerna.
Prövade, men lyckades inte starta appen. Ett fönster öppnas, men stängs efter någon sekund. Kanske de missade att blockera macOS...
Fast vi kör ju inte BankID-appen i macOS – eller i GNU/Linux eller i MS Windows – utan i Remix OS i VirtualBox (väl?). Vilket värdsystemet är borde sakna betydelse, tycker jag.

Men då även jag nu har provat får inte heller jag det att funka med BankID v7.4.21. Jag kan se appen börja öppna ett fönster, men det stängs omgående. För mig tar det inte ens en sekund, det bara blinkar till som hastigast.
________________________________________

Rättelse: Jo, det verkar faktiskt funka! I 32-bits Remix OS!
I 64-bits Remix OS funkade det också med v7.3.0, men det gör det uppenbarligen inte längre med högre versioner av BankID-appen.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Kanske de missade att blockera macOS...
Fast vi kör ju inte BankID-appen i macOS – eller i GNU/Linux eller i MS Windows – utan i Remix OS i VirtualBox (väl?). Vilket värdsystemet är borde sakna betydelse, tycker jag.
Jo. Inte mycket logik där, det medges, men det var en skillnad jag var medveten om.
Ratatosk skrev:... det verkar faktiskt funka! I 32-bits Remix OS!
I 64-bits Remix OS funkade det också med v7.3.0, men det gör det uppenbarligen inte längre med högre versioner av BankID-appen.
Det var en god nyhet. Då finns en chans, när allt kommer omkring, att det den här gången inte handlar om en aktiv åtgärd för att förhindra körning via Remix OS.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

Jo, 64-bitsversionen av Android-x86 (och Remix OS) är väl rätt ny, och möjligen kan det ännu finnas brister i den. Så ett välvilligt antagande skulle hypotetiskt kunna vara att Finansiell ID-Teknik oavsiktligt bara råkade snubbla över en sådan brist då de gick från v7.3 till v7.4 – precis just i det ögonblick då vi hade landat på en rekommendation av 64-bits Remix OS i vår handledning.
Skriv svar

Återgå till "Internet"