Lenovo Windows och WIFI

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

På min nyinstallerade Windows 8(eller ev 10) på Lenovo Z50 fungerar inte wifi.

Den hittar inte heller min Samsung skärm.

Jag har kollat runt lite "på nätet" men hittar inget vettigt om detta.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

krassegrand skrev:Den hittar inte heller min Samsung skärm.
Jag hittade på Lenovos sida att detta skulle lösas genom att uppdatera BIOS.
Jag tycker att det verkar skumt eftersom WIFI har fungerat när datorn var ny och jag har inte medvetet ändrat BIOS mer än startföljd och sånt.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Om man kör uppdatera BIOS, (för att få Windows att fungera) finns det då risk att man stör Ubuntu installationen?

Jag har försökt med nya drivrutiner men det hakar alltid upp sig någonstans på vägen.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Ratatosk »

Uppdatering av den fasta programvaran borde knappast störa vare sig Ubuntu eller Windows – om den inte introducerar nya buggar vill säga, eller ifall själva uppdateringen misslyckas totalt.

Dock brukar man väl inte vilja uppdatera datorns fasta programvara så länge man inte har något sannolikt problem med den. Och om, som du säger, wifi och skärm funkade i Windows tidigare så har du väl inte det?
________________________________________

Hur har du skaffat och installerat de nya drivrutiner du försökt med?

Det finns ju två huvudvägar att fixa drivrutiner för Windows. Den ena är att se om Windows generella hantering av uppdateringar och drivrutiner kan lösa problemen. Den andra är att vända sig till dem som står bakom hårdvaran ifråga. Och då du har en (bärbar) dator från Lenovo är första anhalt naturligtvis Lenovos supportsida. Det hela sammanfattas i en artikel hos PC World.

D.v.s. man börjar med att gå till Inställningar för Windows Update, och ser om det finns uppdateringar som ev. löser problemen.

Annars får man öppna Enhetshanteraren, högerklicka på felande enheter och välja Uppdatera drivrutin... Där får man valet att endera låta Windows söka automatiskt på Internet efter drivrutiner eller också använda någonting specifikt som man redan har laddat ned.

Vad gäller det sistnämnda borde väl som sagt chansen vara hyfsad att du hos Lenovo hittar drivrutinerna för din specifika datormodell, men annars får du gå till tillverkarna av din specifika wifi-hårdvara resp. grafikkort.
________________________________________
________________________________________

...Men, I förbigående sagt, nog har du väl ändå skapat denna tråd i alldeles fel forumavdelning? ;)
Visst verkar Microsoft på flera sätt ha blivit mer sympatiskt sedan Steve Ballmer avgick – och stora delar av deras .NET Framework är numera t.o.m. verkligen fritt och öppet – men deras operativsystem som helhet består ju av mycket annat.

Det finns ju också en forumavdelning här som heter Proprietära operativsystem, ser jag.
(Det här gällde väl egentligen också den föregående tråden om att återinstallera Windows – även om funktionen ihop med Ubuntu var del av den frågan.)
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

jag har skrivit ut
http://www.pcworld.com/article/2017357/ ... ivers.html
och kommer att testa när jag får tid.
Jag är på jobbet nu.

Jörgen

PS
Tack för att Ni flyttade tråden.

Edit
Ratatosk skrev:högerklicka på felande enheter
Utan att ha kollat i enhetshanteraren så verkar det ju som att windows inte hittar enheterna.
Som sagt jag kollar ikväll.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Sedan 45minuter säger datorn att den söker efter uppdateringar.
Jag provade tidigare att uppdatera drivrutiner men det var samma sak, söker efter uppdateringar väldigt länge och det gick inte att avsluta utan att använda aktivitetshanteraren.

Den här installationen verkar vara allergisk mot uppdateringar.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Jag provade idag att öppna windowsmappen och fick detta felmeddelande

Error mounting /dev/sda5 at /media/jorgen/0F60631C6FEB3824: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000" "/dev/sda5" "/media/jorgen/0F60631C6FEB3824"' exited with non-zero exit status 14: Windows is hibernated, refused to mount.
Failed to mount '/dev/sda5': Operationen inte tillåten
The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown
Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume
read-only with the 'ro' mount option.


Jag stänger av Windows på symbolen uppe i högra hörnet och sedan "Stäng av"

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av Ratatosk »

Då du dubbelbootar Windows med Linux eller med vad som helst (även med annat Windows) så bör du absolut se till att Windows snabba start är avstängd! Detsamma gäller förmodligen viläget ("hibernate").

Om Linux annars bara, som i det här fallet, vägrar montera Windowsdisken får man vara glad. Det värsta som kan hända i ett sådant läge är dataförluster.

Med kommandot  powercfg /hibernate off  – givet som administratör i Windows – sätter du både Windows snabba start och dess viloläge ur spel.
________________________________________

Beträffande drivrutiner:

Uselt är det förvisso om Windows bara står och tuggar utan att komma någonstans. Men om Windows inte självt lyckas lösa problemen automatiskt, som man kanske kunde ha hoppats, så får du väl manuellt välja ut och ladda ned de korrekta drivrutinerna för just din specifika hårdvara – från Lenovo eller möjligen från annat håll. (Manuell nedladdning av drivrutiner för Windows var nog hur som helst vad man hänvisad till då det för länge sedan var aktuellt för mig – fast jag då senast gjorde det från Dell i stället för Lenovo.)
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Tack Ratatosk!
Länken hade instruktioner som gjorde att jag nu kommer åt mapparna från Ubuntu.

Sedan lät jag Windows försöka uppdatera i drygt en timme utan att jag kunde se att något hände.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av eson57 »

krassegrand skrev:Sedan lät jag Windows försöka uppdatera i drygt en timme utan att jag kunde se att något hände.
Det är ett välkänt problem på nyinstallerad windows 7/8, sedan Microsoft gjorde om Windows update. Sist jag installerade en Win 8, fick jag låta den stå i 6-7 timmar innan den äntligen började ladda ner uppdateringarna.
Tror att jag har läst någonstans, att det finns en "work around", men har inte orkat undersöka det närmare. Så starta bara update och gå till sängs. När du vaknar bör det vara igång.
Alltid på kanelen!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Ok!
Då får den stå på inatt då.

Tack för tipset.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av eson57 »

Se bara till så den inte går ner i viloläge...
Alltid på kanelen!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

eson57 skrev:Se bara till så den inte går ner i viloläge...
Good point!
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Jag lämnade den på inatt (med uppdateringen igång) och hade satt upp tiden för när den ska stänga hårddisken till 4000 minuter men nu när jag kom upp hade den stängt av! Inte startat om utan stängt av. Uppdateringhistoriken säger inget om vad som hände igår. Jag såg förresten att första installationen var för 2 år sedan.

Nu har jag inte tid med detta i ett par dagar. Återkommer efter Jul.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av eson57 »

Att trixa med hårddiskavstängningen förhindrar inte viloläge.
Nu har jag ingen laptop med Windows här, så jag kan inte kolla exakta sökvägar och kommandon, men om jag inte minns fel skall du kunna högerklicka på batteriikonen i meddelandefältet (nere vid klockan) för att få fram inställningsmenyn där du kan inaktivera viloläget/energisparläget när datorn är nätansluten. Samma inställningar hittas annars i Kontrollpanelen/Energialternativ.
Någon annan, med Win 8 på en laptop, kanske kan fylla på med mer exakta instruktioner.
Alltid på kanelen!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

Här verkar vara nåt.

https://support.microsoft.com/sv-se/kb/920730

Kanske imorgon bitti.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av eson57 »

Jo visst, fast man vill kanske inte inaktivera viloläget permanent på en laptop. Batteriet tar slut på nolltid, om man nu kör med batteridrift. Det var därför jag försökte peka på inställningen där man kan inaktivera viloläget endast vid nätdrift. Det vill säga när du har laddkabeln ansluten. Den inställningen är dessutom lätt att återställa när nu du väl fått systemet att ladda ner uppdateringar.
Det är bara första gången, du behöver vänta flera timmar på att uppdateringarna skall laddas ner. Därefter sker det som vanligt, automatiskt.
Alltid på kanelen!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

ok.
Hur kan man kolla hur det är inställt?

Jag har hittat ett par varianter på kommando i prompt
powercfg.exe /hibernate off (antagligen inte för W8)
powercfg -h off
powercfg /h off
powercfg /h on (för att återställa)

finns det ett som talar om vad som är inställt nu?

Jörgen

PS
den stod på inatt men antingen är den inte klar än eller så är det fortfarande något som inte funkar.
Uppdateringen fortsätter väl även om man gör något annat (så att man inte ser den rörliga symbolen för uppdateringen)?
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av eson57 »

Kod: Markera allt

powercfg -energy
...genererar en lägesrapport (energy-report.html) som du kan kopiera till skrivbordet från "C:\Windows\System32\" och öppna med webbläsaren, men jag förstår inte varför du fortsätter krångla med kommandotolken. Du måste väl ändå hitta batteriikonen i meddelandefältet, alternativt "Energialternativ" i Kontrollpanelen?

Jag har som sagt ingen laptop med Windows, så jag har heller inte den meny jag pratar om, den finns bara i laptops. Jag vill bestämt minnas att sökvägen är "Kontrollpanelen (Visa små ikoner)/Energialternativ/Ange hur strömbrytarna skall fungera", men jag kan som sagt inte kolla det sista.
Alltid på kanelen!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Lenovo Windows och WIFI

Inlägg av krassegrand »

eson57 skrev:men jag förstår inte varför du fortsätter krångla med kommandotolken.
Jag är lite trött efter all Julmat. :)
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"