Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouveau

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
snigelben
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 sep 2016, 11:56
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouveau

Inlägg av snigelben »

Hej alla!

Jag är supernybörjare på Ubuntu och Linux och behöver råd.
Jag har en Asus laptop X550J med grafikkort 950M från Nvidia. Kör Ubuntu 16.04 LTS.

Min fråga är: för vissa spel/program verkar det som att 3D-funktioner inte fungerar med den drivrutin för grafik som jag använder i nuläget (enligt Program & uppdateringar är det något som heter X.Org X Server, se bifogad bild). Hur byter jag till att använda Nvidias drivrutin istället?

Jag har kikat runt på forum och det verkar som att det kan bli diverse problem när man byter drivrutin. Jag har inte tillräckligt med kunskap för att bedöma hur jag ska gå till väga. Vågar jag ändra alternativet i Program & uppdateringar till "Nvidia binary driver", eller ska jag gå via Nvidias hemsida och ladda ner den senaste versionen? Eller ska jag göra på något annat vis?

Som sagt jag är helt ny på Linux, så enkla svar, tack :)
Bilagor
Skärmbild
Skärmbild
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Välkommen till forumet!

Hade jag varit du, hade jag testat att växla till Nvidia-alternativet i den flik som du visar i ditt inlägg. Det är förmodligen inte den senaste versionen från Nvidia, men att den finns tillgänglig i Ubuntu-förrådet innebär att den har testats framgångsrikt för just Ubuntu. Dessutom har du ju ett Nvidia-kort.

Om det ändå skulle visa sig strula, är det inte svårt att gå tillbaka. Hör av dig här igen i så fall.
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av LC4 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Välkommen till forumet!

Hade jag varit du, hade jag testat att växla till Nvidia-alternativet i den flik som du visar i ditt inlägg. Det är förmodligen inte den senaste versionen från Nvidia, men att den finns tillgänglig i Ubuntu-förrådet innebär att den har testats framgångsrikt för just Ubuntu. Dessutom har du ju ett Nvidia-kort.

Om det ändå skulle visa sig strula, är det inte svårt att gå tillbaka. Hör av dig här igen i så fall.
Hej
provade det alternativet som det står teststad på , det som hände då var att bilden blev lit förstorad och att den skärmen som kommer när man startar med inloggning dök upp, skev lösenord o loggin samma skärm dök upp igen prova i gen samma resultat, inget meddelande om fel lösen, prova många gånger, kom alltså inte in i datorn, har ett geforce gt 740 kort i min dator (inte laptop)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

@LC4: Kommer du in i gästsessionen?
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av LC4 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:@LC4: Kommer du in i gästsessionen?
menar du logga in som gäst? tror jag prova det me, va några dar sen jag höll på med det, men jag tog till slut o satte i usb stickan o körde in ubuntu på nytt,så jag fick i gång på det igen, har inte prova mer med det, va på nvidia s hemsida o försökte kolla vad jag ska ha, fick meddelande att installera java8, har för mig att jag försökte göra det isamband med ubuntu men det kom ett felmeddelande inte säker på vad, kan ha varit "ttf-mscorefonts-installer" ska prova igen.
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av LC4 »

Har nu provat igen samma resultat, kommer inte förbi inloggningen på något vis, så då får jag väl stoppa i usb igen om ingen har någon annan lösning på problemet.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Öppna ett konsollfönster med <Ctrl><Alt><F1>, logga in där, och följ förslagen i det här Ask Ubuntu-svaret.
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av LC4 »

Hej
prova det kommandot du gav ,skrev sedan in sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.BACKUP
fick svaret att destinatioflsoperand sknas efter sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.BACKUP
försök med mv --help det blev en massa text som jag kom vidare med,
skrev in sudo apt-get install nouveau-firmware
svar e: dpkg avbröts du måste köra sudo dpkg --configigure -a manuelt för att korrigera problemet prov det, då kom en ruta där det stod your system has uefi secure boot enabled kom sedan till där de ville ha ett lösen för secure boot och där soppa jag vet inte om jag är på rätt spår, är tyvärr dålig på engelska så lite problem där.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Då är paketsystemet trasigt på något sätt också; gör ju inte saken bättre.

Detta är för trassligt för att jag skall kunna bidra mer. Om ingen dyker upp med någon briljant idé, är det nog läge att spara undan data du eventuellt vill ha kvar och installera om.
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av LC4 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Då är paketsystemet trasigt på något sätt också; gör ju inte saken bättre.

Detta är för trassligt för att jag skall kunna bidra mer. Om ingen dyker upp med någon briljant idé, är det nog läge att spara undan data du eventuellt vill ha kvar och installera om.

OK, tackar för assistansen, har inget som behöver sparas, var för går det inte att få grafikkorts rutinerna att fungera?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av Broder Tuck »

LC4 skrev:Hej
prova det kommandot du gav
För ordningens skull, det är inte Gunnar som har givit dig ett kommando. Han har givit dig en länkadress till en sida med ett kommando. Det kommandot som anges där, saknar en operand enligt felmeddelandet.

Vad det är tal om är att skapa en kopia av filen xorg.conf som sk. backup. Om något går fel och du vill återställa till originalet.

(I så fall behöver du bara byta plats mellan filerna, så att backupen får kopieras till originalnamnet).

För dig blir det att skapa en backup. Kommandot för att skapa en backupkopia:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup
*edit*
Sedan är detta generellt och kanske inte lösningen i ditt fall. Förmodligen skulle kommandot flytta backupkopian till en annan mapp och då får man fixa det med en annan skrivning av kommandot.
svar e: dpkg avbröts du måste köra sudo dpkg --configigure -a manuelt för att korrigera problemet
configure är felstavat. Var noga med stavningen. Det minimerar onödiga fel.

Det övriga ang lösen till secureboot kan jag inte hjälpa till med. Jag hoppas att du kan få tips och förslag av någon annan med det.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av LC4 »

Hej
kan det va så att man måste avaktivera Secure Boot för att nvidia rutinerna ska fungera? om man väjer att installera drivrutiner från tredjepart eller va det nu står när man installerar ubuntu så måste man kryssa i stäng av Secure Boot
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

LC4 skrev:... om man väjer att installera drivrutiner från tredjepart eller va det nu står när man installerar ubuntu ...
Tror du blandar ihop olika saker. Vad man kan välja i samband med installationen av Ubuntu är att installera diverse proprietära paket för återgivning av ljud och filmer. Har knappast något med NVIDIA att göra.
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av LC4 »

Hej
jag hittade det här på askubuntu.com


I also installed Ubuntu 16.04, clean install on a new hd and everything worked fine until I switched to NVIDIA driver. After rebooting I couldn't get past the login screen. The solution that worked for me was to disable secure boot.

While stuck in login loop, I switched to console Ctl+Alt+F1, rebooted and disabled secure boot in UEFI. Now everything works with nvidia driver installed.

så det skulle kanske funka på min dator, ska se vad som händer kan väl knappast bli sämre.
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av LC4 »

Hej
ser ut som det inte går att ändra secure boot. finns inget alternativ,det som går att ändra där är typ as OS windows uefi mode eller other os det stod på windows uefi mode. (other os) get theoptimized funcyion when booting on windows non uefi mode. micosft secure boot only supports windows uefi, betyder det att uefi bara funkar om den står på windows uefi mode? har provat att ändra till (other os) secue boot är fortfarande på
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av eson57 »

LC4 skrev:ser ut som det inte går att ändra secure boot.
Manualen sid. 81.
Bilagor
Skärmbild från 2017-01-22 13-39-49.png
Skärmbild från 2017-01-22 13-39-49.png (55.68 KiB) Visad 6682 gånger
Alltid på kanelen!
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av LC4 »

eson57 skrev:
LC4 skrev:ser ut som det inte går att ändra secure boot.
Manualen sid. 81.

det är inte lapptopp jag har, har moderkort asus z170a o där hittar jag inte nåt att avaktivera secure boot med
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av eson57 »

LC4 skrev:det är inte lapptopp jag har, har moderkort asus z170a o där hittar jag inte nåt att avaktivera secure boot med
Sorry, jag missade att det inte var du som skrev första inlägget i den här tråden.
Då tar vi istället den här manualen och slutet på sidan 2-54.
Ingen bild på den aktuella inställningen, men den skall finnas under fliken "Boot". Gissar att du får skrolla ner en en bit.
Alltid på kanelen!
LC4
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 jan 2017, 19:29
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av LC4 »

eson57 skrev:
LC4 skrev:det är inte lapptopp jag har, har moderkort asus z170a o där hittar jag inte nåt att avaktivera secure boot med
Sorry, jag missade att det inte var du som skrev första inlägget i den här tråden.
Då tar vi istället den här manualen och slutet på sidan 2-54.
Ingen bild på den aktuella inställningen, men den skall finnas under fliken "Boot". Gissar att du får skrolla ner en en bit.

hej
tackar för länken, men det va väl i stort sett samma som den som va me moderkortet, och det ser ut som de har tagit bort möjligheten att stänga av secure boot det man kan ändra är val av os.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Hjälp med "ytterligare drivrutiner", Nvidia eller Nouvea

Inlägg av eson57 »

Ja, du måste stänga av Windows UEFI Mode, om du vill slippa secure boot.
Only select this option when booting on Windows UEFI mode or other Microsoft Secure Boot compliant OS.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Bild"