APT-repo för svtplay-dl

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

APT-repo för svtplay-dl

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

En nackdel med svtplay-dl i Ubuntu förrådet är att uppdateringar av svtplay-dl efter respektive Ubuntu-release inte når Ubuntu-förrådet för respektive release, åtminstone inte automatiskt.

Det finns dock ett APT förråd som inte är knutet till releaser av Ubuntu (eller Debian). Om man installerar därifrån, får man uppdateringar med de vanliga paketuppdateringarna.
bittin
Inlägg: 1471
Blev medlem: 05 jun 2007, 14:03
OS: Debian
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Täby
Kontakt:

Re: APT-repo för svtplay-dl

Inlägg av bittin »

Perfekt tack för tipset :)
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: APT-repo för svtplay-dl

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:En nackdel med svtplay-dl i Ubuntu förrådet är att uppdateringar av svtplay-dl efter respektive Ubuntu-release inte når Ubuntu-förrådet för respektive release, åtminstone inte automatiskt.

Det finns dock ett APT förråd som inte är knutet till releaser av Ubuntu (eller Debian). Om man installerar därifrån, får man uppdateringar med de vanliga paketuppdateringarna.
Det där lät ju som en möjlig lösning till dagens problem med svtplay-dl som inte kan ladda ner från svt. Men jag är lite osäker på rad 2:

Kod: Markera allt

# Add the "release" channel to your APT sources:
echo "deb http://apt.svtplay-dl.se/ svtplay-dl release" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/svtplay-dl.list
Vad innebär "release" och vad händer med min version som är 1.8 för Zesty som jag använder på Xenial (16.04). När jag sen kör install kommer den gamla (icke fungerande) versionen att installeras?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: APT-repo för svtplay-dl

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

buskerika skrev:Det där lät ju som en möjlig lösning till dagens problem med svtplay-dl som inte kan ladda ner från svt.
Vad är det för problem du har med att ladda ner från SVT? Kan du ge ett exempel på URL som inte fungerar, och visa vad du får för felmeddelande?
buskerika skrev:Men jag är lite osäker på rad 2:

Kod: Markera allt

# Add the "release" channel to your APT sources:
echo "deb http://apt.svtplay-dl.se/ svtplay-dl release" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/svtplay-dl.list
Vad innebär "release"
Det är bara namnet på förrådet...
buskerika skrev:och vad händer med min version som är 1.8 för Zesty som jag använder på Xenial (16.04). När jag sen kör install kommer den gamla (icke fungerande) versionen att installeras?
Om du aktiverar förrådet ifråga, kommer din befintliga version att ersättas av senaste versionen 'uppströms' (för närvarande 1.9.1).
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: APT-repo för svtplay-dl

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
buskerika skrev:Det där lät ju som en möjlig lösning till dagens problem med svtplay-dl som inte kan ladda ner från svt.
Vad är det för problem du har med att ladda ner från SVT? Kan du ge ett exempel på URL som inte fungerar, och visa vad du får för felmeddelande?
buskerika skrev:Men jag är lite osäker på rad 2:

Kod: Markera allt

# Add the "release" channel to your APT sources:
echo "deb http://apt.svtplay-dl.se/ svtplay-dl release" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/svtplay-dl.list
Vad innebär "release"
Det är bara namnet på förrådet...
buskerika skrev:och vad händer med min version som är 1.8 för Zesty som jag använder på Xenial (16.04). När jag sen kör install kommer den gamla (icke fungerande) versionen att installeras?
Om du aktiverar förrådet ifråga, kommer din befintliga version att ersättas av senaste versionen 'uppströms' (för närvarande 1.9.1).
Tack för förklaringen!
Ang. felmeddelandet jag fick för ett par timmar sen:

Kod: Markera allt

er@er-MS:~$ svtplay-dl http://www.svtplay.se/video/12141094/agd/agd-avsnitt-1 --verbose
DEBUG [1485717817.45] /usr/bin/svtplay-dl/svtplay_dl/utils/__init__.py/request: HTTP getting 'http://www.svtplay.se/video/12141094/agd/agd-avsnitt-1'
ERROR [1485717817.53] /usr/bin/svtplay-dl/svtplay_dl/__init__.py/get_one_media: version: 1.8
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/lib/python2.7/runpy.py", line 174, in _run_module_as_main
    "__main__", fname, loader, pkg_name)
  File "/usr/lib/python2.7/runpy.py", line 72, in _run_code
    exec code in run_globals
  File "/usr/bin/svtplay-dl/__main__.py", line 13, in <module>
  File "/usr/bin/svtplay-dl/svtplay_dl/__init__.py", line 444, in main
  File "/usr/bin/svtplay-dl/svtplay_dl/__init__.py", line 178, in get_media
  File "/usr/bin/svtplay-dl/svtplay_dl/__init__.py", line 225, in get_one_media
  File "/usr/bin/svtplay-dl/svtplay_dl/service/svtplay.py", line 43, in get
  File "/usr/bin/svtplay-dl/svtplay_dl/service/svtplay.py", line 178, in outputfilename
KeyError: 'titlePagePath'
(--verbose skrev jag för att få info om felet)
Ska testa med ditt tips nu och se om något förändras!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: APT-repo för svtplay-dl

Inlägg av buskerika »

Tack återigen för tipset! Nu funkar det igen!! :D
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: APT-repo för svtplay-dl

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det är misstänkt likt det här felet med version 1.9, och som "ingenvet" rapporterade har fixats i version 1.9.1. Tack för att du bekräftade att 1.9.1 fungerar!
Skriv svar

Återgå till "Internet"