Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Dök upp i dagsens flöde. ;)
Glömde tacka dig förut, så jag gör det nu: Tack! :kram:

Nu har jag fixat så att den inställningen görs automatiskt via paketet netid, så andra som använder Telia e-leg. kommer i bästa fall att kunna fortsätta som vanligt som om inget hade hänt.
eson57 skrev:Att Pale Moon kommer att fortsätta stödja NPAPI, visste jag och det var väl därför jag fortsatte gräva.
Har du sett dem utveckla den avsikten någonstans, utöver vad jag nämnde för ett par inlägg sedan?
eson57 skrev:
Jag valde att lägga till separata kodsnuttar för Pale Moon. "TB" betyder Thunderbird och är avsett för att koppla epostklienten till Net iD. (Fråga mig dock inte vad det skall vara bra för.)
Nej, jag frågade mig också varför Thunderbird var med.
Skälet är att det finns med i originalfilerna från Telia. Jag är obenägen att avvika från originalet när det inte finns ett gott skäl.
eson57 skrev:Den kopplingen fungerar inte ens och jag får felmeddelande om T-bird varje gång jag kör installations-/avinstallationskommandot.
Det får inte jag. Kanske det är något lurt med din Thunderbird-profil.
eson57 skrev:... ytterliga en webbläsare, som Waterfox eller SeaMonkey? "TB" funkar för dom också. ;)
Förutsättningen är förstås att någon av nämnda webbläsare kör vidare med NPAPI, vilket jag inte undersökt... ännu.
Låt oss avvakta med övriga webbläsare så länge. Tack vare JoWas upptäckt är det ju plötsligt inte så bråttom. Du kan se vad det står just nu om webbläsare på sidan E-legitimation.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Har du sett dem utveckla den avsikten någonstans, utöver vad jag nämnde för ett par inlägg sedan?
Jo, jag har sett det i flera diskussioner på Pale Moon forum. Pale Moon future roadmap gör också klart, att man inte tänker följa Firefox mot mindre frihet för användaren och mer innehållsstyrning... precis som de stora bolagens webbläsare, frestas man tillägga.
Jag gissar att när Mozilla enligt planerna, slår samman ESR och "mainline", kommer Pale Moon inte att ta in fler Firefox-versioner, utan fortsätta med fristående utveckling och bara implementera väl valda delar av Mozillas kod, typ säkerhetsuppdateringar.
Pale Moon supports NPAPI plug-ins. Unlike Firefox, we will not be deprecating or removing support for these kinds of plug-ins. This means that you will be able to continue using your media, authentication, and other plug-ins in Pale Moon like Flash, Silverlight, bank-authenticators or networking plug-ins for specific purposes.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag är obenägen att avvika från originalet när det inte finns ett gott skäl.
Vad sägs om "Ingen kommer någonsin att använda NetID i Thunderbird"? Som gott skäl, menar jag... ;)

Kan meddela att Waterfox använder sig av Firefox profilmapp, SeaMonkey lägger profilen i ~/.mozilla/seamonkey och GNU IceCat i ~/.mozilla/icecat.
Iskatten verkar trevlig.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Jo, jag har sett det i flera diskussioner på Pale Moon forum. Pale Moon future roadmap gör också klart, att man inte tänker följa Firefox ,,,
Pale Moon supports NPAPI plug-ins. Unlike Firefox, we will not be deprecating or removing support for these kinds of plug-ins. This means that you will be able to continue using your media, authentication, and other plug-ins in Pale Moon like Flash, Silverlight, bank-authenticators or networking plug-ins for specific purposes.
Ja, tydligare än så kan det väl inte bli. Tack!
eson57 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag är obenägen att avvika från originalet när det inte finns ett gott skäl.
Vad sägs om "Ingen kommer någonsin att använda NetID i Thunderbird"? Som gott skäl, menar jag... ;)
Å andra sidan gör det ingen skada. Jag utgår från att det finns (eller har funnits) någon tanke bakom. Net iD är inte vårt verktyg. Det har utvecklats av SecMaker och anpassats av dem för Telia som gör Net iD tillgängligt för att kunna använda deras autentiseringstjänst. Paketets syfte är att underlätta installation av Net iD. Så på den punkten fortsätter jag sträva emot.

Användarna skall egentligen inte behöva bry sig om de skripten. ;) iid-userdir-install autostartas vid varje inloggning, och installationsvägledningen säger bara att "installationen fullbordas nästa gång du loggar in".
eson57 skrev:Kan meddela att Waterfox använder sig av Firefox profilmapp, SeaMonkey lägger profilen i ~/.mozilla/seamonkey och GNU IceCat i ~/.mozilla/icecat.
Iskatten verkar trevlig.
  1. Om de webbläsarna testas framgångsrikt för Telia e-legimation och
  2. i den mån vi vet att de tänker fortsätta stödja NPAPI
tycker jag vi skall lägga till stöd för dem i paketet på samma sätt som för Pale Moon.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

http://www.ghacks.net/2017/02/03/firefo ... n-plugins/
Firefox 52.0 ESR will be released alongside Firefox 52.0. This is good news for anyone requiring plugins, as Firefox 52.0 ESR will continue to support plugins whereas Firefox 52.0 won't.

A full Extended Support Release cycle lasts seven full releases. This means that you will be able to use plugins in Firefox ESR until March 2018.
Waterfox följer Firefox, IceCat och SeaMonkey funkar inte med NetID överhuvudtaget, åtminstone inte utan att hacka loss, så för tillfället kan vi nog glömma fler webbläsare i paketet.

Nu släpper jag det här!
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Waterfox följer Firefox, IceCat och SeaMonkey funkar inte med NetID överhuvudtaget, åtminstone inte utan att hacka loss, så för tillfället kan vi nog glömma fler webbläsare i paketet.
Ok, då vet vi. Tack för att du undersökte!

Sedan återstår att se hur länge Telia kör vidare med obsolet teknik. Vore förstås bättre om de uppgraderade systemet till att inte vara beroende av NPAPI.

Vad vi nu landat i känns bra. Genom inställningen som JoWa pekade på kan vi använda standardversionen av Firefox för NPAPI i något år till, och efter det vet vi att åtminstone Pale Moon fortsätter stödja sådana plugins.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Genom inställningen som JoWa pekade på kan vi använda standardversionen av Firefox för NPAPI i något år till, och efter det vet vi att åtminstone Pale Moon fortsätter stödja sådana plugins.
Njaee... som jag uppfattar det, finns det inget som säger hur länge standardversionen av Firefox kommer att ha kvar inställningen i about:config. Det som sägs är att ESR kommer att ha kvar den till Mars 2018. Har inte kvar schemat i minnet, men har för mig att det är då som ESR och main kommer att slås samman.
Pale Moon är hur som helst, räddningsplankan.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Genom inställningen som JoWa pekade på kan vi använda standardversionen av Firefox för NPAPI i något år till, och efter det vet vi att åtminstone Pale Moon fortsätter stödja sådana plugins.
Njaee... som jag uppfattar det, finns det inget som säger hur länge standardversionen av Firefox kommer att ha kvar inställningen i about:config. Det som sägs är att ESR kommer att ha kvar den till Mars 2018.
Jag noterade att det är just den inställningen som aktiverar stödet i Firefox ESR som standard, och antog att den kommer att behöva fortsätta fungera så länge Firefox ESR har kvar stödet. Kanske en förhastad slutsats. Kanske slutar det fungera redan i standard Firefox 53, som JoWa skrev. Tiden får utvisa hur det blir.
eson57 skrev:Pale Moon är hur som helst, räddningsplankan.
Japp. Tack än en gång för den upptäckten.
hjartberg
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2009, 09:40
OS: Ubuntu
Ort: Västerås

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av hjartberg »

Stort tack!
JoWa skrev:I Firefox 52: Gå till about:config

Högerklicka på ett tomt område, Ny > Boolesk.

Ange plugin.load_flash_only

Välj false.

Starta om Firefox.

Skall enligt uppgift ej fungera i Firefox 53.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Har just benat ut en liten nackdel med NetID-paketet... det kräver standardversionen av Firefox. Vill man istället använda ESR eller kanske PaleMoon, måste man göra det parallellt.
Avinstallerar man standardversionen av firefox, ryker även NetID. Om man då försöker återinstallera NetID, påtvingas man återigen standardversionen.
Det här ställer till krångel med valet av standardwebbläsare, åtminstone för mig.

Jag kör ESR-versionen av Firefox och länkar sålunda startfilen från programmappen (/opt/firefox/), till /usr/bin/. Varje gång Firefox Standard uppdateras, måste jag göra om länkningen.

Det hade varit skönt att slippa ha Firefox Standard installerad bara för att kunna nyttja NetID-paketet.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Har just benat ut en liten nackdel med NetID-paketet... det kräver standardversionen av Firefox. Vill man istället använda ESR eller kanske PaleMoon, måste man göra det parallellt.
Okej, det är beroendena som stökar till det.

Just nu beror netid-paketet på firefox eller iceweasel eller palemoon, så om du har PaleMoon installerad som Debian-paket kan standardversionen av Firefox avinstalleras.

Men jag förstår problemet. Tror jag skall ändra det till en rekommendation i stället.
eson57 skrev:Jag kör ESR-versionen av Firefox och länkar sålunda startfilen från programmappen (/opt/firefox/), till /usr/bin/. Varje gång Firefox Standard uppdateras, måste jag göra om länkningen.
Det är bättre att installera ESR i hemkatalogen. Då får du uppdateringarna automatiskt.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Tror jag skall ändra det till en rekommendation i stället.
Fixat.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Fixat.
Tack! Det det funkar bättre.
Det är bättre att installera ESR i hemkatalogen. Då får du uppdateringarna automatiskt.
Det där fattar jag inte. Varför skulle jag få automatiska uppdateringar till ESR om jag installerar i hemkatalogen? Standardinstallation för vanlig Firefox ligger i /usr/lib/firefox.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:
Det är bättre att installera ESR i hemkatalogen. Då får du uppdateringarna automatiskt.
Det där fattar jag inte. Varför skulle jag få automatiska uppdateringar till ESR om jag installerar i hemkatalogen? Standardkatalog för vanlig Firefox är /usr/lib/firefox.
Jovisst, men standard-Firefox är installerad via ett paket från Ubuntu-förrådet, och uppdateringarna kommer genom paketuppdateringar.

Om du installerar Firefox ESR från någon arkivfil i din hemkatalog, får du uppdateringar direkt från Mozilla när du kör webbläsaren. Sådana uppdateringar funkar inte om du installerar som root i t ex /opt/firefox ( dvs. om du inte surfar som root, men det får vi väl hoppas att du inte gör ;) ).
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Om du installerar Firefox ESR från någon arkivfil i din hemkatalog, får du uppdateringar direkt från Mozilla när du kör webbläsaren.
Ok, det visste jag inte.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Efter att ha sovit på saken... ligger den inte säkrare i /opt? Där är den ju i princip skrivskyddad, vilket inte gäller på samma sätt under /home och det är ju orsaken till att den kan auto-uppdateras.
Personligen använder jag ändå inte automatiska uppdateringar i webbläsare, men för att klargöra säkerhetsaspekten...
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag tror många skulle anse att det är mindre säkert att använda en webbläsare utan löpande uppdateringar, antingen via paket eller direkt mot tillämplig webbplats.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Fast jag sa ju inte att man skulle låta bli att uppdatera den, bara att det kanske inte måste ske automatiskt, när det handlar om en webbläsare som inte disitribueras via pakethanterare.

Jag uppdaterar betydligt snabbare än både paketdistribution och programautomatik. Oftast flera dagar.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
eson57 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Genom inställningen som JoWa pekade på kan vi använda standardversionen av Firefox för NPAPI i något år till, och efter det vet vi att åtminstone Pale Moon fortsätter stödja sådana plugins.
Njaee... som jag uppfattar det, finns det inget som säger hur länge standardversionen av Firefox kommer att ha kvar inställningen i about:config. Det som sägs är att ESR kommer att ha kvar den till Mars 2018.
Jag noterade att det är just den inställningen som aktiverar stödet i Firefox ESR som standard, och antog att den kommer att behöva fortsätta fungera så länge Firefox ESR har kvar stödet. Kanske en förhastad slutsats. Kanske slutar det fungera redan i standard Firefox 53, som JoWa skrev. Tiden får utvisa hur det blir.
Net iD fungerar för mig även med Firefox 53 från Ubuntu-förrådet, så JoWas tips gäller fortfarande.

Kan nämna att jag gjorde reklam för Pale Moon i ett svar på en Ask Ubuntu-fråga angående insticksmodul för Java. Tycks fungera bra.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Möjligheten att köra Mobilt BankID i Remix OS beskärs alltmer. Version 7.3.0 av appen är för gammal, och den senaste app-versionen 7.5.0 tycks de ha spärrat för användning i Remix OS (även 32-bitars).

Något som fortfarande fungerar är version 7.4.21 av BankID-appen i Remix OS för 32 bitar. Den versionen har jag sparat undan här:

http://people.ubuntu.com/~gunnarhj/bank ... id.bus.apk

Kan hämtas från Chrome i Remix OS eller genom metoden som Ratatosk beskriver här.
Skriv svar

Återgå till "Internet"