Inaktivera automatisk "Länk till"

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Inaktivera automatisk "Länk till"

Inlägg av eson57 »

Måste man verkligen ta efter alla dumheter som Microsoft hittar på? >:(

Jag har för vana att dra in relaterade webblänkar i mina projektmappar (hugg tag i info-/hänglåssymbolen i webbläsarens adressfält och dra till önskad mapp i filhanteraren), och irriteras mycket av att filnamnen automatiskt tilldelas ett inledande "Länk till". Förövrigt är det den vanligtvis relevanta webbsiderubriken som bildar filnamn, logiskt nog.
Blir det många länkar i en mapp, är det fullständigt hopplöst att hitta något, när alla filnamn börjar med "Länk till".

Hur blir man av med det här? Det måste väl finnas något sätt att modifiera det automatiskt tilldelade namnet? Väldigt "svårgooglat".
Jag kör Firefox och har aldrig haft detta problem, med webblänkar, i Windows (skrivbordsikoner har däremot samma onödiga beteende, men kan inaktiveras med ett registerhack).
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Inaktivera automatisk "Länk till"

Inlägg av JoWa »

Inte en lösning, men en möjlighet: ett skript.

https://askubuntu.com/questions/675017/ ... splay-name

Annars är dconf-editor det verktyg jag skulle vänta mig att hitta eventuella inställningar för detta i.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Inaktivera automatisk "Länk till"

Inlägg av eson57 »

Tack för tipset. dconf-editor kunde ordna en del irritationsmoment som jag ännu inte hunnit ge mig på, dock inte "Länk till".

Får ta en titt på skriptet så småningom, för det verkar vara enda möjliga lösningen. Eller snarare en "workaround" i brist på inbyggd lösning.
Det verkar också som om detta elände har anammats av flera filhanterare (om det nu är den som styr beteendet). Hittills testade är Nautilus och Nemo.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Inaktivera automatisk "Länk till"

Inlägg av eson57 »

Skriptet fungerar bra som sådant, om man håller sig till att lägga länkar i någon eller några få förutbestämda mappar, men om man som jag, hela tiden skapar nya projektmappar (flera varje vecka) blir det upplägget mindre meningsfullt. Det går nog fortare att byta namn på länkarna än att hela tiden lägga till nya mappar i kommandot. :(
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Inaktivera automatisk "Länk till"

Inlägg av eson57 »

De här länkarna fortsätter att ställa till problem...

Nedan har jag 2 länkar från olika servrar. Som ni ser är det av någon anledning olika "typ", trots att bägge är .desktop-filer med i princip samma innehåll. Endast själva länken skiljer, annars är textinnehållet detsamma.

Problemet är att länkarna öppnas i olika webbläsare när jag klickar på dem, den ena i Firefox [Okänd (application/octet-stream)], den andra i Pale Moon [Text (text/html)]. Standardprogrammet är satt till Pale Moon för bägge filerna, så det är inte där problemet ligger.
Nu undrar jag om någon vet hur man ändrar "Typ" på en befintlig fil. Servrarna kommer jag inte åt, så där kan jag inte göra något.
screen_2017-03-06_08-06-24.png
screen_2017-03-06_08-06-24.png (717.37 KiB) Visad 4069 gånger
screen_2017-03-06_08-42-59.png
screen_2017-03-06_08-42-59.png (717.37 KiB) Visad 4069 gånger
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Inaktivera automatisk "Länk till"

Inlägg av johanre »

Har du fått ordning på detta? Linux filtyper är väldigt mycket styrt av ändelsen i filnamnet och utgår i stort sett från det. Men du kan göra vissa ändringar själv: https://help.ubuntu.com/community/AddingMimeTypes
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Inaktivera automatisk "Länk till"

Inlägg av eson57 »

Nej, jag får ingen ordning på det. Problemet är ju inte mina MIME types (som är rätt konfade), utan att jag får fel filtyp från servern när jag drar länken från webbläsaren till skrivbordet eller filhanteraren.
Frågan är alltså om man i efterhand kan ändra filtyp på en enskild fil. Misstänker att det inte går, så egentligen borde man kanske istället påtala detta för serverns ägare/admin. Jag har hittills faktiskt bara stött på det på Transifex, så jag har lagt det på is tills vidare.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Inaktivera automatisk "Länk till"

Inlägg av eson57 »

Fick för mig att testa på forumet och får faktiskt samma fel här, fast med okänd (okänd) typ istället för okänd (application/octet-stream).

För att dessa länkar skall fungera och öppnas med standardwebbläsaren skall typen alltså vara Text (text/html).
Har ingen aning om vad som krävs för att det skall bli rätt, men har förstått att det handlar om inställningar i servern.
screen_2017-03-13_08-58-16.png
screen_2017-03-13_08-58-16.png (717.37 KiB) Visad 3992 gånger
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Inaktivera automatisk "Länk till"

Inlägg av johanre »

Hhhmm, har testat runt lite med ContentType på servern, verkar dock inte göra någon skillnad. Skall fortsätta gräva i det.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Inaktivera automatisk "Länk till"

Inlägg av eson57 »

Ja tack, det hade varit intressant att få se en lösning på detta, även om jag själv inte driftar någon webbserver för tillfället. Det kommer ju garanterat att dyka upp på fler ställen.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"