Ibland blir det tomt när duktigt folk slutar

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Ibland blir det tomt när duktigt folk slutar

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Har blivit varse att en av Canonicals skickligaste tekniker, Martin Pitt, har slutat för att gå till Cockpit. Martin var inblandad i 'det mesta' i över tolv år, och av bloggposten verkar det ha blivit för mycket. Han fick till slut inte utrymme för att jobba med utveckling, eftersom 'alla' bad om råd/hjälp angående saker han varit inblandad i tidigare. Martin kombinerar excellenta tekniska kunskaper med social begåvning, och har varit mycket uppskattad, bland annat manifesterat i en fanklubb till hans ära.

Martin fungerade på sätt och vis som min mentor när jag tog några första stapplande steg i att föreslå förbättringar av ett par paket, och han hade tålamodet att granska några taffliga kodförslag och ge mig lite 'privatundervisning'. Mycket lärorikt för mig. Kommer att sakna Martin, och slås av att en digital kontakt kan framkalla den känslan. Det är lite som när en fysisk arbetskamrat slutar.

En annan person som slutade ungefär samtidigt (i december 2016) är Daniel Holbach. Daniel avsatte mycket tid åt att stötta gemenskapsansträngningar i form av LoCos och andra volontärteam, och uppmuntrade bidrag i form av paketförbättringar genom instruktioner och genom att snabbt granska och ladda upp bidrag.

Folk hos Canonical slutar förstås lite då och då, och nya tillkommer. Just ovanstående nämnda kommer jag personligen att sakna lite extra.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Ibland blir det tomt när duktigt folk slutar

Inlägg av morpa »

Kanske de också visste att stora förändringar skulle komma?
Träffade för övrigt Daniel H i höstats på Ubucon och han hjälpte mig med att skapa snappaket. Mycket trevlig person.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ibland blir det tomt när duktigt folk slutar

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

morpa skrev:Kanske de också visste att stora förändringar skulle komma?
Jag tror det var ett sammanträffande. Utvecklarna verkar överrumplade.
morpa skrev:Träffade för övrigt Daniel H i höstats på Ubucon och han hjälpte mig med att skapa snappaket. Mycket trevlig person.
Berätta gärna lite mer om det vid tillfälle.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"