Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interfaces

Generella frågor om Lxde, och Lubuntu.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interfaces

Inlägg av Nilleb »

Hej!

HP350G2 ssd och orig HD i adapter i DVD facket, Ubuntu 16.04 med LXDE.

Har senaste dagarna fått en lång fördröjning vid uppstart (o även vid avstängning visas en radda "systemrader") av en massa "systemrader" med b.la:

Raise network interfaces
A start job is runningfor dev-disk-by\x2druid-f56d7136..........device (.../1min30sek)

En nedräkning startar i 1min30sek innan inloggningsskärm dyker upp?

Är det något virus eller kan det ha med mina prov av Phoronix test suite och GNU Krell Monitors?

Hur bli av med detta?
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av johanre »

Nja, virus tror jag inte det är, men något krånglar med disken. Efter uppstarten är klar, kan du återge resultatet av följande kommando:

Kod: Markera allt

df -h
och

Kod: Markera allt

cat /etc/fstab
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Nilleb »

Tack för snabbt svar :D

df -h

Filsystem Storlek Använt Ledigt Anv% Monterat på
udev 7,8G 0 7,8G 0% /dev
tmpfs 1,6G 9,8M 1,6G 1% /run
/dev/sda7 15G 6,8G 7,2G 49% /
tmpfs 7,8G 34M 7,8G 1% /dev/shm
tmpfs 5,0M 4,0K 5,0M 1% /run/lock
tmpfs 7,8G 0 7,8G 0% /sys/fs/cgroup
/dev/sda1 199M 102M 98M 52% /media/BOOT
/dev/sda9 5,0G 49M 5,0G 1% /windata
/dev/sda3 23G 21G 2,4G 90% /media/Recovery
/dev/sda2 110G 99G 12G 90% /media/sda2
/dev/sda10 46G 15G 29G 34% /home
/dev/sdb1 199M 31M 169M 16% /media/SYSTEM
/dev/sdb3 23G 21G 2,4G 90% /media/Recovery_
/dev/sdb2 231G 58G 173G 26% /media/sdb2
tmpfs 1,6G 24K 1,6G 1% /run/user/1000

cat /etc/fstab

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>

#Entry for /dev/sda7 :
UUID=c79878b5-c864-42da-bf6f-f40426e704d2 / ext4 errors=remount-ro 0 1
#Entry for /dev/sda10 :
UUID=180a8ae9-0c43-481b-97cd-7a58c4a6d4d3 /home ext4 defaults 02
/dev/sda1 /media/BOOT ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 0
/dev/sda3 /media/Recovery ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 0
#Entry for /dev/sdb3 :
UUID=CA5A91495A9132E5 /media/Recovery_ ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 0
#Entry for /dev/sdb1 :
UUID=94A283A6A2838B84 /media/SYSTEM ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 00
/dev/sda2 /media/sda2 ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 0
/dev/sdb2 /media/sdb2 ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 0
#Entry for /dev/sda9 :
UUID=2F14D60E685C8191 /windata ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 00
#Entry for /dev/mapper/cryptswap1 :
UUID=f56d7136-3d5c-4b23-9c5e-6bbcc1b0349c none swap sw 0 0
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av johanre »

Hhhmm, ser inget som är uppenbart fel. Vad ger detta kommando:

Kod: Markera allt

dmesg | grep -Ei 'warning|error'
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Nilleb »

Rappa tag :D

...@HP350G2:~$ dmesg | grep -Ei 'warning|error'
[ 0.270770] acpi PNP0A08:00: _OSC failed (AE_ERROR); disabling ASPM
[ 12.655008] EXT4-fs (sda7): re-mounted. Opts: errors=remount-ro
[ 4480.218785] lxsession-edit[8869]: segfault at 7f6f3e50cc10 ip 00007f6f3c98c45b sp 00007ffd2f1d0d90 error 4 in libc-2.23.so[7f6f3c90e000+1c0000]
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av johanre »

Hhhmm, däremot var jag tyvärr lite långsam med att svara ...

Hur som helst: /dev/sda7 (alltså; din root-partition) har lite svårt med livet, den har ommonterats i read-only läge. Dags för en fsck för att kolla status av root-disken:

Kod: Markera allt

sudo touch /forcefsck
Starta om datorn, då skall den kolla diskarna under uppstarten.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Nilleb »

Det är helt OK, sysslar med real reality under tiden ;D

Rappa tag var f.ö. en komplimang till dig 8)

Körde:

sudo touch /forcefsck

Har startat om PC'n och körde:

@HP350G2:~$ dmesg | grep -Ei 'warning|error'

[ 0.267824] acpi PNP0A08:00: _OSC failed (AE_ERROR); disabling ASPM
[ 8.857696] EXT4-fs (sda7): re-mounted. Opts: errors=remount-ro

Hur gå vidare?
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av johanre »

Hhhmm, felet kvarstår... Antingen har du gammal hårddisk (gammal == äldre än 3 år), eller så har något sabbat root-filsystemet på datorn. Jag skulle provat en ominstallation (såvida det inte är en gammal hårddisk), men det kanske är ett besvärligt alternativ för dig?
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Nilleb »

Tja, ominst har slagit mig, men hoppades på något bra fix ;)

Disken är en Samsung SSD 850 EVO 250GB installerad när PC var ny, 2015.
Ordinarie HD bor i DVD facket med en adapter från Kjell & Company, tänkt som lagerdisk.
(Då satte jag också in max minne 16GB.)

När man nu skall göra en ominst:
Har funderat om swap partition är nödvändig på en sådan apparat med minne o SSD?

Kan man och i så fall hur dela upp home så att olika distars inställningar inte påverkar varandra?
T.ex. Ubuntu, Lubuntu o Mint m.fl.?
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Broder Tuck »

Nilleb skrev: . . . Disken är en Samsung SSD 850 EVO 250GB installerad när PC var ny, 2015.
Ordinarie HD bor i DVD facket med en adapter från Kjell & Company, tänkt som lagerdisk.
(Då satte jag också in max minne 16GB.)

När man nu skall göra en ominst:
Har funderat om swap partition är nödvändig på en sådan apparat med minne o SSD?

Kan man och i så fall hur dela upp home så att olika distars inställningar inte påverkar varandra?
T.ex. Ubuntu, Lubuntu o Mint m.fl.?
;) Jag är inte den som kan ge dig ett rakt svar på detta med swappen på antingen ssd-disken eller den vanliga hd:n. Men jag googlade lite och läste åtskilliga sidor. Bl.a. denna..

Ditt arbetsminne är ju mer än tillräckligt, så där är det inga problem. Linux vill ju gärna ha sin swap. Så en liten sådan är inte i vägen. Men, vid googlingen visar det sig inte bli enhetliga svar på, på vilken av diskarna den gör mest nytta.
Vi får hoppas att du får mer svar i tråden, så att du känner dig mer säker.

Jag har likvärdiga värden som du och jag lade min swap på hd:n. Jag har gott om plats där och tog till rejält. Samma som arbetsminnet. 16 gig. Förvisso onödigt. Men jag kanske skulle ha lagt swappen på ssd:n. Bryr mig ännu inte om att ändra till ssd..

Du undrar över om inställningar för flera distar kan påverka varandra.

Du skall ha ett separat /home för varje ny dist.

När det gäller hd:n och flera Linuxdistar så vill jag berätta lite om hur jag gör. Jag håller mig inom Debianfamiljen och de distar som finns där. För varje ny dist jag vill testa, så installerar jag dem med en separat root och separat home.

Med en huvuddist som ubuntu 16.04 LTS behöver jag inte ha lika stor /home för kommande distar. Jag kan ju gå från en testdist direkt till min huvuddist och där ha tillgång till mitt "original". Hämta, behålla, eller låta ligga kvar på huvuddisten.
Så jag behöver inte ha kopior på sådana filer i varje testdist.

Men, för att bevara mina grundinställningar i LTS:n så kopierar jag alltid över programmappar och dolda filer (personliga inställningar) till respektive testdist. Därmed fungerar t.ex. Firefox direkt även på testdisten och med mina tidigare inställningar och bokmärken etc..

Jag behöver inte göra om, eller upprepa, för en testdist som jag kanske bara har en, eller ett par månader. Nästa gång jag vill testa en annan dist, så installerar jag bara rootpartitionen men markerar den gamla /home som home för den nya disten. Ingen formatering på den, m.a.o..

Lycka till med swapen. Hoppas att det blir bra för dig.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av johanre »

Som så oftast, är Broder Tucks råd väl värda att läsa igenom och fundera på. 8)

Med så mycket RAM är det egentligen en smaksak hur stort swap utrymme du vill ha. En sak att tänka på är att oavsett hur mycket RAM eller swap du har, så kommer installationen att först sätta "swappiness" till 60. Läs på om swappiness och hur det påverkar ditt system här: https://en.wikipedia.org/wiki/Swappiness.

Med 16GB RAM hade jag personligen satt swappiness till mindre än 10, men det beror också på hur du använder din dator. Kör du något tungt program som kräver väldigt mycket minne så kanske det är lämpligt att ligga kvar med default swappiness = 60.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Nilleb »

Försökte ominstallera 16.04 från ursprunglig USB pinne No5. Får felmeddelande i slutet av installationen att grub inte installeras korrekt.

Tankade hem ny 16.04.3 och gjorde en LiveUSB pinne No6 med unetbootin men den gick inte att boota så då tog jag en annan USB pinne No2 med samma resultat.

Tredje försöket med ytterligare en annan USB pinne No12 (och ännu en nedtankning av 16.04.3) och använde "Skapa en uppstartsdisk" och då lyckades bootning från USB.

Installationen fortlöper, och får meddelanderutor:
1. Avinstallera monterade partitioner? Ja
2. Force UEFI Installation? This machine's firmware has started the installer in UEFI mode but it looks like there may be existing operating systems already installed using "BIOS compatibility mode". If you continue to install Debian in UEFI mode, it might be difficult to reboot the machine into any BIOS-mode operating systems later.

If you wish to install in UEFI mode and don't care about keeping the ability to boot one of the existing systems, you have the option to force that here. If you wish to keep the option to boot an existing operation system, you should choose NOT to force UEFI installation here.

Valde "Fortsätt i UEFI-läge" rätt eller fel?

På slutet kommer felmeddelande 3.
citat:
Installationen av GRUB misslyckades. Installationen av paketet "grub-efi-amd64-signed" i /target/ misslyckades. Utan starthanteraren GRUB kommer det installerade systemet inte att kunna starta upp.
Slut citat.

Sista felmeddelandet 4.
Citat
Installationsprogrammet kraschade
Vi beklagar; installationsprogrammet kraschade. Efter du stängt detta fönster låter vi dig skicka en felrapport med det integrerade felrapporteringsverktyget. Detta kommer att samla in information om ditt system och installationsprocessen. Detaljerna kommer att skickas till vårt felrapporteringssystem och en utvecklare kommer att ta itu med problemet så snart som möjligt.
Slut citat.

Så nu sitter jag med en PC där bara Win10 startar upp som vanligt :-[

Är det bara att vänta eller kan man komma förbi problemet på något sätt?
Helst utan att formatera hela SSD, att tillfälligt ta ut HD med adapter ur DVD facket är en enkel sak om det nu hjälper.
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Nilleb »

Edit: Med att vänta syftade jag på nedanstående besked:
Nilleb skrev:Detaljerna kommer att skickas till vårt felrapporteringssystem och en utvecklare kommer att ta itu med problemet så snart som möjligt.
Hoppas fortfarande på någon "silverkula" som kommer förbi problemet med ominstallationen :-\
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Broder Tuck »

Dina problem som du beskriver i dina två senaste inlägg, det har jag också erfarit ett antal gånger under det senaste året. Titt som tätt kommer detta om att installationen inte har kunnat genomföras, eller att det är något trassel med Grub.

I början böt jag installationsmedia. En sabla massa dvdskivor hann det bli. Tillika usbstickor.
Jag trodde att felet låg hos mig. Jag har ju blivit "pålurad" en laptop vars moderkort tillverkades för win7. Efter det har datorn uppgraderats till win8 och slutligen till win10.

Uppgraderingen är gjord före det att återförsäljaren fick in produkten, så även återförsäljaren är ju lurad, kan man säga. Men det svider mest för mig. Uppgraderingen har inte genomförts enligt Microsofts anvisningar, så det ligger en del skräp kvar på moderkortets chip, förmodar jag.

I går hände det igen. Jag ville installera Ubuntu Mate. Installationen avbröts två gånger för ett påstått fel. Jag tog en paus. Försökte en tredje gång. I övrigt ingen förändring. Ingen ny isofil. Ingen annan sticka och si, det förlöpte väl. Installationen blev gjord.

Med det här ville jag ge en liten bakgrund, samt nämna för dig att du inte är ensam i eländet. För egen del börjar jag nu misstänka att det är en brist på mjukvarusidan, i systemet och inte hos den enskilde användaren.

På' t igen. Du kanske får göra några försök innan "det tar". :kram: 8)

Jag håller tummarna för dig. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Broder Tuck »

:) Jag ser att du är inne, så jag kan passa på att nämna att jag numer bara kör med usbsticka. Där följer jag Ratatosks anvisningar om att först ändra partitionstabell på stickan till GPT och sedan formatera den till fat32 *.

Jag tror på det. ;)

* Redigerar till fat32 där jag tidigare skrev win32.
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 7 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Nilleb »

Broder Tuck: Tack för svar och information.

Dina upplevelser låter mycket bekanta, (undantaget det där om CD skivor ;)
Min HP350G2 levererades mycket riktigt med Win7 Pro.
Klonade den till en Samsung 250 GB SSD och gjorde en uppgradering till Win10 enl MS erbjudande.
Hade lite strul med tidigare installationer men som du sa så "tog" installationen efter några försök.
För 14.04 (UEFI och Legacy boot tillgängliga) fick jag köra Sudo update-grub enl P-I H tips
Första installationen av 16.04 (som nu kraschat) hade också problem med grub installationen men gick igenom till slut.
Men nu verkar det som förgjort, har testat enl din beskrivning ett antal ggr.
Men skall stärkt av dina hejarop på et igen >:( ;D

Såg just ditt nya inlägg det skall jag ta till mig, GPT o win32 på stickan...

En egen idé är att under installationen tillfälligt plocka ut original HD ur DVD facket för att sedan när 16.04 är på plats återinstallera HD för att använda som lager.
Blir väl en del strul med att fixa till så HD'n hittas igen automatiskt?
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Broder Tuck »

Nilleb skrev:. . . . En egen idé är att under installationen tillfälligt plocka ut original HD ur DVD facket för att sedan när 16.04 är på plats återinstallera HD för att använda som lager.
Blir väl en del strul med att fixa till så HD'n hittas igen automatiskt?
Nja, även om jag är osäker på om du skall behöva att plocka ur hdd:n., så gissar jag att det är onödigt. Men även om du gör det, så bör det inte bli något problem för datorn att hitta hdd:n efter en omstart. Så du kan nog känna dig trygg, oavsett hur du väljer att göra. ;)
Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Nilleb »

Broder Tuck skrev:Nja, även om jag är osäker på om du skall behöva att plocka ur hdd:n., så gissar jag att det är onödigt. Men även om du gör det, så bör det inte bli något problem för datorn att hitta hdd:n efter en omstart. Så du kan nog känna dig trygg, oavsett hur du väljer att göra. ;)
Lycka till! /tukken
Tack för svar Tukken :kram:

Har gjort ett försök till ominstallation med Ubu 16.04.3 (med HD på plats) men får samma felmeddelande om grub :'(
Varken Win10 eller grub startar upp på PC No3.

Var skall starthanteraren ligga?
På sda eller sda1 som är markerad som boot.

Har Label namn någon betydelse, använder namn som WinData (sda9) och HP350DData (sdb5)?

PS Har som tur är en äldre PC No2 som funkar så det går att kommunicera med omvärlden. DS
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Starthanteraren behöver inte du välja själv, om du installerar i ordningen av att du redan har windows installerat och vill installera ubuntu i dualboot. Ubuntu skall hitta den själv. Men gissningsvis (som det ser ut av dina inlägg att döma) så har du windows på sda och där bör den behövda starthanteraren att ligga som sda, generellt. Ändra inget här, när du installerar Ubuntu.

Ändra bara för en partition för root och en för /home. Har du inte en swap, så gör en partition för det också.

Oavsett om du har tänkt att lägga ubuntu på sda eller sdb.

Kolla Ratatosks inlägg i denna tråd:
viewtopic.php?f=200&t=60406
viewtopic.php?p=487530#p487530

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Uppstart fördröjd av "systemrader" +Raise network interf

Inlägg av Nilleb »

Tukken, Stort Tack för klargörande av starthanterarens placering :kram:
Man börjar ju ifrågasätta allting när saker inte går som planerat.

Jo det stämmer:

SSD (klonad från orig. HD och Win7 uppgraderad till Win10 enl MS erbjudande)
sda1 ntfs ----- 199 MiB använt ~102 MiB flag boot
sda2 ntfs Win10
sda3 ntfs Recovery
sda4 extended
sda6 ext4 / 15GiB
sda7 ext4 ledig "
sda8 ext4 ledig "
sda9 ntfs WinData 5GB
sda10 ext4 /home ~46GiB krypterad
sda5 swap 4 GiB

HD (original HD, med adapter i DVD facket)
sdb1 ntfs SYSTEM 199 MiB (tog bort boot flag så inte original Win7 startar)
sdb2 ntfs Win7
sdb3 extended
sdb5 ext4 HP350DData
sdb4 fat32 HP_TOOLS 103 MiB

Har använt upplägget med /, /home och swap + div lager ext4 resp ntfs fram till nu med lyckat resultat :'(

Skall ta tag i problemet under nästa regnperiod och grotta ned mig i de länkar du bifogade :)
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Skriv svar

Återgå till "Lxde (Lubuntu)"