Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
alatariel
Inlägg: 750
Blev medlem: 20 aug 2007, 13:33
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Upplands Väsby

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av alatariel »

datavetaren skrev:Jag kan ge lite mer intressant information om BankID under RemixOS.

Som en del noterat så efter uppdateringen till en senare version av BankID-appen så stängs den ned automatiskt (efter någon sekund). Efter mycket debugging så har jag lyckats knäcka det. Den första märkliga observationen jag gjorde (via gdb) var att appen stängs ned rent (alltså ingen krasch.) Därefter satte jag upp en debug-miljö för att spåra alla typer av Android-system-anrop som appen gör. Rent generellt ska det inte vara möjligt för en app att kunna veta att den befinner sig i en emulerad miljö. Efter en del experimenterande kom jag på följande:

För att få BankID-appen att fungera (igen) behövdes endast en enkel modifiering: Ändra propertyn "ro.product.name" till att innehålla en sträng som inte är "remix".

Modifiera filen:
/system/build.prop
[...]
För mig funkar dessa instruktioner i stort sett med Remix OS och den nyaste BankIDappen i den. Men:

* Jag använde en ubuntu-live-cd (desktop, 16.04.1) och där funkade squashfs/unsquashfs utan kompilering!
* Jag behövde packa tillbaks system.img till system.sfs och radera de gamla spåren annars startade inte maskinen.
mksquashfs system.img system.sfs

Mvh

Alatariel
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

alatariel skrev:
datavetaren skrev:För att få BankID-appen att fungera (igen) behövdes endast en enkel modifiering: Ändra propertyn "ro.product.name" till att innehålla en sträng som inte är "remix".

Modifiera filen:
/system/build.prop
[...]
För mig funkar dessa instruktioner i stort sett med Remix OS och den nyaste BankIDappen i den. Men:

* Jag använde en ubuntu-live-cd (desktop, 16.04.1) och där funkade squashfs/unsquashfs utan kompilering!
* Jag behövde packa tillbaks system.img till system.sfs och radera de gamla spåren annars startade inte maskinen.
mksquashfs system.img system.sfs
Trevligt att höra, Alatariel. Skulle du kunna tänka dig att förklara något mer utförligt steg för steg, så att även vi vanliga dödliga har en chans att hänga med? ;) (Som du kanske såg, misslyckades jag med att dra nytta av datavetarens upptäckt.)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Net iD fungerar för mig även med Firefox 53 från Ubuntu-förrådet, så JoWas tips gäller fortfarande.
Tricket slutade fungera med Firefox 54, så nu har jag installerat Pale Moon för att kunna fortsätta använda Telia e-legitimation. Firefox ESR är ett annat alternativ under några månader till.
npn
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 jul 2017, 15:49
OS: Arch Linux

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av npn »

Hejsan

Har nu fått igång mobilt bankid via RemixOS och Virtualbox. Det man behöver göra är att ändra i filen /system/build.prop. Men eftersom filen är skrivskyddad går det inte att redigera den inifrån RemixOS. Därför får man använda en Live-CD. Datavetaren skrev en bra sammanfattning längre bak i tråden, men jag gjorde lite annorlunda, därför skrev jag en egen sammanfattning, förhoppningsvis har någon nytta av den!

1. Installera Virtualbox. Ändra till dubbla processorer i inställningarna (detta är viktigt, med bara en processor går mobilt bankid-appen så långsamt att inloggningarna time-outar)
2. Installera RemixOS i Virtualbox. Jag var tvungen att dra hem RemixOS från osboxes.org, annars ville det inte starta.
4. Ladda hem en live-CD. Jag använde "ubuntu-17.04-desktop-amd64.iso"
5. Koppla live-CDn till den optiska enheten i Virtualbox och starta den virtuella datorn. Nu ska live-CDn starta istället för RemixOS.
6. Skapa några kataloger som kommer att behövas senare:

Kod: Markera allt

mkdir /mnt/remixos
mkdir /mnt/system.sfs
mkdir /mnt/system.img
7. Montera partitionen med RemixOS:

Kod: Markera allt

mount /dev/sda1 /mnt/remixos
8. Montera system.sfs:

Kod: Markera allt

mount /mnt/remixos/RemixOS/system.sfs /mnt/system.sfs
9. Kopiera system.img till en icke skrivskyddad katalog:

Kod: Markera allt

cp /mnt/system.sfs/system.img /mnt/remixos
10. Montera system.img:

Kod: Markera allt

mount /mnt/remixos/system.img /mnt/system.img
11. Redigera filen /mnt/system.img/build.prop. Ändra raden ro.product.name=remix_x86_64 till ro.product.name=blabla (tack till Datavetaren för denna helt avgörande upptäckt!).

12. Avmontera /mnt/system.img och /mnt/system.sfs:

Kod: Markera allt

umount /mnt/system.img
umount /mnt/system.sfs
13. Ta bort filen system.sfs från RemixOS-installationen. (vill du vara på säkra sidan, kopiera filen till ett USB-minne först så att du kan återställa om något skulle falera):

Kod: Markera allt

rm /mnt/remixos/RemixOS/system.sfs
14. Skapa en ny system.sfs:

Kod: Markera allt

mksquashfs /mnt/remixos/system.img /mnt/remixos/RemixOS/system.sfs
15. Ta bort system.img:

Kod: Markera allt

rm /mnt/remixos/system.img
16. Avmontera /mnt/remixos:

Kod: Markera allt

umount /mnt/remixos
17 Starta om den virtuella datorn, förhoppningsvis kan du nu använda mobilt bankid!

Tidigare körde jag mobilt bank id via Chrome. Men Finansiell ID-teknik tog ju bort den möjligheten. Egentligen kanske man bara skulle lägga några hundralappar på den ny telefon. Men jag tycker det miljömässigt är helt fel att behöva köpa ny hårdvara bara för att ett företag bestämt "nä så ska vi inte ha det". Känns gött att ha mobilt bankid i laptopen igen.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

På tal om Remix OS:

“As a result, development on all existing products such as Remix OS for PC as well as products in our pipeline such as Remix IO and IO+ will be discontinued.”

http://www.jide.com/
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:På tal om Remix OS:

“As a result, development on all existing products such as Remix OS for PC as well as products in our pipeline such as Remix IO and IO+ will be discontinued.”
Äsch, vilken glädjedödare du är. ;) Men släppta versioner kommer väl då att förbli tillgängliga, antar jag.

@npn: Välkommen till forumet, och tack för instruktionen. Själv kör jag fortfarande med version 7.4.21 av BankID-appen, som funkar i Remix OS för 32 bitar utan att redigera /system/build.prop. När det upphör att fungera, kommer jag nog att göra ett försök.
z3t4
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 jul 2017, 21:56
OS: Ubuntu

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av z3t4 »

Ett stort tack till datavetaren och npn. Jag behövde komma åt ett brev, men var tvungen att ha mobilt bankid för att läsa det. Nu slapp jag gå och köpa en Android-telefon.

Önskar att de körde med någon standard-lösning i stället för mobil-app, typ klient-certifikat. Då skulle man även kunna använda det för att snabbt fylla i sina uppgifter när man webbshoppar mm. Klient-certifikatet skulle kunna ligga på NFC-taggen i id-kortet/passet/körkortet.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

z3t4 skrev:Önskar att de körde med någon standard-lösning i stället för mobil-app, typ klient-certifikat. Då skulle man även kunna använda det för att snabbt fylla i sina uppgifter när man webbshoppar mm. Klient-certifikatet skulle kunna ligga på NFC-taggen i id-kortet/passet/körkortet.
Det hade varit för enkelt, och bankkartellen hade varit tvungna att lätta på skamgreppet om dina pengar.
Alltid på kanelen!
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av TicToc »

Det kanske väljer ett slutet alternativ av en orsak... ;D
https://www.svd.se/aklagare-misstanker- ... lt-bank-id
Misstänkt brott kring mobilt bank-id

Åklagare har startat en förundersökning kring eventuellt brott i samband med bankernas utveckling av den populära tjänsten Mobilt Bank-ID. Det misstänkta brottet är patentintrång.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av mcNisse »

TicToc skrev:Det kanske väljer ett slutet alternativ av en orsak... ;D
https://www.svd.se/aklagare-misstanker- ... lt-bank-id
Misstänkt brott kring mobilt bank-id

Åklagare har startat en förundersökning kring eventuellt brott i samband med bankernas utveckling av den populära tjänsten Mobilt Bank-ID. Det misstänkta brottet är patentintrång.
Vilken skit. Jag fattar inte ens varför de utreder det, man ska inte få patentera mjukvara.
Staffan_T
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 okt 2017, 11:00
OS: Linux Mint
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Staffan_T »

Stort tack till datavetaren och npn för utredningen respektive den tydliga steg-för-steg-beskrivningen!

Det funkar 2017-10-17 med RemixOS 32bit.
hjartberg
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2009, 09:40
OS: Ubuntu
Ort: Västerås

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av hjartberg »

Sedan någon månad tillbaka (tror jag) har Min Myndighetspost slutat att fungera för mig.

Jag använder Telias e-legitimation och när jag försöker logga in fastnar sidan på meddelandet "Startar klientprogram...".

Jag använder Ubuntu och Firefox. Jag kan utan problem använda e-legitimationen på andra sidor så som Försäkringskassan och Akademikernas A-kassa.

Det är sällan det kommer något viktigt till Min Myndighetspost, men nu börjar jag bli lite nyfiken på vad jag har för olästa meddelanden.

Hjälp uppskattas.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

De senaste versionerna av Firefox fungerar inte för Telia e-legitimation. Du kan installera webbläsaren Pale Moon, och använda den när du vill använda Telia e-leg.

https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... 2BAOQ-sare
hjartberg
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2009, 09:40
OS: Ubuntu
Ort: Västerås

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av hjartberg »

Tack så mycket!
Det fungerar utmärkt med Pale Moon.

Fast inte fanns det ju några intressanta meddelanden hos Min Myndighetspost...
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Nu vet jag inte vilken Firefox-version du använder, men om e-legget fungerar på Försäkringskassan och Akademikernas A-kassa, bör det definitivt fungera även på Myndighetspost.
Det fungerar hos mig, fast jag använder förstås Firefox ESR för tillfället.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Det fungerar hos mig, fast jag använder förstås Firefox ESR för tillfället.
Jovisst, Firefox ESR, som också nämns på sidan jag länkade till, är ett alternativ ett tag till - förmodligen tills mitten av 2018.

https://wiki.mozilla.org/RapidRelease/C ... anch_dates

Men beträffande senaste Firefox-versionen i Ubuntu-förrådet är det kört.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Men beträffande senaste Firefox-versionen i Ubuntu-förrådet är det kört.
Jag känner till det, men som sagt... fungerar det på ett ställe, bör det fungera överallt. Det vill säga, hjartberg kan inte ha kört senaste versionen, och måste därmed ha något annat fel vid inloggningsförsöken på Myndighetspost. ;)
Alltid på kanelen!
hjartberg
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2009, 09:40
OS: Ubuntu
Ort: Västerås

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av hjartberg »

Ja, det är märkligt att det fungerar på ett ställe men inte ett annat. Fast nu fungerar det ju med Pale Moon, så jag nöjer mig med det.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

På just Försäkringskassan visar det sig nu att även jag kan logga in med Telia e-legitimation och Firefox 56. Försäkringskassan använder en lite annan teknik, vilket förmodligen förklarar skillnaden.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Visste inte ens att det fanns olika "tekniker" när det gäller Telias e-leg. Kan det vara så att dom har börjat anpassa även för Linux (ubuntu)?
Har jag missat något, eller varför använder vi din iofs utmärkta ppa? Jag avinstallerade nu, och tog bort all konf, samt installerade om direkt från telias webbplats, vilket fungerar utmärkt. Fortfarande inte med Firefox 56 dock.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Internet"