Firefox 57 alla addons försvann (paste email?)

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Firefox 57 alla addons försvann (paste email?)

Inlägg av JoWa »

lasseroth skrev:Jag känner inte dom bakomliggande orsakerna til att det blivit så här.
Det gör inte heller majoriteten av Firefoxanvändarna.
Det behöver användarna inte veta. Det är utvecklarna av tillägg som behöver veta det och skriva om sina tillägg, så att användarna inte blir lidande. Det är deras ansvar gentemot användarna.

Vad är det jag är inblandad i?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Firefox 57 alla addons försvann (paste email?)

Inlägg av lasseroth »

Det kändes som om du var inblandad personligen i Firefox 57.
Det var det enda skäl jag kunde finna till att du tycker som du gör.
Ingen har väl ansvar här.
Det är väl upp till tilläggsskaparna om dom vill göra ett tillägg eller inte?
Om Firefox blir sekteristiskt, ja då blir den väl det?
Det är ju inte precis den enda webläsaren på marknaden?
Finns det mycket mera att tillägga?
Ja jag tänker inte säga mera i denna fråga.
Vill du köra en omgång till?
Varsågod.
Sista ordet är inte viktigt för mig.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Firefox 57 alla addons försvann (paste email?)

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Seså, nu blev det lite tråkig ton här, tycker jag.

JoWa håller sig informerad om vad som händer på IT-området i allmänhet och med Ubuntu i synnerhet, och delar frikostigt med sig av intressanta nyheter här i forumet. Det senare skall han ha all heder för, och är något jag själv uppskattar mycket.

I den här tråden hjälpte JoWas inlägg mig att förstå hur teknikskiftet motiveras och att det faktiskt har varit hygglig framförhållning.

Sedan hör jag själv, liksom du lasseroth, till dem som inte gillar när verktyg jag använder och uppskattar upphör att fungera. NoScript är ett sådant tillägg som berörde mig den här gången.

Det är klart, vi kan ju då göra det enkelt för oss och slå fast att "allt är JoWas fel". ;)

Men, nä, det vore nog inte särskilt konstruktivt.
ingenvet
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 jan 2014, 21:42
OS: Manjaro
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Firefox 57 alla addons försvann (paste email?)

Inlägg av ingenvet »

Ursäkta en amatörs syn på det och observera att det är min privata åsikt.
Jag tycker företagen, i det här fallet ser helt fel på det, de plockar fram en ny version med uppdateringar som de tror användarna vill ha, de borde istället fråga användarna vad de vill ha.
Och det gäller inte bara typ Mozilla, det gäller de flesta företag inom alla brancher, de tror sig veta vad användarna efterfrågar, Vilket enligt min åsikt är helt fel väg att tänka.

Observera: Igen allt detta var min helt personliga åsikt och ingenting annat. 8)
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Firefox 57 alla addons försvann (paste email?)

Inlägg av lasseroth »

JOWA har alltid varit ytterst hjälpsam mot mig och jag menar på inget sätt att förolämpa honom.
Bra att du skriver som du gör Gunnar.
Korta meningar och ingen ögonkontakt kan göra att det nog ibland låter hårdare än man menar.
Som sagt, jag vill verkligen inte att det skall komma grus i maskineriet.
Frustrationen över förändringen är stor men det är ju på inget sätt någons fel.
Dessutom har ju även Mozilla rätt att göra precis som dom vill, även om JAG ifrågasätter deras omdömme.
Ang. Paste Email
Jag har nu gjort ett tabelldokument i odt.
Jag får väl tillsvidare ha det öppet paralellt när jag skall fylla i formulär.
Det blir till att kopiera och klistra in, istället för att bara klicka.
Filezilla funkar istället för FireFtp.
Det går väl.
En sak är säker, utan addons och den nya 57, jäkligt snabb, verkligen, för mig märkbart snabbare är den gamla.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Firefox 57 alla addons försvann (paste email?)

Inlägg av JoWa »

lasseroth skrev:JOWA har alltid varit ytterst hjälpsam mot mig och jag menar på inget sätt att förolämpa honom.
Bra att du skriver som du gör Gunnar.
Korta meningar och ingen ögonkontakt kan göra att det nog ibland låter hårdare än man menar.
Som sagt, jag vill verkligen inte att det skall komma grus i maskineriet.
Ingen fara. :)
lasseroth skrev:Frustrationen över förändringen är stor men det är ju på inget sätt någons fel.
Någons fel är det. Om en oönskad följd kommer av att ett program uppdateras, är det lättast att ge det som ändrades skulden, men här vill jag påstå att det är det som inte har ändrats som bär skulden.
lasseroth skrev:Dessutom har ju även Mozilla rätt att göra precis som dom vill, även om JAG ifrågasätter deras omdömme. Ang. Paste Email
Mozilla har inte fattat något beslut om Paste Email, eller något annat tillägg. De har, på goda grunder vill jag påstå, fattat beslutet att tilläggens konstruktion behövde ändras. När Mozilla kungjorde den kommande förändringen i Firefox, skrev de att stöd för tillägg av den gamla konstruktionen troligen skulle tas bort efter tolv till arton månader. Det blev tjugosju månader.

Att utvecklaren av Paste Email, Chuck_Baker, inte fick fram en WebExtensions-version på den tiden är inte Mozillas fel. Endast ett av hans tio tillägg kan användas i Firefox 57. Utvecklaren tycks ha övergivit Firefox-användarna. Paste Email (original) uppdaterades senast 2015-01-07, och Paste Email Plus uppdaterades 2016-04-30, medan Paste Email Plus for Chrome uppdaterades 2017-08-15. Att Chrome-versionen finns innebär att en version för Firefox Quantum kan tas fram utan bygga det från grunden. Tillägg för Firefox och Chrome kan nu byggas från samma kod.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Firefox 57 alla addons försvann (paste email?)

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Sedan hör jag själv, liksom du lasseroth, till dem som inte gillar när verktyg jag använder och uppskattar upphör att fungera. NoScript är ett sådant tillägg som berörde mig den här gången.
10.1.1
+ First pure WebExtension release.
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... /noscript/ :)

Kan inte låta bli att undrar varför den uppdateringen kom en vecka för sent, när de har haft så lång tid på sig. :-\
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Firefox 57 alla addons försvann (paste email?)

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:10.1.1
+ First pure WebExtension release.
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... /noscript/ :)
Noterade att NoScript började fungera igen, och undrade vad det berodde på. Nu förstår jag. Det nya tillägget har tydligen ersatt det gamla automatiskt. :)
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Firefox 57 alla addons försvann (paste email?)

Inlägg av Ganymedes »

Fördröjningen kan bero på det här:
Yeah, they announced it far ahead but their actual implementation was very rushed and last minute. Some of the APIs NoScript needs were not fully ready until Firefox 57 became release about two weeks ago
https://forums.informaction.com/viewtop ... 165#p91247

Och NoScript är inte färdig än:
Coming soon, in the next few weeks: ClearClick, ABE and a public code repository on Github.
https://hackademix.net/2017/11/21/noscr ... rebooting/
Skriv svar

Återgå till "Internet"