Fråga om PSU och grafikkort

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Fråga om PSU och grafikkort

Inlägg av martin77 »

Hej hej!

Har googlat runt en del men inte kommit fram till något bra svar. Min dator ser ut som följande:

- Gigabyte GA-970-gaming, G1 gaming mb
- 16 gb ramminne, det ena med en klockhastighet på 1333 (8gb), det andra på 1600 (8gb)
- Asus Strix 960 4gb, nvidia
- PSU: LPK19-35E/550w

När jag bara använder datorn för att surfa med, eller spelar något spel på Steam som inte är så grafikkrävande, typ Baldurs Gate eller Europa Universalis så går det hur bra som helst. Men när jag spelar Alien:Isolation, Deaus Ex: Mankind Divided eller Metro 2033 så bootar datorn antingen om sig själv, eller så blir det bara en svart skärm. Jag har försökt att hitta loggarna för spelen, och även systemet, men jag hittar ingenting där.

Jag börjar fundera på om det är själva PSU:n som är problemet. Den är från 2013, och en riktig lågbudget variant som satt i ursprungsdatorn som var mer kontors-typ.
Om det är den som agerar flaskhals eller vad det kallas, och jag uppgraderar den, borde jag ha bättre fläktar då? Som det är nu har jag bara en extra, typ 80 mm, som sitter i lufthålen bakpå.

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Fråga om PSU och grafikkort

Inlägg av eson57 »

Här kan du göra en någorlunda god beräkning på hur kraftig PSU du behöver.
http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

En liten 80mm chassifläkt låter som om det skulle kunna bli riktigt varmt, men det är en gissning, eftersom du inte skriver vad du har för CPU och kylning till den. Kolla upp temperaturerna (CPU, GPU, moderkort) när du spelar.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Fråga om PSU och grafikkort

Inlägg av Hund »

Det är inte omöjligt att det är nätaggregatet, det var dock omöjligt att hitta någon information om det, men man får nästan förutsätta att det är ett klent nätaggregat som inte skulle ha levt upp till utsatta specar ändå. Det är tyvärr extremt vanligt med det och "no name"-nätaggregat.

Två andra tänkbara orsaker kan vara värmeutveckling och defekta minnen, men det mest vanliga är problem med för hög värmeutveckling. Om du inte har övervakat temperaturerna vid både idle och vid belastning med olika spel och även med något stresstest hade jag börjat med det.

Vad har har du för processor och hur ser det ut med din kylning?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Fråga om PSU och grafikkort

Inlägg av martin77 »

Hej hej

Tack för svar. Jag kollade sidan, och enligt den så ska det räcka med det här aggregatet. Men jag är tveksam, för det är som Hund skriver, det är ett gammalt och No-name-aggregat så jag lutar åt det är det som krånglar. Jag har inte stresstestat, men kollat snabbt på sensorerna, och varken CPU:n eller Nvidia-kortet blir speciellt varmt.

Jag har en AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor. Läste en recension av moderkortet dock, och då stod det att det behöver en rätt bra PSU. Så jag får väl börja där. Är lite kort om pengar dock, så här efter jul. Så om någon har ett bra tips på en bra PSU som inte är alltför dyr, men som ändå håller bra prestanda och ett tag så tar jag tacksamt emot det.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Fråga om PSU och grafikkort

Inlägg av eson57 »

Gjorde en filtrering på lämpliga kvalitetsaggregat. Har inte testat specifikt men skulle tro att samtliga är "bra". Cooler Master kör jag i någon burk och dom får i stort sett alltid bra omdömen.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m= ... is_inkmoms
Alltid på kanelen!
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Fråga om PSU och grafikkort

Inlägg av martin77 »

Tack, kollade lite på de som fanns i filtreringen. Får ta och köpa mig ett, nu när jag även beställt en steam-link och en steam-controller så måste jag ju kunna spela spelen också :)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Fråga om PSU och grafikkort

Inlägg av eson57 »

Om avancerat spel är det primära målet, kanske du skulle överväga att lägga på ett par watt på det nya aggregatet. Det är alltid bra att ha lite överskottskapacitet, för att inte slå i taket vad gäller belastning och värmeutveckling. 600-750W kanske? På så sätt finns det också utrymme för att uppgradera till ett något vassare grafikkort om det skulle bli aktuellt.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"