Problem med växel partition?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Samma resultat att när man ska installera det avgörande OS så går det inte!
Är det att du inte kommer åt alternativ och knappar som gör att det inte går att installera?

Det verkar finnas en bugg registrerad angående detta som även innehåller en workaround

https://bugs.launchpad.net/linuxmint/+bug/1562519
Tjadden skrev:Visst jag har alla data om den nya datorn på min gamla dator, men förstår att detta nya Windows 10.5 har hittat på ännu mer skit i datorn att man måste göra en partition först? Fråga mig inte varför?
Om du vill ha ett filsystem för Linux istället för Windows egna, då behöver du installera Linux i en egen partition. Andra fördelar att ha dem på olika partitioner är att man kan boota datorn med någon av de OS man har installerat och minimera risken att man råkar ta bort något som det andra OS:et behöver.
Tjadden skrev:Jag ska läsa igenom allt du har tipsat om och se ifall jag har missat något?
Låter bra, kolla och testa gärna den workaround som är nämnd i felrapporten. Kanske den går att använda för dig för att komma vidare.
Tjadden skrev:Märkligt nog kallar man det för "nätverket" där det finns mycket annat som inte påverkar att datorn ska fungera! Hur som helst skulle jag DELA på nätverket alltså hålla det öppet under installationens gång, alltså att dela det med andra! Sedan stänga igen nätverket för privat bruk som vanligt.
Ansluter du via nätverkskabel eller wifi till ditt nätverk? Även om du kör via Wifi, ska du inte behöva dela något nätverk. Dock behöver du ansluta till ditt wifi nätverk innan du startar installationen. Jag brukar ansluta med nätverkskabel under installation, då det för mig är det enklaste och jag slipper ange någon nätverksnyckel.

Du ska inte behöva dela på nätverket, utan anslut datorn till din router, gärna med nätverkskabel och sedan ska du inte behöva göra något mer avseende den biten.

Har du någon modellbeteckning på din Dell dator som gör att det går att få fram med information om dess hårdvara?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Du får ju all information av nemos inlägg.
Jag förstår inte vad du gör för fel. Heller inte varför du tror att du skall dela nätverk med någon. Det är inte fråga om sådant. Men du skall själv vara uppkopplad till din router för att kunna installera.

Du verkar heller inte följa raderna i mitt tidigare inlägg.

Det borde inte behövas mer, än att följa dessa två inlägg.
Möjligen att du skulle testa att använda dig av en usbsticka att lägga installationsfilen i. Om du har ett usbuttag, vill säga. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Ansluter du via nätverkskabel eller wifi till ditt nätverk? Även om du kör via Wifi, ska du inte behöva dela något nätverk. Dock behöver du ansluta till ditt wifi nätverk innan du startar installationen. Jag brukar ansluta med nätverkskabel under installation, då det för mig är det enklaste och jag slipper ange någon nätverksnyckel.

Du ska inte behöva dela på nätverket, utan anslut datorn till din router, gärna med nätverkskabel och sedan ska du inte behöva göra något mer avseende den biten.

Har du någon modellbeteckning på din Dell dator som gör att det går att få fram med information om dess hårdvara?[/quote]

Nemo

Du talar om router då ska du veta att att min TV, Dator, och telefon körs av en router som ComHem har givit till sina kunder som inte jag kan påverka mer än
att stänga av den och sätta igång den!

Nej, jag kör inte datorn via wifi, det jag kan köra trådlöst är tangentbord och mus.
Ska göra en återställning av datorn så att jag får bort en massa GB som i sin helhet är tokigt 74 GB har datorn sugit till sig och något bra rensningsverktyg har jag inte, så att återställa datorn känns okej!
Den enda informationen gällande datorns komponenter kommer jag inte åt för den finns sparad i min gamla dator som jag inte känner för att installera om alltihop.
Du talar om en bugg i datorn den bör ju försvinna om jag installerar om datorn till fabriksvarianten. En sak att ta hänsyn till är att det är Windows 10.5 som jag tror är spärrad för Linux?? Det finns uppmuntran däremot för att installera Win, och andra OS men inte Linux märkligt nog?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Broder Tuck skrev:Du får ju all information av nemos inlägg.
Jag förstår inte vad du gör för fel. Heller inte varför du tror att du skall dela nätverk med någon. Det är inte fråga om sådant. Men du skall själv vara uppkopplad till din router för att kunna installera.

Du verkar heller inte följa raderna i mitt tidigare inlägg.
Jag förstår inte, att du inte själv skaffar dig en Windows 10.5 Dator och försöker installera Linux?
Om du gör det så får du problem som jag har nämnt, vilket du tydligen inte har läst
därför kan du ta reda på vad Nemo försöker hjälpa mig med.
Dell har också Info och ge, där fick jag rådet att DELA så att vid installationen så kunde det vara en hjälp.
Så är det min vän, så säg inte för mycket. Dina råd, då måste jag fråga dig ska jag installera Ubuntu med sitt eget program och sedan klona det in i Windows??
Detta klarar jag inte utav.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Du talar om en bugg i datorn
Nej, Nemo nämner inget om att det är en bugg i datorn. Det är en bugg i installationsprogrammet.
Tjadden skrev:den bör ju försvinna om jag installerar om datorn till fabriksvarianten.
Se ovan. Läs det som Nemo länkar till, så ser du hur du kan lösa det tillfälligt.
Tjadden skrev:En sak att ta hänsyn till är att det är Windows 10.5 som jag tror är spärrad för Linux??
För det första finns det ingen Windows-version med beteckningen 10.5. För det andra spärrar inte Windows möjligheten att installera Linux på datorn.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Håkan

Datorn är t.o.m. uppdaterad till 10.7 så tro mig den ser helt annorlunda ut med sina funktioner än Win 10.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Har kollat det här.
install;troubleshoot;removed apps;computer performance;refresh;device issues
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Du talar om router då ska du veta att att min TV, Dator, och telefon körs av en router som ComHem har givit till sina kunder som inte jag kan påverka mer än att stänga av den och sätta igång den!
Det enda jag skrev var att du skulle ansluta din dator till din router och att jag föredrar att använda nätverkskabel för att slippa ange nätverksnyckel. Du behöver inte dela något nätverk, utan är datorn ansluten till din Router behöver du inte göra något ytterligare.
Tjadden skrev:Ska göra en återställning av datorn så att jag får bort en massa GB som i sin helhet är tokigt 74 GB har datorn sugit till sig och något bra rensningsverktyg har jag inte, så att återställa datorn känns okej!
Jag förstår inte hur det ska hjälpa dig med problemet att delar av dialogerna vid installationen av LMDE hamnar utanför skärmens yta?
Tjadden skrev:Den enda informationen gällande datorns komponenter kommer jag inte åt för den finns sparad i min gamla dator som jag inte känner för att installera om alltihop.
Men du har väl din dator synlig och kan väl läsa på den vad den har för modellbeteckning?
Tjadden skrev:Du talar om en bugg i datorn den bör ju försvinna om jag installerar om datorn till fabriksvarianten.
Nej, problemet kommer inte att försvinna om du återställer datorn eftersom felet ligger i installationsprogrammet för LMDE.
Tjadden skrev: En sak att ta hänsyn till är att det är Windows 10.5 som jag tror är spärrad för Linux?? Det finns uppmuntran däremot för att installera Win, och andra OS men inte Linux märkligt nog?
Jag känner inte till någon spärr i Windows 10 som hindrar att installera Linux. Jag känner heller inte till någon Windowsutgåva som heter Windows 10.5. Jag förstår dock inte hur Windows 10 på något sätt skulle kunna orsaka de problem du drabbats av vid installationen av LMDE. Du har väl inte Windows 10 igång, då du försöker installera LMDE?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Det är en skillnad på att ha en bugg i datorn gentemot än i ett installations program som du hänvisade till, i så fall har Linux Ubuntu samma bugg eller hur?
Jag har försökt installera Linux Ubuntu och samma fel uppstår!

Dessa två installationsprogram var inte någon konst att installera i Windows 10 i min gamla dator. Har inte du snappat upp detta att man blir tvungen att göra en partition innan man ska installera ett annat OS? Det behövs inte i den gamla Win 10.
Så vi bör komma överens om att det är ett tekniskt fel vid installation i den nya datorn. T.ex Skärmens fel fanns direkt när jag satte igång datorn.
Apropå kabeln VGA mellan skärm och dator fungerade i den gamla datorn.
I den nya skärmen behövs även HDMI kabeln.

Det fanns en utförlig lista på om datorns värde, den jag har i Windows säger ingenting och dessutom går det inte att kopiera vad som står där, men sök DELL Ispiron 3662 så får du läsa dig till vad datorn innehåller!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:i så fall har Linux Ubuntu samma bugg eller hur?
Det är mycket möjligt.
Tjadden skrev:Dessa två installationsprogram var inte någon konst att installera i Windows 10 i min gamla dator.
Du kan omöjligt installerat dessa program i Windows 10.
Tjadden skrev:I den nya skärmen behövs även HDMI kabeln.
Använder du VGA- och HDMI-kabeln samtidigt?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

HakanS skrev:Tjadden skrev:
I den nya skärmen behövs även HDMI kabeln.
Använder du VGA- och HDMI-kabeln samtidigt?
Inte vet jag varför man måste ha med HDMI kabeln?
HakanS skrev:Tjadden skrev:

i så fall har Linux Ubuntu samma bugg eller hur?
Det är mycket möjligt.
Inte jag båda os fungerade alldeles utmärkt att installera i min gamla dator, men då handlade det inte om att göra en partition först?

Kan det vara något man måste markera först i Partitionsprogrammet att man vill installera OS som är bra mycket bättre än Windows tråkiga OS som ger en gråa hår?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Det är en skillnad på att ha en bugg i datorn gentemot än i ett installations program som du hänvisade till, i så fall har Linux Ubuntu samma bugg eller hur?
Felrapporten anger att det är en bekräftad bugg i installationsprogrammet. Om samma bugg förekommer även i Ubuntu vet jag inte. Dock verkar det som att samma fel kan inträffa i Ubuntu installationen, då du har drabbats av det.
Tjadden skrev:Jag har försökt installera Linux Ubuntu och samma fel uppstår!
Fungerar workarounden för att komma vidare med installationen?
Tjadden skrev:Dessa två installationsprogram var inte någon konst att installera i Windows 10 i min gamla dator.
Jag förstår inte vad du menar med detta. Vad har Windows 10 med installationen av LMDE eller Ubuntu att göra?
Tjadden skrev:Har inte du snappat upp detta att man blir tvungen att göra en partition innan man ska installera ett annat OS? Det behövs inte i den gamla Win 10.
I de fall jag har haft både Windows och Ubuntu installerade på hårddisken har jag alltid lagt dem på olika partitioner. Jag har ingen erfarenhet av Windows 10 och om det går att installera Ubuntu parallellt med Windows 10 på samma partition. Jag uppfattade det som att du skapat en partition för LMDE, men att det tar stopp vid installationen, där delar av de fönster som du får upp vid installationen hamnar utanför skärmens synliga yta.
Tjadden skrev:Så vi bör komma överens om att det är ett tekniskt fel vid installation i den nya datorn. T.ex Skärmens fel fanns direkt när jag satte igång datorn.
Fast i tidigare inlägg har du sagt att det är inget fel på din skärm
Tjadden skrev:Själva den nya skärmen så var den utan anmärkning i övrigt enligt en genomgående test?
Tjadden skrev:Men jag hittade något nytt som har gjort att nu slipper jag att skärmen blir svart någon sekund eller mer, klickar på ett kommando som vidgar bilden och fyller hela rutan genom att allt i bildväg täcker rutan.
Tjadden skrev:Apropå kabeln VGA mellan skärm och dator fungerade i den gamla datorn.
I den nya skärmen behövs även HDMI kabeln.
Är din skärm ansluten via VGA eller HDMI ?
Tjadden skrev:Det fanns en utförlig lista på om datorns värde, den jag har i Windows säger ingenting och dessutom går det inte att kopiera vad som står där, men sök DELL Ispiron 3662 så får du läsa dig till vad datorn innehåller!
Tack, det räcker med Dell Inspiron 3662. Utifrån vad jag kunde hitta på Dells hemsida har denna dator ett integrerat grafikkort av märke Intel® HD Graphics 4000. Det jag hittat på nätet om detta är att det finns de som säger att prestandan är dålig, främst vid spel, men jag har inte hittat någon som säger att det inte fungerar alls i Linux.

Har LMDE live session som i Ubuntu? Om den har det, kan du prova att ändra skärmupplösning innan du startar installationen.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Inte jag båda os fungerade alldeles utmärkt att installera i min gamla dator, men då handlade det inte om att göra en partition först?
Partitioneringen av hårddisken har inget att göra med det problem du drabbats av vid installationen av LMDE.
Tjadden skrev:Kan det vara något man måste markera först i Partitionsprogrammet att man vill installera OS som är bra mycket bättre än Windows tråkiga OS som ger en gråa hår?
Du behöver inte ha något Windows alls om du känner för det. Partitioneringen av hårddisken och det Windows 10 som du har installerat är inte på något sätt relaterade till de problem du har med installationen av LMDE. Jag tror att det är något med själva installationen av LMDE och ditt grafikkort som gör att du får dessa problem. Enligt dem som haft detta problem har det varit vid själva installationen, men när väl LMDE blivit installerat har bildern visats korrekt på skärmen.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Vad säger du om det här helt plötsligt i ett tidigt skede av installationen blev storleken likvärdig med den jag har i Widows och nådde fram till efter en växling när man ska starta LMDE 2 istället för Win.
Felet var att det fanns ett error som som installationsprogrammet försökte övervinna men misslyckades 8 ggr.
Då lät jag bränna en ny skiva men valde en annan svensk spegel och tyvärr allt blir för stort bildmässigt.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Vad säger du om det här helt plötsligt i ett tidigt skede av installationen blev storleken likvärdig med den jag har i Widows och nådde fram till efter en växling när man ska starta LMDE 2 istället för Win.
Jag förstår inte vad du vill säga. Är det bilden som fick rätt storlek på skärmen eller vad menar du? Vad menar du med att starta LMDE 2? Är det själva installationen av LMDE 2 eller något annat som avses?
Tjadden skrev:Felet var att det fanns ett error som som installationsprogrammet försökte övervinna men misslyckades 8 ggr. Då lät jag bränna en ny skiva men valde en annan svensk spegel och tyvärr allt blir för stort bildmässigt.
Fick du något felmeddelande då detta inträffade? Fick du samma fel med den nya skivan som du brände?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Jag tycker att jag har talat om att installera LMDE 2 och då borde du förstå, även om jag inte skriver ner exakt detalj för detalj!
Alltså jag lyckades med att få installations texten normal innan var den tre gånger större än normalt i en dator!
Just det, man får alla filer och sektioner i långa banor som man kan sitta och beundra och så småningom så kommer bilden fram där man ska påbörja LMDE 2 installation.
Men med en normal text så nådde den inte enda fram och fick inte upp bilden som är normalt där man startar Linux över huvud taget för att kunna installera dessa OS!
Här får man något att reagera på: Min dator använder UEFI istället för boot!
Därför detta krångliga sätt för att installera BOOT DUAL när man borde kalla det för UEFI DUAL?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag tycker att jag har talat om att installera LMDE 2 och då borde du förstå, även om jag inte skriver ner exakt detalj för detalj!
Det var för mig otydligt, därav min fråga.
Tjadden skrev:Felet var att det fanns ett error som som installationsprogrammet försökte övervinna men misslyckades 8 ggr.
Så det fanns ett error som installationen försökte komma förbi 8 gånger men misslyckades? Vad det felet bestod i och om det gav något felmeddelande verkar du inte vilja dela med dig av. Detsamma gäller andra frågor i denna tråd som du inte verkar intresserad av att svara på. Har du någon plan för fortsättningen eller tänker du fortsätta köra på i samma stil och ignorera de frågor som ställs?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Ge mig ett tips om hur jag ska kunna förmedla vad som står på skärmen för det första så finns det ett dataspråk som inte jag kan och för det andra jag har inte någonting att kunna kopiera med vad som sker på Skärmen.

Ett enda installationsförsök tar bortåt 40 minuter och blir misslyckat. Dags igen att
försöka komma på Partitionsprogrammet kan hjälpa mig med någon lösning.
Det tråkiga är att misstanken finns att metoden för att kunna installera Linux är skrivskyddat?
Sedan är det ett avgörande problem och det är hur Denna dator fungerar och det är inte så enkelt, enligt Tucken menar på att det är bara att sätta in skivan och installera.
LMDE 2 är Boot baserad och datorns installationssystem är UEFI baserat för andra OS! Därför blir man inne på att skrota detta Windows 10.5 OS. Men enligt er så finns det inte ett sådant OS. Så faktiskt blir man inte glad direkt och undrar om t.ex kör man den normala Windows 10? För att även har denna Windows variant 10.5 så blir man betydligt klokare och ställer de rätta frågorna!
Med den erfarenheten tror jag att dina frågor och kommentarer skulle bli betydligt annorlunda?
Nu har du fått ett besked om "att det du kallar för bugg" så finns förklaringen att varken LMDE 2 och Linus Ubuntu är buggade och lika gärna kan kalla datorn för att vara buggad för Linux OS! Därför måste Linux göra nya installationsprogram som är baserat på UEFI?
Men du kanske vet hur man ska göra en åtgärd i Partitionsprogrammet så att det blir möjligt för att kunna installera Windows?
Väntar gärna på att du förklarar detta för mig!

Bra att LMDE 2 kan starta även med UEFI vid installation!
https://blog.linuxmint.com/?p=3232
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Ge mig ett tips om hur jag ska kunna förmedla vad som står på skärmen för det första så finns det ett dataspråk som inte jag kan och för det andra jag har inte någonting att kunna kopiera med vad som sker på Skärmen.
Det kan finnas både långa och korta felmeddelanden. Även om det ibland kan vara svårt att få med allt, kan man alltid få med en del av det som skrivs ut. Detta förutsätter givetvis att det skrivs ut något felmeddelande på skärmen. Att bara skriva att felet berodde på att det fanns ett error som installationsprogrammet försökte övervinna men misslyckades 8 gånger är inte till någon hjälp för de som ska försöka hjälpa till att hitta felet.
Tjadden skrev:Ett enda installationsförsök tar bortåt 40 minuter och blir misslyckat. Dags igen att försöka komma på Partitionsprogrammet kan hjälpa mig med någon lösning.
Jag har förstått att något går fel och att ett av problemen är att dialogruturna blir så pass stora att de hamnar utanför skärmen, med följd att det inte går att klicka i dem för att komma vidare.

Nu skriver du att ett enda installationsförsök tar bortåt 40 min och blir muisslyckat, men du anger inte var i installationen det tar stopp. Det låter som att du kommit förbi delen, där du får välja språk, tangentbord mm, vilket brukar vara i början av installationen och att felet inträffar senare, men ingen här vet helt säkert.

Varför behöver du komma åt partitionsprogrammet? Hade du inte redan skapat upp en partition för Linux?
Tjadden skrev:Det tråkiga är att misstanken finns att metoden för att kunna installera Linux är skrivskyddat?
Söker man på nätet finns det massor av människor som kör Windows 10 och Linux i dual boot utan några problem, så nej jag tror inte att det finns något skrivskydd som hindrar dig från att installera Linux.
Tjadden skrev:Sedan är det ett avgörande problem och det är hur Denna dator fungerar och det är inte så enkelt, enligt Tucken menar på att det är bara att sätta in skivan och installera.
Det brukar vara den normala metoden och har man gjort partitioneringen i förväg återstår att välja rätt partition att installer LMDE på.
Tjadden skrev:LMDE 2 är Boot baserad och datorns installationssystem är UEFI baserat för andra OS!
Kan vara något med UEFI bootinställningar, men utifrån din beskrivning låter det som att du inte ens kan fullfölja installationen.

Det finns en beskrivning över UEFI på denna sida: http://www.everydaylinuxuser.com/2016/0 ... -bios.html
Tjadden skrev:Därför blir man inne på att skrota detta Windows 10.5 OS. Men enligt er så finns det inte ett sådant OS. Så faktiskt blir man inte glad direkt och undrar om t.ex kör man den normala Windows 10? För att även har denna Windows variant 10.5 så blir man betydligt klokare och ställer de rätta frågorna!
Jag har aldrig hört talas om någon Windows 10.5. Har heller inte hört talas om någon Windowsutgåva som har versionsnummer 10.5. Det har kommit ett antal uppdateringar av Windows 10, men trots detta heter det Windows 10 precis som tidigare. Det interna versionsnumret har ändrats, men även där känner jag inte till någon version 10.5. En koll på wikipedia visar heller ingen information om någon Windows 10.5
Tjadden skrev:Med den erfarenheten tror jag att dina frågor och kommentarer skulle bli betydligt annorlunda?
Det är möjligt att frågorna hade varit annorlunda, men grundproblemet här är inte frågorna, utan avsaknaden av svar på dessa. De frågor och tips som jag och Håkan haft är inte på något sätt speciellt tekniska och de tar max 1 min att svara på. Du verkar tyvärr inte ha lärt dig någonting alls av tidigare tillfällen då detta har påpekats, utan du fortsätter köra på i samma gamla hjulspår, totalt ointrésserad av att göra en egen insats och svara på de frågor som ställs.
Tjadden skrev:Nu har du fått ett besked om "att det du kallar för bugg" så finns förklaringen att varken LMDE 2 och Linus Ubuntu är buggade och lika gärna kan kalla datorn för att vara buggad för Linux OS! Därför måste Linux göra nya installationsprogram som är baserat på UEFI?
Har som sagt ingen dator själv med UEFI och Ubuntu installerat, men Ubuntu har stöd för UEFI och ska gå att installera även på en maskin med Windows 10. LMDE 64-bit ska också ha stöd för UEFI.
Tjadden skrev:Men du kanske vet hur man ska göra en åtgärd i Partitionsprogrammet så att det blir möjligt för att kunna installera Windows? Väntar gärna på att du förklarar detta för mig!
Jag trodde ditt problem gällde installationen av LMDE och inte Windows. Jag förstår heller inte varför du återkommer till partitoneringen av hårddisken. Hade du inte redan krympt partitionen för Windows och skapat upp nya partitioner för Linux och Swap?

I ett tidigare inlägg skrev du följande:
Tjadden skrev:Där har jag ordnat plats för LMDE 2 och formaterat partionen men ett problem dels går det inte att få ext.4 endast ext3 dessutom för Swap alltså jag måste ersätta den med "unformatted" vadå oformaterad sker det spontant att swap blir en växelmetod? "drive letter" har hela alfabetet att välja bokstav, men den är förbockad med ett E och förstår inte vitsen med detta? Testade att installera OS med svaret blev error. Går det inte att installera före vissa tillägg som bilden i föregånde inlägg visar på, där jag nu har skapat plats för LMDE 2 genom att ha krymt Windows OS partition med ca 500 GB.
Ovanstående borde ha frigjort drygt 400 GB på hårddisken. Gick det bra att skapa upp partitioner för LMDE och för Swap?

När du sedan kör själva installationen av LMDE, utgår jag från att du själv måste ange vilken partition som LMDE ska installeras på samt vilken partition som du vill ange som Swap. Har man väl skapat upp de partitioner man vill använda är det sedan bara att ange dessa vid installationen.

I Ubuntu heter menyvalet "Någonting annat" om jag minns rätt för att få manuellt välja partition. Hur det ser ut i LMDE installationen vet jag inte, men det borde finnas något motsvarande, där du får ange vilka partitioner du vill använda.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo
Tjadden skrev:Ett enda installationsförsök tar bortåt 40 minuter och blir misslyckat. Dags igen att försöka komma på Partitionsprogrammet kan hjälpa mig med någon lösning.
Jag har förstått att något går fel och att ett av problemen är att dialogruturna blir så pass stora att de hamnar utanför skärmen, med följd att det inte går att klicka i dem för att komma vidare.

Nu skriver du att ett enda installationsförsök tar bortåt 40 min och blir muisslyckat, men du anger inte var i installationen det tar stopp. Det låter som att du kommit förbi delen, där du får välja språk, tangentbord mm, vilket brukar vara i början av installationen och att felet inträffar senare, men ingen här vet helt säkert.

Nu har du inte fattat det hela det datorn startar med är ju att först skriva ner varenda fil som omfattar LMDE 2 det går väl så där med något error för något vad jag inte får fram vad det rör sig om?
När jag kommer fram till bilden för att nu installera LMDE 2 så går det inte att installera in någonting för första fönstret ska man kolla in att språket blir svensk och för att styra fram med pekaren som är tre ggr större än en normal pekare som lever sitt eget liv med att den låser sig och får man loss den far den iväg som en blixt och man undrar vart den tog vägen!

Varför behöver du komma åt partitionsprogrammet? Hade du inte redan skapat upp en partition för Linux?
Inte enbart LM *NNTF som borde ha stått Swap istället
Men nu har det totat till sig jag kommer inte i datorns F12 som gick bra förut?

Tjadden skrev:Sedan är det ett avgörande problem och det är hur Denna dator fungerar och det är inte så enkelt, enligt Tucken menar på att det är bara att sätta in skivan och installera.
Det brukar vara den normala metoden och har man gjort partitioneringen i förväg återstår att välja rätt partition att installer LMDE på.
Jag tror att Tucken syftade på att direkt sätta skivan och klicka på F12 och väntade in att programmet var synligt och klicka på bilden av en skiva och sedan var det bara att köra på, även om man får göra en partition med Swap och LMDE 2 och sedan göra en förpartition, alltså en kopia?
Tjadden skrev:LMDE 2 är Boot baserad och datorns installationssystem är UEFI baserat för andra OS!
Kan vara något med UEFI bootinställningar, men utifrån din beskrivning låter det som att du inte ens kan fullfölja installationen.

Det finns en beskrivning över UEFI på denna sida: http://www.everydaylinuxuser.com/2016/0 ... -bios.html
Tjadden skrev:Därför blir man inne på att skrota detta Windows 10.5 OS. Men enligt er så finns det inte ett sådant OS. Så faktiskt blir man inte glad direkt och undrar om t.ex kör man den normala Windows 10? För att även har denna Windows variant 10.5 så blir man betydligt klokare och ställer de rätta frågorna!
Jag har aldrig hört talas om någon Windows 10.5. Har heller inte hört talas om någon Windowsutgåva som har versionsnummer 10.5. Det har kommit ett antal uppdateringar av Windows 10, men trots detta heter det Windows 10 precis som tidigare. Det interna versionsnumret har ändrats, men även där känner jag inte till någon version 10.5. En koll på wikipedia visar heller ingen information om någon Windows 10.5

Du får helt rätt och ber om ursäkt att det såg ut som om partitionen syftade på Win 10.5 när det var Partitions programmets version 10.5
Tjadden skrev:Med den erfarenheten tror jag att dina frågor och kommentarer skulle bli betydligt annorlunda?
Det är möjligt att frågorna hade varit annorlunda, men grundproblemet här är inte frågorna, utan avsaknaden av svar på dessa. De frågor och tips som jag och Håkan haft är inte på något sätt speciellt tekniska och de tar max 1 min att svara på. Du verkar tyvärr inte ha lärt dig någonting alls av tidigare tillfällen då detta har påpekats, utan du fortsätter köra på i samma gamla hjulspår, totalt ointrésserad av att göra en egen insats och svara på de frågor som ställs.

Helt fel det är vissa frågor som jag redan är medveten om och det känns bara dumt att skriva, jo, jag vet det?
Tjadden skrev:Nu har du fått ett besked om "att det du kallar för bugg" så finns förklaringen att varken LMDE 2 och Linus Ubuntu är buggade och lika gärna kan kalla datorn för att vara buggad för Linux OS! Därför måste Linux göra nya installationsprogram som är baserat på UEFI?
Har som sagt ingen dator själv med UEFI och Ubuntu installerat, men Ubuntu har stöd för UEFI och ska gå att installera även på en maskin med Windows 10. LMDE 64-bit ska också ha stöd för UEFI.

Linux kan man läsa sig till att de har buggfixare, så då kan man vara lugn för att inte Linuxprogrammen är bra, detta ingår i deras reklam för Linux!
Tjadden skrev:Men du kanske vet hur man ska göra en åtgärd i Partitionsprogrammet så att det blir möjligt för att kunna installera Windows? Väntar gärna på att du förklarar detta för mig!
Jag trodde ditt problem gällde installationen av LMDE och inte Windows. Jag förstår heller inte varför du återkommer till partitoneringen av hårddisken. Hade du inte redan krympt partitionen för Windows och skapat upp nya partitioner för Linux och Swap?

Glöm det det där med att jag inte kan installera själva Linux utgåvorna, nu när det gäller för Windows datorn att ge sitt godkännande för eninstallation nu när man inte som förut kasta in skivan utan förpartition för att få tillstånd att göra en Boot eller Uefi variant!

I ett tidigare inlägg skrev du följande:
Tjadden skrev:Där har jag ordnat plats för LMDE 2 och formaterat partionen men ett problem dels går det inte att få ext.4 endast ext3 dessutom för Swap alltså jag måste ersätta den med "unformatted" vadå oformaterad sker det spontant att swap blir en växelmetod? "drive letter" har hela alfabetet att välja bokstav, men den är förbockad med ett E och förstår inte vitsen med detta? Testade att installera OS med svaret blev error. Går det inte att installera före vissa tillägg som bilden i föregånde inlägg visar på, där jag nu har skapat plats för LMDE 2 genom att ha krymt Windows OS partition med ca 500 GB.
Ovanstående borde ha frigjort drygt 400 GB på hårddisken. Gick det bra att skapa upp partitioner för LMDE och för Swap?

Nej för jag var lika dum som du och trodde att så skulle det gå till men hej vad man bedrog sig!

När du sedan kör själva installationen av LMDE, utgår jag från att du själv måste ange vilken partition som LMDE ska installeras på samt vilken partition som du vill ange som Swap. Har man väl skapat upp de partitioner man vill använda är det sedan bara att ange dessa vid installationen.

Nej du endast Windows egen partition har den varianten men inget annat program. Kravet är efter partitionen är klar att starta om datorn sätta in skivan och klicka på F12
NU fungerar inte detta längre, fråga mig inte varför, mycket beror på att andra Program har jag testat men det finns inget program som ger klara ledtrådar hur man ska göra när det gäller andra OS en Windows egna dito??

I Ubuntu heter menyvalet "Någonting annat" om jag minns rätt för att få manuellt välja partition. Hur det ser ut i LMDE installationen vet jag inte, men det borde finnas något motsvarande, där du får ange vilka partitioner du vill använda.[/quote]

Det gör det nog men om LMDE 2 har två ställen att Partitionera på?

Det här tog en jäkla tid för att svara på dina frågor så den minut du talar om måste vara väldigt lång tid, som inte har med min klocka att göra, som rör sig bara om 60 sekunder!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"