Lubuntu för gammal dator?

Generella frågor om Lxde, och Lubuntu.
Användarvisningsbild
CIA-Agent
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 dec 2017, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av CIA-Agent »

Hej alla!

Nybörjare här som hoppas på lite hjälp! Är van vid Linux Mint, men har kört lite Ubuntu. Jag har en gammal dator som jag ska ge bort. En;

Intel® Celeron® M Processor 410, 1.46 GHz
1 GB RAM
60 GB HD

Jag fick tips om Xubuntu och Lubuntu, som tydligen är mindre krävande än Ubuntu. Försökte installera Xubuntu 16.04, men datorn stängde av sig själv hela tiden under installationen, testade Puppy Linux o det funkade. Men jag tänkte testa Lubuntu också.

Tror ni man kan köra senaste versionen Lubuntu på denna dator? Är öppen för andra dist. också.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Hund »

Välkommen! :)

Det är ju lite balans det där. Fördelen med Lubuntu är ju att det är en enkel distro (enkel som i att komma igång med och använda) och den är populär, vilket innebär att det är lätt att få hjälp med eventuella problem och beskymmer, men det finns ju dock andra alternativ som är mer lättviktiga, men då får man offra en del av användarvänligheten och bekvämligheten, vilket kanske kan bli ett problem om det inte är en erfaren användare.

Jag testade Lubuntu häromdagen på en gammal bärbar dator med just en Intel Celeron M-processor, jag är osäker på exakt modell men datorn var "certifierad" för Windows Vista, så den har några år på nacken och jag tycker att Lubuntu flöt på helt respektabelt på den.

Det som kan ge en liten prestandaskjuts på en äldre dator är att byta ut hårddisken mot en SSD, men det kanske är lite överkurs för vissa. Men det kan vara värt att ha i åtanke. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
CIA-Agent
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 dec 2017, 19:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av CIA-Agent »

Tack!

Då är det nog ungefär samma prestanda på den datorn du körde på, för det står också på den här att den är "certifierad" för Windows Vista. Men att sätta in en SSD tror jag inte är värt på den. Det tråkiga med denna datorn är att den inte har trådlöst nätverkskort, o jag har bara trådlöst hemma, så kan inte koppla upp den.

Men nu har jag i.a.f. installerat Lubuntu 17.10, o det går helt ok. Testade att köra olika program t.ex. spela mp3 o Firefox samtidigt, inga problem. Det är väl bara språkpaketet som fattas nu, menyerna är en blandning av engelska o svenska, men det går väl att rätta till om man bara kopplar upp den? Han som ska ha den är ganska insatt, så han kan det säkert.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Hund »

Det finns ju sådana Wifi-donglar att köpa, jag köpte nyligen en TP-Link Archer T2U (AC600), som skulle ha stöd för Linux, men dessvärre hade de slutat supporta den och efter att ha testat flera olika patchade versioner av drivrutinen gav jag upp.

Fullständigt språkpaket ska kunnas hämtas i efterhand bland inställningarna om jag inte missminner mig helt. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Christian Johansson »

Min "huvuddator" nu är en dator från ca 2008 med 2 GB minne. Den kör jag Lubuntu 16.04 på och det fungerar hyfsat tycker jag. Ja, när man scrollar på webbsidor så hänger den ofta inte med riktigt, man får vänta lite innan datorn reagerar, så det gäller att man är en tålmodig person, om man är en sådan person som blir hyperstressad så fort något inte händer omedelbart så går det nog inte.

Har också en dator från 2006 med 1 GB minne liggande som också har Lubuntu 16.04. Den har jag inte använt på länge men när jag använde den så tyckte jag att det också fungerade hyfsat. Ja, man får ju förstås ha lite tålamod där också eftersom datorn inte reagerar direkt när man vill t.ex. scrolla på en webbsida.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Henrik Jansson »

Hur stor skillnad är det på Ubuntu och Lubuntu eller Xubuntu när det gäller prestandakrav?
Och vilken kräver mest av Lubuntu och Xubuntu?
Jag använder Linuxt Mint 17 på en liten bärbar dator som såldes med Windows 7. Men vissa saker går väldigt trögt i Linux. Exempelvis facebook i firefox går riktigt trögt.
Är Xubuntu samma sak som Linux Mint xfce?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Hur stor skillnad är det på Ubuntu och Lubuntu eller Xubuntu när det gäller prestandakrav?
Ubuntu kräver mer än Lubuntu och Xubuntu. Vad som är acceptabelt beror nog mycket på användaren själv, men vill man ha ett OS som tar lite resurser i anspråk är Xubuntu och Lubuntu att föredra framför Ubuntu.

Egentligen är alla 3 Ubuntu, men de har olika skrivbordshanterare som tar olika mycket resurser i anspråk
Henrik Jansson skrev:Och vilken kräver mest av Lubuntu och Xubuntu?
Vet inte, jag tror det är ganska lika mellan dem
Henrik Jansson skrev:Är Xubuntu samma sak som Linux Mint xfce?
De har bägge samma skrivbordshanterare i form ac Xfce. Har inte detaljkunskap om dem bägge, men skulle tro att skillnaden ligger i vilka program som kommer med som förvalda vid installation.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Henrik Jansson »

ok tackar!
Påverkas de program man använder av vilken ubuntuvariant man har?
Jag har Linux Mint 17 på en liten bärbar dator som blir ganska seg. Jag har kollat på systemövervakaren när jag kör firefox, och den tar en hel del av processorn ibland. Blir firefox mindre krävande i Xubuntu än i Ubuntu?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Blir firefox mindre krävande i Xubuntu än i Ubuntu?
Nej, Firefox kommer kräva lika mycket med resurser oavsett vilken skrivbordshanterare du har. Tänkt istället så här, med en skrivbordshanterare som tar lite resurser i anspråk som Xfce och LXDE får datorns processor jobba mindre och kan istället ägna sig åt de program som man kör. Är det en skrivbordshanterare som KDE kommer den kräva mer resurser av datorn, vilket kan göra att programmen kan upplevas som segare, då processorn får ägna mer tid åt skrivbordshanteraren.

Dagens datorer är så pass snabba, att det kommer ändå flyta på mjukt, även med en skrivbordshanterare som kräver mer resurser. Är datorn lite äldre kan det göra skillnad i upplevelse om man väljer en mer resurssnål skrivbordshanterare.

Enklast är att prova själv och bilda sig en egen uppfattning om vad som passar bäst för en själv, när man vägt in allt som möjlighet att anpassa den, hur man upplever den generella prestandan osv.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok tack!
Kan man installera samma program i alla system som heter Linux eller Ubuntu?
Jag hittade nåt som heter Puppy Linux som ska kräva väldigt lite.
Kan jag då installera alla program och drivrutiner till exempelvis skrivare som jag använder till Linux mint eller Ubuntu?

Finns det förresten nån extrem lättviktswebläsare också?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Kan man installera samma program i alla system som heter Linux eller Ubuntu?
Vanligast och enklast är att man installerar från de förråd som följer med distributionen. Det går även att kompilera själv från källkoden, men det är överkurs utifrån min egen kunskapsnivå :-)

Så om programmet återfinns i förrådet för den valda distributionen är det bara att installera det man känner för.
Henrik Jansson skrev:Jag hittade nåt som heter Puppy Linux som ska kräva väldigt lite. Kan jag då installera alla program och drivrutiner till exempelvis skrivare som jag använder till Linux mint eller Ubuntu?
Jag har inte provat Puppy Linux och vet ej vilka program som finns i dess förråd, men om samma program som finns i Ubuntus förråd även finns i Puppy Linux förråd ser jag inget hinder i att installera dessa.

Hur det fungerar med drivrutiner kan jag inte svara på. Det är säkert olika beroende på skrivarmodell och dyl. hur svårt eller vilka skillnader det finns för att installera. Du skulle kunna Googa på din skrivarmodell och Puppy Linux för att bilda dig en uppfattning om den kommer att fungera rakt av eller inte.
Henrik Jansson skrev:Finns det förresten nån extrem lättviktswebläsare också?
Det verkar finnas en del om man söker, men då jag själv huvudsakligen kör med Chromium, Firefox och Opera har jag ingen uppfattning om hur övriga är att använda. Finns mer att läsa på https://www.slant.co/topics/4281/~web-b ... -for-linux
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok!

Jag har bara använt explorer, firefox och chrome. Ibland hör man kommentarer om att det ena skulle vara så mycket snabbare än det andra, men jag har aldrig märkt nån skillnad i hastighet, bara olika sorters buggar... Vilket upplever du snabbast i linux, om du har märkt någon skillnad?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Vilket upplever du snabbast i linux, om du har märkt någon skillnad?
Tidigare har jag upplevt Chromium som snabbare än Firefox, men det har mer varit min egen subjektiva upplevelse. Har inga mätvärden som kan bekräfta detta.

Numera upplever jag ingen skillnad i hastighet mellan de olika webbläsarna jag använder.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Broder Tuck »

Henrik Jansson skrev: Puppy Linux som ska kräva väldigt lite.
Kan jag då installera alla program och drivrutiner till exempelvis skrivare som jag använder till Linux mint eller Ubuntu? . . .
Själv har jag inte kört Puppy Linux. För ett antal år sedan så kördes det av några av våra medlemmar och de verkade helt nöjda. Jag hörde i vart fall inget annat.

Jag tror inte att de bygger på ett program/tjänsteutbud från de stora installationerna som typ Debian, utan de kör visst sitt eget race där. Samtidigt som de kör på linuxkärnan, där många drivrutiner redan finns.

Har du plats på din hårddisk, så varför inte testa det. Gillar du det inte, så är det lätt att ta bort.

Puppy Linux behöver heller inte plats på hårddisk. Det kan laddas ned och köras från en usbsticka eller skiva och arbeta från den. Verkar det bra för dig, kan du låta att installera den.

Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har testat Puppy Linux nu.. det är snabbt och kräver väldigt lite av datorn.
Dock verkar det inte gå att installera allt som man kan installera i ubuntu, trots att jag läste nånstans att det skulle använda samma förråd. Senaste firefox hade versionnummer 16 eller 20 om jag förstog det rätt i puppy. Det gjorde att olika websidor klagade på att jag inte hade senaste versionen.
Inte heller i puppy kunde jag hitta nån fungerande snabb pdf-läsare.
Sen hittar jag inte nånting som tyder på att man får några uppdateringar efterhand i puppy.

Jag läste vidare om Xubuntu och Lubuntu. Enligt uppgifter jag hittade på nätet skulle Lubuntu vara betydligt mindre krävande än Xubuntu.

Xubuntu 16.04 som har support fram tills 2021 finns här att ladda ner, men varför finns inte Lubuntu 16.04 med? Finns inte Lubuntu 16.04? En länk till Lubuntu 16.10 finns, men den länken funkar inte.
Om Lubuntu 16.04 finns, har den samma långtidssupport som övriga ubuntu 16.04?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Xubuntu 16.04 som har support fram tills 2021 finns här att ladda ner, men varför finns inte Lubuntu 16.04 med? Finns inte Lubuntu 16.04? En länk till Lubuntu 16.10 finns, men den länken funkar inte.
Om Lubuntu 16.04 finns, har den samma långtidssupport som övriga ubuntu 16.04?
Lubuntu 16.04 LTS har support i 3 år, dvs. fram till april 2019. Den kommande Lubuntu 18.04 kommer antagligen ha support fram till april 2021. Jag vet inte exakta orsakerna till att Lubuntu har 3 år i support för LTS utgåvorna, men jag gissar att det handlar om resurser. Utgåvorna ska underhållas och för Lubuntu har man satt gränsen vid 3 år.

Du kan läsa mer på följande sidor:
https://help.ubuntu.com/community/Lubun ... ubuntu/LTS
https://lubuntu.net/
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok, tack!
Men varför finns inte Lubuntu 16.04 med på den här sidan?
https://ubuntu-se.org/drupal/download

Där står det dessutom att Xubuntu har stöd i 5 år , men på den här sidan står det att den har stöd i 3 år. Vad gäller?
https://xubuntu.org/news/xubuntu-16-04-release/
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Ok, tack!
Men varför finns inte Lubuntu 16.04 med på den här sidan?
https://ubuntu-se.org/drupal/download
Troligen för att sidan inte blivit uppdaterad med aktuella länkar.
Henrik Jansson skrev:Där står det dessutom att Xubuntu har stöd i 5 år , men på den här sidan står det att den har stöd i 3 år. Vad gäller?
https://xubuntu.org/news/xubuntu-16-04-release/
Står det 3 år på Xubuntus hemsida är det mest troligt det som gäller.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Henrik Jansson »

Är xubuntu lika krävande som Linux mint xfce eller är det någon skillnad där?
Linux mint xfce är väl baserat på xubuntu? Eller?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Lubuntu för gammal dator?

Inlägg av Hund »

Henrik Jansson skrev:Är xubuntu lika krävande som Linux mint xfce eller är det någon skillnad där?
Linux mint xfce är väl baserat på xubuntu? Eller?
Utan att ha någon direkt vetenskap bakom det skulle jag tro att de är ungefär likvärdiga. Och som jag förstått det är deras Xfce-version en anpassad Xfce-version av deras egna distro.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Lxde (Lubuntu)"