Problem med växel partition?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Hej Tjadden!

Tack för att du tog dig tid att svara på frågorna. Jag har valt att dela upp mina svar i flera inlägg, med förhoppningen att det ska bli lättare för dig att svara på de frågor jag har.
Tjadden skrev:Du får helt rätt och ber om ursäkt att det såg ut som om partitionen syftade på Win 10.5 när det var Partitions programmets version 10.5
Det är absolut ingen fara. Bra att vi fick det utrett vad detta 10.5 stod för
Tjadden skrev:Helt fel det är vissa frågor som jag redan är medveten om och det känns bara dumt att skriva, jo, jag vet det?
Detta är ett supportforum och eftersom ingen av oss andra här har tillgång till din dator och kan se vad som händer, måste vi ställa frågor. Det är väldigt viktigt att återkoppla på de frågor som ställs och gör du det kommer det troligen gå fortare att hitta en lösning på ditt problem. Säg till om du inte förstår frågan, så löser vi det på något sätt, men undvik att inte återkoppla på frågan, för då vet vi inte om orsaken till det uteblivna svaret.
Tjadden skrev:Det här tog en jäkla tid för att svara på dina frågor så den minut du talar om måste vara väldigt lång tid, som inte har med min klocka att göra, som rör sig bara om 60 sekunder!
Jo, jag förstår det och jag uppskattar att du tog dig tid och denna gång verkligen försökte ge svar på mina frågor, det uppskattas. De frågor som jag dock ännu inte fått svar på från dig är följande och dessa tar nog inte mer än 1 min att svara på.

1) Har du provat den workaround som finns upptagen i den felrapport jag länkade till i ett tidigare inlägg?

2) Om du provat workarounden, gick det att komma vidare med hjälp av denna?

3) Är din bildskärm ansluten via VGA kabel, HDMI kabel eller har du både VGA och HDMI anslutna samtidigt?

Har även några andra saker, men tar upp dem i ett annat inlägg.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Hej igen!
Detta blev väldigt besvärligt och jag har svårt att få en bild över var det tar stopp någonstans. Även om du troligen redan känner till detta, tar jag upp i vilken ording de olika momenten ska göras för att installera Linux i en befintlig Windows 10 installation. Har du redan gjort några av punkterna nedan kan du gå vidare till nästa.

1) Ladda hem en iso för den distribution man vill använda
Jag antar att du laddat hem en iso för 64-bit LMDE 2 som du nu har nedsparad i din dator

2) Skapa upp en bootbar DVD eller en bootbar USB Sticka
USB Sticka har fördelen att den är enligt min egen uppfattning snabbare att läsa från än en DVD, vilket gör att det blir snabbare och enklare att installera från ett USB-minne. Det är inget fel i att nyttja en DVD om man vill det, men man behöver lägga installationen på någon av dessa.

Om du vill skapa en bootbar USB sticka med utifrån din nedladdade ISO kan du följa denna guide:
http://dailylinuxuser.com/2015/11/how-t ... drive.html

Den är för från Windows 10 skapa en bootbar USB med Ubuntu 16.04, men borde vara tillämpbar för LMDE som du vill installera.
Vill du istället bränna en DVD av din ISO gör du det med lämpligt brännarprogram

3) Ändra storlek på Windowspartitionen för att frigöra utrymme för LMDE
Detta kan göras antingen från Windows 10 eller via GParted då man bootar upp med en live skiva eller live USB.

Fördelen att göra det från Windows 10 är att man får information om hur mycket det går att minska storleken på Windows partitionen, vilket är bra för att minimera risken att man krymper den för mycket.

Kolla gärna denna guide som beskriver detta moment från Windows 10.
http://dailylinuxuser.com/2015/11/how-t ... space.html

4) Skapa upp partitioner i det lediga utrymmet från föregående punkt
I det lediga utrymmet borde du kunna skapa upp 2 nya partitioner. En för LMDE och en för swap. Antingen skapar du upp dem från Windows 10 eller så gör du det via GParted (Förutsätter att du kan boota med det installationsmedia du skapat upp i punkt 2)

5) Boota med den bootbara DVD:n eller USB Stickan
Här bootar du från din DVD eller USB Sticka med LMDE. När du kommer till skrivbordet ska du skapa partitionerna via GParted (Har du redan gjort detta från Windows 10 behöver du inte göra det igen)

Starta därefter själva installationen och var noga med att du vill välja partitioneringen manuellt, dvs. att du talar om för installationsprogrammet vilken partition som ska vara root och vilken som ska vara swap. Det är också i samband med detta du får välja vad du vill ha för filsystem på din partition. Root kan ha ext4, men swap skall ställas in på "linux-swap" eller vad det nu heter i din installation.

Installationen borde gå klart på 15 - 30 min.

Exakt hur du ställer in din dator att välja DVD eller USB att boota från vet jag inte. Det borde finnas en inställning någonstans för att kunna välja detta på din dator.

Lycka till och ta det lugnt så kommer detta att ordna sig.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

[quote="Nemo"]

1) Har du provat den workaround som finns upptagen i den felrapport jag länkade till i ett tidigare inlägg?

Fick redan innan, den frågan av Håkan och det fungerade inte med den vidhängande testen att det tydligen andra också som har stött på samma problem. Det var väl därför du frågade om datorns grafik?

2) Om du provat workarounden, gick det att komma vidare med hjälp av denna?

Nej, inte alls och nu kommer jag inte in i datorn, Man tycker att tack vare att jag inte hittar rätt med vad jag ska kalla partitionen för? Linux skulle räcka för på installationsskivan finns ju all data med som behövs.

3) Är din bildskärm ansluten via VGA kabel, HDMI kabel eller har du både VGA och HDMI anslutna samtidigt?`

Okej jag svarade ju att jag hade båda kablarna i och har testat med att ha endast
VGA kabeln inkopplad. Det vore ju kul om att testa installationen nu, bara om jag kommer på hur jag ska markera LMDE 2 utan att NNTF blandar in sig, vilket är svårt att få bort?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Nu tror jag att det går att lösa problemet?
Jag fick upp ett meddelande om att ändra på Grafik kortet som jag fattade det
och fick frågan om datorn skulle fixa det eller jag själv.
Windows är stenhårda på att använda max, vilket jag också gör.
Alltså att ändra på min skärmupplösning men till vilken storlek, datorn försökte med detta gång på gång utan att finna den rätta? Detta gällde för Ubuntu 16.10
Det känns som att jag behöver köpa ett kraftigare Grafikkort mitt är inte starkt nog.
Nu till detta att jag hittade en dvd med Gparted och se där, nu har jag en bokad plats i Windows för Linux på 83 GB som räcker mer än väl.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Jag fick upp ett meddelande om att ändra på Grafik kortet som jag fattade det
I vilket läge av installationen fick du meddelandet?
Tjadden skrev:. datorn försökte med detta gång på gång utan att finna den rätta?
Det är omöjligt för någon annan dig att svara på den frågan, eftersom ingen av oss andra såg vilken upplösning det blev.
Tjadden skrev:Detta gällde för Ubuntu 16.10
Varför installerar du en gammal version av Ubuntu? Installera den senaste istället.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

NEMO

GNU GRUB version 2.02 beta 2 36ubuntu11
Minimal BASH-like line editing is rapporterad.
For the first word, TAB lists possible command completions.
Anywere else TAB lists possible device or file completions

GRUB vill ha et svar, men hur ska det svaret lyda?

Kan det bero på att den gamla förpartitionen ligger kvar, som man inte har någon nytta av längre när man har en orginal installerare nu?

Har installerat Ubuntu och LMDE 2 men båda två OS är tröga och pekaren
är väl jobbigt med som stoppar och fryser fast mellan varven precis som det gäller något fönster som ska öppnas.

Hur som helst är det fixat så det är bara att stoppa in en skiva i Windows och installera vad som önskas utan förpartitionering, alltså nu har även denna Windows blivit normal som man är van vid!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:GNU GRUB version 2.02 beta 2 36ubuntu11
Minimal BASH-like line editing is rapporterad.
For the first word, TAB lists possible command completions.
Anywere else TAB lists possible device or file completions

GRUB vill ha et svar, men hur ska det svaret lyda?
Innebär detta att Grub inte visar någon meny för dig, där du får välja bland de installerade OS som finns på datorn?
Tjadden skrev:Kan det bero på att den gamla förpartitionen ligger kvar, som man inte har någon nytta av längre när man har en orginal installerare nu?
Jag vet faktiskt inte, känner inte igen det du drabbats av. Har ingen egen dator med UEFI och kan inte svara på om det finns någon koppling till det.
Tjadden skrev:Har installerat Ubuntu och LMDE 2 men båda två OS är tröga och pekaren är väl jobbigt med som stoppar och fryser fast mellan varven precis som det gäller något fönster som ska öppnas.
Något orsakar att det går trögt. Följer det med något program i LMDE 2, där du kan se hur stor belastning det är på CPU:n ?

Hur gör du får att boota Ubuntu ellr LMDE 2 ? Är det via Grub eller är det på något annat sätt?
Tjadden skrev:Hur som helst är det fixat så det är bara att stoppa in en skiva i Windows och installera vad som önskas utan förpartitionering, alltså nu har även denna Windows blivit normal som man är van vid!
Det låter som att den biten fungerar bra för dig.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Hej Nemo

Vad vi har kommit fram till är att det är ett fel på datorn som gör att den måste bytas ut
eller så får de reparera den, för efter skanning på begäran av Dellsupporten så kunde inte han göra något åt datorn och nu kommer man inte ens in i den!

Just det, felet är att båda OS Ubuntu och LMDE 2 går trögt att köra, dessutom visar klart och tydligt att datorn klarar inte av skärmen till att hålla rätt storlek på skärmen!
Min gamla dator som jag nu använder så är allt frid och fröjd och jag har full storlek på skärmen!

Det känns för jäkligt med all möda som vi har lagt ner på en Dator med Fabriksfel!
Så buggen satt i Datorn som sådan.
Det jäkliga är nu att Dell supporten kan ta del av allting som jag har plockat in i Datorn, vilket jag inte vill. Har du något tips om hur man tömmer hårddisken.
Visst, jag skulle kunna fixa en Återställningsskiva förstås i hopp om att den skulle fungera, för jag har testat med en gammal Windows startskiva men då blandar sig detta Grub meddelandet sig in i leken, för skivan fungerar inte?

GNU GRUB version 2.02 beta 2 36ubuntu11
Minimal BASH-like line editing is rapporterad.
For the first word, TAB lists possible command completions.
Anywere else TAB lists possible device or file completions

GRUB vill ha et svar, men hur ska det svaret lyda?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Det jäkliga är nu att Dell supporten kan ta del av allting som jag har plockat in i Datorn, vilket jag inte vill. Har du något tips om hur man tömmer hårddisken.
Det finns en svensk beskrivning över hur man återställer Windows 10 till fabrikinställning. Du kan läsa om detta på https://support.microsoft.com/sv-se/hel ... ry-options
Tjadden skrev:Visst, jag skulle kunna fixa en Återställningsskiva förstås i hopp om att den skulle fungera, för jag har testat med en gammal Windows startskiva men då blandar sig detta Grub meddelandet sig in i leken, för skivan fungerar inte?
Jag tror det mesta som du behöver information om avseende återställning av Windows 10 finns i länken ovan.

Jag har ingen dator hemma med Windows 10 och är dåligt insatt i hur Windows numera fungerar. Har du specifika frågor om Windows 10 kan du kolla hos https://www.alltomwindows.se/

Det finns troligen folk där som är betydligt mer insatta i Windows 10 än vad jag är och som kan ge dig ytterligare tips kring hur man återställer Windows 10 på bästa sätt.

Lycka till och hoppas att det löser sig för dig.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Tack Nemo

Jag kom in i datorn med hjälp av bios som inte heller var korrekt så jag gjorde ett tricks för att
att tvinga min uppstartskiva med Win 10 att starta igång.
Jättekul datorn kom jag in i och fick beskedet att Partitionsenheten var helt blank.

Försökte installera Ubuntu 16.04 och själva installationen med en störande pekare och
det tog bara 1,5 timme att installera och omstarten när den var klar så gick den igenom alla installerade filer, så gissa om det är ett eller flera tekniska Fabriksfel i Datorn.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Gparted tillåter inte någon partition av Windows, hela Partitions enheten är låst.
Så Ubuntu har 29 GB att röra sig på 19,76 GB är redan använt, resten av 970 GB är
inte partitionerat.
Dell har ju bara Windows på hjärnan och de ska få enbart en Windows boot att syssla med och hur gör man för att avveckla Linux Ubuntu när jag inte vill att de ska komma in och läsa om mina hemligheter, eftersom Gparted är frusen. hur får jag bort UBUNTU i Bios som lyser med sitt namn?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Gparted tillåter inte någon partition av Windows, hela Partitions enheten är låst.
Har du bootat Ubuntu med en Live skiva eller är det den installerade versionen av Ubuntu som du bootat upp?

Är partitionen låst tyder det på att den är monterad. Du måste avmontera den först för att låsa upp den och kommer därefter kunna göra ändringar av den.
Tjadden skrev:Dell har ju bara Windows på hjärnan och de ska få enbart en Windows boot att syssla med och hur gör man för att avveckla Linux Ubuntu när jag inte vill att de ska komma in och läsa om mina hemligheter, eftersom Gparted är frusen. hur får jag bort UBUNTU i Bios som lyser med sitt namn?
Om du bootar med en live skiva eller live USB sticka med Ubuntu bör du kunna ändra partioneringen i GParted. Det viktiga är att den partition som du vill förändra inte är monterad.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Har du bootat Ubuntu med en Live skiva eller är det den installerade versionen av Ubuntu som du bootat upp?

Är partitionen låst tyder det på att den är monterad. Du måste avmontera den först för att låsa upp den och kommer därefter kunna göra ändringar av den.
Jag använde en Live skiva och som sagt var tog en evighet innan Ubuntu blev installerad.

Ubuntu placerad jag sist i tron att kanske Windows fanns kvar och det fanns den inte och nu förstår jag varför det tog sådan tid att installera Ubuntu, Gparted flyttade den till i början av Partitionen.
Tanken att avmontera Ubuntu innebär att avinstallera Partitionsprogrammet!
I nuläget är Ubuntu i ett med hela programmet!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag använde en Live skiva och som sagt var tog en evighet innan Ubuntu blev installerad.
Ok, men jag menade var hur du gjorde då du försökte ta bort Ubuntupartitionen, men att det inte gick då den var låst.
Tjadden skrev:Ubuntu placerad jag sist i tron att kanske Windows fanns kvar och det fanns den inte och nu förstår jag varför det tog sådan tid att installera Ubuntu, Gparted flyttade den till i början av Partitionen.
Var du lägger själva partitionen för Ubuntu ska inte ha någon större betydelse, så länge den hamnar på en ledig plats på disken.
Tjadden skrev:Tanken att avmontera Ubuntu innebär att avinstallera Partitionsprogrammet!
I nuläget är Ubuntu i ett med hela programmet!
Nej, vad jag menade var att om en partition som du vill göra en förändring av, i ditt fall din partition där du har Ubuntu installerad på. Om denna partition är monterad, dvs. den används av datorns OS kommer den vara låst för förändring. Syftet med detta är om jag förstått det rätt att minimera risken för att sabba hela installationen.

Innan ändring kan ske i GParted måste paritionen vara avmonterad, dvs. ej ansluten till OS:et.

T.ex. ser det ut på följande sätt på den dator jag har.
GParted.jpg
GParted.jpg (74.48 KiB) Visad 4564 gånger
Jag har här markerat min root partition /dev/sda5 i listan över partitioner. Jag högerklickar och väljer Avmontera innan jag kan göra några förändringar av partitionen. Du ser också i menyn som visas att de flesta menyvalen är inaktiva, då partitionen används av systemet.

Om du provar att boota upp din maskin med en Live skiva och då du är inne i Skrivbordet väljer att starta upp GParted. Då ska du kunna ändra och/eller ta bort din Ubuntu partition. Om den är låst för dig, prova då först att markera den, högerklicka och välja Avmontera. Efter detta ska den inte vara låst och du ska kunna göra de ändringar du önskar.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Jag skrev vad som skulle hända om det gick att avmontera hela partitionsprogrammet?
Tyvärr fungerar inte avmonterar programmet och inte heller kan jag flytta på någonting, det är låst till 100 %. Om inte så hade varit fallet så hade jag inte ens behövt göra en förfrågan om det!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag skrev vad som skulle hända om det gick att avmontera hela partitionsprogrammet?
Vi kanske pratar om olika saker här. Ett partitionsprogram som t.ex. GParted används för att göra partitionering av hårddisken, vilket innebär skapa, radera eller förändra partitioner. Själva programmet används för detta och ingenting annat.

Om du med avmontera hela partitionsprogrammet menar att avinstallera det, så visst kan man det, men en sådan manöver påverkar inte de partitioner som redan finns på hårddisken. Man kan i princip välja valfritt program för att partitionera hårddisken. Att jag gav exempel från GParted är för att den följer med Ubuntu och räcker till för de behov man oftast har.
Tjadden skrev:Tyvärr fungerar inte avmonterar programmet och inte heller kan jag flytta på någonting, det är låst till 100 %. Om inte så hade varit fallet så hade jag inte ens behövt göra en förfrågan om det!
Innebär detta att även fast du bootar med en live skiva för Ubuntu och startar GParted, går det inte att välja alternativet "Avmontera" om du högerklickar på markerad partition?

Kan det finnas andra partitioner som upptar resterande diskutrymme? Om så är fallet kommer inget gå att flytta, då det förutsätter att det finns ledigt utrymme att flytta till.

Även om inget går att flytta borde det gå att ta bort din Ubuntu partition. Jag har inte varit med om att en avmonterad partition inte gått att ta bort.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Tjadden skrev:
Tyvärr fungerar inte avmonterar programmet och inte heller kan jag flytta på någonting, det är låst till 100 %. Om inte så hade varit fallet så hade jag inte ens behövt göra en förfrågan om det!

Innebär detta att även fast du bootar med en live skiva för Ubuntu och startar GParted, går det inte att välja alternativet "Avmontera" om du högerklickar på markerad partition?

Nej, som jag försöker förklara för dig endast Ubuntu finns på hela hårddisken och riva hårddisken gör man ju inte!

Kan det finnas andra partitioner som upptar resterande diskutrymme? Om så är fallet kommer inget gå att flytta, då det förutsätter att det finns ledigt utrymme att flytta till.

Nej endast Ubuntu!

Även om inget går att flytta borde det gå att ta bort din Ubuntu partition. Jag har inte varit med om att en avmonterad partition inte gått att ta bort.
Inte jag heller men jag har ju sagt att datorn är det något fel på och av den anledningen så
fungerar inte Gparted!
Försökte installera en Ubuntu till och det blev stennobben för det går inte att göra en partitionering för Gparted är helt blockerad för att göra någonting, det är fel på datorn helt självklart!
Men det finns en sudo kod där man kan få Ubuntu att äta upp sig själv, men den koden vet jag inte hur den lyder?
En gång har jag provat detta för att få bort ett Mac OS som låg mitt emellan Windows Os och Ubuntu 10.04 i Boot Dual!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Inte jag heller men jag har ju sagt att datorn är det något fel på och av den anledningen så fungerar inte Gparted!
Ok, då går det inte att göra något mer.
Tjadden skrev:Försökte installera en Ubuntu till och det blev stennobben för det går inte att göra en partitionering för Gparted är helt blockerad för att göra någonting, det är fel på datorn helt självklart!
Tråkigt, men då får du lämna in den, så Dell får laga den.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

En unik partition för Ubuntu 16.04 med en enorm plats, synd bara att hela Partitionsprogrammet är fruset .
Bilagor
Skärmbild från 2018-02-18 15-05-09.png
Skärmbild från 2018-02-18 15-05-09.png (52.28 KiB) Visad 4465 gånger
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:En unik partition för Ubuntu 16.04 med en enorm plats, synd bara att hela Partitionsprogrammet är fruset .
Det beror på att dina partitioner är monterade och tar upp hela diskens utrymme. Du ser detta på att varje rad har en nyckel ikon i sig.

Vad händer om du markerar raden med /dev/sda2 och högerklickar? Får du upp någon meny, där menyvalet "Avmontera" är tillgängligt?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"