Problem med växel partition?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:
Tjadden skrev:En unik partition för Ubuntu 16.04 med en enorm plats, synd bara att hela Partitionsprogrammet är fruset .
Det beror på att dina partitioner är monterade och tar upp hela diskens utrymme. Du ser detta på att varje rad har en nyckel ikon i sig.

Vad händer om du markerar raden med /dev/sda2 och högerklickar? Får du upp någon meny, där menyvalet "Avmontera" är tillgängligt?
Nej det händer ingenting!

Nu ber Windows om att avmontera detta OS och jag skulle vilja göra detsamma?
Det var därför jag bad om sudo koden som river registret bit för bit, men jag kan inte denna kod! Det är det enda sättet som jag känner till.
Fick lära mig något nytt när ja skulle installera en ny Windows 10 att få hjälp med att radera bort de tre partitionerna med risk att jag förstör datorns inställda Windows system!
Fick även besked om att systemet måste repareras och får svaret om Ubuntu installationen var för Windows okänd och därmed kunde de ingenting göra!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Nemo skrev:Vad händer om du markerar raden med /dev/sda2 och högerklickar? Får du upp någon meny, där menyvalet "Avmontera" är tillgängligt?
Tjadden skrev:Nej det händer ingenting!
Menar du verkligen att ingen meny visas, då du markerar /dev/sda2 och högerklickar? GParted ska visa en meny, då man gör detta.
Tjadden skrev:Nu ber Windows om att avmontera detta OS och jag skulle vilja göra detsamma?
Om du har bootat med en Live skiva för Ubuntu och därefter startat GParted ska du utan problem kunna ta bort dina partitioner. Är de monterade ska de gå att avmontera innan du väljer att ta bort dem med GParted.
Tjadden skrev:Det var därför jag bad om sudo koden som river registret bit för bit, men jag kan inte denna kod! Det är det enda sättet som jag känner till.
Det ska inte behövas. Tar du bort partitionerna med hjälp av GParted och verkställer ändringarna kommer de att vara borta.
Tjadden skrev:Fick lära mig något nytt när ja skulle installera en ny Windows 10 att få hjälp med att radera bort de tre partitionerna med risk att jag förstör datorns inställda Windows system!
I ett tidigare inlägg visade du hur din disk var partitionerad. Då hade du 6 partitioner
1. ESP (EFI System)
2. Reserverad (Vet ej vad denna hade för funktion)
3. Windows
4. WINRETOOLS (Recovery)
5. Image (Recovery)
6. DELLSUPPORT (Recovery)

I din nuvarande partitionering har du endast 3 kvar.
1. EFI System Partition
2. Linux root med ext4
3. Linux Swap

Det finns ingen risk att förstöra datorns inställda Windows system, för utifrån den nuvarnade partitioneringen är disken fullständigt rensad från allt vad Windows heter, inklusive de recoverypartitioner som följde med datorn.
Tjadden skrev:Fick även besked om att systemet måste repareras och får svaret om Ubuntu installationen var för Windows okänd och därmed kunde de ingenting göra!
Detta beror på att Windows inte kan läsa ext4 filsystem och därför heller inte kan avgöra vad det är för partition som ligger där.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:
Nemo skrev:Vad händer om du markerar raden med /dev/sda2 och högerklickar? Får du upp någon meny, där menyvalet "Avmontera" är tillgängligt?
Tjadden skrev:Nej det händer ingenting!
Menar du verkligen att ingen meny visas, då du markerar /dev/sda2 och högerklickar? GParted ska visa en meny, då man gör detta.

Vad jag menar på med att det händer ingenting mer än att texten kommer upp och sedan är allt tvärstopp!
Tjadden skrev:Nu ber Windows om att avmontera detta OS och jag skulle vilja göra detsamma?
Om du har bootat med en Live skiva för Ubuntu och därefter startat GParted ska du utan problem kunna ta bort dina partitioner. Är de monterade ska de gå att avmontera innan du väljer att ta bort dem med GParted.

När jag nu har Gparted live så visar den en helt annan partition?

Ska försöka för att se vad som händer igen, att dessa tre partitioner blev kvar och i samband med detta, så dök det upp en diagnos test upp som förklarade att den kunde inte påverka Ubuntus Partition som den inte kände igen!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Vad bra du är, jag har lyckats installera Win.10 men inte Windows PRO som var så galet. som hängde med datorn vid köpet. Ska testa nu hur programmen fungerar.

Det fanns två versioner att välja på och jag valde nu den normala med sitt vanliga fönster som en ikon och då löste sig alla problem för då fick jag upp ett annat ställe där jag kunde plocka bort dessa tre partitioner som en rekommendation den här gången!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:När jag nu har Gparted live så visar den en helt annan partition?
I GParted uppe i det högra övre hörnet finns det en drop down lista, där man kan välja enheter. Kolla att du valt din hårddisk från listan. Finns det flera enheter att välja bland kommer GParted att visa partitionerna för den valda enheten.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Vadå Gparted ska jag ta in den på Windows?
Jag har inte något Linux installerat lika nobben som vanligt!
I Bios saknas start namnet Linux Ubuntu eller LMDE 2
Ett av versionen måste jag få in men Option del 1 vägrar att öppna sig?
Men kommer namnet in så ska det vara ett startnamn för installation
istället för den start av CD/DVD
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Vadå Gparted ska jag ta in den på Windows?
Nej, min kommentar avsåg att du bootat upp med en live skiva, men att partitionerna såg annorlunda ut. Tänkte att det kunde bero på att fel disk var vald i GParted. Men har du nu installerat Windows 10 är detta inget problem.
Tjadden skrev:Jag har inte något Linux installerat lika nobben som vanligt!
I Bios saknas start namnet Linux Ubuntu eller LMDE 2
Jag har aldrig sett att BIOS brukar innehålla information om vilken Linuxdistribution man vill starta. Det brukar finns inställningar för datorn och dess enheter, men inget OS i de datorer jag använt.
Tjadden skrev:Ett av versionen måste jag få in men Option del 1 vägrar att öppna sig? Men kommer namnet in så ska det vara ett startnamn för installation istället för den start av CD/DVD
Menar du att det efter installation av Windows 10 inte går att boota datorn från en live skiva med Ubuntu?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo


Har installerat Ubuntu som har ett systemfel allt går trögt!
Windows har en hårddiskskada som gör att jag inte ens kommer in på Windows -
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av skalman65 »

Tjadden skrev:Nemo


Har installerat Ubuntu som har ett systemfel allt går trögt!
Windows har en hårddiskskada som gör att jag inte ens kommer in på Windows -
Tjadden är du säker på att du har inställningarna i bios/uefi rätt, hade en maskin som gick allmänt segt med lång uppstart tid tidigare. Efter att ha justerat inställningarna rätt i bios/uefi så går maskinen nu mycket smidigare.

Skickat från min WAS-LX1 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Har installerat Ubuntu som har ett systemfel allt går trögt!
Windows har en hårddiskskada som gör att jag inte ens kommer in på Windows -
Aj då, det lät inget vidare. Det verkar stämma det du skrev i ett tidigare inlägg att det är fel på datorn. Går nog inte att göra något mer om det är fel på hårddisken.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Ubuntu sabbade Windows för andra gången så att jag fick installera om Windows.

Men nu kom jag på ett gammalt trick hur man lurar Windows maskiner, även om man inte har Windows installerat.
Först en Boot Dual med Ubuntu och nästa, som jag har haft i flera år, först hade jag Linux Mint och nu sist LMDE 2.
Man får räkna med att Ubuntu först går trögt, men när man också har installerat LMDE 2 så går alla tre OS hyfsat men bäst går Linux två OS.
Windows för mig är ett urdumt OS på många håll och kanter. Gissa om man tvingas uppge personligt privatsaker, minst två E-post adresser och när man är född?
Behöver inte namnge dem som har ett finger med i spelet, hela världsbefolkningens privatliv ska registreras! Glöm inte Facebook där alla blir registrerade i detta syfte!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Ubuntu sabbade Windows för andra gången så att jag fick installera om Windows.
Löste det dina problem?
Tjadden skrev:Men nu kom jag på ett gammalt trick hur man lurar Windows maskiner, även om man inte har Windows installerat.
Vad menar du med Windowsmaskiner? En dator vet inget om vad Windows eller Linux är för någonting. Den följer bara de instruktioner den får då OS:et bootar upp oavsett om det är Windows eller Linux. Det går därmed inte att lura en dator, helt enkelt för att den har inget medvetande om vad för OS som skulle kunna finnas installerat istället för det som ligger där.
Tjadden skrev:Först en Boot Dual med Ubuntu och nästa, som jag har haft i flera år, först hade jag Linux Mint och nu sist LMDE 2.
Det gör ingen skillnad om man installerar ett eller två OS på datorn. Det är två olika OS som inte vet vad det andra gör, då du endast kör ett av dem åt gången.
Tjadden skrev:Man får räkna med att Ubuntu först går trögt, men när man också har installerat LMDE 2 så går alla tre OS hyfsat men bäst går Linux två OS.
Menar du att Ubuntu börjar gå snabbare om du installerar fler OS på samma maskin? Har själv inte varit med om något sådant och då Ubuntu inte vet vad de andra OS:en gör, kommer det inte ha någon påverkan på prestandan oavsett om du enbart har Ubuntu eller om du har ytterligare OS installerade.
Tjadden skrev:Windows för mig är ett urdumt OS på många håll och kanter. Gissa om man tvingas uppge personligt privatsaker, minst två E-post adresser och när man är född?
Då kanske du ska undvika att installera Windows 10 om du tycker att det är ett urdumt OS.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Jag vet att datorer kan vara enkelriktade, innan en god vän som var programmerare avled för en massa år sedan, så kunde han berätta att filer i datorn som kan tjänstgöra olika med liknande värde av filprogram och datorn tvingas att välja på vilka filer den ska ta i anspråk i som stör programmet.
Tror du verkligen på att datorn reagerar likadant oavsett vilket OS som är installerat, då tror du fel! Efterfrågan om rena Linuxdatorer har ju gjorts och den sorten finns med de är så dyra, för dessa datorer har tillverkats för att göra Linux OS mycket bättre.
Alltså det finns en massa komponenter i datorn som en skicklig programmerare har en sur erfarenhet för att vissa datorer är i sig dåliga, därför att elektronikens värd kommer ständigt med överraskningar.
Förmodligen när datorer görs på Kvantmekanik då som först får vi fantastiska Datorer.

"Då kanske du ska undvika att installera Windows 10 om du tycker att det är ett urdumt OS."

Sätt dig vid en Windows 10 och tror att allt är så logiskt? Först och främst så är det en dumhet att packa en dator full med program där många program får en att se Windows som en packåsna! Linux har en vettig logik i jämförelse och just därför väljer företagarna Linux istället för Windows och inte minst av ren säkerhet!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Tror du verkligen på att datorn reagerar likadant oavsett vilket OS som är installerat, då tror du fel!
Självklart "reagerar" datorn olika eftersom det är operativsystemet som bestämmer hur den ska agera. Den inbyggda logiken i processorn och övriga logik-kretsar kan dock inte OS:et påverka.
Tjadden skrev:Efterfrågan om rena Linuxdatorer har ju gjorts och den sorten finns med de är så dyra
Flera tillverkare erbjuder datorer med Ubuntu färdiginstallerat. Exempelvis Dell har några modeller som för övrigt är c:a 1000:- billigare med Ubuntu än med Windows.
Tjadden skrev:Sätt dig vid en Windows 10 och tror att allt är så logiskt?
Vad har du fått det ifrån att Nemo tycker att Windows 10 är logiskt? Han föreslog att du ska strunta i att använda Windows eftersom du uppenbarligen inte vill ha det.

För övrigt tror jag inte vi kommer längre i denna tråd.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Håkan

Sista chansen att installera Ubuntu LMDE 2

Nemo skrev om Windows att det är inget fel med Windows, utan syftar på att det är jag som inte vet skillnaden på OS.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Tror du verkligen på att datorn reagerar likadant oavsett vilket OS som är installerat, då tror du fel!
Jag har inte påstått att datorn reagerar likadant oavsett vilket OS som är installerat.

Tror du själv verkligen att ett installerat OS som t.ex. Ubuntu skulle börja bete sig annorlunda för att du installerar ytterligare ett OS på samma maskin?
Tjadden skrev:Sätt dig vid en Windows 10 och tror att allt är så logiskt? Först och främst så är det en dumhet att packa en dator full med program där många program får en att se Windows som en packåsna!
Trots detta lägger du ned tid på att installera Windows 10. Det är naturligtvis fritt att välja vad du vill installera, men jag personligen lägger hellre ned tiden på att installera ett OS jag vill ha i min dator.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Sista chansen att installera Ubuntu LMDE 2
Du har i tidigare inlägg skrivit att det är ett fel på datorn som gör att den måste bytas ut. Sedan har du även skrivit att Windows har en hårddiskskada som gör att du inte kommer in på Windows.

Om det nu dels är ett fel på din dator och dessutom en skada på datorns hårddisk, varför fortsätter du då att försöka installera LMDE 2?

I samma inlägg där du skrev att det är fel på datorn, skrev du följande
Tjadden skrev:Det känns för jäkligt med all möda som vi har lagt ner på en Dator med Fabriksfel! Så buggen satt i Datorn som sådan. Det jäkliga är nu att Dell supporten kan ta del av allting som jag har plockat in i Datorn, vilket jag inte vill. Har du något tips om hur man tömmer hårddisken.
Du fick då länkar med information om hur du återställer Windows 10 på din dator.

Nu vill du fortsätta att försöka installera LMDE 2 trots att det enligt dig är fel både på datorn och hårddisken. Har du funderat något över möjligheten att det kanske är bättre att skicka in datorn till Dell och få den lagad?
Tjadden skrev:Nemo skrev om Windows att det är inget fel med Windows, utan syftar på att det är jag som inte vet skillnaden på OS.
Nej, det skrev jag inte. Jag invände mot ditt påstående att det skulle gå att lura en Windowsmaskin som inte har Windows installerat.

Det är dock för mig väldigt oklart vad du är ute efter. Du ger intryck av att inte vara överdrivet förtjust i Windows 10, men fortsätter ändå att ominstallera det. Du skriver att du vill inte att Dell supporten ska kunna ta del av allt som du plockat in i datorn, men fortsätter trots detta att installera Ubuntu. Du skriver att din dator har ett fel och att din hårddisk har en skada, men fortsätter ändå att ominstallera både Windows 10 och Ubuntu.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Hårddiskskadan citerade jag bara vad Diagnosen skrev, men när jag kunde kolla upp detta, så var det inte något., Typiskt för Windows!

Som du inte förstår om man letar efter något som är fel, så ligger det i sakens natur var finns felet, att säga att det är fel på datorn, finns inte det något åtminstone som kan ta på och därför får man testa sig fram för att hitta det avgörande felet!

Efter att jag blev tvungen att ominstallera Windows igen. Hur kul är det om du ska starta om Datorn så måste du logga in sig igen och detta går inte att rätta till, Win. har plomberat den möjligheten!
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Efter att jag blev tvungen att ominstallera Windows igen. Hur kul är det om du ska starta om Datorn så måste du logga in sig igen och detta går inte att rätta till, Win. har plomberat den möjligheten!
Som Nemo skrivit tidigare. Har du frågor om Windows 10 kan du få bättre hjälp hos https://www.alltomwindows.se/
Detta är trots allt ett Ubuntu-forum.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Problem med växel partition?

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Hårddiskskadan citerade jag bara vad Diagnosen skrev, men när jag kunde kolla upp detta, så var det inte något., Typiskt för Windows!
Fast det kan inte jag, Håkan eller någon annan veta, då vi inte har fysisk tillgång till din dator. Skriver du att du har en skada på hårddisken som gör att du inte kommer in på Windows, måste vi utgå från att det stämmer.
Tjadden skrev:Som du inte förstår om man letar efter något som är fel, så ligger det i sakens natur var finns felet, att säga att det är fel på datorn, finns inte det något åtminstone som kan ta på och därför får man testa sig fram för att hitta det avgörande felet!
Fast det du skrev var att det är ett fel på datorn som gör att den måste bytas ut. Jag utgår från att det du skriver stämmer med verkligheten och då vore det mest logiska att skicka datorn till Dell och få den lagad.
Tjadden skrev:Efter att jag blev tvungen att ominstallera Windows igen. Hur kul är det om du ska starta om Datorn så måste du logga in sig igen och detta går inte att rätta till, Win. har plomberat den möjligheten!
Jag förstår inte varför du var tvungen att ominstallera Windows 10 om det enligt dig själv är ett urdumt OS. Men det kanske finns en logisk förklaring till detta även om jag själv inte ser den.

I övrigt håller jag med Håkan, har du problem med Windows 10 vänder du dig lämpligen till ett supportforum för Windows.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"