Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

De olika teknikerna blir synliga genom att när du t ex loggar in på Försäkringskassan, dyker det upp ett ganska stort fönster med en "Begäran om användarindentifikation" där du kan välja mellan tillgängliga certificat, medan om du loggar in på t ex "Min myndighetspost", dyker ett mycket mindre fönster upp med en enkel fråga om webbplatsen får använda min e-legitimation. Det handlar om hur respektive myndighet har satt upp inloggningen, och har varit så länge, så det är knappast något Linux-specifikt.
eson57 skrev:Har jag missat något, eller varför använder vi din iofs utmärkta ppa?
Installtion från PPAet är förmodligen enklare med större chans att allt funkar direkt. Dessutom - än så länge - hindras du från att hämta tarballen från Telias webbplats med såväl Firefox 56 som Pale Moon. Och originalinstallationsskripten förbereder inte för Pale Moon. Så några skäl finns det.
cypherpunk
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 aug 2011, 15:18
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av cypherpunk »

datavetaren skrev:För att få BankID-appen att fungera (igen) behövdes endast en enkel modifiering: Ändra propertyn "ro.product.name" till att innehålla en sträng som inte är "remix".
npn skrev:Det man behöver göra är att ändra i filen /system/build.prop.
Fungerade fram t.o.m. version 7.6. Men iom version 7.7 så stängs appen ner direkt igen. Några idéer?

Ändrade följande i build prop utan effekt:
ro.build.id
ro.build.display.id
ro.build.version.incremental
ro.build.version.base_os
ro.build.host
ro.build.flavor
ro.product.model
ro.product.brand
ro.product.name
ro.product.device
ro.product.board
ro.build.description
ro.build.fingerprint
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Finansiell ID-Teknik är uppenbarligen väldigt angeläget att förhindra att appen används i andra miljöer än vad de har tänkt sig. Personligen har jag gett upp.

För Linux-användare, som inte kan eller vill använda Mobilt BankID i en mobiltelefon av påbjuden modell, är Telia e-legitimation fortfarande en möjlighet. För övrigt får vi avvakta och se vad som händer. Ett initiativ som nämndes här i forumet för ett tag sedan är Svenska Pass.
z3t4
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 jul 2017, 21:56
OS: Ubuntu

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av z3t4 »

Kan bekräfta att det inte längre fungerar med Remix OS och att ändra build name. Skaffade därför en begagnad Android mobil, men den var *för* gammal ... Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Måste ha bank-id för att komma åt ett brev från Kivra.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Hund »

z3t4 skrev:Kan bekräfta att det inte längre fungerar med Remix OS och att ändra build name. Skaffade därför en begagnad Android mobil, men den var *för* gammal ... Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Måste ha bank-id för att komma åt ett brev från Kivra.
Vilken telefon köpte du? Det kanske går att ordna en custom ROM till den?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
hubris
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 dec 2017, 20:29
OS: Arch Linux

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av hubris »

z3t4 skrev:Kan bekräfta att det inte längre fungerar med Remix OS och att ändra build name. Skaffade därför en begagnad Android mobil, men den var *för* gammal ... Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Måste ha bank-id för att komma åt ett brev från Kivra.
En verklig fars det här med bankid. Inte räcker det med att linux inte stöds, börjar få känslan att man aktivt motverkar att ens inofficiellt kan gå att funka.

Fick meddelande om att min nuvarande android inte kommer att stödas i framtiden (igen) så fick fixa via virtualbox jag med så att man inte plötsligt står där utan e-leg. Känns verkligen dumt att skaffa ny telefon bara på grund av att bankid. Funkar nu, men jag kan inte låta bli att undra om denna tråden följs, eller varför blev sättet Datavetaren och npn skrev om fixat. Ska gå och ta på mig foliehatten min.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

hubris skrev:En verklig fars det här med bankid. Inte räcker det med att linux inte stöds, börjar få känslan att man aktivt motverkar att ens inofficiellt kan gå att funka.
Det är inte bara en känsla, utan stod ganska klart när vi fick det här beskedet för snart två år sedan. Sedan de stängde av version 6, har de efter hand stängt de 'kryphål' som olika användare har upptäckt.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Nemo »

hubris skrev:En verklig fars det här med bankid. Inte räcker det med att linux inte stöds, börjar få känslan att man aktivt motverkar att ens inofficiellt kan gå att funka.
Det beror lite på vad man definierar som stöd. Det saknas en fungerande BankID klient till Linux, så ur det perspektivet saknas det stöd. Dock fungerar Mobilt BankID för att nyttja E-tjänster från Linux.
hubris skrev:Fick meddelande om att min nuvarande android inte kommer att stödas i framtiden (igen) så fick fixa via virtualbox jag med så att man inte plötsligt står där utan e-leg. Känns verkligen dumt att skaffa ny telefon bara på grund av att bankid.
Jo, jag har också fått upp det meddelandet. Från sommaren 2018 är det Android 5.0 eller nyare som gäller. Grundproblemet här är dock inte FID som utvecklar Mobilt BankID, utan telefontillverkarna som inte ger ut uppdateringar till sina telefoner.
hubris skrev:Funkar nu, men jag kan inte låta bli att undra om denna tråden följs, eller varför blev sättet Datavetaren och npn skrev om fixat. Ska gå och ta på mig foliehatten min.
Jag antager att det finns folk från FID som följer de tips som kommer in i denna tråd och/eller andra. Att köra Mobilt BankID i en virtuell maskin öppnar också möjligheten för att klona ett befintligt aktivt Mobilt BankID. Visserligen är risken väldigt låg att någon skulle kunna ta över en annans Mobilt BankID med detta, men det betraktas troligen som en säkerhetsrisk och har därför täppts till av FID.
z3t4
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 jul 2017, 21:56
OS: Ubuntu

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av z3t4 »

Fick tag i ytterligare en mobil med nyare Android. Så jag lyckades komma in!
Möttes dock av meddelandet att även denna version av Android kommer sluta stödjas under 2018, haha!

Skrev till Kivra och frågade om de inte bara kunde låta mig logga in med lösenord. Men på grund av att mobilt bank-id räknas som en id-handling skulle det räknas som "id-växling" om de lät mig logga in med lösenord, när jag redan har loggat in med mobilt bank-id ! ... Så försök allt ni kan att logga in *utan* bank-id innan ni skaffar bank-id, för när ni väl loggat in med bank-id finns det ingen återvändo!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

z3t4 skrev:Skrev till Kivra och frågade om de inte bara kunde låta mig logga in med lösenord. Men på grund av att mobilt bank-id räknas som en id-handling skulle det räknas som "id-växling" om de lät mig logga in med lösenord, när jag redan har loggat in med mobilt bank-id !
Nu har jag noll koll på Kivra, men kanske du kan avsluta kontot och skapa ett nytt... utan bank-ID?
Alltid på kanelen!
hjartberg
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2009, 09:40
OS: Ubuntu
Ort: Västerås

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av hjartberg »

Jag har Telia E-legitimation Ubuntu 16.04 och Pale Moon 27.7.1.

Efter hjälp från den här forumtråden fungerar alla e-legitimationärenden utom Försäkringskassan. Där får jag följande felmeddelande när jag försöker logga in.
Secure Connection Failed

An error occurred during a connection to auth2.forsakringskassan.se.

SSL peer was unable to negotiate an acceptable set of security parameters.

(Error code: ssl_error_handshake_failure_alert)

The page you are trying to view cannot be shown because the authenticity of the received data could not be verified.
Please contact the website owners to inform them of this problem.
I Firefox 59.0.2 kan jag logga in hos Försäkringskassan. Dock inte signera. När jag försöker signera i Firefox blir det inget felmeddelande utan bara en vit ruta.

Hur kan jag tänkas lösa det?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

hjartberg skrev:Jag har Telia E-legitimation Ubuntu 16.04 och Pale Moon 27.7.1.

Efter hjälp från den här forumtråden fungerar alla e-legitimationärenden utom Försäkringskassan.
Hur installerade du Net iD? Från Telias sajt eller från locots PPA?
hjartberg
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2009, 09:40
OS: Ubuntu
Ort: Västerås

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av hjartberg »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
hjartberg skrev:Jag har Telia E-legitimation Ubuntu 16.04 och Pale Moon 27.7.1.

Efter hjälp från den här forumtråden fungerar alla e-legitimationärenden utom Försäkringskassan.
Hur installerade du Net iD? Från Telias sajt eller från locots PPA?
Jag installerade från Telias sajt.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

hjartberg skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Hur installerade du Net iD? Från Telias sajt eller från locots PPA?
Jag installerade från Telias sajt.
Det förklarar problemet. Du bör installera från PPAet, som innehåller vad som behövs för Pale Moon.
hjartberg
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 aug 2009, 09:40
OS: Ubuntu
Ort: Västerås

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av hjartberg »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det förklarar problemet. Du bör installera från PPAet, som innehåller vad som behövs för Pale Moon.
Gott. Jag gjorde så och nu fungerar allt som det ska. Tack så mycket!
jovienna
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 maj 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av jovienna »

Hej,

Varför slutade Firefox att fungera? Är det något som går att fixa om man tycker att det är kul att skriva kod?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

jovienna skrev:Varför slutade Firefox att fungera? Är det något som går att fixa om man tycker att det är kul att skriva kod?
De har övergivit NPAPI-tekniken. Skälet får du googla efter. ;)

Tvivlar på att det är görligt att fixa själv. Under antagandet att du pratar om Telia e-legitimation, finns åtminstone ett alternativ som fungerar än så länge.
jovienna
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 maj 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av jovienna »

Är det klientsidans programvara för ID-kortsläsare som inte funkar eller är det något som installeras från servern som inte går att köra? Finns det inte någon generisk NPAPI wrapper?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Klientprogramvaran (Net iD) funkar tillsammans med webbläsare som stöder NPAPI. Det gör alltså inte Firefox längre, förutom i fråga om Flash. Har inte hört talas om någon wrapper.

Kanske någon annan kan förklara bättre än vad jag förmår. Personligen tror jag dock att vad du vill göra är en återvändsgränd. Mozilla har bestämt sig.
Garrotta
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jun 2018, 20:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Garrotta »

npn skrev:Hejsan

Har nu fått igång mobilt bankid via RemixOS och Virtualbox. Det man behöver göra är att ändra i filen /system/build.prop. Men eftersom filen är skrivskyddad går det inte att redigera den inifrån RemixOS. Därför får man använda en Live-CD. Datavetaren skrev en bra sammanfattning längre bak i tråden, men jag gjorde lite annorlunda, därför skrev jag en egen sammanfattning, förhoppningsvis har någon nytta av den!

1. Installera Virtualbox. Ändra till dubbla processorer i inställningarna (detta är viktigt, med bara en processor går mobilt bankid-appen så långsamt att inloggningarna time-outar)
2. Installera RemixOS i Virtualbox. Jag var tvungen att dra hem RemixOS från osboxes.org, annars ville det inte starta.
4. Ladda hem en live-CD. Jag använde "ubuntu-17.04-desktop-amd64.iso"
5. Koppla live-CDn till den optiska enheten i Virtualbox och starta den virtuella datorn. Nu ska live-CDn starta istället för RemixOS.
6. Skapa några kataloger som kommer att behövas senare:

Kod: Markera allt

mkdir /mnt/remixos
mkdir /mnt/system.sfs
mkdir /mnt/system.img
7. Montera partitionen med RemixOS:

Kod: Markera allt

mount /dev/sda1 /mnt/remixos
8. Montera system.sfs:

Kod: Markera allt

mount /mnt/remixos/RemixOS/system.sfs /mnt/system.sfs
9. Kopiera system.img till en icke skrivskyddad katalog:

Kod: Markera allt

cp /mnt/system.sfs/system.img /mnt/remixos
10. Montera system.img:

Kod: Markera allt

mount /mnt/remixos/system.img /mnt/system.img
11. Redigera filen /mnt/system.img/build.prop. Ändra raden ro.product.name=remix_x86_64 till ro.product.name=blabla (tack till Datavetaren för denna helt avgörande upptäckt!).

12. Avmontera /mnt/system.img och /mnt/system.sfs:

Kod: Markera allt

umount /mnt/system.img
umount /mnt/system.sfs
13. Ta bort filen system.sfs från RemixOS-installationen. (vill du vara på säkra sidan, kopiera filen till ett USB-minne först så att du kan återställa om något skulle falera):

Kod: Markera allt

rm /mnt/remixos/RemixOS/system.sfs
14. Skapa en ny system.sfs:

Kod: Markera allt

mksquashfs /mnt/remixos/system.img /mnt/remixos/RemixOS/system.sfs
15. Ta bort system.img:

Kod: Markera allt

rm /mnt/remixos/system.img
16. Avmontera /mnt/remixos:

Kod: Markera allt

umount /mnt/remixos
17 Starta om den virtuella datorn, förhoppningsvis kan du nu använda mobilt bankid!

Tidigare körde jag mobilt bank id via Chrome. Men Finansiell ID-teknik tog ju bort den möjligheten. Egentligen kanske man bara skulle lägga några hundralappar på den ny telefon. Men jag tycker det miljömässigt är helt fel att behöva köpa ny hårdvara bara för att ett företag bestämt "nä så ska vi inte ha det". Känns gött att ha mobilt bankid i laptopen igen.
Jag har följt den uppdaterade guiden i Ubuntu-wiki (https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... VirtualBox) men har kört fast på steget Remix OS. När jag trycker "starta" får jag felmeddelanden:
"VirtualBox - Error in sublibOslnit
Kernel driver not installed (rc=-1908)
The VirtualBox Linux kernel driver (vboxdrv) is either not loaded or there is a permission problem with /dev/ vboxdrv. Please reinstall the kernel module by executing '/sbin/vboxconfig' as root. where: sublibOslnit what: 3 VERR_VM_NOT_INSTALLED (-1908) - THe support drier is not installed. On linux, open returned ENOENT."

Jag är något av en idiot när det gäller datorer, men även en idiot kan följa guider. När de inte fungerar står jag handfallen. Finns det någon kunnig Ubuntu-nisse som kan hjälpa mig vidare och utifrån grekiskan ovan?
Skriv svar

Återgå till "Internet"