bankid remix virtualbox

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
chicoperico
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 aug 2018, 06:02
OS: Debian
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Malmö

bankid remix virtualbox

Inlägg av chicoperico »

God dag!

Eftersom jag är rätt så ovillig, att skaffa en icke-linux-mobiltelefon, bara för att kunna använda (mobilt) bankid, och eftersom mitt COOP-masterkort kommer att sägas upp, om jag inte har bankid (penningtvättlagen .... COOP medmera accepterar ingen annan legitimation), letade jag efter möjligheter, att köra bankid i ett virtuellt android-system.

Det gick bra att installera "remix OS", både i 32- och 64-bitversionerna, enligt anvisningarna på:
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... VirtualBox

Jag kunde installera bankid från "playstore". Jag kan dock inte starta det - när jag försöker, dyker det kortvarigt upp en ruta, som försvinner igen efter mindre än en sekund.

Har någon ett lösningsförslag?

Rainer
har varit linux-användare i 20 år nu ....
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: bankid remix virtualbox

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej och välkommen till forumet!

Nej, tyvärr. Remix OS kunde tidigare användas för att köra Mobilt BankID, men det funkar inte längre.

viewtopic.php?p=493464#p493464
chicoperico
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 aug 2018, 06:02
OS: Debian
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Malmö

Re: bankid remix virtualbox

Inlägg av chicoperico »

tack, Gunnar!

jag missade ditt tidigare inlägg .... kanske var det önsketänkande, för att jag bara ville hitta en lösning.

det är märkvärdigt, att ett helt lands befolkning kan tvingas använda vissa operativsystem och de nyaste versioner av mobiltelefoner. i Danmark kan jag logga in hos myndigheter som hos banken med "nem-id", vilket är helt oberoende av operativsystem.

om jag förstår rätt, så är det något i bankid-mjukvaran som aktivt förhindrar användning i virtuella miljöer, inte sant? det skulle alltså även gälla andra android-emulationer? och det tyder på, att det aktivt motverkas, att linux kan användas för detta?

har någon försökt köra bankid med "wine"?

och för ett virtualiserat "windows" krävs en egen licens, eller hur? jag kan inte bara spegla en annans hårddisk och använda den i en virtuell maskin?

vänligt,
Rainer
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: bankid remix virtualbox

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

chicoperico skrev:om jag förstår rätt, så är det något i bankid-mjukvaran som aktivt förhindrar användning i virtuella miljöer, inte sant? det skulle alltså även gälla andra android-emulationer? och det tyder på, att det aktivt motverkas, att linux kan användas för detta?
Ja.
chicoperico skrev:och för ett virtualiserat "windows" krävs en egen licens, eller hur? jag kan inte bara spegla en annans hårddisk och använda den i en virtuell maskin?
Har aldrig prövat det själv, men förmodligen är det så. (Sedan är det antagligen möjligt att kringgå.)
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: bankid remix virtualbox

Inlägg av Nemo »

chicoperico skrev:det är märkvärdigt, att ett helt lands befolkning kan tvingas använda vissa operativsystem och de nyaste versioner av mobiltelefoner.
Du kan använda vilket OS som helst för datorer med Mobilt BankID så länge du har en webbläsare som accepteras för inloggning.

När det gäller telefonerna är problemet att tillverkarna av dessa inte är intresserade av att komma ut med uppdateringar till dem, vilket gör att en fungerande telefon kanske inte går att använda för Mobilt BankID då versionen av telefonens OS blivit för gammal.
chicoperico skrev:om jag förstår rätt, så är det något i bankid-mjukvaran som aktivt förhindrar användning i virtuella miljöer, inte sant?
Det stämmer bra, FID vill inte att det ska gå att köra Mobilt BankID i en virtuell miljö, gissningsvis för att det möjliggör att kunna klona ett befintligt Mobilt BankID vilket inte är så bra rent säkerhetsmässigt.
chicoperico skrev:det skulle alltså även gälla andra android-emulationer? och det tyder på, att det aktivt motverkas, att linux kan användas för detta?
Ja, det motverkas aktivt. Mobilt BankID är tänkt att köras i en Smartphone/Surfplatta och inget annat.
chicoperico skrev:har någon försökt köra bankid med "wine"?
Jag har testat, men det fungerar inte alls.
chicoperico skrev:och för ett virtualiserat "windows" krävs en egen licens, eller hur? jag kan inte bara spegla en annans hårddisk och använda den i en virtuell maskin?
Ja, det kräver egen licens
Nej, du kan inte spegla en annans hårddisk och använda den i en virtuell maskin.

Du har därför att välja mellan att köra BankID från Windows i en egen partition eller i en Virtuell Maskin. Andra sättet är att skaffa en Smartphone eller en Surfplatta och köra Mobilt BankID den vägen. Då kan du fortsätta köra Linux på datorn och ändå komma åt E-tjänster.
chicoperico
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 aug 2018, 06:02
OS: Debian
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Malmö

Re: bankid remix virtualbox

Inlägg av chicoperico »

tja, jag fick giva upp, jag med.

jag försökte med en ny android-version (7) och med genymotion. resultatet blev alltid detsamma, bankid avbryter omedelbart.

jag vill varna andra för att försöka den lösning jag sedan testade: anbox, som installeras vid hjälp av "snap"

(https://docs.anbox.io/userguide/install.html)

när jag körde
snap install --devmode --beta anbox
frös hela mitt ubuntu-xenial system, jag fick stänga datorn brutalt, kunde sedan med viss möda komma till en inloggingsomgivning, med manipulationer i grub-menyn, sedan manuellt starta den grafiska ytan, utan möjlighet till att koppla upp till trådlöst nät, diversa andra funktioner saknades också. jag tillbragte en stor del av ett dygn, för att hitta en lösning, kom mycket nära till att reinstallera hela systemet.

när jag deinstallerade "snap" återvände allt till det normala igen ....

varen varslade ....
chicoperico
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 aug 2018, 06:02
OS: Debian
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Malmö

Re: bankid remix virtualbox

Inlägg av chicoperico »

jag glömde en detalj:

jag gjorde om försöket - den första gången systemet frös, hade jag varit i gång med flera parallela aktiviteter, visste alltså inte, vilken var orsaken till tvärstoppet.

efter jag fått datorn att fungera igen, satt jag isolerat snap-processen i gång - och så snart den hade avslutat, hängde sig systemet igen.
Skriv svar

Återgå till "Internet"