Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej Garotta, och välkommen till forumet!

Som beskrivs tidigare i den här tråden, har Finansiell ID-Teknik tyvärr stoppat den möjlighet med Remix OS som fanns tidigare. Vare sig guiden på wiki-sidan eller den 'workaround' som npn skriver om ovan fungerar idag. Man vill helt enkelt inte att appen för Mobilt BankID används i virtuella miljöer, och har därför försett appen med mekanismer för att förhindra det.

Wiki-guiden borde förstås ha markerats som obsolet. Att så inte skett (ännu) beror nog på att luften liksom gått ur oss som försökt hålla möjligheten öppen för säker inloggning direkt från ett Linux-skrivbord. Påpekas bör dock att Windows under VirtualBox plus BankID för Windows fortfarande borde vara en framkomlig väg.

Jag kan inte förklara felmeddelandet du fick, men om enda syftet med Remix OS är att använda BankID spelar det alltså ingen roll.

Vi är några som använder Telia e-legitimation, vilket funkar för de flesta myndigheter. Jag tror dock inte att det längre är möjligt för privatpersoner att få en ny Telia e-legitimation (kan kollas upp med Skatteverket).

Annars är nog vad som återstår att använda Mobilt BankID som det är tänkt, dvs. med en nalle eller surfplatta.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Hund »

Garrotta skrev:
npn skrev:Hejsan

Har nu fått igång mobilt bankid via RemixOS och Virtualbox. Det man behöver göra är att ändra i filen /system/build.prop. Men eftersom filen är skrivskyddad går det inte att redigera den inifrån RemixOS. Därför får man använda en Live-CD. Datavetaren skrev en bra sammanfattning längre bak i tråden, men jag gjorde lite annorlunda, därför skrev jag en egen sammanfattning, förhoppningsvis har någon nytta av den!

1. Installera Virtualbox. Ändra till dubbla processorer i inställningarna (detta är viktigt, med bara en processor går mobilt bankid-appen så långsamt att inloggningarna time-outar)
2. Installera RemixOS i Virtualbox. Jag var tvungen att dra hem RemixOS från osboxes.org, annars ville det inte starta.
4. Ladda hem en live-CD. Jag använde "ubuntu-17.04-desktop-amd64.iso"
5. Koppla live-CDn till den optiska enheten i Virtualbox och starta den virtuella datorn. Nu ska live-CDn starta istället för RemixOS.
6. Skapa några kataloger som kommer att behövas senare:

Kod: Markera allt

mkdir /mnt/remixos
mkdir /mnt/system.sfs
mkdir /mnt/system.img
7. Montera partitionen med RemixOS:

Kod: Markera allt

mount /dev/sda1 /mnt/remixos
8. Montera system.sfs:

Kod: Markera allt

mount /mnt/remixos/RemixOS/system.sfs /mnt/system.sfs
9. Kopiera system.img till en icke skrivskyddad katalog:

Kod: Markera allt

cp /mnt/system.sfs/system.img /mnt/remixos
10. Montera system.img:

Kod: Markera allt

mount /mnt/remixos/system.img /mnt/system.img
11. Redigera filen /mnt/system.img/build.prop. Ändra raden ro.product.name=remix_x86_64 till ro.product.name=blabla (tack till Datavetaren för denna helt avgörande upptäckt!).

12. Avmontera /mnt/system.img och /mnt/system.sfs:

Kod: Markera allt

umount /mnt/system.img
umount /mnt/system.sfs
13. Ta bort filen system.sfs från RemixOS-installationen. (vill du vara på säkra sidan, kopiera filen till ett USB-minne först så att du kan återställa om något skulle falera):

Kod: Markera allt

rm /mnt/remixos/RemixOS/system.sfs
14. Skapa en ny system.sfs:

Kod: Markera allt

mksquashfs /mnt/remixos/system.img /mnt/remixos/RemixOS/system.sfs
15. Ta bort system.img:

Kod: Markera allt

rm /mnt/remixos/system.img
16. Avmontera /mnt/remixos:

Kod: Markera allt

umount /mnt/remixos
17 Starta om den virtuella datorn, förhoppningsvis kan du nu använda mobilt bankid!

Tidigare körde jag mobilt bank id via Chrome. Men Finansiell ID-teknik tog ju bort den möjligheten. Egentligen kanske man bara skulle lägga några hundralappar på den ny telefon. Men jag tycker det miljömässigt är helt fel att behöva köpa ny hårdvara bara för att ett företag bestämt "nä så ska vi inte ha det". Känns gött att ha mobilt bankid i laptopen igen.
Jag har följt den uppdaterade guiden i Ubuntu-wiki (https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... VirtualBox) men har kört fast på steget Remix OS. När jag trycker "starta" får jag felmeddelanden:
"VirtualBox - Error in sublibOslnit
Kernel driver not installed (rc=-1908)
The VirtualBox Linux kernel driver (vboxdrv) is either not loaded or there is a permission problem with /dev/ vboxdrv. Please reinstall the kernel module by executing '/sbin/vboxconfig' as root. where: sublibOslnit what: 3 VERR_VM_NOT_INSTALLED (-1908) - THe support drier is not installed. On linux, open returned ENOENT."

Jag är något av en idiot när det gäller datorer, men även en idiot kan följa guider. När de inte fungerar står jag handfallen. Finns det någon kunnig Ubuntu-nisse som kan hjälpa mig vidare och utifrån grekiskan ovan?
Välkommen! :) Ubuntu bör sköta det där åt dig, men du kan testa att köra kommandot `sudo /sbin/vboxconfig` och se om det löser problemet.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Nemo »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Annars är nog vad som återstår att använda Mobilt BankID som det är tänkt, dvs. med en nalle eller surfplatta.
Några saker som kan vara värt att notera avseende Mobilt BankID är följande:
Android 4.1 och senare på mobiltelefoner och surfplattor med Google Play Butik. I september 2018 kommer kravet att höjas till Android 5. BankID-appen fungerar inte med Google-abonnemanget ”Project Fi”.
Dvs. har du en gammal smartphone eller surfplatta liggandes hemma behöver den köra Android 5 eller nyare.
BankID-appen fungerar för närvarande inte på följande enheter:

Samsung Galaxy J7+
Samsung Galaxy J7 Max
Samsung Galaxy C8 (Kinesisk version av J7+)
Hittade även lite info om Windows 10 Mobile, men det finns väl nästan ingen kvar som fortfarande använder det.
Stödet för Windows 10 Mobile kommer att upphöra vid årsskiftet 2018/2019. Användare rekommenderas att byta till BankID-appen för iOS eller Android innan dess.
Källa till ovanstående citat avseende systemkrav: https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av martin77 »

Hej hej!

Vet att jag talar inför likakännande nu, men det att begränsa tillgången till att kunna legitimera sig är så som Sverige gör när det kommer till BankID är sjukt odemokratiskt. Förstår inte varför man inte kan hitta en lösning som tillgodoser alla, även de som inte vill ha en telefon med Android version >. Eller ingen telefon alls för den delen. Förstår att man måste ha tillgång till en internetuppkoppling, men det kan man få tillgodosett genom till exempel bibliotek om man nu inte vill ha det hemma. Men att låsa folk till en smartphone, alternativt Windows eller Mac är horribelt (låter som den där klagande gubben jag aldrig ville bli i min ungdom, jag vet :) )
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Broder Tuck »

;) ;) :kram:
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

Är det någon som vet om det fungerar att köra mobilt bankid på en Chromebook som kan köra Android-appar?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Christian Johansson skrev:Är det någon som vet om det fungerar att köra mobilt bankid på en Chromebook som kan köra Android-appar?
Vet inte. Men det fanns ju tidigare en möjlighet via Google Chrome, och den stängde Finansiell ID-Teknik ner, så jag gissar att inte heller Chromebook funkar.
Staffan_T
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 okt 2017, 11:00
OS: Linux Mint
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Staffan_T »

martin77 skrev:Förstår inte varför man inte kan hitta en lösning som tillgodoser alla
Jag har påtalat några av problemen med BankID för den nya myndigheten DIGG som ju ska arbeta bland annat för att "digitala tjänster och information ska utgå från användarnas behov och vara tillgängliga för alla". För närvarande tycks de ha en ganska snäv syn på vad som menas med "tillgänglighet" och i första hand arbeta för att personer med funktionshinder ska få bättre möjligheter att använda digitala tjänster. Inget ont i det, men jag förstår inte varför personer utan funktionshinder inte ska få acceptabel tillgänglighet.

Det skulle nog inte skada om fler kontaktade den nystartade myndigheten (https://www.digg.se) och påpekade tillgänglighetsproblematiken med BankID, innan de helt har fastnat i inkörda hjulspår. Som ny myndighet borde de väl kunna anlägga ett lite bredare perspektiv än redan etablerade och inkörda myndigheter.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Har jag missat något? Loggade av misstag in, till min förvåning, på både apoteket och 1177, med 64-bitars Firefox 63. :o NetID finns inte med bland insticksmodulerna.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

För inloggning behövs inte (alltid) plugg, däremot för signering.

Om plugg behövs eller ej för inloggning beror på webbplatsen.

Så var det med NetID ”på min tid”.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Skumt i alla fall. Är ganska säker på att det inte funkade för et tag sedan, har länge varit tvungen att använda Pale Moon.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Vill minnas att Skatteverket fungerade utan plugg för inloggning.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Christian Johansson skrev:Är det någon som vet om det fungerar att köra mobilt bankid på en Chromebook som kan köra Android-appar?
Vet inte. Men det fanns ju tidigare en möjlighet via Google Chrome, och den stängde Finansiell ID-Teknik ner, så jag gissar att inte heller Chromebook funkar.
Jaha, jag tänkte att det ju är så att vissa nyare Chromebooks ska kunna köra Android-appar från Play Store för Android, alltså inte bara appar specifika för Chromebook, och då tycker man ju att det i teorin borde gå att köra mobilt bankid också för det är ju en Android-app som alla andra. Det kan dock kanske vara så att utvecklarna av mobilt bankid har lagt in någon sorts detektering att man kör på en Chromebook och därför hindrar att det går att köra.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Nilleb »

Staffan_T skrev:
martin77 skrev:Förstår inte varför man inte kan hitta en lösning som tillgodoser alla
Jag har påtalat några av problemen med BankID för den nya myndigheten DIGG som ju ska arbeta bland annat för att "digitala tjänster och information ska utgå från användarnas behov och vara tillgängliga för alla". För närvarande tycks de ha en ganska snäv syn på vad som menas med "tillgänglighet" och i första hand arbeta för att personer med funktionshinder ska få bättre möjligheter att använda digitala tjänster. Inget ont i det, men jag förstår inte varför personer utan funktionshinder inte ska få acceptabel tillgänglighet.

Det skulle nog inte skada om fler kontaktade den nystartade myndigheten (https://www.digg.se) och påpekade tillgänglighetsproblematiken med BankID, innan de helt har fastnat i inkörda hjulspår. Som ny myndighet borde de väl kunna anlägga ett lite bredare perspektiv än redan etablerade och inkörda myndigheter.
Bra förslag, sagt och gjort.
Kopia på min e-post till DIGG:

Hej.

Har ett funktionshinder, kör Linux, Ubuntu Mate 18.04 ;)

Använder INTE Windows eller iOS.

Tidigare gick det med hjälp av Ubuntu gemenskapen trixa in BankID i Linux PC'n.

Den möjligheten tog det privata bolaget Finansiell ID-teknik bort för några år sedan, Linux ansågs väl vara ett för säkert OS jämfört med schweizerosten Windows.

Skaffade en Sony Xperia SP bara för att kunna använda e-leg vid deklarationer mm.

Har blivit tvungen att köpa en nyare Android mobil Xperia XZ1 nu med Android 8.0.0 eftersom den förra inte längre accepterades av Finansiell ID-teknik, kostnad 4000 kr med rabatten från Tele2.

Hur länge fungerar Mobilt BankID i den?

Och hur mycket ska vi medborgare tvingas investera i ny teknik som bara fungerar några få år??

De utdaterade apparaterna ligger och skräpar, bidrar till elektronik berget!!

Vi tvingas att tära på de resurser som andra myndigheter, politiker och miljöorganisationer inkl jag själv anser att vi skall spara på.

När skall "våra" myndigheter (läs i första hand DIGG) vakna och se till att det finns en teknik oberoende e-legitimation för medborgare i Sverige, som INTE är utgivet av ett vinstdrivet bolag????

Jämför med körkort, pass, jägarexamen, vapenlicens, läkarlegitimation mm.

Se gärna diskussionstråden på Ubuntu forum:

viewtopic.php?f=223&t=59008&start=640

(Undertecknat med fullständigt namn, adress och telnr)
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gott initiativ, Nilleb!

Det kan nämnas att medlemmar i Ubuntu Sverige två gånger (2015 och 2016) deltog i konferenser anordnade av E-legitimationsnämnden (som numera är en del av DIGG). Min uppfattning är att vi egentligen aldrig lyckades få kontakt med någon som ägde frågan om statens ansvar för att göra e-legitimation tillgänglig oberoende av operativsystem och hårdvara.

Hoppas att ditt brev öppnar någon dörr.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Broder Tuck »

+1
Bra jobbat.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Staffan_T
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 okt 2017, 11:00
OS: Linux Mint
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Staffan_T »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Min uppfattning är att vi egentligen aldrig lyckades få kontakt med någon som ägde frågan om statens ansvar för att göra e-legitimation tillgänglig oberoende av operativsystem och hårdvara.
I det svar som jag fick från DIGG, finns bland annat denna formulering: "Vi förstår din frågeställning, den är inte ny utan har lyfts av flera personer före dig" vilket får mig att tro att det nog finns någon där som förstår att det finns ett problem, men de kanske bedömer att det är för få som drabbas för att det ska vara lönt att göra något. Därav mitt inlägg ovan. Om de påminns om problemet från flera håll så måste de ju inse att det inte bara är några enstaka kverulanter som drabbas.

Jag fick också till svar att "Det pågår en ID-kortsutredning som ska lämna sin rapport i Mars 2019. Förhoppningsvis kommer den behandla frågan." Så vi får väl försöka komma ihåg att granska och vid behov kommentera den utredningens rapport.
Nilleb
Inlägg: 282
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:29
OS: Lubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrbotten

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Nilleb »

Här är en kopia på det svar jag fick på min e-post fråga skickat till DIGG den 16/12.
Enligt önskemål/tillstånd av DIGG's Krista Arplund.
Som jag självklart tackade för det svar hon skickat så snabbt.

Det finns hopp om en bättre framtid ;D

Svaret kom 20/12 före Jul, men eftersom jag firat Jul o Nyår hos bekanta dröjde det till nu innan jag kunde vidarebefordra det till denna tråd :-[

Citat:
Hej Nils-Erik,

Tack för ditt mejl. Visst är det ett problem att många i samhället saknar möjlighet att använda e-legitimation av olika skäl. Vi får ofta frågor kring detta och är därför medvetna om de svårigheter som det kan leda till.

Vi på DIGG arbetar för att det ska finnas fler e-legitimationer på marknaden. Myndigheterna är också på väg att anpassa sig till att erbjuda inloggning med fler e-legitimationer. Vi är i början på den resan och Freja eID+ är ett exempel på en ny sådan e-legitimation.

Vi kan däremot inte bestämma vilka inloggningsmöjligheter myndigheterna ska erbjuda i sina e-tjänster. När det gäller utfärdarna av e-legitimationer så är dessa fristående leverantörer från den privata sektorn, vi kan därför inte heller styra över vilka tekniska plattformar som utfärdarna ska basera sina produkter och tjänster på.

Angående ditt önskemål om en teknikoberoende e-legitimation som inte är utgiven av ett vinstdrivet bolag, så finns det ett förslag om en statlig e-legitimation. Du kan läsa förslaget här, kapitel 12.7 handlar om förslaget om en statlig elektronisk identitetshandling. Något beslut har dock ännu inte fattats av regeringen i frågan.

Hoppas detta har gett dig lite svar på dina frågor.

Ha en trevlig kväll!


Vänliga hälsningar

Krista Arplund
Kundtjänst, Enheten för Samverkan och Kommunikation
0771-11 44 00, info@digg.se
http://www.digg.se

Slut citat.

(Kopierade in länkadresserna separat eftersom de inte kom med ovan)

"ett exempel på en ny sådan e-legitimation"
https://frejaeid.com/

"statlig e-legitimation."
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... u-2017114/
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av skalman65 »

Staffan_T skrev:Om de påminns om problemet från flera håll så måste de ju inse att det inte bara är några enstaka kverulanter som drabbas.
Var det inte någon lista som vi kunde skriva "under" för att visa vårt intresse för bankid för linux.

Kan det vara något att pröva på nytt.
chr
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 jan 2019, 22:27
OS: Xubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av chr »

Bakgrund: Jag försökte precis följa en länk till Klarna som jag fått via epost från de, men länken krävde inloggning mha BankID. För att göra saken värre gick det varken att eposta eller chatta med Klarna utan att logga in, och dessutom, när jag försökte följa länker för att få ge synpunkter så hamnade jag vid inloggningsfönstret.

Hur som helst så skrev jag ett omdöme på Trustpilot om Klarna där jag sa vad jag tyckte om det här.

Möjligen bryr sig företag om de får dåliga omdömen av sajter som Trustpilot.
/Christian
Skriv svar

Återgå till "Internet"