Efter installation

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
per60
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2018, 16:38
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Efter installation

Inlägg av per60 »

När jag för några dagar sedan hade installerade Linux mint, så skulle jag logga in mig, men jag kommer bara till Linux mint loggan och sen händer det inge mera,jag har en känsla att det inte blev rätt installerat.

Hur går jag till väga?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Efter installation

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Välkommen till forumet.

Det är lite mer info om hur det ser ut hos dig som skulle kunna behövas. Finns det gott om plats på hårddisken?

En ominstallation på samma partition är i sådana fall det enklaste och snabbaste sättet att se om felet håller i sig. Därefter kan det finnas skäl till att leta efter andra fel. Var noggrann och jäkta inte på. Låt det ta sin tid under installationen. Mint är lika säkert som Ubuntu och det här felet har jag inte sett tidigare i någon tråd.

Jag håller tummarna för dig. /tukken

På det här forumet kanske det sitter mer precisa Mintkännare. http://linuxmint.se/forum/
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Efter installation

Inlägg av Hund »

Välkommen!

Den loggan du fastnar vid, är den före eller efter själva inloggningsprocessen? Du kan testa att aktivera deras kompatibilitetsläge, vilket du hittar bra information om här:

https://linuxmint-installation-guide.re ... tions.html
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
per60
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2018, 16:38
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Efter installation

Inlägg av per60 »

Broder Tuck skrev:;)
Välkommen till forumet.

Det är lite mer info om hur det ser ut hos dig som skulle kunna behövas. Finns det gott om plats på hårddisken?

En ominstallation på samma partition är i sådana fall det enklaste och snabbaste sättet att se om felet håller i sig. Därefter kan det finnas skäl till att leta efter andra fel. Var noggrann och jäkta inte på. Låt det ta sin tid under installationen. Mint är lika säkert som Ubuntu och det här felet har jag inte sett tidigare i någon tråd.

Jag håller tummarna för dig. /tukken

På det här forumet kanske det sitter mer precisa Mintkännare. http://linuxmint.se/forum/
När jag loggar in så kommer jag in å en sida kallas GNU GRUB version 2.02 och där finns Linux Mint 19 Cinnamon och Avancerade flaggor för linux mint 19 cinnamon och två rader med memory test.Klickar jag på linux 19 mint cinnamon
så kommer jag bara till en mint 19 ikon och sedan händer det inget mera.
Senast redigerad av 1 per60, redigerad totalt 1 gånger.
per60
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2018, 16:38
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Efter installation

Inlägg av per60 »

Hund skrev:Välkommen!

Den loggan du fastnar vid, är den före eller efter själva inloggningsprocessen? Du kan testa att aktivera deras kompatibilitetsläge, vilket du hittar bra information om här:

https://linuxmint-installation-guide.re ... tions.html
När jag loggar in så kommer jag in å en sida kallas GNU GRUB version 2.02 och där finns Linux Mint 19 Cinnamon och Avancerade flaggor för linux mint 19 cinnamon och två rader med memory test.Klickar jag på linux 19 mint cinnamon
så kommer jag bara till en mint 19 ikon och sean händer det inget mera.
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Efter installation

Inlägg av TicToc »

Jag är osäker på hur en normal start av mint ser ut, men testa att trycka på escape när du upplever att det stannat upp.
Med lite tur visas textinformation då.
per60
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2018, 16:38
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Efter installation

Inlägg av per60 »

TicToc skrev:Jag är osäker på hur en normal start av mint ser ut, men testa att trycka på escape när du upplever att det stannat upp.
Med lite tur visas textinformation då.

Det händer ingenting
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Efter installation

Inlägg av LennartL »

Kör själv LinuxMint med Mate.
Mitt råd är att du installerar om paketet igen.
Det får man göra ibland. Inte ofta men det händer då o då.
per60
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2018, 16:38
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Efter installation

Inlägg av per60 »

LennartL skrev:Kör själv LinuxMint med Mate.
Mitt råd är att du installerar om paketet igen.
Det får man göra ibland. Inte ofta men det händer då o då.

Det har jag testat, men jag får det inte att starta hur gör jag?
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Efter installation

Inlägg av LennartL »

Hur har du installerat? Via USB eller skiva. Det kan också vara så att du måste ta hem en ny .iso-fil från Linux Cinnamon.
Du hittar den här: https://www.linuxmint.com/download.php
Var noga med om du tar hem 32-bitars eller 64-bitars.
64-bitars går inte att installera på en 32-bitarsdator.
per60
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2018, 16:38
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Efter installation

Inlägg av per60 »

LennartL skrev:Hur har du installerat? Via USB eller skiva. Det kan också vara så att du måste ta hem en ny .iso-fil från Linux Cinnamon.
Du hittar den här: https://www.linuxmint.com/download.php
Var noga med om du tar hem 32-bitars eller 64-bitars.
64-bitars går inte att installera på en 32-bitarsdator.
Jag tar via USB, hur ska jag göra?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Efter installation

Inlägg av Broder Tuck »

:)
Hej Lennart!
"När man tänker på Trollen", så dyker du upp. ;D
Var precis inne på ditt "hemmaforum" och läste igenom forumdelen om installation. Jag hade hoppats på en bildserie där, för att ge Per60 några jämförande bilder. Men jag fann inga.

Jag har själv laddat ner LinuxMint nu och installerat. Med nedladdning av ISOfilen och installation tog det runt en halvtimme (snabba puckar), plus att installationen är i stort densamma som Ubuntu har. Med några extra plus i kanten för Mint. ;)

Inga problem.

Per60 bör nog göra ett nytt försök att installera.
Vi vet inte mycket om hur det ser ut hos honom med hans dator. Har han plats på hårddisken? Gammal, eller ny dator/processor? Finns det andra partitioner? Andra operativsystem? Gick bränningen av ISOfilen rätt? Var det hans första installation? Då kan det vara lite extra problem för en.

Det finns en del saker som kan bli tillfälliga fel med det elektroniska. Det vet klantiga jag ganska väl. Jag själv brukar ha för bråttom och det brukar straffa sig med att jag får lägga tid på att göra om och, mer rätt.

Den här gången gick det bra redan första gången.

Per60, har du 32- eller 64-bits processor? Du skall ladda ner en av två ISOfiler, beroende på din processor. Mest sannolikt är det 64-bits även för dig. Har du exempelvis laddat ned en serverversion, så får du ingen grafik efter inloggning. Det har hänt att någon har gjort det misstaget. Nej, inte jag. Konstigt nog. :D

Ja, när jag inte vet hur mycket erfarenhet du har, så är det svårt att veta vad som hjälper dig bäst. Jag är själv inget teknikproffs, mer en intresserad hemmapulare.

Gör en ominstallation. Lycka till! /tukken
Bilagor
Markering_002.png
Markering_002.png (23.78 KiB) Visad 7941 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
per60
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2018, 16:38
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Efter installation

Inlägg av per60 »

Broder Tuck skrev::)
Hej Lennart!
"När man tänker på Trollen", så dyker du upp. ;D
Var precis inne på ditt "hemmaforum" och läste igenom forumdelen om installation. Jag hade hoppats på en bildserie där, för att ge Per60 några jämförande bilder. Men jag fann inga.

Jag har själv laddat ner LinuxMint nu och installerat. Med nedladdning av ISOfilen och installation tog det runt en halvtimme (snabba puckar), plus att installationen är i stort densamma som Ubuntu har. Med några extra plus i kanten för Mint. ;)

Inga problem.

Per60 bör nog göra ett nytt försök att installera.
Vi vet inte mycket om hur det ser ut hos honom med hans dator. Har han plats på hårddisken? Gammal, eller ny dator/processor? Finns det andra partitioner? Andra operativsystem? Gick bränningen av ISOfilen rätt? Var det hans första installation? Då kan det vara lite extra problem för en.

Det finns en del saker som kan bli tillfälliga fel med det elektroniska. Det vet klantiga jag ganska väl. Jag själv brukar ha för bråttom och det brukar straffa sig med att jag får lägga tid på att göra om och, mer rätt.

Den här gången gick det bra redan första gången.

Per60, har du 32- eller 64-bits processor? Du skall ladda ner en av två ISOfiler, beroende på din processor. Mest sannolikt är det 64-bits även för dig. Har du exempelvis laddat ned en serverversion, så får du ingen grafik efter inloggning. Det har hänt att någon har gjort det misstaget. Nej, inte jag. Konstigt nog. :D

Ja, när jag inte vet hur mycket erfarenhet du har, så är det svårt att veta vad som hjälper dig bäst. Jag är själv inget teknikproffs, mer en intresserad hemmapulare.

Gör en ominstallation. Lycka till! /tukken
Jag har filerna som är 64-bits men jag får det inte att fungera, hur ska jag göra för vis?
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Efter installation

Inlägg av LennartL »

Du bör nog ta hem en ny .iso-fil på Cinnamon.
Testa det.
Du kan kolla denna sidan också: http://linuxmint.se/wp-content/uploads/ ... nnamon.pdf
Senast redigerad av 1 LennartL, redigerad totalt 30 gånger.
per60
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 nov 2018, 16:38
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Efter installation

Inlägg av per60 »

LennartL skrev:Du bör nog ta hem en ny .iso-fil på Cinnamon.
Testa det.
Det har jag gjort men det fungerar fortfarande inte. Jag har försökt att intallera från boot genom att trycka på f12 men det startar inte
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Efter installation

Inlägg av Broder Tuck »

per60 skrev:Jag tar via USB, hur ska jag göra?
Så, vi gick om varandra.
Man laddar ner ISOfilen till sin dator. Gärna till skrivbordet (lätt att hitta). Webbläsarna kan ha inställningen att ladda ner till en mapp som kan heta "Hämtat", eller något liknande. Jag ändrar det till skrivbordet. Därifrån flyttar jag, om det känns bättre.

USB skriver du. Är det en sticka? Den skall vara bootbar.
Med ett brännarprogram bränner man ISOfilen till stickan. När det är klart, startar man om datorn med usbstickan i. Under datorns uppstart tar man och markerar att man vill in i uppstartsmenyn (vanligtvis benämnt BIOS eller uefi i nyaste maskinerna). Markera där, att datorn skall starta upp på usbstickan.

I Mint finns det något som heter USB-avbildsskrivare. Den tror jag motsvarar unetbootin i Ubuntu. Du har kanske ett annat operativsystem förutom det du skall installera nu och då får du leta efter ett motsvarande program för det systemet.

Sedan är det som Ingemar Stenmark sa till en tråkig reporter: "Hä ä ba'r å åk".
Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Efter installation

Inlägg av LennartL »

Och datorn är så pass ny att du har 64-bit?
I så fall låter det konstigt.
Du kan gå in på denna sidan och fråga också: http://linuxmint.se/forum/
Det finns duktigt folk där också.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Efter installation

Inlägg av Broder Tuck »

LennartL skrev:... du har 64-bit?
I så fall låter det konstigt.
Du kan gå in på denna sidan och fråga också: http://linuxmint.se/forum/
Det finns duktigt folk där också.
Inte nu. Du är ju här just nu. ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Efter installation

Inlägg av LennartL »

Jag är både här och där
:kram:
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Efter installation

Inlägg av Broder Tuck »

Trevligt, Lennart :kram:

Jag sökte på Mint efter unetbootin. Fann det inte.
Försökte installera med 'sudo apt install unetbootin', men mint kunde inte hitta programmet. Har du något annat förslag på brännarprogram?

Nu är det väl inte aktuellt för Per, eftersom han måste ha ett annat operativ, förmodligen windows och vad ett sådant program heter där, det har jag ingen susning om. Jag hoppas att det löser sig för honom.

Mitt intryck av Mint 19 är bara superlativer, så här långt. Jag testade bl.a. Mint när Ubuntu gick över till Unity 2011. Jag gillade inte Unity. 2012 tog jag till mig Unity och nu, när Ubuntu gick tillbaks till Gnome, gillar jag inte det istället. Gammal gubbe, du vet. Alltid på tvären. ;)

Sänder dig ett p.m.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"