Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig?

Inlägg av Broder Tuck »

Hej alla.
:kram:

Jag gillar inte Gnome. Men jag skulle önska att jag kunde göra det.

Nu är det väl vanans makt som styr mig och inget annat. Eftersom att jag föredrar Unity
och oftast går in där när jag startar upp datorn, så kommer det nog att dröja innan min
vanas makt kan komma att ändras.

Nu vet jag inte vad jag behöver för att mitt intresse för Gnome skall bli större, men jag
skulle uppskatta om någon/några ville göra ett försök till att få mitt intresse för Gnome
att öka.

Det blir ju till slut så, att Ubuntu bara har det alternativet när 16.04 LTS går ur
tiden 2021. Har jag då själv inte redan gått ur min egen tid, så kommer jag att bara
ha alternativet Gnome kvar att datorisera med.

Att byta ut Ubuntu som operativsystem känns däremot inte aktuellt.
Men Unity skulle jag ha uppskattat att fortsatt kunna ha som min skrivbordsmiljö.

Jag minns hur förkrossad jag var 2011 när Unity ersatte ditillsvarande Gnome. Ett Gnome som
jag hade lärt mig att tycka om och känna mig som "hemma" i.
Det tog mig säkert ett år som "hemlös" i världen av opensuorcedistributioner innan jag ändå
slutligen landade i Unity, för att Ubuntu som sådant, kändes bäst av alla de distar som jag
hade prövat under den "svåra" tiden.

Under den första tiden med det då nya och förhatliga Unityskrivbordet växte det så småningom
fram ett tycke och jag vande mig vid det. Inte bara vande mig, utan började att tycka om.
Nu vill jag ju helst inte behöva att släppa det. Det känns bara så rätt för mig.

Ändå börjar det att bli dags att sluta ringen och att hoppas på att ett tycke skall kunna
uppstå även med ett moderniserat Gnome också. Men . . .

.. . . jag behöver nog hjälp på traven, i form av glada tillrop, tips och stöd.
Plus mycket av min egen tid för att återigen kunna få hemkänslan jag en gång hade för Gnome.

Som ett exempel på vad jag saknar är unitys mer kompletta systeminställningar än vad som
finns i Gnome. Åtminstone som det ser ut just nu. Att kunna ha de fyra skrivborden till-
gängliga och bara trycka på etc., är också något jag inte har funnit mig tillrätta med.
Att det saknas.
Jag erkänner att jag inte har givit de här sakerna en rättmätig tid, bara för att jag
inte ens har tyckt om det initila, plastliknande skrivbordet. Det är för mycket MS-windows
över det hela, enligt mitt tycke.

Mycket går säkerligen att ändra även med det här, det gissar jag. Det är ju Linux fördel
att den friheten finns. Men som sagt, jag behöver synpukter, råd och tips. Helst på hur
jag skall få till stånd en känsla av att ha något liknande Unity. Men inte lika glättigt
som ett Kubuntu. Linux Mint är okey i mycket.

Glada tillrop och dunkar i ryggen är en bra början på en väntad hård vandring.

/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av eson57 »

Ja, det är nog kört för dig. Lika bra att du ger upp och återgår till Windows XP. ;)
Skämt åsido, så kan du förstås köra unity som skrivbordsmiljö även i fortsättningen. Du behöver alltså inte gilla Gnome om du inte vill.

https://linuxconfig.org/how-to-install- ... aver-linux
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Broder Tuck »

eson57 skrev:Ja, det är nog kört för dig. Lika bra att du ger upp och återgår till Windows XP. ;)
;D ;D ;D Jag söker någon version före XP. Minns inte vad den hade för versionsnr..
Men det kan vara vettigt med ditt tips om förlängning av Unity. Samtidigt som jag hoppas på att hinna vänja mig vid Gnome till dess att 16.04:an officiellt stupar för åldersstrecket.

Det kanske löser sig på det sättet. Jag kunde ju till slut vänja mig vid Unity och dessutom gilla det, må det hända likadant, fast omvänt, denna gång. :( >:( ;)

Nu har jag fyllt 74 år 2018, så jag har väl inte allt för många år på mig för tillvänjningen. ;D 8)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av JoWa »

Broder Tuck skrev: ;D ;D ;D Jag söker någon version före XP. Minns inte vad den hade för versionsnr..
Windows 10 med filhanteraren i Windows 3 (t.o.m. NT4). >:D
Broder Tuck skrev:Nu har jag fyllt 74 år 2018, så jag har väl inte allt för många år på mig för tillvänjningen. ;D 8)
Äh, ryck upp dig. Du låter som min kompis som nu är 93½. :P
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av eson57 »

Broder Tuck skrev:Nu har jag fyllt 74 år 2018, så jag har väl inte allt för många år på mig för tillvänjningen. ;D 8)
Du vet väl att 70 är det nya 50? Frågan är om man hinner komma undan innan dom ökar ytterligare. Det börjar bli tröttsamt att aldrig komma över 50. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Broder Tuck »

. . . Äh, ryck upp dig. Du låter som min kompis som nu är 93½. :P
:kram: :P ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Broder Tuck »

. . Det börjar bli tröttsamt att aldrig komma över 50. ;)
Så är det nog. Plus, att nu skall de börja att höja pensionsåldrarna också, så det gäller att man snabbar upp sig och försöker att hinna nå ifatt dem.

Det blir lite som att försöka hinna ikapp och före, sin egen skugga en varm sommardag. Jag har sprungit med rullatorn så ett par år, men nu har jag softat ner och glider fram på min elrullstol, permobil. (Inget skämt. Det är de facto så. ;) ;) 8) )
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Broder Tuck »

Eson, tack för länken om att kunna köra unity även i fortsättningen. Även på 18.04 och, kanske även på versioner därefter. Mycket intressant länk och sparad i bokmärken.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av LennartL »

Det fungerar bra Broder Tuck med unity. Jag kör Mate annars i Virtualbox med ubuntu men det fungerar bra med Unity också.
Ha det så gott!
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av mcNisse »

Broder Tuck skrev:Hej alla.
:kram:

Jag gillar inte Gnome. Men jag skulle önska att jag kunde göra det.
...
Vissa saker går helt enkelt inte att vänja sig med :P Jag försökte med fedora som jag fick på min jobbdator. Jag höll ut i tre månader innan jag gick till min favorit desktop.

Om du gillade GNOME innan Unity kan du ju alltid köra MATE (tex ubuntu MATE, https://ubuntu-mate.org/)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Om Unity kan sägas att det fortfarande kan användas, men någon utveckling värd namnet sker inte.

Det finns några entusiaster i gemenskapen som har jobbat för att göra Unity till en officiell Ubuntu-"smak". Det har hittills inte lyckats, eftersom man inte kunnat visa att man besitter kompetensen som krävs för underhållet.

Unity var ett Canonical-projekt, och de som jobbade med utveckling sysslar med annat idag. (Många fick sluta hos Canonical.) Beträffande andra "smaker" sker den grundläggande utvecklingen uppströms, och projekten på Ubuntu-nivå koncentrerar sig på paketering och smärre anpassningar.
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av TicToc »

Broder Tuck skrev:Hej alla.
:kram:
Jag gillar inte Gnome. Men jag skulle önska att jag kunde göra det.

Nu är det väl vanans makt som styr mig och inget annat. Eftersom att jag föredrar Unity
Jag håller med dig i mycket och för egen del slutade jag använda unity då det blev känt att den var utan framtid.
Jag tillbaka till KDE och är nöjd med det. Trots det gör jag några sporadiska försök med gnome men trots att jag tycker det är en trevlig skrivbordsmiljö som nyinstallerad passar den inte mig och mitt sätt att jobba.

En sak som jag kommit fram till genom åren är att jag inte kan bli nöjd när jag försöker få en miljö att likna en annan utan för mig gäller det att hitta en miljö jag är nöjd med i dess naturliga tillstånd.

När jag komma tillbaka från mac till linux ville jag få till mac-känslan i linux. Det gick inte.

Man kan få KDE+Latte att efterlikna Unity. Det är inte Unity.

Man kan få Mate+Mutiny att efterlikna Unity. Det är inte Unity.

Så mitt råd till dig är att hitta en miljö du är nöjd med för vad den är så att säga.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Osprey »

Jag körde Ubuntu fram till att de övergav Gnome2 och istället tvingade på oss Unity och Gnome3. Inget av dessa alternativ var något jag tyckte om, så då övergick jag till Linux Mint (vilket i grunden är Ubuntu) och där fanns MATE (Gnome2) och Cinnamon (som egentligen är ännu snyggare, men tar mer resurser).

Så sedan dess har jag kört Mint, vilket har funkat alldeles utmärkt.

Nu börjar emellertid datorn bli lite gammal, men funkar fortfarande jättebra, så därför har jag numera bytt från MATE till LXDE. Funkar jättebra och jag som snarare är ute efter bra funktionalitet än "flashigt utseende" trivs jättebra med det...

Jag tror inte att du behöver byta till Mint (inte svårt iofs.) utan installera bara till LXDE och prova det...

Kod: Markera allt

sudo apt install lxde
...och sedan väljer du bara LXDE när du loggar in... :)

Dessutom tror jag att även Ubuntu numera erbjuder MATE som ett alternativ... :D

Och för att nu inte krångla till det... Ubuntu med LXDE är ju helt enkelt bara gamla hederliga Lubuntu.... :D :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Broder Tuck »

En bugar och bockar och tackar för råden och tipsen.
:kram:

Ja, alternativen med att dra in något annat över Ubuntus Gnome känns som något värt att pröva. . . . LXDE t.ex.,
det känns värt att satsa på.

Jag har 18.04 och 10:an på datorerna, så jag kommer att testa på någon av maskinerna. Sedan har jag också Linux Mint (9.an) på en, så jag har alternativen. Dagligdags får Ubuntu 16.04 vara arbetshästen. Samtidigt skall jag ta mig tid till att utforska alternativen enl ovan på testmaskinen. För att se om jag kan tillvänja mig ännu en gång.

Stort TACK, allesamman! :kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Osprey »

Jag tycker väldigt mycket om MATE (som bygger på Gnome2), men nu kör jag bara LXDE. Just därför att jag bryr mig inte så mycket om grafiska "flashigheter" och så, jag vill bara att det ska vara snabbt, enkelt och göra precis vad det skall....

Jo, jag har kört Xfce också och älskar det på ett sätt, men för det dagliga jobbet vid datorn är det lite för mycket bök när något ska förändras. Snabbhet, jamen jovisst är det snabbare än även LXDE, det hänger på vad man prioriterar...
[EDIT] Jo jag kör faktiskt Xfce för vissa statiska installationer också och det är helt underbart när det gäller prestanda, men till vardags är det numera LXDE... :)

Cinnamon är jättesnyggt, men det släppte jag rätt snabbt för det är inget jag behöver... så sedan var det då MATE som var ett alternativ (Unity och Gnome3 har aldrig varit intressant) och MATE är jättebra och har funkat fint.

Men när datorn nu har börjat bli lite trött så bytte jag till LXDE... och har egentligen inte upplevt några som helst nackdelar... ja ok, lite svårare att förändra "snabbstartspanelen" och så, men det är ju knappast något man gör dagligen....

Så prova LXDE broder, jag är helnöjd med det.... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av lasseroth »

Det var lika för mig Tukken
När Unity kom var jag ytterst irriterad och begrep inget.
Om man vill tweaka och håla på så är de nog Gnome som gäller
Du är kanske lite väl gammal för att ändra dig, men jag som bara är s72 kimmer nog inte att ha problem
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Så är jag äntligen "i hamn".

UbuntuMate blir/blev det! ! ! !
I love it!

Har det nu på en laptop, men fler installationer av Mate kommer det att bli. Det var tusan så "hemma" Jag känner mig.
De gamla vibbarna sitter ännu i, även om gubben har förtvinat i grenarna under årens lopp. ;)

Jag har nu suttit ett antal timmar och i några dagar och bara klickat runt, testat och prövat. LXDE skall väl sedemera
få en chans också, men UbuntuMate känns nu som det jag har sökt.

Det känns bra att ha funnit något som känns skönt att hantera. Ni hjälpte mig på traven att komma över håglösheten. Stort TACK! /tucken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av JoWa »

Välkommen hem, eller i hamn. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av Broder Tuck »

lasseroth skrev:Det var lika för mig Tukken
När Unity kom var jag ytterst irriterad och begrep inget.
Om man vill tweaka och håla på så är de nog Gnome som gäller
Du är kanske lite väl gammal för att ändra dig, men jag som bara är s72 kimmer nog inte att ha problem
:kram: :glad:
Hör du, unge man, nu skall du inte förhäva dig . . . . lillebror. ;) ;D

Det visade sig bli litet av ett återtåg till tiden strax före 2011, att ta Mate till datorn. Menyn fanns där, som förr, bara moderniserad. Till det bättre, upplever jag det som. Sä det blev lite av att återvända hem och lite mer välstädat i de smutsiga hörnen än det var när jag lämnade det.
Har du tid och lust, så föreslår jag att du ger det ett försök även hos dig. Eftersom att vi båda har haft en likadan upplevelse av tiden för 2011's förändring.

Ha en trevlig helg.
Du och ni andra som också är här och läser detta. :kram:
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
lasseroth
Inlägg: 1582
Blev medlem: 14 maj 2007, 19:37
OS: Ubuntu
Ort: frankrike

Re: Kan jag komma att gilla Gnome, eller är det kört för mig

Inlägg av lasseroth »

nu, efter et par veckor= Gnome ok
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"