Längre än lång uppstartstid

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

Jag har lång uppstart på två av mina datorer.
Därtill drabbades jag av att min grubmeny tappade alla andra alternativa uppstarter
i sin förteckning. Först misstänkte jag TimeShift för att ligga bakom. Det programmet
hade jag nyss installerat, när de två sagda problemen gav sig tillkänna.

Misstanken stärktes av att jag läste om TimeShift att man var tvungen att köra både
update-grub OCH update-grub2, eftersom att TimeShift behöver det. Efter det att jag
kört båda grubalternativen kom också grubmenyn tillbaks. ( !!!! ).

Men den långa uppstarten var kvar. Jag hade flera minuters väntan på uppstarten. Det
var som att vara tillbaka till senare halvan av 1980-talet och inledningen på 1990-talet
när jag arbetade med budget och bokföring i MS-win.. Jag började arbetsdagen med att
starta datorn, sedan gick jag och hämtade fika och återvände med tiden. Så ock datorn.

Sega uppstarten kvarstod dessvärre här hemma. Så drog jag mig till minnes att Skalman65
hade visat ett förslag till kommando i en tråd här på forumet. Letade i mina noteringar
i datorn och fann detta:
journalctl -b0 --system _COMM=systemd

i tråden: viewtopic.php?p=489328#p489328

Mycket bra program! Utdata blir en logg. I mitt fall på fyra sidor, som det bara är
att gå med page down eller -up för att se. Felaktigheter markeras var för sig.
Felet var att både Ubuntu Mate och LinuxMint/Mate hade vardera, två angivna vägar (path),
som stod i konflikt med varandra. Fråga inte mig hur det kan uppstå. Jag har bara gjort
en installation på vardera.

Jag har tagit bort respektive MEN inte installerat om.
På min desktop är det löst. Där startar datorn som sig bör. På en laptop är det fortfarande
inte bra. Trots att jag inte har lagt in nya versioner, utan datorn är strippad och ren från dem.
Deras tidigare plats på hårddisken är raderad och omformaterad och inget finns på dess plats
i nuläget. Heltomt. Som i mitt huvud.

Ovan angivna kommando visar heller inte något fel i sin utdata.

Finns det fler alternativ för att angripa detta?
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av skalman65 »

Visar i stort sett samma sak men pröva

Kod: Markera allt

journalctl -p err -b
Det kommer att visa på de felkoder som registrerats vid uppstart.

Finner att det är en bra och lättare början när jag felsöker.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Tack för detta tips.
Det är som du säger, ytteriigare en fingervisning och ett mycket bra komplement. In på listan med sparade kommandon. Jag kommer nog att köra de här två med viss regelbundenhet. Det första kommandot ger hela uppstarten och med angivande av eventuella fel.

Det andra, senare kommandot, listar tydligen bara felen.

Bara och bara, hmmm . . . . . ???
det var tusan så mycket Donald Trump jag hade i min dator.
Det vill säga, så mycket skit, det var.

Här stundar en ominstallation! ::) :P

Det finns fel i kernelen, pulseaudio, bluetooth och något annat.
Tusan vet hur enskilda program kan börja med att ha så mycket fel i sig. I själva programmet. Där inne har inte jag varit och härjat. ::) :P

333 rader med rödmarkerade fel ! ! ! !

Ja ja, tukken är glad för att du visade på även det senare sättet att kolla datorns hälsa. Även om det sedan visade sig vara överbelamrat med småfel. De enskilda programmen testar jag med att göra en ominstallation på. Via Synaptic.
Sedan blir det en ny kontroll av kommandot, för att se om det blev någon bot och bättring.

Det blir ändock en hel ominstallation, även om jag först skall backa på kärnan och ta den äldre för att se hur den står sig med det sista kommandot.

Tack för tipset. En God Natt önskar jag dig.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av skalman65 »

Om Du vill kan ge maskinen en chans till innan ominstallation,
kan du även pröva med kommandona

Kod: Markera allt

systemd-analyze 
som då visar hur lång uppstart maskinen hade totalt,
och hur lång tid systemet kontra användar inställningar har tagit i tid att starta.

Kod: Markera allt

systemd-analyze blame
där kan du se vilken process som har tagit xtra lång tid på sig att starta.
då alla uppstarts processer listas.

Där kan du troligen få en hint om vilken eller vilka som tar för lång tid på sig.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Fler och ändamålsenliga noteringar i listan över bra kommandon.
/tukken bockar och tackar
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Jaha . . . Inga fel under uppstarten,
men sammanlagd tid är 8 minuter säger programmet.

Jag hade tänkt att använda mig av bildläsarprogrammet Shutter, som finns i vanliga Ubuntu för att markera och göra en bild på utfallet. Det programmet
finns inte i Mate. ???

Nu blev gubben mentalt handikappad.

Vad har Mate istället?
Letade, men fann inget vid första sökningen.
Kommer att söka vidare, men jag skulle uppskatta om någon som vet vilket program som Mate använder sig av, träder in med tips. Jag vill kunna markera delar av en yta och sedan få den till en bild att visa här i tråden.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av LennartL »

Du har väl "Ta en skärmbild" i Mate??
Det har jag i alla fall i Ubuntu mate.
Finns under "System" i menyn.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av LennartL »

Du har väl "Ta en skärmbild" i Mate??
Det har jag i alla fall i Ubuntu mate.
Finns under "System" i menyn.
Förlåt den ligger i "Tillbehör" i Menyn.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av skalman65 »

En annan möjlighet är att "skicka" det till en txt fil i hem mappen. Har det inte i huvudet hur det var med det, kan kolla när jag kommer hem ikväll.

Skickat från min WAS-LX1 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Hej Lennart
Jag startade om datorn. Satt sammanlagt i över en timme för att hoppas på att jag skulle kunna välja i grubmenyn. Jag tänkte välja en äldre kärna först och sedan också kunna välja Ubuntu 16.04 , som jag känner mig mest hemma i.

Men, ack, nej . . .

Datorn stod och tuggade i mer än en timme. När grubmenyn väl dök upp, så hann jag inte ändra uppstartsalternativet som jag hade önskat. ::)

Jag hann dock notera texten som dök upp på rad efter rad under det timslånga tuggandet.

Texten löd:
watchdog bug soft lookup cpu (0, 2, 3) error key.
Inget om kärnorna däremellan.

Så att något elände ligger där, det står utom allt tvivel.
På utdata enl. ovan kommandon, har jag tagit prt.screens. Det verkar iofs inte vara problem på den kanten. Mellan varven på stoppen i kärnan, tuffar uppstarten på i sedvanlig takt. Så det återstår nog bara att försöka starta om igen ( pust och oj . . ) och få chansen att byta till näst sista kärna. Tredje sista tog jag bort igår, via autoremove.

Typiskt, att man skulle rensa vid ett så illa valt tillfälle. Unlucky day, så att säga. Konstigt om bara jag skulle få en uppdatering på en haltande kärna. Det borde vara fler än jag, som har drabbats.

/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

Jag är så fixerad vid att kunna välja setup från uppstartsmenyn/grubmenyn, men inifrån Mate nu, så borde det väl också kunna gå? Jag har inte ens gjort det i vanliga Ubuntu, mig veterligt. Jag skall fundera och söka här, men är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan göra det inifrån ett redan startat operativ, så tar jag tacksamt emot råd o/e tips.

Nu måste jag byta för rent hushållsarbete. Gumman kommer snart hem och jag har massor att göra*, så får jag nog sova ute på balkongen inatt. Tänkte inte försätta mig i den situationen också. Det är nog, med det här ;D :kram:

Sedan stänger jag nog inte av datorn i kväll. Utan nu får den stå och gå till i morgon. Tidsbesparande i morgon. /tukken

* editerat skrivfel
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 12 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev:Jag är så fixerad vid att kunna välja setup från uppstartsmenyn/grubmenyn, men inifrån Mate nu, så borde det väl också kunna gå *? Jag har inte ens gjort det i vanliga Ubuntu, mig veterligt. Jag skall fundera och söka här, men är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan göra det inifrån ett redan startat operativ, så tar jag tacksamt emot råd o/e tips.

Nu måste jag byta för rent hushållsarbete. Gumman kommer snart hem och har jag ma sor, så får jag nog sova ute på balkongen inatt. Tänkte inte försätta mig i den situationen också. Det är nog, med det här ;D :kram:

Sedan stänger jag nog inte av datorn i kväll. Utan nu får den stå och gå till i morgon. Tidsbesparande i morgon. /tukken
* * edit *
Vid närmare eftertanke är det helt fel. Kärnan är ju redan aktiv. Men jag skulle ha gillat att kunna ha noterat någonstans att systemet skulle ändra kärna vid omstart. Något sådant tror jag inte finns, så det är bara att ge sig.

Däremot skall jag ta en ISOskiva och kolla runt.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av skalman65 »

det var en riktig lång uppstarts tid.

ett enkelt sätt att få terminalens utskrift till ett dokument är att lägga till

> sökväg (dokumentet skapas då automatiskt)

ex

Kod: Markera allt

systemd-analyze blame > /home/tukken/2
därefter är det lättare att ex publicera det på forumet.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

Broder Tuck skrev:Jag är så fixerad vid att kunna välja setup från uppstartsmenyn/grubmenyn, men inifrån Mate nu, så borde det väl också kunna gå? Jag har inte ens gjort det i vanliga Ubuntu, mig veterligt. Jag skall fundera och söka här, men är det någon som kan tipsa mig om hur jag kan göra det inifrån ett redan startat operativ, så tar jag tacksamt emot råd o/e tips.

Nu måste jag byta för rent hushållsarbete. Gumman kommer snart hem och har jag slarvat *, så får jag nog sova ute på balkongen inatt. Tänkte inte försätta mig i den situationen också. Det är nog, med det här ;D :kram:

Sedan stänger jag nog inte av datorn i kväll. Utan nu får den stå och gå till i morgon. Tidsbesparande i morgon. /tukken
* editerat
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

:) :kram:
Tack för tipset Skalman,
jag hade koden sparad, men tanken på den, saknades mig.
Typiskt min osnabba hjärna. ;)

Jag googlade på "Linux ubuntu watchdog bug soft lookup cpu error key"
Det blev 82.000 svar, så nu kommer jag att sjunka in i den ädla konsten att läsa. Läsa först och tänka sedan. Det var dåligt av mig att inte tänka på google redan från början.


/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

Det visar sig att vara en bugg i kärnan.
Just nu kan jag bara logga in på MSwindows, men jag har rensat bland de Linuxpartitioner som verkar vara berörda. Ubuntu Unity 16.04 verkar inte vara berörd, men jag fastnar i datorns uppstart på >>grub och vet inte vad jag kan förväntas skriva där. Med " exit " får jag en grubmeny där jag kan välja.

Väljer jag ubuntu, hamnar jag åter i >>grub. Väljer jag windows så startar det OK. Kunde uppdatera det idag. Det var ett par månader sedan jag sist var inne i windows. Så lite nytta blev det. ;)

Jag har nu påbörjat en ominstalltion av ubuntu 18.10 så får jag se hur det går. Skiter det sig, laddar jag ner en ny ISO från nätet och hoppas på att man har lagt upp en version med ändrad kärna. Så, bör det hela kunna fixa sig.

Tack till er som har kommit med tips och råd i tråden. Bugar och tackar. :kram: Kommandon är sparade och kommer att kunna komma till användning vid senare tillfällen. Jag fann bl.a. denna sida, som var extra tydlig och bra. Gäller Linux Mint.

Men huvudproblemet är alltså att kärnans version behöver att ändras.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Jag skådar ljuset i tunneln. 8) ;) ??? ;D

Nu återstår att se huruvida det tyder på att felen med kärnan verkligen har uppdaterats, så att jag kan återfå kontrollen av min knappt ett år gamla HPlaptop,

eller om det är ett inkommande tåg som kommer att köra över mig. ?? ??? :O

Efter två dygn med hämtande av ISOfiler, bränning av den, samt installationer av dem, så ser det nu ut som om jag har lyckats. Den sista installationen avbröts inte, utan flöt på till genomförd och . . . . den startade upp helt OK.
Fram med köksstegen och målarfärg, så kan jag måla 'kors i taket'. ;D

Ännu en gång har det visat sig att Ubuntu Mint är snabba på att lägga upp nyare och uppdaterade versioner av ISOfiler på nätet. För två dygn sedan försökte jag med Linux Mint Mate 19 och då gick det inte med deras versioner. Idag, däremot, lyckades det.

Det är åtskilliga gånger under årens lopp som en linuxMint har räddat mig, där inte någon av Ubuntus egna versioner har hjälpt. Synd att jag inte känner samma trevnad i deras distribution som jag känner för Ubuntus egna. Hade jag känt det 100%-igt, så skulle jag ha kört Minten istf Ubuntus.

I tråden har jag fått mycket bra exempel på kommandon. Dem har jag kört nu och jag får lite fel, bl.a. ang plymouth, eller vad den skrev,
men så här långt är jag nöjd.
Jag kommer ju in än så länge i datorn
kanske att jag kan köra igenom kommandon i terminalen och förhoppningsvis kunna städa undan. Jag konstaterar att klippa och klistra inte fungerar med att föra över kommandon till terminalen. Det är bara att skriva av. Mindre bra.

Peppar, peppar, som man brukar säga och med tillägget 'kors i taket'.
Det senare har jag som sagt, redan fiktivt målat.

Jag kommer väl att bli varse om det är ett fel tåg på väg in i tunneln,
eller om jag har kommit till tunnelns slut, i sinom tid.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av johanre »

Broder Tuck skrev:Men huvudproblemet är alltså att kärnans version behöver att ändras.
Bra jobbat! Hoppas du har lugnare Ubuntu vatten att manövrera framöver. :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Tack Johan!

Problemen med kärnan verkar ha försvunnit.
Fortfarande har jag många fel i det som är Ubuntu Mate.
Det är något om " x2Label och x2Partlabel " som dj-s.

Felen är så många om just det, så jag kommer att installera om ubuntu Mate istf att sitta och småfila på allt detta. Antal rader med dessa två fel utgör en output på mer än en sida på skärmen ( det är ett 40-tal rader åt gången på laptopens skärm ).

Jag har en kronisk sjukdom som gör mig ganska trött efter någon timme, så jag behöver vila en stund efter varje timme, Då bryr jag mig inte om att småfila i timmar. Det blir annars ett sabla rantandes ner och upp ur lopplådan. >:( ;)

Att installera om, är normalt sett, ett arbete på mindre än en timme. Så det uthärdar jag. ;D ;) Fortfarande med en uppstartstid på c:a 8 minuter.

En hjälp med detta kommando skulle jag behöva:
kommandot något av dem i denna tråd >> /leif2b/Dok_1

Jag har oskrivna dokument i hemmappen. Jag har testat med dokumentnamn från bara en 1-a, till d1, osv.. Antal kommandon i tråden är fyra och jag har fyra dokument. Men jag får inte till det! ! ! Datorn skrattar åt mig. :D ;)

Tack för din " klapp på axeln ".
Med de andras hjälp i tråden och deras klapp på axeln också, så sitter allt jättefint. Jag känner mig så nöjd och glad med tillropen. De har behövts.. . . . .
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Tack vare att LinuxMint synbarligen har uppdaterat sin ISOfil på nätet, så har nedladdningen jag gjorde för två dygn sedan fixat så att fel på kärnan inte längre förekommer.

Kvarstår ett antal fel som syns i dokumentet "journalctl -p err -b ".

Uppstartstiden är fortfarande c:a 8 minuter. Orsakerna kan kanske finnas i dokumentet "journalctl -b0 --system _COMM=systemd".

Förslaget med att styra terminalens utdata direkt till ett dokument funkade inte för mig. Till att börja med. Nu gör det det. ;D :-[ Jag schabblade, men lyckades nu. Bifogade dokument är däremot kopierade från terminalen till ett öppnat, tomt dokument.

Jag själv kan inte se vad som behöver göras, så jag vänder mig till mina läsare på nätet, för att få fler råd och tips.
/tukken
Bilagor
journalctl -p err -b.odt
(3.72 KiB) Nerladdad 241 gånger
systemd-analyze blame.odt
(4.26 KiB) Nerladdad 238 gånger
systemd-analyze.odt
(229 Bytes) Nerladdad 218 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"