Längre än lång uppstartstid

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

Man fick bara bifoga tre inlägg i ett svar.
Fjärde och sista inlägget kommer här
Bilagor
journalctl -b0 --system _COMM=systemd.odt
(3.57 KiB) Nerladdad 285 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av skalman65 »

Nu har jag bara snabbtittat igenom felloggarna.

I "error-loggen"

har du följande rad

Kod: Markera allt

LinuxMint ntpd[975]: error resolving pool 0.ubuntu.pool.ntp.org: Name or service not known (-2)
Det har jag haft problem med själv till och från på servern, jag har själv försökt att ordna detta med svenska tidsservrar istället, vilket har fungerat sådär.

Som jag förstår så är det en bug, men du kan ändra till valfri tidsserver, själv så har jag utgått från denna.


I "uppstarts-loggen" hade du

Kod: Markera allt

ModemManager.service
Den tjänsten används endast för Mobilt bredband 2G,3G,4G.

Använder du inte det skulle du kunna avaktivera den.


Kan kika mera på detta om jag har något att bidra med till helgen.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

:-\
Det har fortsatt att vara problematiskt för mig.
Problemen har återkommit, lite värre med uppstarter och åtkomst till datorn. Men med följd att jag har suttit med detta ett dygn och ännu inte kommit ur det.

Ikväll orkar jag inte mer. I morgon kanske att jag tar i tu med det. Oavsett vad, så får vi vänta och se om jag kan komma in i datorn igen och bidraga med rapporter enl tidigare.

Tack ändå så här långt och skåda framtiden an. :( ::)
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av skalman65 »

När jag kikade på detta så trodde jag ditt största problem var någon system process som tar för lång tid.

Men insåg att "loader" tiden var den stora boven.
Då den ensam ligger på mer än 8 min

Du kanske redan har hittat detta dokument på nätet

Funderar lite på om du kan ha problem med att någon/några partioner har fel uuid,
men förstår inte varför den skall stanna upp i närmare 8 min

Startar datorn upp ok från ett usb minne?
Om du kan komma in den vägen, och kanske se om det finns några konstigheter i fstaben samt felloggen i /var/log/boot.log

Men nu är jag bara en glad amatör :P som finner dessa ting intressanta, om än frustrerande :-\ :-\ när man råkar ut för det.
Så du får sålla bland mina förslag ;)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Idag grinar olyckan mig i ansiktet.
Tre gånger har jag skrivit inlägg. En gång låste datorn sig. Två gånger försvann sparade inlägg när jag hade en bild som jag först skulle bearbeta för att lägga in. När det var klart, så var inlägget borta.

Jag känner för att helt blåsa mina två diskar, för att sedan börja om från början. MSwin på hela eller delar av min SSD och Linuxoperativ på Hddn..

Då blir det också mer renodlat som det har varit tidigare med sda och sdb..

Synpunkter? ;D ;) ???
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Så här ser min SSD ut i dag.
Det är en massa /dev/ och SSDn har ingen egen diskbenämning.
Hddn heter sda. ! ?? !

Jag gör SSDn till sda och Hddn till sdb. Gammalt hederligt Linuxalternativ.

Det som tar längst tid och är mest bökigt, det är att installera windows med alla dess hämtningar och omstarter. För mig att lägga in mina fyra Linuxoperativ tar det kanske lite mer i tid, men då räknar jag de fyra sista TILLSAMMANS.

Nåväl, så här stökar HP till SSDn bara för att kunna kränga iväg datorer med gamla BIOSmoderkort. Det är väl lika bra att göra sig av med skiten.

Hitintillsvarande problem dyker kanske upp igen, senare, men då återkommer jag. Era synpunkter är värdefulla. Därför blåser jag inte datorn idag, tror jag, utan jag vill avvakta era tankar. Under tiden kanske jag kör laptopen och kollar enl felsökningskommandona jag fick tidigare.

/tukken
Bilagor
Min SSD.png
Min SSD.png (137.57 KiB) Visad 3528 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

skalman65 skrev:När jag kikade på detta så trodde jag ditt största problem var någon system process som tar för lång tid.

Men insåg att "loader" tiden var den stora boven.
Då den ensam ligger på mer än 8 min
Du har så rätt. Men jag vill erinra mig att jag hade två, tre, delar som var på vardera 7, 8 min..

I går kväll höll den på att starta i åtskilliga timmar. Likadant kvällen och natten före det. ???
Du kanske redan har hittat detta dokument på nätet
Det verkar att vara något för mig. Hitintills har jag bara granskat den översiktligt. Skall läsa den sedan.

* Editerat * Denna länk visar sig vara helbra. Tack för den. :kram:
Funderar lite på om du kan ha problem med att någon/några partioner har fel uuid, men förstår inte varför den skall stanna upp i närmare 8 min
Det skulle kunna vara rimligt, tycker jag. Har inte kollat det.
Startar datorn upp ok från ett usb minne?
Om du kan komma in den vägen, och kanske se om det finns några konstigheter i fstaben samt felloggen i /var/log/boot.log
Ja, men med en himla starttid. Det går att använda sig av systemet sedan. Terminal, gparted, etc.. Har stundtals varit både trött och förbannad, men kanske att jag tittar på det idag.
Men nu är jag bara en glad amatör :P som finner dessa ting intressanta, om än frustrerande :-\ :-\ när man råkar ut för det.
Så du får sålla bland mina förslag ;)
Amatörer är vi båda två, men ack så trevliga Linuxfantaster. ;D
Dina och andras råd och synpunkter är mig till både nytta och glädje. :kram:

Jag tror nog att jag är mest sugen på att rensa diskarna och börja om från början.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Tack ni alla som har bidragit i denna tråd.
Nu kastar gamlingen in handduken för existerande distar på den laptop som strular. Jag har bestämt mig för att ta bort allt befintligt, MSwin och mina olika "smaker" av Ubuntu.

Med helt tömd dator tänker jag mig att installera MSwin (jo, men visst) och sedan ta om allt med Ubuntu. Jag vill försöka att få windows att bara hålla sig till ursprunget i datorn, dvs BIOS och inte UEFI. Den här burken skall nog inte köra någon halvdan kvasimixture av både ock.

Tar det till veckan. Kan vara en bra terapi när jag kommer hem efter två sjukhusvistelser till veckan.

Än en gång, tack för ert engagemang i min situation. ;D
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

. . . Jag har bestämt mig för att ta bort allt befintligt, MSwin och mina olika "smaker" av Ubuntu.
Så blev det. Jag har backup på allt "eget" och på alla separata homepartitioner. Ingen förlust av data s.a.s.. Men det är klart att det tar sin tid.

Sagt och gjort, mina två laptops tömde jag via Gparted, formaterade de helt tomma diskarna och började att bygga om från början. Jag prioriterade i följande ordning: Det nya Gnome, med 18.04. 18.10, 16.04 och Mate 18.10.

Jag kör ju 16.04 till vardags, men vill hålla mig a'jour med de andra. Inför "framtiden", om jag nu skall uttrycka mig så, även för en man av min ålder.

Det blev lite fram och tillbaks. Somliga installationer tog jag om, för att jag kände det bäst så.
Kontentan är, att jag nu är fri från de extrema starttiderna och ligger istället helt normalt där. Det förekommer indikationer på att jag har vissa problem i kärnan och på någon dist.. Att det varierar, tyder på något annat än hårdvarufel, tycker jag. Om så vore, borde felet vara konstant, på alla distar.

På en av de bärbara har jag bara Unity och Mate nu. Det är OK.. Känns tillfyllest. Den har jag en ssd på fem hundra gig som de båda får samsas om.

På HPdatorn har jag en ssd på 256 gig och en hdd på 2TB.. Den har jag gjort till "slagskeppet" datorerna emellan. Där finns alla "smakerna" och fördelade på LTS- och vanliga distar. Den ssd:n vägrade att släppa markeringarna och partitionerna på /dev/ som jag har visat en bild på, men det funkar som om det vore en sda. Vilket den stora hdd:n också är.

Jag känner mig mycket nöjd för stunden. Det är rent, noga partitionerat efter tänkt användande etc.. Nu är det bara att vänta på nästa "smäll". Det dyker upp en del om fördröjningar i en och annan kärna och det börjar också fladdra lite om detta vid nedstängning av datorn.

Lutar nog åt att det är något sk-t med processorn på denna maskin.

Sedan vill jag slå ett slag för denna sida som Skalman gav mig. Just artikeln var givande, både på hur han gick tillväga vid sin felsökning och tankegångarna runt detta. Hela hemsidan är en fin Linuxdokumentation. Med gammalt och nytt om och kring Linux. Tack för den, Skalman.
skalman65 skrev: . . . Du kanske redan har hittat detta dokument på nätet
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Nu har jag sett att den laptop (HP) som har varit mest besvärlig, fortfarande hakar upp sig på kärnor vid uppstart och vid avstängning. Men jag har ännu så länge bara sett det när jag har haft Mate igång. Besynnerligt. ???

Jag kan inte se det som ett rent hårdvarufel. Då skulle samtliga installationer väl ha bråkat med mig. Nu bryr jag mig inte så där väldigt mycket. Det går att både starta och avsluta med att jag håller ned shifttangenten och slipper synbarligen via detta förfarande, att hamna i den sinkande upp- och nedkopplingen.

En får acceptera det. 8)

I övrigt så känns det gott med inventeringen och uppfräschandet .
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Osprey »

Har inte läst riktigt hela tråden, men om du inte får ordning på det så installera "bootchart", som på ett enkelt sätt kan visa vad det är som tagit tid under booten med hjälp av grafer.

Som det ser ut nu så finns "pybootchartgui" och "systemd-bootchart" tillgängliga i Synaptic och jag vet inte säkert vilken av dem som är bäst i det här fallet.

Sist jag körde bootchart så skapade den en massa helt underbara grafer över vad det hade varit som tog tid under booten...

Enda problemet med den var att om man inte stängde av den när man hade fixat problemet, så skapade den en väldig massa loggfiler som tog stor plats på disken. Men sådant är ju hanterbart.... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Tack för tips och råd.
Försöker med bootchart.
Jag hade båda installerade på min desktop, såg jag. ;)
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Längre än lång uppstartstid

Inlägg av skalman65 »

Bootchart det lät intressant.

den enda bootchart jag fann i synaptic var
systemd-bootchart
lät installera den men kunde sedan inte finna på den samt se att någon .svg fil blivit skapad under uppstart.

men gör detta program samma sak som att i terminalen köra

Kod: Markera allt

systemd-analyze plot >> /home/erik/plot
med skillnaden att den är grafisk?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"