skapa hårddisk ikon på desktop

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Hunter78
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 maj 2019, 10:21
OS: Ubuntu

skapa hårddisk ikon på desktop

Inlägg av Hunter78 »

Hej jag är ny i gruppen! Jag kör Ubuntu 19.04 och skulle gärna vilja ha hårddiskikoner på skrivbordet som i OS X på mac. Hur gör man det lättast pga jag har flera hårddiskar i datorn som jag vill kunna se på skrivbordet/desktop

Med vänlig hälsning,
Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: skapa hårddisk ikon på desktop

Inlägg av Hund »

Hej och välkommen! :)

Enligt bloggen OMG! Ubuntu har utvecklarna bakom skrivbordsmiljön GNOME (den som Ubuntu använder) tagit bort funktionen som gör att man kan ha ikoner på skrivbordet. Men enligt samma källa finns det ett tillägg vid namn Desktop Icons som ska återställa den möjligheten.

Jag använder dock inte GNOME själv och jag har ingen koll på hur man skulle kunna installera det. Men om du ger mig en stund så ska jag undersöka saken, om ingen annan hinner mig det vill säga. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: skapa hårddisk ikon på desktop

Inlägg av JoWa »

Ubuntu 19.04 med GNOME 3.32 har förinstallerat stöd för ikoner på skrivbordet. Hur man får dit en genväg till en hårddisk vet jag dock ej.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Hunter78
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 maj 2019, 10:21
OS: Ubuntu

Re: skapa hårddisk ikon på desktop

Inlägg av Hunter78 »

Hund skrev:Hej och välkommen! :)

Enligt bloggen OMG! Ubuntu har utvecklarna bakom skrivbordsmiljön GNOME (den som Ubuntu använder) tagit bort funktionen som gör att man kan ha ikoner på skrivbordet. Men enligt samma källa finns det ett tillägg vid namn Desktop Icons som ska återställa den möjligheten.

Jag använder dock inte GNOME själv och jag har ingen koll på hur man skulle kunna installera det. Men om du ger mig en stund så ska jag undersöka saken, om ingen annan hinner mig det vill säga. :)
Stort tack för infon


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: skapa hårddisk ikon på desktop

Inlägg av Hund »

Jag har lekt med Ubuntu i en virtuell maskin nu och jag lyckas inte hitta någon lösning på det. Precis som JoWa säger finns det stöd för skrivbordsikoner som standard, men jag kan inte få den att visa monterade enheter på skrivbordet tyvärr.

Jag har ingen lösning på problemet, men om du är lite öppensinnad för att prova något helt annat skulle jag starkt rekommendera de andra smakerna från Ubuntu-familjen. Jag tänker mig att kanske Xubuntu, Kubuntu eller Ubuntu Mate kan vara något? :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hunter78
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 maj 2019, 10:21
OS: Ubuntu

Re: skapa hårddisk ikon på desktop

Inlägg av Hunter78 »

Hund skrev:Jag har lekt med Ubuntu i en virtuell maskin nu och jag lyckas inte hitta någon lösning på det. Precis som JoWa säger finns det stöd för skrivbordsikoner som standard, men jag kan inte få den att visa monterade enheter på skrivbordet tyvärr.

Jag har ingen lösning på problemet, men om du är lite öppensinnad för att prova något helt annat skulle jag starkt rekommendera de andra smakerna från Ubuntu-familjen. Jag tänker mig att kanske Xubuntu, Kubuntu eller Ubuntu Mate kan vara något? :)
Tack för infon


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: skapa hårddisk ikon på desktop

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag har en USB-sticka för installation av Kubuntu 18.10, som jag använde för att testa. Skapade den här filen:

$ cat ~/Skrivbord/kubuntu.desktop
[Desktop Entry]
Type=Application
Exec=nautilus "/media/gunnar/Kubuntu 18.10 amd64"
Name=Kubuntu-sticka


Sedan högerklickade jag på ikonen och valde "Tillåt programstart". Det fungerar, förutsatt att stickan är monterad.

Fast jag ser inte riktigt poängen. Det naturliga för mig är att klicka på ikonen "Filer" i programstartaren. Då ser jag alla tillgängliga diskar direkt.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: skapa hårddisk ikon på desktop

Inlägg av LennartL »

[quote="Hunter78"]Hej jag är ny i gruppen! Jag kör Ubuntu 19.04 och skulle gärna vilja ha hårddiskikoner på skrivbordet som i OS X på mac. Hur gör man det lättast pga jag har flera hårddiskar i datorn som jag vill kunna se på skrivbordet/desktop

Med vänlig hälsning,
Peter

Jag har samma fel. Jag har en 500GB HD som jag inte kan montera direkt till skrivbordet. Måste gå in på antingen "Dator" eller "Hem" för att få den monterad.
Den sitter fast i datorn och har msdos som filsystemdisk.
Jag kör LinuxMint Mate 19.1.
???
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: skapa hårddisk ikon på desktop

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Hund har rätt.
Jag kör med Ubuntu Mate och där kan man lägga till systemets hårddiskar i panelen. Sedan kan man montera, resp. avmontera dem. Det är bara att klicka på den disk som man vill motera/avmontera. Helt efter eget behov.
Se bifogad bild.
Bilagor
Skärmavbild vid 2019-06-06 10-42-27.png
Skärmavbild vid 2019-06-06 10-42-27.png (9.97 KiB) Visad 3551 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"