Studera Linux i höst?

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Studera Linux i höst?

Inlägg av morpa »

Umeå universitet har ett par (gratis, tack Sverige) kurser i Linux som man kan läsa på distans + med egen studietakt.
Jag har läst den första nu under våren, (Linux som utvecklingsmiljö) och tycker den var riktigt bra, men som alla andra kurser är den ju också vad man själv gör av den.

Deras kursplan ser ut så här.
http://www.moodle.tfe.umu.se/file.php/2 ... kurser.pdf

Ansöker gör man här före 15:e april om jag minns rätt.
https://www.antagning.se/se/start
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Studera Linux i höst?

Inlägg av johanre »

Har ansökt, tack för tipset!
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Studera Linux i höst?

Inlägg av morpa »

Läste du någonsin kursen, och vad tyckte du?
Jag nöter på med en kurs per termin därifrån, och har precis gjort klart Linux-serveradmin. Tänkte nog beta av de kurser de har. Inte för att jag måste ha några poäng, utan enbart för att de ger mig motivation att gräva mig in i områden jag inte kollar på annars. De har dock försvunnit några kurser, och någon har tillkommit.

Som sagt, det finns flera Linux-inriktade kurser att läsa på Umeå Universitet på distans, som går att hoppa på fortfarande. Gå https://www.antagning.se/se/start för att kolla vilka som går i höst. Serveradmin, inbäddade system, generell utveckling etc.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Studera Linux i höst?

Inlägg av johanre »

Fick helt enkelt tidsbrist när det var aktuellt så det blev aldrig av. Kanske dags att ta upp det igen?

Sent from my MI 6 using Tapatalk
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Studera Linux i höst?

Inlägg av gusnan »

Jag har läst Linux som Utvecklingsmiljö och Linux som Operativsystem och tycker dom var klart trevliga.

Den kommentar jag kan ha är väl att "Linux som Operativsystem" handlade väldigt mycket om själva kärnan, och kanske inte operativsystemet, men det verkar som om dom blir omstöpta nu och dessa två kommer att heta Linux som Utvecklingsmiljö 1 och 2.
Hade tidigare nicket "Cowboy".
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Studera Linux i höst?

Inlägg av morpa »

@johanre

Ja, vet precis, det är svårt att hinna klämma in tiden för det där mitt i allt annat.
Jag lyckades få lite min chef att godkänna lite pluggtid på jobbet så det hjälpte:)

@gusnan
Kul.Ah, ja, en del material var ju lite utdaterat - de kändes som att del labbar kunde fräschas upp. Ska nog läsa Linux som Utvecklingsmiljö 2 i höst, även om det blir lite dubblering av tidigare kurs.

En kurs jag personligen saknar, och inte heller hittat internationellt är en djupdykning i Open Source-licenser och Creative Commons-licenser. En del av jobbet för mig är att gräva i dessa, och utan att vara jurist är ju vissa saker inte alltid självklara. Men jag antar att intresset för en sådant kurs skulle vara.... begränsat. Kanske. Vad vet jag.
gusnan
Inlägg: 343
Blev medlem: 17 jan 2007, 08:20
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Studera Linux i höst?

Inlägg av gusnan »

morpa skrev:Kul.Ah, ja, en del material var ju lite utdaterat - de kändes som att del labbar kunde fräschas upp. Ska nog läsa Linux som Utvecklingsmiljö 2 i höst, även om det blir lite dubblering av tidigare kurs.
Skoj! Rapportera gärna här vilka skillnader du upptäcker.
morpa skrev: En kurs jag personligen saknar, och inte heller hittat internationellt är en djupdykning i Open Source-licenser och Creative Commons-licenser. En del av jobbet för mig är att gräva i dessa, och utan att vara jurist är ju vissa saker inte alltid självklara. Men jag antar att intresset för en sådant kurs skulle vara.... begränsat. Kanske. Vad vet jag.
Jag skulle vara intresserad! :)
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Skriv svar

Återgå till "Surftips"