Linus Mint Mate. Problem med saknad fil.

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Linus Mint Mate. Problem med saknad fil.

Inlägg av Broder Tuck »

Jag har ett problem med en fil eller katalog som saknas.
Har sökt i Synaptic, utan att finna filen. Försökt att via terminalen kunna installera saknad fil, men det lyckas inte.

Kanske att jag söker på fel fil- katalognamn, men felangivelsen är:
/usr/bin/ibus-daemon, filen eller katalogen finns ej. Det är ibus-daemon som jag letar efter.

Den finns helt klart inte på /usr/bin/

men jag fick samtidigt en annan sökväg via systemet, där det hänvisas till /usr/bin/. Sån't sk-t >:( ;)

Den sökvägen är:
/usr/share/im-config/data/21_ubus.rc: rad 6: / ** se bild **

Vad gör man?

Om någon som också kör Mint Mate har den, så kan vi kanske lösa det med att jag får filen översänd via pm-funktionen i forumet. Bifoga då också en bild på hur det ser ut just i ditt /usr/bin/ , så att jag kan få en uppfattning om hur det skall se ut.

Försökte att skapa ett konto på Linuxmint.se men väntar på att bli godkänd där, så i avvaktan på det, slängde jag in mitt problem här oxå.

Jag bedömer att källan till problemet härrör från ISO-filen. Jag har laddat ner från två olika källor, gjort ett antal ominstallationer, utan att få någon rätsida på det hela, så nu tar jag en paus i väntan på eventuella svar. ;D

/tukken
Bilagor
Markering_003.jpg
Markering_003.jpg (13.38 KiB) Visad 5714 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Linus Mint Mate. Problem med saknad fil.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Bilden visar en fil där jag lagt till en grej, så hur i hela världen skulle den kunna vara sk*t? :)

Filen körs vid uppstarten bara om ibus är installerat, och filen /usr/bin/ibus-daemon är en del av IBus.

Så lösningen på det här strulet beror lite på vad du har gjort och vill åstadkomma.
  • Har du avinstallerat IBus?
  • Vill du ha IBus igång under sessionen?
Om du vill ha IBus, skulle jag föreslå att du till att börja med försöker:

sudo apt install --reinstall ibus

Om inte, så kan du tillse att im-config inte försöker starta IBus eller någon liknande programvara med det här kommandot:

im-config -n none

Starta sedan om datorn, oavsett vilken väg du väljer.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Linus Mint Mate. Problem med saknad fil.

Inlägg av Broder Tuck »

Ja men Gunnar. . . . . .

Det här blev ju ....bra! ! ! !
Mange, mange STORT TACK.

Jag körde ditt första alternativ med reinstall, även om jag själv inte hade avinstallerat något. (I vart fall inte medvetet ::) )

Oh så skönt att slippa detta felmeddelande vid varje uppstart.

:kram: på dig. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Linus Mint Mate. Problem med saknad fil.

Inlägg av Broder Tuck »

Gunnar . . . skrev:Bilden visar en fil där jag lagt till en grej, så hur i hela världen skulle den kunna vara sk*t? :)
Det var det där med att den saknas där och dit, som jag hänvisas till. DET är det tråkiga. ;)
Gunnar . . . skrev:Så lösningen på det här strulet beror lite på vad du har gjort och vill åstadkomma.
En nyinstallation av Mint Mate igår, gav svaret till mig varför felet ens uppstod vid första tillfället.

Vid första omstarten efter installationen kom felangivelsen om saknad ibus-daemon ! ! !

Ny, nedhämtad ISO från Softpedia.com även denna gång, gav samma fel igen. ( törs jag säga sk-it :-\ )
Då var det skönt att kunna söka fram denna sida och återigen köra installationskommandot. Som löser problemet.

Jag skall se om jag kan ge info på webbsidan om det här, de borde få en möjlighet att byta ISO-filen.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Linus Mint Mate. Problem med saknad fil.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

En tanke: Är det inte så att du brukar ha /home i en särskild partition? Om du har en hemkatalog, som du tidigare har använt på någon annan Ubuntu-smak, skulle det kunna vara så att du har filen ~/.xinputrc med raden

run_im ibus

I så fall försöker im-config alltid starta IBus, vilket skulle förklara vad du beskriver.

Om min tanke visar sig stämma, finns det nog inte så mycket att berätta på den där webbsidan. Bättre att bara radera filen jag nämnde.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Linus Mint Mate. Problem med saknad fil.

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Ja, jag har /home i en egen partition. Förklarar eländet m.a.o..
Även om jag själv inte förstår varför. 8)
Inte heller har jag råkat ut för detta "fel" tidigare under mina tretton år med Ubuntu och med separat home-partition. Förmodligen har Mint Mate en annan skrivning än vad Ubuntu har, förmodar jag.

Fördelarna med separat home överväger, så det fortsätter jag med. Nu har jag lösningen på problemet för Mint Mate, tack vare dig, så det fixar sig även där.

Det kanske räcker med att bara köra installationskommandot som du angav i första svaret, men var hittar jag filen ~/.xinputrc om det är den jag skall radera?

I vilket fall som helst, tack för dina svar.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Linus Mint Mate. Problem med saknad fil.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag menade inte att säga att det är något fel med att ha /home i en särskild partition. Men om man hoppar mellan olika smaker av Ubuntu, samtidigt som man tar med sig /home, så riskerar man att 'kvarlämningar' skapade i en smak ställer till det i en annan. Teorin är att det är vad du råkade ut för.

För att kolla om filen finns hos dig kan du köra:

cat ~/.xinputrc

och om den finns kan du radera den med:

rm ~/.xinputrc

(~ är ett alias för hemkatalogen, t.ex. /home/tukken om ditt användarnamn råkar vara tukken.)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Linus Mint Mate. Problem med saknad fil.

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:

Så är det nog. Tack för hjälp och råd.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"