extern usb-hdd - går inte att ändra rättighhet

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: extern usb-hdd - går inte att ändra rättighhet

Inlägg av Osprey »

nisse2 skrev:Jag har kunnat skriva på disken för att jag har massa bilder på disken, förstår inte hur det har ändrat sig till "vfat"? det var "fat32" (antar jag) förut när jag köpte disken och jag har skrivit 600 Mb data på den!

Hur som helst, jag ska köpa en ny disk och kopiera (vilket jag kan göra) från denna disk på den kommande nya disken och sedan formatera om den, det är det enda jag kan göra, antar jag?

ps. men disken har strulat till och från, så det är säkert något fel på den!
Om jag inte kommer ihåg det fel, så är "vfat" ett samlingsbegrepp för både "fat32" och "fat"(16) och i det här fallet är det alltså förmodligen "fat32". Så det är inget, när det gäller det, som har ändrat sig, det är bara Linux som skriver "vfat" istället för "fat32".

Normalt sett kan Linux både läsa och skriva till "vfat" (fat32), så det som har ändrat sig är förmodligen att det är något fel i filsystemet nu, som kan ha uppkommit vid ett strömavbrott eller något sådant.

Tyvärr är Linux inte särskilt bra på att reparera Windows-filsystem, men om du har någon Windowsdator tillgänglig själv eller via någon vän, så kan du koppla in disken till Windows och köra en "chkdsk" på den. Windows har ju en bokstav som namn på varje disk och om den t.ex blir "D:" så ska du köra "chkdsk D: /r"

600 Mb är ju inte speciellt mycket så om du vill så bör du kunna kopiera det till din hårddisk, formatera om usb-disken och sedan kopiera tillbaka det dit. Om det är något fel på disken, så kommer det förmodligen att visa sig när du formaterar om den...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: extern usb-hdd - går inte att ändra rättighhet

Inlägg av nisse2 »

Ok, tack - Osprey

Nu har jag köpt nya externa hårddiskar och formaterat de som "ext4" och har börjat kopieringen från hårddisken som inte funkade skriva på (att kopiera funkar) så allt väl så långt!

Men jag har en fundering, nämligen:
Jag ska ha bilder och videos på den nya hårddisken (ext4) i första hand , om jag tar med mig hårddisken till någon mac eller windowsdator, kommer man åt den externa disken då eller måste man bara hålla till sig till en Linuxdatorer?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: extern usb-hdd - går inte att ändra rättighhet

Inlägg av Osprey »

Det finns egentligen inget filsystem som funkar bra för alla av Linux, MacOS och Windows...

Linux kan läsa och skriva i stort sett alla filsystem som finns, men för både MacOS och Windows är det betydligt sämre. Både MacOS och Windows kan klara av en del av det med tredjepartsprodukter, men ibland är funktionen inte riktigt 100%.

Det enda som funkar någotsånär i alla operativsystemen, utan tilläggsprogram, är tyvärr vfat/fat32. Har det funkat för dig med det förut, så är det kanske bäst att använda det nu med, trots alla de begränsningar som detta innebär. Bland annat så begränsas både diskens och filernas storlek, plus att säkerhetsfunktionerna är klart begränsade.

För övrigt finns det andra sätt att dela filerna, som t.ex Samba (cifs/smb) och Ftp, men då kan du inte bara flytta över disken mellan datorerna, utan måste ha den på en dator som du använder som server.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: extern usb-hdd - går inte att ändra rättighhet

Inlägg av nisse2 »

Ok, Osprey - tack för hjälpen - bra att forumet finns och att det finns kunnigt folk här :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: extern usb-hdd - går inte att ändra rättighhet

Inlägg av Osprey »

Jag tackar så mycket! :) ;)

Och om du skulle råka ut för det igen, med den nya disken, så kan du alltså förmodligen lösa problemet med att ansluta disken till en Windows-dator och köra "chkdsk <diskens-bokstav>: /r"
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Lagring"