Lösenord??

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Lösenord??

Inlägg av LennartL »

Installerade min sambos dator för ett tag sedan och skulle installera ett program.
Har LinuxMate 17,3
MEN har glömt bort hennes lösenord.
Hon kommer inte heller ihåg det.
Finns det något sätt att få reda på det eller är det bara en ny installation som gäller>????
Vore tråkigt att behöva en nyinstallation.
LennartL
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Lösenord??

Inlägg av eson57 »

Vad är det för mening med ett lösenord om det går att runda? I windows kan man nollställa lösenordet via en boot-cd, hoppas verkligen att detsamma inte går i ett Linux-system.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Lösenord??

Inlägg av Nemo »

eson57 skrev:Vad är det för mening med ett lösenord om det går att runda? I windows kan man nollställa lösenordet via en boot-cd, hoppas verkligen att detsamma inte går i ett Linux-system.
Det är inga som helst problem att resetta lösenordet i Linux, men det förutsätter två saker:

1) Fysisk åtkomst till datorn i fråga
2) Att hemkatalogen inte är krypterad

För att resetta lösenordet kan man kolla på dessa guider:
https://www.maketecheasier.com/reset-ro ... ord-linux/
https://www.maketecheasier.com/reset-ubuntu-password/

Jag har gjort lyckad återställning av lösenord i Ubuntu, men efterom Linux Mint bygger på Ubuntu borde det vara samma åtgärder som ska vidtas.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: Lösenord??

Inlägg av LennartL »

Tack Nemo för ett bra svar.
Det fungerade med denna länk: https://www.maketecheasier.com/reset-ro ... ord-linux/
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Lösenord??

Inlägg av Nemo »

Hej!
LennartL skrev:Det fungerade med denna länk: https://www.maketecheasier.com/reset-ro ... ord-linux/
Skönt att det löste sig och att du slapp ominstallera
eson57 skrev:Vad är det för mening med ett lösenord om det går att runda
Om du har fysisk tillgång till datorn och hårddisken inte är krypterad spelar det ingen roll även om lösenordet inte skulle gå att resetta. Det räcker med att plocka ur hårddisken och sätta in den i en annan dator för att ha full åtkomst till dess innehåll.

Med kryptering fås ett bättre skydd, men då uppstår nya problem ifall lösenordet glöms bort, för då är man tämligen rökt med sin data på den aktuella disken.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Lösenord??

Inlägg av eson57 »

Nemo skrev: Om du har fysisk tillgång till datorn och hårddisken inte är krypterad spelar det ingen roll även om lösenordet inte skulle gå att resetta. Det räcker med att plocka ur hårddisken och sätta in den i en annan dator för att ha full åtkomst till dess innehåll.

Med kryptering fås ett bättre skydd, men då uppstår nya problem ifall lösenordet glöms bort, för då är man tämligen rökt med sin data på den aktuella disken.
Allt det där känner jag naturligtvis till, frågan kvarstår dock... vad är det för mening med ett lösenord om det går att runda?
Ponera att någon med fysisk tillgång till datorn bara vill snoka i dina privata angelägenheter! En dag när du kommer hem, kan du plötsligt inte logga in i systemet (fel lösenord). Du fattar förstås ingenting, men till slut gör du det enda du kan göra i det läget, du återställer lösenordet, och nöjer dig med att du åter kommer in i ditt system. Du har alltså blivit utsatt för spionage som du inte ens kan bekräfta.
Samma sak skulle ju, som du påpekar, kunna åstadkommas genom att manipulera hårdvaran, men det kräver betydligt mer tid, och resuser i form av ytterligare en dator och detta går dessutom att kontrollera i BIOS/EFI.

Min poäng är att inloggningslösenordet är fullständigt värdelöst, det har knappast något berättigande. Vill man ha sitt privatliv i fred, är det bios-lösenord (systemet bootar inte ens utan lösen) och diskkryptering som gäller.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Lösenord??

Inlägg av Nemo »

eson57 skrev:Allt det där känner jag naturligtvis till, frågan kvarstår dock... vad är det för mening med ett lösenord om det går att runda?
1) Det blir mer besvär för den som ska komma åt datan i jämförelse med att inte ha något lösenord alls.
2) Det kräver kunskap om hur man återställer ett lösenord. Dessutom behöver du fysisk åtkomst till datorn för att återställa lösenordet, så jag tycker ändå det är bättre med att ha ett lösenord framför att inte ha något alls.
eson57 skrev:Ponera att någon med fysisk tillgång till datorn bara vill snoka i dina privata angelägenheter! En dag när du kommer hem, kan du plötsligt inte logga in i systemet (fel lösenord). Du fattar förstås ingenting, men till slut gör du det enda du kan göra i det läget, du återställer lösenordet, och nöjer dig med att du åter kommer in i ditt system. Du har alltså blivit utsatt för spionage som du inte ens kan bekräfta.
Ja, det du beskriver skulle kunna inträffa, men sannolikheten för att det ska ske bedömer jag som mycket låg. Är förmodligen större risk att drabbas av skadlig kod från nätet än att någon med fysisk åtkomst till min dator börjar kringgå lösenordet i den.
eson57 skrev:Min poäng är att inloggningslösenordet är fullständigt värdelöst, det har knappast något berättigande. Vill man ha sitt privatliv i fred, är det bios-lösenord (systemet bootar inte ens utan lösen) och diskkryptering som gäller.
Håller inte med dig om detta, då det enligt mig är bättre med ett lösenord än ingenting alls. Samma sak kan sägas om dörrlås till bostaden. Dessa kan kringgås eller brytas upp, men det är bättre med ett dörrlås än inget lås alls, även om det finns de som bryter upp en låst dörr.

Du och jag vet hur man kan återställa ett lösenord i en Linuxdist, men det finns säkert en mängd datoranvändare som varken har en susning om vad Linux är, ej mindre hur ett lösenord kan återställas. För dem utgör lösenordet ett hinder att komma åt innehållet i en dator.

Av den anledningen är det bättre med ett lösenord än ingenting alls. Det är visserligen inget fullkomligt skydd och vill man säkerställa att ingen utomstående ska kunna komma åt ens egen data är det kryptering som gäller.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Lösenord??

Inlägg av Osprey »

Nemo skrev:
eson57 skrev:Min poäng är att inloggningslösenordet är fullständigt värdelöst, det har knappast något berättigande. Vill man ha sitt privatliv i fred, är det bios-lösenord (systemet bootar inte ens utan lösen) och diskkryptering som gäller.
Håller inte med dig om detta, då det enligt mig är bättre med ett lösenord än ingenting alls. Samma sak kan sägas om dörrlås till bostaden. Dessa kan kringgås eller brytas upp, men det är bättre med ett dörrlås än inget lås alls, även om det finns de som bryter upp en låst dörr.

Du och jag vet hur man kan återställa ett lösenord i en Linuxdist, men det finns säkert en mängd datoranvändare som varken har en susning om vad Linux är, ej mindre hur ett lösenord kan återställas. För dem utgör lösenordet ett hinder att komma åt innehållet i en dator.

Av den anledningen är det bättre med ett lösenord än ingenting alls. Det är visserligen inget fullkomligt skydd och vill man säkerställa att ingen utomstående ska kunna komma åt ens egen data är det kryptering som gäller.
Håller helt fullständigt med Nemo i det här fallet.

För att kunna ta dig in på en dator utan lösenord, så krävs det att du kommer åt datorn rent fysiskt, eller att du åtminstone kommer åt konsolen. (Detta gäller givetvis bara om man undantar hacking via nätet, med olika mekanismer eller "brute force")....

Hemma är det ju ingen större skillnad på att "komma åt datorn" och att "komma åt datorn fysiskt", men på ett företag är det en stor skillnad. Istället för att prata om hemma och företag, kan man också prata om desktop och server, en server och lösenordet på den, utgör en alldeles utmärkt säkerhet om den bara står inlåst i ett rum (eller skåp) och inte har någon konsol utanför.

Sedan är ju säkerheten alltid till viss del relativ när någon kan komma åt datorn rent fysiskt... Precis som med t.ex en bil, så spelar det ingen roll hur bra lås du har, för någon kan ju alltid slå sönder, eller elda upp den....

Vill man utöka säkerheten så är det också, precis som Nemo säger, kryptering som gäller. Själv använder jag ofta LUKS för just detta och är jättenöjd med hur snabbt och smidigt det går och då krypterar jag oftast bara home-partitionen....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"