Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 08 apr 2020, 03:34

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 Hur ge smart TVn tillgång till media men inte till LAN 
Författare Meddelande

Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Svara med citat
Inlägg Hur ge smart TVn tillgång till media men inte till LAN
Hej igen,

En fråga med anknytning till IoT.

Strax före jul skaffade vi en ny TV av Smart-typ. Med tanke på att dessa apparater inte verkar vara försedda med vare sig brandväggar eller säkerhetsprogram, är jag ytterst tveksam till att vill släppa in Smart-TVn i det lokal nätverket. Och den bör ju helst vara uppkopplad mot internet för leverera sin fulla potenial.

Som säkerhetsåtgärd kan man ju alltid lägga den på subnet på samma sätt som jag gjort med gästaccess till nätet.

Hursomhelst, då vi har en hel del mediafiler som skulle passa perfekt att titta på från soffan, undrar jag, med ovan i åtanke, hur kan jag låta TVn komma åt mediafilerna på servern?

I mina tankar finns idéer med dubbla nätverkskort någonstans eller en USB-share kopplad till routern.

Trivial fråga men inte oaktuell dessa dagar

Hur hade ni gjort, har gjort?

Tack på förhand från halvparanoid hemnätverkare! :D

09 jan 2020, 17:11
Serveradmin
Användarvisningsbild

Svara med citat
Inlägg Re: Hur ge smart TVn tillgång till media men inte till LAN
Jag är personligen inte så orolig, men visst, jag skall inte heller förneka att jag inte i detalj kollat upp vad min SmartTV gör. Tror du har gjort klokt i att subnet:ta, Samtidigt som det inte hjälper om du inte har byggt upp brandväggsregler / routing för att förhindra att det subnet inte kan komma åt dit övriga nät. Har du gjort det?

Ditt accessproblem kan i så fall lösas på samma sätt, Med hjälp av brandväggsregler så kan du styra vad TV:n får komma åt och inte. Och ja, dubbla nätverkskort är ju ett alternativ i sammanhanget. Notera dock att du med dubbla nätverkskort har en brygga mellan ditt "interna nätverk" och ditt gäst nätverk. Så då får du förhindra att den bryggan kan användas i det syftet. Det växer lätt när man börjar prata om det...

13 jan 2020, 15:57
Profil WWW
Användarvisningsbild

Svara med citat
viper skrev:
Hursomhelst, då vi har en hel del mediafiler som skulle passa perfekt att titta på från soffan, undrar jag, med ovan i åtanke, hur kan jag låta TVn komma åt mediafilerna på servern?

Nu har jag ingen SmartTV själv, men eftersom en SmartTV är en enhet i ditt lokala nätverk som dina datorer och/eller telefoner hade jag provat följande:

Jag antar att du har en Router som dina datorer är anslutna till. Jag hade loggat in i Routern och aktiverat Föräldrakontroll. Det kanske har ett annat namn i din Router.
Där hade jag lagt till SmartTV:n som en enhet som inte får någon Internet åtkomst alls och med det kommer den inte ut på Internet.

Den borde komma åt alla dina enheter i ditt lokala nätverk, men utan någon åtkomst till Internet.

Som sagt har jag inte provat detta med en SmartTV, men kör med föräldrakontroll hemma och det fungerar, barnens telefoner och surfplatter tappar Internetåtkomst de tider jag angett.

18 jan 2020, 21:20
Serveradmin
Användarvisningsbild

Svara med citat
Nemo skrev:
Den borde komma åt alla dina enheter i ditt lokala nätverk, men utan någon åtkomst till Internet.

Som sagt har jag inte provat detta med en SmartTV, men kör med föräldrakontroll hemma och det fungerar, barnens telefoner och surfplatter tappar Internetåtkomst de tider jag angett.

Problemet med det upplägget (bland annat) är att SmartTV mjukvaran då aldrig kommer bli uppdaterad, då den söker efter uppdateringar på internet.

18 jan 2020, 22:05
Profil WWW
Användarvisningsbild

Svara med citat
johanre skrev:
Problemet med det upplägget (bland annat) är att SmartTV mjukvaran då aldrig kommer bli uppdaterad, då den söker efter uppdateringar på internet.

Fast det förutsätter dock att SmartTV:n får uppdateringar. Har ingen SmartTV och heller ingen uppfattning om hur länge en modell får uppdateringar.

21 jan 2020, 09:14
Serveradmin
Användarvisningsbild

Svara med citat
Nemo skrev:
Fast det förutsätter dock att SmartTV:n får uppdateringar. Har ingen SmartTV och heller ingen uppfattning om hur länge en modell får uppdateringar.

Jag har haft en SmartTV i ~2-3 år. Den har fått en uppdatering ca. var 6e månad. Många SmartTV är någon form av Linux / Android variant, så även min Philips TV.

21 jan 2020, 11:16
Profil WWW

Svara med citat
Tack för alla synpunkter :)

Kan det vara ett alternativ att ha en separat HDD/SDD som alltid kopplas till TV:n i skrivskyddat läge.

Denna HDD/SDD kan jag sedan "uppdatera" i takt med att vi samlar på oss fler foton och videoklipp.

Skrivskyddad disk non-writeable är väl säkert?

Vad tror ni?

Mvh / Per

04 feb 2020, 09:33
Global Moderator

Utgåva: 19.10 Eoan Ermine
Svara med citat
viper skrev:
Kan det vara ett alternativ att ha en separat HDD/SDD som alltid kopplas till TV:n i skrivskyddat läge.
Hur har du tänkt koppla den till TV:n? Hur har du tänkt skrivskydda den?

04 feb 2020, 18:38

Svara med citat
HakanS skrev:
Hur har du tänkt koppla den till TV:n? Hur har du tänkt skrivskydda den?

Tänkte koppla den direkt till TV:n. Även om det innebär att jag måste flytta den till en dator när den skall uppgraderas med nytt material.
Skrivskydda tänkte jag göra genom att sätta rättigheterna till "read only for all users".

10 feb 2020, 12:17
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ]