program startar inte, systemmappen knökfull mm

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av buskerika »

Kunde inte hitta en avdelning för generella systemproblem så tråden får flyttas till lämpligare ställe om så.

Jag har haft problem senaste året med div konstigheter som att Hemmappen öppnas med Ljudkonverteraren,zipfiler med Thunderbird och annat mysko men idag blev det allvarligt fel vid en backup med Backintime.
Backupen sattes på igår och idag var det felmeddelande som väntade "disken var full". Det verkade konstigt så jag avslutade Backintime och kollade i den externa HDn om det samlats för många versioner även om det borde vara självreglerande. Flyttade den äldsta till papperskorgen och tryckte Töm. Inte så bra insåg jag, 3 TB att radera får väl systemet att krokna så jag avbröt tömningen för att istället ta lite i taget. Inget gensvar där så jag började fippla otåligt, tänkte kolla inställningara i Backintime men programmet ville inte öppna sig. Sen upphörde Programmenyn att fungera (kan bara öppna vissa program med ALT F2). Programuppdateraren klagade på för litet utrymme och det mesta jag gör tar en evighet i väntan. Startat om men inget blir bättre. Ominstallation av Backintime hjälper inter, det startar inte ändå. Ett jäkla elände är det men kanske någon kan reda ut detta?
---Jag kör 18.04 Ubuntu Mate på en separat disk (SDD) och har 4 TB på en HDD. Detta gör ju en ominstallation smidigare, men jag vill helst undvika det för jag är numera synskadad vilket gör det svårare att göra rätt och få det anpassat för mig.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av Osprey »

För att kunna ge rätt instruktioner för hur du ska göra, så måste jag veta ett par saker först.
  1. Vad får du ut med "df -h"..?
  2. Vilken användare körde du som när du la sakerna i papperskorgen..?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av buskerika »

Osprey skrev:För att kunna ge rätt instruktioner för hur du ska göra, så måste jag veta ett par saker först.
  1. Vad får du ut med "df -h"..?
  2. Vilken användare körde du som när du la sakerna i papperskorgen..?
jag kan inte öppna terminalen med ALT f2, inget händer!

(tömde papperskorgen som vanlig användare, inte root)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av Osprey »

ALT -> F2 borde funka, men...
  1. Prova att öppna en terminal med [CTRL][ALT]T.
  2. Töm den vanliga användarens papperskorg med:
    sudo rm -rf ~den-vanliga-användarens-namn/.local/share/Trash
Var VÄLDIGT noga med att inte få in några mellanslag i det som följer efter "rm -rf"..!!!
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av buskerika »

[quote="Osprey"]ALT -> F2 borde funka, men...
  1. Prova att öppna en terminal med [CTRL][ALT]T. /quote]

    kommandot funkade!
    er@er:~$ df -h
    Filsystem Storlek Använt Ledigt Anv% Monterat på
    udev 7,8G 0 7,8G 0% /dev
    tmpfs 1,6G 1,7M 1,6G 1% /run
    /dev/sdb2 110G 86G 19G 83% /
    tmpfs 7,8G 203M 7,6G 3% /dev/shm
    tmpfs 5,0M 4,0K 5,0M 1% /run/lock
    tmpfs 7,8G 0 7,8G 0% /sys/fs/cgroup
    /dev/loop0 92M 92M 0 100% /snap/youtube-dl/2836
    /dev/loop1 16M 16M 0 100% /snap/ubuntu-mate-welcome/430
    /dev/loop2 92M 92M 0 100% /snap/core/8592
    /dev/loop3 92M 92M 0 100% /snap/youtube-dl/2832
    /dev/loop4 16M 16M 0 100% /snap/ubuntu-mate-welcome/420
    /dev/loop5 92M 92M 0 100% /snap/core/8689
    /dev/loop6 8,0M 8,0M 0 100% /snap/pulsemixer/250
    /dev/loop7 55M 55M 0 100% /snap/core18/1668
    /dev/loop8 8,0M 8,0M 0 100% /snap/pulsemixer/23
    /dev/sdb1 511M 6,1M 505M 2% /boot/efi
    tmpfs 1,6G 116K 1,6G 1% /run/user/1000
    /dev/sda 3,6T 1,9T 1,6T 55% /media/er/Busk
    /dev/sdc1 29G 13G 17G 44% /media/er/STORE N GO


    )Papperskorgen tömdes tidigare genom något jag glömt nu)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av Osprey »

buskerika skrev: /dev/sdb2 110G 86G 19G 83% /
/dev/sdb1 511M 6,1M 505M 2% /boot/efi
Nu har du ju hyfsat bra med utrymme (19G)...

Men tänk på att genom att du inte har någon separat partition för /home, så ligger alltså /home i samma partition som systemet och om du lägger för mycket i din hemmamapp, så får systemet problem...

Normalt sett så finns det dock ändå lite utrymme reserverat för systemet, som du normalt inte kan komma åt (om du inte kör som root). Hur mycket som finns reserverat kan du se med:
tune2fs -l /dev/sdb2 2> /dev/null | grep 'Reserved block count' | awk -F : '{ print $2 }' | xargs
Normalt är det 5% av diskens totala utrymme. Som användare får du alltså meddelande om att disken är full även om detta finns kvar för att systemet ska kunna funka hjälpligt...

För att slippa den här typen av problem i framtiden så kan du gärna flytta /home till en egen partition, men du behöver tillfälligtvis en extern disk för att kunna göra det.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av buskerika »

Osprey skrev:
buskerika skrev: /dev/sdb2 110G 86G 19G 83% /
/dev/sdb1 511M 6,1M 505M 2% /boot/efi
Nu har du ju hyfsat bra med utrymme (19G)...

Men tänk på att genom att du inte har någon separat partition för /home, så ligger alltså /home i samma partition som systemet och om du lägger för mycket i din hemmamapp, så får systemet problem........
Jag har iofs ett Home där men det är tomt, allt ligger på en annan disk (4TB) och borde ju inte beröra systemet ;)
Men allt är fortfarande trögt trots 16 i RAM och många program som inte funkar inkl Programmenyn :(
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av Osprey »

buskerika skrev:Jag har iofs ett Home där men det är tomt, allt ligger på en annan disk (4TB) och borde ju inte beröra systemet ;)
Ok, det jag såg var bara att i utskriften från "df" så fanns det inget "/home" monterat någonstans...

Det gör ju att vissa användarspecifika saker hamnar i "/home" (på /dev/sdb2) ändå, om det nu inte står något annat i "/etc/passwd" eller om "/home" (eller någon "hemmamapp" därunder) är en länk till någon annan disk...
buskerika skrev:Men allt är fortfarande trögt trots 16 i RAM och många program som inte funkar inkl Programmenyn :(
Låter som om det är något som inte stämmer till 100%, men svårt att säga vad det beror på utan att veta mer...

Jag antar att du kör 64-bitars så du kan utnyttja hela minnet och jag antar att du kört "apt-get -f install" så det inte är några beroenden som saknas och så...

Annars så är ju "e2fsck -f -y -v -C 0 -D /dev/sdb2" en bra sak också, men det måste köras från en Live-CD eller något sådant.

Och sedan kan jag inte säga mer utan att veta hur det ser ut på just ditt system... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av buskerika »

Osprey skrev:
buskerika skrev:Jag har iofs ett Home där men det är tomt, allt ligger på en annan disk (4TB) och borde ju inte beröra systemet ;)
Ok, det jag såg var bara att i utskriften från "df" så fanns det inget "/home" monterat någonstans...

Det gör ju att vissa användarspecifika saker hamnar i "/home" (på /dev/sdb2) ändå, om det nu inte står något annat i "/etc/passwd" eller om "/home" (eller någon "hemmamapp" därunder) är en länk till någon annan disk...
Fel av mig! Jag har Home där men jag menade att jag inte lägger något där, inte ens downloads. Kan det ändå samlats något skräp där?
Osprey skrev:Jag antar att du kör 64-bitars så du kan utnyttja hela minnet och jag antar att du kört "apt-get -f install" så det inte är några beroenden som saknas och så...

Annars så är ju "e2fsck -f -y -v -C 0 -D /dev/sdb2" en bra sak också, men det måste köras från en Live-CD eller något sådant.
Det senare känns för avancerat för mig men jag körde "apt-get -f install" och fick detta:
er@er:~$ sudo apt-get -f install
[sudo] lösenord för er:
Läser paketlistor… Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation… Färdig
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 21 att inte uppgradera.

Känns så hopplöst så jag börjar förbereda för en ominstallation. Tog ner senaste 18.04 Ubuntu Mate och gjorde en Uppstartssticka. Jag har aldrig gjort så förrut men det är väl samma sak som med annat program till sticka?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av Osprey »

buskerika skrev:Fel av mig! Jag har Home där men jag menade att jag inte lägger något där, inte ens downloads. Kan det ändå samlats något skräp där?
Papperskorgen hamnar ju till exempel där ändå... liksom konfigurationsfiler, thumbnails, lite loggar, cache och en del annat...

Men det borde inte vara någon direkt fara, förutom möjligtvis när det gäller papperskorgen. Men tömmer du den regelbundet och inte lägger alltför stora saker i den, så är det nog ingen fara...
buskerika skrev:
Osprey skrev:Annars så är ju "e2fsck -f -y -v -C 0 -D /dev/sdb2" en bra sak också, men det måste köras från en Live-CD eller något sådant.
Det senare känns för avancerat för mig
Det är bara en "vanlig diskkontroll", så det är inte så avancerat och anledningen till att du måste köra från en Live-CD är att rotfilsystemet inte kan vara monterat när du kollar det...

Vill du köra en enklare variant av det så kör du bara "sudo touch /forcefsck", så gör den en lite enklare kontroll av filsystemet automatiskt, nästa gång du startar om datorn...
buskerika skrev:men jag körde "apt-get -f install" och fick detta:
er@er:~$ sudo apt-get -f install
[sudo] lösenord för er:
Läser paketlistor… Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation… Färdig
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 21 att inte uppgradera.
Då är alla installerade program i ordning och det är ingenting som saknas...
buskerika skrev:Känns så hopplöst så jag börjar förbereda för en ominstallation. Tog ner senaste 18.04 Ubuntu Mate och gjorde en Uppstartssticka. Jag har aldrig gjort så förrut men det är väl samma sak som med annat program till sticka?
Det du hämtade hem var förmodligen en ISO, färdig för att lägga ut på CD eller USB-pinne. Lägg ut den på en pinne med t.ex:

Kod: Markera allt

pv -tpreb ISOFILE | dd of=DEVICE iflag=fullblock oflag=direct bs=1048576 conv=fsync
Där "ISOFILE" är namnet på den filen du hämtat hem och "DEVICE" är namnet på USB-pinnen, alltså typ "/dev/sdc" eller något sådant...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av buskerika »

Osprey skrev:
buskerika skrev:Känns så hopplöst så jag börjar förbereda för en ominstallation. Tog ner senaste 18.04 Ubuntu Mate och gjorde en Uppstartssticka. Jag har aldrig gjort så förrut men det är väl samma sak som med annat program till sticka?
Det du hämtade hem var förmodligen en ISO, färdig för att lägga ut på CD eller USB-pinne. Lägg ut den på en pinne med t.ex:

Kod: Markera allt

pv -tpreb ISOFILE | dd of=DEVICE iflag=fullblock oflag=direct bs=1048576 conv=fsync
Där "ISOFILE" är namnet på den filen du hämtat hem och "DEVICE" är namnet på USB-pinnen, alltså typ "/dev/sdc" eller något sådant...
Du är så tålmodig med alla mina frågor!

Jag har bestämt mig för en ominstallation och om allt går bra slipper du mig (på ett tag ;) )
MEN en sista fråga om stickan: jag brukar inte göra en via terminal, kommer inte ihåg vilken applikation jag använt för att läsa in ISOfilen på USB. Nu använde jag programmet i menyn som heter "Gör en uppstartssticka" som främst är till för att ta med sig Ubuntu till tillfällig dator men som kanske kan användas för ominstallation också. Vad tror du? Vill vara säker på att inget går fel :unerd:
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: program startar inte, systemmappen knökfull mm

Inlägg av Osprey »

buskerika skrev:MEN en sista fråga om stickan: jag brukar inte göra en via terminal, kommer inte ihåg vilken applikation jag använt för att läsa in ISOfilen på USB. Nu använde jag programmet i menyn som heter "Gör en uppstartssticka" som främst är till för att ta med sig Ubuntu till tillfällig dator men som kanske kan användas för ominstallation också. Vad tror du? Vill vara säker på att inget går fel :unerd:
Det borde kunna funka också. Jag vet inte exakt vad "programmet som gör en uppstartssticka" gör, men förmodligen mer än vad som behövs... ;)

Skillnaden är ju i stort sett att Installations-ISO:n är redan färdig och startbar, så den behöver bara "skyfflas rakt ut" på en pinne.

Men det enda som egentligen kan gå fel, är att pinnen inte blir startbar och det märker du ju i så fall direkt, utan att det händer något konstigt. Startar den bara upp ordentligt från pinnen, så är allting lugnt och du kan installera i godan ro... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Program"