Välja partition för enskilda mappar?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jo, jag har Linux Mint på SSD:n.
Först satte jag i den stora vanliga HDD:n på 3 TB, och installerades windows 10 på en partion, eller snarare 4 tror jag det blev när windows hade gjort sitt, sen har jag en reservpartion för Linux Mint även på den så jag kan köra Linux från HDD:n, alltså sdb. Och så en stor partition ( sdb9) som jag ska ha dokument och sånt på.
Sen satte jag i SSD:n på 256 Gb och installerade Linux Mint 19,3 på den. ( då satt båda hårddiskarna i när jag gjorde installationen, men jag installerade det på en enda partiation på SSD:n, (sda). ), och en swap som finns på sdb. ( Jag har så mycket RAM-minne så det borde nog aldrig behövas, men jag läste nånstans att det va bra att ha swap ändå..)
Så det ska gå att starta Linux mint från bara SSD:n, om nu grub finns på SSD:n, vilket det borde göra.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:Så det ska gå att starta Linux mint från bara SSD:n, om nu grub finns på SSD:n, vilket det borde göra.
Det enda du behöver göra för att Grub ska finnas på SSD:n, som alltså är /dev/sda..? är att gå ut i en terminal och köra "grub-install /dev/sda", spelar ingen roll om du kör det från sda eller sdb...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev: och en swap som finns på sdb. ( Jag har så mycket RAM-minne så det borde nog aldrig behövas, men jag läste nånstans att det va bra att ha swap ändå..)
Det är bara enfaldigt att inte ha en swap, operativet använder alltid så mycket som finns och skulle det någon gång behövas mer, så är swappen guld värd.... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Men om jag då monterar sdb9 på HDD, blir inte sökvägen till Dokument då /home/henrik/HDD/Dokument?
Osprey har förklarat detta väl, men kan försöka förtydliga ytterligare.
En sak som skiljer sig i Linux mot hur det är i Windows är att en mapp i Linux kan vara en mängd olika saker.

Om vi tar som exempel en sökväg i Linux, t.ex. /mnt/localdata

Mappen localdata kan vara något av följande:
En partition på den befintliga disken
En partition på en andra intern hårddisk
En utdelad mapp i ett nätverk
En ansluten extern hårddisk

Poängen är den att när väl en partition, mapp, extern disk eller något annat blivit monterat behöver du inte fundera något över sökvägen, den kommer alltid i detta exempel vara /mnt/localdata

I Windows kommer varje ny partition, nätverksmapp eller extern disk få en egen enhetsbokstav, med följd att du får en mängd mappträd att hålla reda på. I Linix har du endast 1 mappträd och med det mycket enklare att hålla reda på allt.

Om du monterar sda9 i mappen /home/henrik/HDD kommer HDD att bli en monteringspunkt. Innan du gör monteringen av sda9 kommer mappen HDD vara helt tom. Du kopplar därefter in (ansluter/monterar sda9) till mappen HDD. HDD kommer nu att visa alla ev. mappar som finns i sda9 såsom t.ex. Dokument, Bilder, Musik, Video mm.

Det omvända kommer att ske om du avmonterar sda9 från /home/henrik/HDD. Mappen HDD kommer finnas kvar, men den har nu inget innehåll, för du har kopplat bort allt som tidigare fanns monterat under HDD.

Om du monterar sda9 i t.ex. /media/HDD kommer du troligen få upp en ikon på skrivbordet beroende på vilken skrivbordsmiljö du använder. Om du däremot lägger den under /mnt/HDD kommer ingen ikon att synas på skrivbordet.

Det är helt fritt att välja var man vill ha sin monteringspunkt, men om det är fler än 1 som nyttjar datorn och har personliga inloggningar är det enligt mig bättre att montera sda9 under /mnt/HDD eller /media/HDD istället för i ens egen hemkatalog. Är man ensam användare på datorn och/eller är flera som delar på samma användarkonto spelar detta ingen roll.

Det skulle även gå att skapa separata partitioner för Dokument, Bilder, Musik, Video mm, men nackdelen är att det blir svårare att nyttja utrymmet fullt ut och som Osprey påpekar blir det merarbete om utrymmet tar slut på någon av partitionerna även om det totalt sett finns utrymme för det man vill spara ned.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Nu lyckades jag få till länken.
Det blir en liten symbol med en pil på den länkade mappen. Det betyder att det är en länk väl?
En fråga: Om jag har Dokument på sdb, och skrivbordet på sda, och jag lägger en fil på skrivbordet, då hamnar den ju på sda. Om jag sen drar filen med musen till dokument, flyttas filen fysiskt till sdb då, eller blir det en länk så att filen fortfarande är kvar på sda?

Och kan jag på liknande sätt med länkningen göra så att man länkar till två ställen samtidigt, så att man får en fysisk kopia, alltså att samma fil ligger på två ställen, på två olika hårddiskar ifall den ena hårddisken går sönder?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:Nu lyckades jag få till länken.
Det blir en liten symbol med en pil på den länkade mappen. Det betyder att det är en länk väl?
En fråga: Om jag har Dokument på sdb, och skrivbordet på sda, och jag lägger en fil på skrivbordet, då hamnar den ju på sda. Om jag sen drar filen med musen till dokument, flyttas filen fysiskt till sdb då, eller blir det en länk så att filen fortfarande är kvar på sda?
Filen flyttas fysiskt till sdb.
Henrik Jansson skrev:Och kan jag på liknande sätt med länkningen göra så att man länkar till två ställen samtidigt, så att man får en fysisk kopia, alltså att samma fil ligger på två ställen, på två olika hårddiskar ifall den ena hårddisken går sönder?
Om du trycker ned Ctrl när du flyttar filen så "tänds ett plustecken" och du skapar en kopia och då finns alltså filen på två ställen. Men de två filerna är helt oberoende och ändrar du i den ena, så ändras det bara där, den andra filen ändras inte automatiskt.

Vill du ha full säkerhet om en disk skulle krascha, så får du skaffa en Raid-disk, där du har en disk som speglar en annan i realtid.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Nemo skrev:
Henrik Jansson skrev:Men om jag då monterar sdb9 på HDD, blir inte sökvägen till Dokument då /home/henrik/HDD/Dokument?
Osprey har förklarat detta väl, men kan försöka förtydliga ytterligare.
En sak som skiljer sig i Linux mot hur det är i Windows är att en mapp i Linux kan vara en mängd olika saker.

Om vi tar som exempel en sökväg i Linux, t.ex. /mnt/localdata

Mappen localdata kan vara något av följande:
En partition på den befintliga disken
En partition på en andra intern hårddisk
En utdelad mapp i ett nätverk
En ansluten extern hårddisk

Poängen är den att när väl en partition, mapp, extern disk eller något annat blivit monterat behöver du inte fundera något över sökvägen, den kommer alltid i detta exempel vara /mnt/localdata

I Windows kommer varje ny partition, nätverksmapp eller extern disk få en egen enhetsbokstav, med följd att du får en mängd mappträd att hålla reda på. I Linix har du endast 1 mappträd och med det mycket enklare att hålla reda på allt.

Om du monterar sda9 i mappen /home/henrik/HDD kommer HDD att bli en monteringspunkt. Innan du gör monteringen av sda9 kommer mappen HDD vara helt tom. Du kopplar därefter in (ansluter/monterar sda9) till mappen HDD. HDD kommer nu att visa alla ev. mappar som finns i sda9 såsom t.ex. Dokument, Bilder, Musik, Video mm.

Det omvända kommer att ske om du avmonterar sda9 från /home/henrik/HDD. Mappen HDD kommer finnas kvar, men den har nu inget innehåll, för du har kopplat bort allt som tidigare fanns monterat under HDD.

Om du monterar sda9 i t.ex. /media/HDD kommer du troligen få upp en ikon på skrivbordet beroende på vilken skrivbordsmiljö du använder. Om du däremot lägger den under /mnt/HDD kommer ingen ikon att synas på skrivbordet.

Det är helt fritt att välja var man vill ha sin monteringspunkt, men om det är fler än 1 som nyttjar datorn och har personliga inloggningar är det enligt mig bättre att montera sda9 under /mnt/HDD eller /media/HDD istället för i ens egen hemkatalog. Är man ensam användare på datorn och/eller är flera som delar på samma användarkonto spelar detta ingen roll.

Det skulle även gå att skapa separata partitioner för Dokument, Bilder, Musik, Video mm, men nackdelen är att det blir svårare att nyttja utrymmet fullt ut och som Osprey påpekar blir det merarbete om utrymmet tar slut på någon av partitionerna även om det totalt sett finns utrymme för det man vill spara ned.
Jo.. om jag ska leta upp dokument i terminalen så måste jag ju veta sökvägen, och den blir några steg längre på det här viset, men genom att göra en länk så kommer HDD i det här fallet inte med i sökvägen, utan det ser ut precis som vanlig, även om det går att komma till dokument även genom mappen HDD.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:Jo.. om jag ska leta upp dokument i terminalen så måste jag ju veta sökvägen, och den blir några steg längre på det här viset, men genom att göra en länk så kommer HDD i det här fallet inte med i sökvägen, utan det ser ut precis som vanlig, även om det går att komma till dokument även genom mappen HDD.
Njaeee, om du använder dig av symboliska länkar, så tycker iallafall jag att sökvägen blir densamma....

Var den andra partitionen sedan är monterad behöver du liksom inte bry dig om, eftersom länkarna döljer det...

Men visst och som tidigare sagt, så kan du montera en separat partition för "Dokument", en för "Audio", en för "Video" etc. men du vinner liksom ingenting på det och lösningen är betydligt sämre i de allra flesta fall....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

mjo men det va ju det jag skrev, att sökvägen blev som vanligt när man använda länkar, utan länkar blir ju sökvägen längre, som svar till nemo som menade att man inte behövde tänka på sökvägen, men jag tycker det underlättar om man inte gör sökvägen längre än nödvändigt. Och sökvägen behöver man ju veta i terminalen exempelvis.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Nemo »

Osprey skrev:Vill du ha full säkerhet om en disk skulle krascha, så får du skaffa en Raid-disk, där du har en disk som speglar en annan i realtid.
Dock med tillägget att om du lägger till en fil till en mapp som ingår i en RAID 1 kommer filen att hamna på bägge diskarna som ingår i RAIDEN. Detsamma händer om du tar bort en fil från en mapp som ingår i en RAID 1, då kommer filen tas bort från bägge diskarna som ingår i RAIDEN.

Vill man ha full säkerhet eller snarare så god säkerhet som möjligt, är det t.ex. en RAID 1 på datorn i kombination med en regelbunden backup till en extern disk och/eller backup server en lösning

RAID är i sig själv ingen backup utan mer ett sätt att säkerställa att maskinen fortsätter vara i funktion om en disk skulle gå sönder.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:utan länkar blir ju sökvägen längre, som svar till nemo som menade att man inte behövde tänka på sökvägen
Om man samlar alla sina monteringspunkter till exempelvis /mnt/mappnamn eller /media/mappnamn får man både en kort sökväg samt man behöver inte fundera något över att kolla i rätt enhetsbokstav eftersom Linux bara ha ett filträd med sin egen mappstruktur. Sedan kan en mapp avse en nätverksdisk, en annan avse en partition på en annan disk osv. Dvs. jag slipper hålla redan på vilken enhetsbokstav respektive enhet finns under, utan allt ligger samlat på ett ställe.
Henrik Jansson skrev:, men jag tycker det underlättar om man inte gör sökvägen längre än nödvändigt. Och sökvägen behöver man ju veta i terminalen exempelvis.
Ja, det håller jag med dig om och det är också därför jag brukar lägga monteringspunkterna antingen under /mnt eller i /media, för då får jag en kort sökväg och det går fort att hitta igen dem.

Vill jag kan jag sedan skapa en mjuk länk till /mnt och placera den länken i min hemkatalog. Öppnar då länken mnt och får upp alla mappar som är upplagda under /mnt
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Osprey skrev:
Henrik Jansson skrev:ok.. ska försöka mig på detta så får vi se hur det går..
Måste man ha en "huvudmapp" på partitionen som allting ligger i, eller skulle jag kunna hoppa över "HDD" och montera Dokument, Bilder, Hämtningar, Video och Musik direkt på sdb9?

Genom att först göra en mapp som heter HDD som de andra sen läggs i så förlängs ju sökvägen. Går det att undvika?
Nja, nu tänker du lite bakofram...

Det är ju inte så att någonting "läggs i" HDD, utan det är så att sdb9 monteras på mappen HDD och det är alltså hela sdb9 som monteras där. I (partitionen) sdb9 ligger sedan i sin tur olika mappar, men de kan du inte separat montera någonstans, utan du kan bara montera hela sdb9 och då behöver du alltså någon mapp (i det här fallet HDD) som du kan montera den .

För att kunna montera Dokument, Bilder, Hämtningar, Video och Musik (som alltså är mappar på sdb9) direkt på mappar med samma namn i din hemmamapp, så måste var och en av dem ha en egen partition.

Men om du vill göra det enkelt för dig och om du inte har något annat liggande i någon av de mapparna i din hemmamapp, så kan du ju ta bort de länkarna och istället skapa symboliska länkar till HDD. Så ser det ut precis som om allting låg direkt i dem...

Gör isåfall så här:
  1. Montera sdb9 på HDD-mappen, gärna genom att lägga in det i /etc/fstab så det sker automatiskt vid varje start.
    .
  2. Ta bort mapparna Dokument, Bilder, Hämtningar, Video och Musik från din hemmamapp (det räcker med att du döper om dem).
    .
  3. Skapa sedan symboliska länkar med:

    Kod: Markera allt

    cd
    ln -s HDD/Dokument Dokument
    ln -s HDD/Bilder Bilder
    ln -s HDD/Hämtningar Hämtningar
    ln -s HDD/Video Video
    ln -s HDD/Musik Musik
    Detta förutsätter givetvis att du har en mapp som heter "Dokument", en som heter "Bilder", en som heter "Hämtningar", en som heter "Video" och en som heter "Musik", på sdb9.
Henrik Jansson skrev:Du skrev i förra inlägget att jag skulle montera allting med mount -a . Vad spelar det för roll om jag skriver -a eller inte?
-a betyder "montera allt som finns definierat i /etc/fstab och som inte redan är monterat"...
Jag tänkte flytta även Skrivbord till den andra hårddisken, så då gjorde jag en länk till Skribord som med Dokument och de andra mapparna, men.. originalskrivbordet går inte att ta bort.. Dokument och de andra mapparna går att ta bort, men inte Skrivbord. Skrivbord har dessutom ett annat utseende på ikonen. Jag kan byta namn, men det hjälper inte. Jag bytte namn på Skrivbord till Skribord A, och gjorde ett nytt Skrivbord som jag länkade till, men gör jag en ny mapp direkt på skribordet så hamnar den i det gamla Skrivbord A. Hur gör jag nu?...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Vissa mappar har en förutbestämd funktion som gör att systemet måste veta var de ligger. Därför måste du även ändra denna definition för att kunna flytta de mapparna...

Det gör du genom att editera "~/.config/user-dirs.dirs", det borde funka med:
  1. Skapa den nya mappen där du vill ha den
  2. Editera nämnda fil och ändra till det du vill ha
  3. Kopiera allt från den gamla mappen till den nya
  4. Logga ut och in, eller starta om
  5. Ta bort den gamla mappen, om du vill
Det här borde funka, men jag har faktiskt aldrig gjort samma sak själv. Eventuellt får du växla steg #3 och #4, men det märker du...

Men varför flyttar du inte hela din hemmamapp..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Ok.. Där såg det ut såhär:

# This file is written by xdg-user-dirs-update
# If you want to change or add directories, just edit the line you're
# interested in. All local changes will be retained on the next run.
# Format is XDG_xxx_DIR="$HOME/yyy", where yyy is a shell-escaped
# homedir-relative path, or XDG_xxx_DIR="/yyy", where /yyy is an
# absolute path. No other format is supported.
#
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Skrivbord A"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Hämtningar A"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Mallar"
XDG_PUBLICSHARE_DIR="$HOME/Publikt"
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Musik A"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/Video A"

Jag ändrade till

XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Skrivbord"
XDG_DOWNLOAD_DIR="$HOME/Hämtningar"
XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Mallar"
XDG_PUBLICSHARE_DIR="$HOME/Publikt"
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/"
XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Musik"
XDG_PICTURES_DIR="$HOME/"
XDG_VIDEOS_DIR="$HOME/Video"

Sen gick det direkt att ta bort Skrivbord A. De speciella ikonerna för skrivbord, musik och så vidare bytte också plats till de länkade mapparna.

Anledningen till att jag inte vill lägga hela hemmappen på den andra hårddisken är att då får jag med en massa grejer som kanske gör att datorn blir lite långsammare. Exempelvis på min gamla dator så tar det en stund innan förifyllda inloggninsnamn dyker upp på websidor, vilket gör att man får vänta en stund. Sådant ligger väl lagrat nånstans i hemmappen? Därför vill jag ha allt sånt på SSD:n, och på HDD:n vill jag bara ha mina filer jag gör själv, som text, bilder och så vidare.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Osprey »

Ah ok, då förstår jag hur du vill ha det... :)
Henrik Jansson skrev:Exempelvis på min gamla dator så tar det en stund innan förifyllda inloggninsnamn dyker upp på websidor, vilket gör att man får vänta en stund. Sådant ligger väl lagrat nånstans i hemmappen?
Om du kör Firefox, så ligger det under "~/.mozilla/firefox" och om du kör Chromium så tror jag att det ligger under "~/.config/chromium"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Välja partition för enskilda mappar?

Inlägg av Nemo »

Henrik Jansson skrev:Anledningen till att jag inte vill lägga hela hemmappen på den andra hårddisken är att då får jag med en massa grejer som kanske gör att datorn blir lite långsammare.
Varför inte testa först att ha hela /home på den andra hårddisken och se om du märker av att något går långsammare. Jag tror inte du kommer märka av någon skillnad eftersom alla program kommer ligga kvar på SSD:n och det du har i /home borde vara så pass smått att du inte märker av det vid vanlig användning.

Om du sedan märker av att det går markant långsammare får du istället flytta dina mappar från home till den andra disken och skapa länkar till dem. Då kommer din home fungera som idag, men då du öppnar en mapp hamnar du på den andra disken.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"