Tankar på...datorbygge... Löst

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Tankar på...datorbygge... Löst

Inlägg av Städarn »

Goddagens.

Jag har försökt att få ordning på min gamla dator men inte haft någon vidare framgång. Ja, datorn som sådan fungerar ju självklart men min webbläsare (Firefox) stänger ner sporadiskt ner sig och det av till synes oklar anledning. Chrome hade ju fungerat men den finns bara som 64-bit version. I vart fall om man vill ha uppdateringar... Datorn går också ganska varm (har en temperatur styrd fläkt som går allt som oftast, även med öppet chassi), grafikkortet är väl lite dåligt (klarar inte riktigt Y-tuben i fullscreen på 480P) och dessutom misslyckades undertecknad kapitalt vid kloningen av disken så partionerna blev lite olyckligt fördelade (läs vidare för info). Dessutom är det bara ett 32-bit system!

Så med facit på hand hade det väl varit bäst att bygga något nytt. Är inte ute efter att bygga någon "herre jösses bra" speldator utan önskar mig en pålitlig bra allround dator. Som den jag har nu fast bättre... ;)

Det finns dock ett antal önskemål: Först och främst vill jag återanvända mitt egenhändigt stylade chassi (se exempel bild). Från början kommer chassit från en Compaq Presario ur gamla 8000 serien. Så är jag också typen som önskar köra med "lösa kort". Att endast använda datorlådan som en förvaringsplats för hårrdiskar är inte min grej och därför vill jag inte låta moderkortet sköta allt. Så ett löst grafikkort (gärna med passiv kylning) och ett löst ljudkort efterfrågas. KAnske också ett löst nätverkskort. På tal om moderkort så kan jag meddela att det är trångt i lådan. För närvarande sitter det ett Asus PTGD-LA i lådan vilket enligt denna sida https://support.hp.com/us-en/document/c00361570 är 9,6X9,6 inches. Detta var en utmaning att få på plats... Sist men inte minst vill jag inte överstiga ett effektbehov om 400W. Datorlådan är modifierad så eftermarknads PSU:er passar.

Eller ska jag kanske försöka reparera den gamle datorn istället. egentligen är det ju bara webbläsaren som strular. Den kraschar när som helst till skrivbordet utan orsak. Antalet öppna flikar och liknande spelar ingen roll. Har inga tillägg aktiva som kan krocka med varandra, bara uBlock. Har tömt samtlig internethistorik (ej kakor). Borde kanske uppdatera Linux kärnan men vet hur "kritiskt" det är... Krascherna kommer i två "smaker". Antingen stänger programmet ner till skrivbordet helt (jag kan starta om eller avsluta FF). Eller också blir hela fönstret "osynligt" så när som namnlisten och nedersta kanten.

Spec:
Mobo: Asus PTGD-LA
CPU: Intel Pentium 4 3.20GHz
GPU: Felsökningsinfo I FF säger: Gallium 0.4 on ATI RV530
Minne: Gissningsvis 3GiB (Sysinfo säger 2899MiB totalt)
PSU: 400W Be quiet L10-400W
Hårddiskar (mekaniska): 2st WDC a 1TB
OS: Linux Mint XFCE

Avslutande fakta: I min felsökningsinfo (FF) kan läsas följande:
WebGL1 drivrutinsrenderare. WebGL creation failed:
* Refused to create native OpenGL context because of blacklist entry: FEATURE_FAILURE_OLD_FGLRX
* Exhausted GL driver options.

WebGL2 drivrutinsrenderare. WebGL creation failed:
* Refused to create WebGL2 context because of blacklist entry: FEATURE_FAILURE_OLD_FGLRX

Vad betyder allt detta?
index.jpeg
index.jpeg (6.17 KiB) Visad 7838 gånger
Skärmbild_2020-04-28_18-11-07.png
Skärmbild_2020-04-28_18-11-07.png (75.66 KiB) Visad 7838 gånger
Senast redigerad av 2 Städarn, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av Osprey »

Det verkar som om det här beror på någon bug i Firefox. Prova med annan webläsare, eller annan version av Firefox...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av Städarn »

Har ingen annan webbläsare tyvärr. Körde Opera ett tag men den tvärdog (laddade inte sidor alls). Chrome var ju bra men uppdateras ju inte om man kör 32-bit.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av johanre »

Städarn skrev:CPU: Intel Pentium 4 3.20GHz
OJ! Att du orkat stå ut med en så gammal processor är imponerande! Tycker egentligen att det är bra att man försöker underhålla sina gamla prylar och inte sliter-och-slänger för mycket. Men här tror jag nog du har passerat en gräns. Min rekommendation är därför; börja på nytt!

Men visst, du var tydlig med att du ville behålla chassit. Jag är inte helt övertygad om att det går att bygga in moderna komponenter i det chassit, men jag hade rekommenderat att du tar dig ett snack med supporten på https://www.inet.se och / eller https://www.webbhallen.com. Båda butikerna har fysisk butik men även internetbutik där de bygger specialbeställda datorer. De har alltså erfarenhet av att sy ihop datorpaket från olika delar och kanske kan hjälpa dig med vilka delar som fortfarande skulle fungera med ditt chassi.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av Städarn »

Jo, det är kanske bäst att börja på nytt. OK, kan skicka iväg ett mail med lite önskemål och se om jag får något svar. Tackar. :)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av HakanS »

Ett alternativ skulle ju kunna vara att köpa en Raspberry Pi 4 samt ett usb-hårddiskkabinett. Får garanterat plats i chassit och blir avsevärt snabbare än din nuvarande dator.
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av HakanS »

Med de krav på prestanda som du har lär du annars hitta en dator på Blocket för mindre än 1500:-.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av Städarn »

HakanS skrev:Ett alternativ skulle ju kunna vara att köpa en Raspberry Pi 4 samt ett usb-hårddiskkabinett. Får garanterat plats i chassit och blir avsevärt snabbare än din nuvarande dator.
Noterat. Funderade inledningsvis över möjligheten med en liknande lösning. Ingen RP4 men väl en sådan här:
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... DUQAvD_BwE . Då kunde man ju monterat ur allt utom hårddiskarna och monterat datorn i lådan. Intressant... :)
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av Surfaren »

Tänk bara på att ditt val påverkar var du kan få hjälp om det krånglar.
Skit på dig Putin
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av Städarn »

Surfaren skrev:Tänk bara på att ditt val påverkar var du kan få hjälp om det krånglar.
Jo, så är det. Det är nog enklast med en vanlig dator. :)
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av Städarn »

Jag skickade lite mejl...

Inet tyckte min låda var för gammal (så förvånande). Hos Komplett såg det däremot annorlunda ut. Fick förslag på lite komponenter. Ja, denna konfiguration är overkill för mina behov men det kanske inte finns enklare saker idag. Men det är ju nya saker. I paketet ingår en SSD (har aldrig använt en sådan) och då kan jag ju ny installera Linux. Kanske kan jag också göra en dual boot med Win 10 (har win 10 på en laptop men det finns ju gott om plats).

Citerat mejl:

Hej igen,

https://www.komplett.se/product/1003839/

https://www.komplett.se/product/1097874/

https://www.komplett.se/product/891085/

https://www.komplett.se/product/1119944/

Här har du en konfiguration som skulle fungera. Moderkortet är det minsta som jag kunde hitta och har en bredd på 24cm vilket motsvarar 9,6 inches. Detta är alltså precis på gränsen att passa. CPUn har integrerad grafik och hårdisken kan du i princip välja vilken som helst efter behov.

Slut citat.

Edit: Har alla moderkort samma hålbild? Känns som jag får mäta lite på det... :-\
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av Städarn »

Så där ja...

Det har tagit lite tid men nu är sakerna här...eh, ja...de ligger på jobbet 40 km härifrån ;) En kollega ska bygga ihop det. Eller så hjälps vi åt.

Så här är planen: SSDn är 2 TB stor. Tänkte dela upp den i två lika stora partioner och göra en dual boot med Linux Mint 19.3 (senaste). Försökte använda Rufus för att göra en boot bar USB sticka men det misslyckades (det stod något om ett par saknade filer, kan försöka igen och editera in meddelandet senare). Skickar med ISO filen i vart fall. Eftersom har är van vid MS så kommer han antagligen att lägga in Win 10 först och sedan Linux. Tycker det känns logiskt. Men är 50/50 en OK uppdelning av system disken eller bör det vara något annat?

Jag kommer att säkerhets kopiera via Linux och plocka ur båda hårddiskarna innan jag lämnar datorn vidare till kollegan. (vet inte vad programmet heter, se bild). Men kommer jag att kunna återställa mina filer från Linux 13 eller ska jag skyffla iväg Home mappen till backup disken och återställa manuellt? . Och vad ingår? Bör jag exportera Internetgenvägarna själv eller kommer de med automatiskt? Noob frågor (ja) men jag vill göra flytten smidig.
Bilagor
Skärmbild_2020-05-28_21-44-51.png
Skärmbild_2020-05-28_21-44-51.png (33.83 KiB) Visad 7253 gånger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av serafim »

Överspelat så jag drar tillbaka mitt inlägg
世良比無
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av anth »

Städarn skrev:Försökte använda Rufus för att göra en boot bar USB sticka men det misslyckades (det stod något om ett par saknade filer, kan försöka igen och editera in meddelandet senare).
Rufus var under flera år mitt favoritprogram när jag brände ISO, men efter att de slutade utveckla Rufus letade jag efter en ny programvara.

Prova att använda BalenaEtcher istället.
https://www.balena.io/etcher/

Det är busenkelt. Tala om vilken iso du ska bränna och på vilken USB, klicka sedan på "start".
Det har dessutom fördelen att det finns till både Windows och Linux, så du behöver bara lära dig ett program som fungerar överallt.

Linuxversionen som man tankar ner från sidan är en AppImage som bara är att köra (man behöver inte installera).
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Tankar på...datorbygge...Eller ska jag reparera?

Inlägg av Städarn »

anth skrev:
Städarn skrev:Försökte använda Rufus för att göra en boot bar USB sticka men det misslyckades (det stod något om ett par saknade filer, kan försöka igen och editera in meddelandet senare).
Rufus var under flera år mitt favoritprogram när jag brände ISO, men efter att de slutade utveckla Rufus letade jag efter en ny programvara.

Prova att använda BalenaEtcher istället.
https://www.balena.io/etcher/

Det är busenkelt. Tala om vilken iso du ska bränna och på vilken USB, klicka sedan på "start".
Det har dessutom fördelen att det finns till både Windows och Linux, så du behöver bara lära dig ett program som fungerar överallt.

Linuxversionen som man tankar ner från sidan är en AppImage som bara är att köra (man behöver inte installera).
Du får ursäkta min sena återkoppling men jag har inte varit inne på denna sida på ett par dagar. Förlåt... :-[

Tack för tipset. Min dator står som sagt 40KM hemifrån hos min kollega. Vet inte hur långt han kommit men den är troligen monterad. Att gifta ihop de gamla CD/DVD enheterna var tydligen inte så lätt. Som tur är hade jag en konverter (kanske inte exakt samma men liknande).

Bild

Kollegan är bara van vid MS så jag vet inte om han hunnit installera båda operativsystemen ännu. Ska skicka honom länken i morgon.

Edit: Bild ändrad.
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Tankar på...datorbygge...Fortsättningen...

Inlägg av Städarn »

Hej.

Och glad midsommar! :D

Det har tagit lite tid och tilläts också göra det. Men nu är hon hemma igen. Med nytt innehåll. Kollegan delade upp SSD:n i 2 delar och som jag förstår det så ska jag installera Linux på "D". Ska kika på det nu i helgen. Jag kommer nog att "skrota" min gamla backup disk och återanvända den i denna dator. Ser inga skäl att spara på gamla backuper. Måste dock flytta ut lite filer som jag sparat över på disken först. Om jag får problem så återkommer jag. Annars kan vi förklara tråden löst. :)
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Tankar på...datorbygge... Lite strul...

Inlägg av Städarn »

Ett litet tillägg till denna tråd: Lyckades fixa till ett bootbar usb-sticka och kom efter ett tag på hur jag kunde boota från det (den gamla typen av Bios var enklare att förstå...). Men var är det säkert att installera Linux? Bilden visar ett foto från installationsprogrammet. Vill ju installera på enhet "D" men vilken är det? Förstår ingenting av det här... ::) ??? Ska höra med kollegan också men han är ibland lite svår att förstå (språkförbistring). Går titta på det här i helgen för jag har inte tid nu.
Bilagor
IMG_20200629_110721.jpg
IMG_20200629_110721.jpg (209.64 KiB) Visad 6456 gånger
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tankar på...datorbygge... Lite strul...

Inlägg av Hylas »

D ligger på sda5. Du får gå in i Windows diskhantering och göra plats för din linuxdist.

Lycka till!
Städarn
Inlägg: 224
Blev medlem: 19 maj 2013, 18:57
OS: Linux Mint
Ort: Sydhalland

Re: Tankar på...datorbygge... Lite strul...

Inlägg av Städarn »

Hylas skrev:D ligger på sda5. Du får gå in i Windows diskhantering och göra plats för din linuxdist.

Lycka till!
Tackar! :) Men vad menar du med "göra plats"? Räcker inte 476GiB?
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Tankar på...datorbygge... Lite strul...

Inlägg av Hylas »

Nej, 476 GB räcker inte! Jag skojar bara, städarn! ;) Det är klart det räcker. Tänkte mest ifall du vill behålla en del av D till Windows.

Om du har Windows 10, gå in i systemet och och högerklicka på flaggan nere till vänster., välj Datorhantering och sedan Diskhantering. Markera D-partitionen och högerklicka. Välj Krymp (eller Ta bort). Nu har du skapat plats för Linux utan att Windows klagar. Installera Linux på det oallokerade utrymmet.

Ha det gött!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"