Datorn segare efter 20.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Datorn segare efter 20.04

Inlägg av Ainigma »

Jag har nyligen installerat 20.04 ist. f. 18.04. Tyvärr tycker jag att datorn har blivit lite segare överlag, t.ex. musen rör sig emellanåt något hakigt när jag rör den över skärmen. Men mest tydligt är det när jag spelar upp filmer, i synnerhet i helskärmsläge, då "hackar" filmens grafik väldigt mycket. Problemet med att filmer, både uppspelade från hårddisken och via nätet "hackade" i i helskärmsläge fanns i 18.04 också men inte lika mycket och inte i mindre lägen. Eftersom det sker både när jag spelar upp via nätet (t.ex. youtube) och när jag spelar upp från hårddisken så antar jag att det är grafikkortet som är problemet, eller vad tror ni? lspci | grep VGA ger:
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GP108 [GeForce GT 1030] (rev a1)
Någon som har förslag på lösning?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Datorn segare efter 20.04

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Kanske byta drivrutin?

Om du öppnar Program & uppdateringar -> Ytterligare drivrutiner hittar du förmodligen några NVIDIA-alternativ. Jag har också ett NVIDIA-kort på 20.04, och för mig rekommenderas alternativet "... 440 (proprietär, tested)".
Ainigma
Inlägg: 803
Blev medlem: 26 sep 2007, 20:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Datorn segare efter 20.04

Inlägg av Ainigma »

Bytte . . . oj vilken skillnad ;D Tack! :kram:
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"