Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har flyttat över en Linux Mint 17 partition från min gamla dator, en 32-bitars, till mina nya, en 64-bitars. Det va mest för att spara allting som fanns där och för att lätt komma åt det.
På den nya datorn har jag Linux Mint 19.3, och när jag uppdaterade grub så hittade den Linux Mint 17 och det gick till och med att starta. Men skärmupplösningen är 600x800 och går inte att ändra, nätverksporten verkar inte funka, och inte heller USB-port eller mus, varken i USB-port eller den gamla vanliga Mus-porten. Tangentbordet i den gamla porten fungerar däremot.

Finns det något sätt att installera de drivrutiner som behövs för att få det att fungera? Jag kan komma in i terminalen, och DVD-spelaren kan läsa skivor.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Inlägg av Osprey »

Partitionerna är det ingen skillnad på mellan 32- och 64-bitars och Mint 17 är ju inte jättegammalt, så förmodligen kan du få allt att funka bra där om du bara installerar rätt drivrutiner för den nya datorn i den gamla installationen.

Men varför ska du lägga ned tid på det?? Varför inte bara montera den gamla disken som en vanlig datadisk för det nya systemet så kommer du ju åt allting lätt, utan att behöva starta upp det gamla...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
alatariel
Inlägg: 750
Blev medlem: 20 aug 2007, 13:33
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Upplands Väsby

Re: Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Inlägg av alatariel »

Varför inte dumpa in det hela i en virtuell maskin?
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Inlägg av Henrik Jansson »

På något sätt som jag inte vet riktigt hur, så fick jag det att fungera igen.
Anledningen till att jag ville få det att funka var att jag hade en massa grejer installerade där som jag inte vet hur man installerar längre och skulle kräva en massa tid.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Inlägg av Osprey »

Henrik Jansson skrev:På något sätt som jag inte vet riktigt hur, så fick jag det att fungera igen.
Anledningen till att jag ville få det att funka var att jag hade en massa grejer installerade där som jag inte vet hur man installerar längre och skulle kräva en massa tid.
En viktig sak som du måste tänka på är att ett gammalt Linux (eller vilket operativsystem som helst), inte alltid har drivrutiner för en ny dator. Så även om du fick igång det nu, så bör du uppgradera det för att inte få samma problem igen....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Inlägg av Hund »

Tänk också på att gammal mjukvara högst sannolikt innehåller kända sårbarheter som åtgärdats i nyare versioner. Om du vill använda gammal mjukvara, se då till att du att du inte har någon förbindelse med något nätverk överhuvudtaget.

Jag tycker att det vore förståndigt att installera det du vill ha på din nuvarande installation av ditt operativsystem. Om det är något du inte vet hur man installerar, finns det garanterat någon här som vet det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Inlägg av Osprey »

Hund skrev:Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hur går man med i Linuxkompis..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Inlägg av Hund »

Osprey skrev:
Hund skrev:Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hur går man med i Linuxkompis..??
Vår gemenskap består idag av en IRC-kanal, ett rum på XMPP, Snikket och Matrix. Vi erbjuder konto på Snikket om man gillar det. Vår kanal och våra rum är sammankopplade så att alla kan prata med varandra oavsett plattform.

Förut hade vi ett forum och en Mastodon-instans, men jag valde att lägga ner det på grund utav brist på intresse från gemenskapen. Våra rum är dock aktiva och det snackar en del där. :)

Vi är mer en samlingsplats än någon form utav föreningen där man kan vara medlem.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Inlägg av Osprey »

Hund skrev:Vår gemenskap består idag av en IRC-kanal, ett rum på XMPP, Snikket och Matrix. Vi erbjuder konto på Snikket om man gillar det. Vår kanal och våra rum är sammankopplade så att alla kan prata med varandra oavsett plattform.

Förut hade vi ett forum och en Mastodon-instans, men jag valde att lägga ner det på grund utav brist på intresse från gemenskapen. Våra rum är dock aktiva och det snackar en del där. :)

Vi är mer en samlingsplats än någon form utav föreningen där man kan vara medlem.
Låter intressant, men finns det några krav på hur aktiv men är och så? Jag menar, här på ubuntu-se går jag in någon gång lite då och då. Är inte här fullt så ofta som förr, men det här är ju ett relativt passivt forum då man svarar när man är här och inte förväntas vara här 24/7 eller ens 1/1...

Men det är väl klart att jag vill vara med och hjälpa till!

(GleSYS ligger förresten ungefär 1 km härifrån... :))
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Inlägg av Hund »

Osprey skrev:
Hund skrev:Vår gemenskap består idag av en IRC-kanal, ett rum på XMPP, Snikket och Matrix. Vi erbjuder konto på Snikket om man gillar det. Vår kanal och våra rum är sammankopplade så att alla kan prata med varandra oavsett plattform.

Förut hade vi ett forum och en Mastodon-instans, men jag valde att lägga ner det på grund utav brist på intresse från gemenskapen. Våra rum är dock aktiva och det snackar en del där. :)

Vi är mer en samlingsplats än någon form utav föreningen där man kan vara medlem.
Låter intressant, men finns det några krav på hur aktiv men är och så? Jag menar, här på ubuntu-se går jag in någon gång lite då och då. Är inte här fullt så ofta som förr, men det här är ju ett relativt passivt forum då man svarar när man är här och inte förväntas vara här 24/7 eller ens 1/1...

Men det är väl klart att jag vill vara med och hjälpa till!

(GleSYS ligger förresten ungefär 1 km härifrån... :))
Det finns absolut inga krav. :) Här är en inbjudan till Snikket om du vill testa det:

https://snikket.linuxkompis.se/invite/z ... RW89liPeN/

Jag säger hej där om du skapar ett konto. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Går det att få igång ett gammalt Linux i en ny dator?

Inlägg av Osprey »

Hund skrev:Det finns absolut inga krav. :) Här är en inbjudan till Snikket om du vill testa det:

https://snikket.linuxkompis.se/invite/z ... RW89liPeN/

Jag säger hej där om du skapar ett konto. :)
Tackar så mycket! :)

Är inne där nu, men har inte lyckats få till det med bild och så ännu. Tänkte väl ungefär att ha samma bild som här där, men det funkar inte ännu (och den bilden har jag inte på mobilen)...

Ha en god afton! :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"