apt list > apt_list.txt

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

apt list > apt_list.txt

Inlägg av civilpolisen »

Kod: Markera allt

$ apt list
$ apt list > apt_list.txt

WARNING: apt does not have a stable CLI interface. Use with caution in scripts

Hur får jag in hela den listan i en textfil!?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av Osprey »

För mig så funkar det om jag gör precis så som du gjorde... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av civilpolisen »

Jasså, det gör det!? Det var ju också intressant...! Jag får samma felmeddelande på olika servrar och i olika versioner av Ubuntu.

Vår infrastruktur saknar tydligen något som du har tillgång till! :-)
Jag får leta vidare!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det är inte ett felmeddelande, det är en varning, och därtill en ganska trivial sådan som i klartext förklarar vad det är som varnas för.

Om du absolut inte vill se varningsmeddelandet, kan du göra:

apt list 2>/dev/null >apt_list.txt
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av civilpolisen »

Kod: Markera allt

                                                     
#!/bin/bash
while IFS= read -r line; do
    echo "install..: $line"
    # Do the work...
    IFS='/' read -ra PIP3_INSTALL <<< "$line"

    # Install the dependency, the first name in line
    echo "installing... ${PIP3_INSTALL[0]}"
    sudo pip3 install -r ${PIP3_INSTALL[0]}

done < apt_list.txt

Kod: Markera allt

install..: 0install-core/focal 2.15.1-1 amd64
installing... 0install-core
installing... focal 2.15.1-1 amd64
ERROR: Could not open requirements file: [Errno 2] No such file or directory: '0install-core'


Jag är dum! Tack! Men det är nära nu! :-)

Syftet med detta är att få en lista med alla pip3 install på servern för att sen kunna installera samma på min lokala KVM-server.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Förstår ingenting. Om du vill ta reda på vad du har installerat med pip3, vilket är ett installationsverktyg för Python, så kan det inte rimligtvis vara meningsfullt att utgå från vilka .deb-paket som finns på burken.
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av civilpolisen »

Hej!
Ursäkta mig för sent svar. Nej, det stämmer. Det är jag som skriver dåligt.
Det ska givetvis vara samma!

Syftet är att snabbt kunna få igång ytterligare en server med samma paket installerade.
Det går givetvis att göra en image... men förutom att jag är lite osäker på hur man gör så får man med både det ena och det andra från tidens tand...!

Det man vill ha är en "clean install" men ändå utan en ocean av felmeddelanden...!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av Osprey »

Att kopiera en image(backup) är många gånger ett dåligt val, eftersom det förutsätter att de två datorerna har exakt samma hårdvara, vilket det är ganska dumt att vara bunden vid.

Själv kör jag oftast en nyinstallation när en ny version av (i detta fall Linux Mint) kommer och det är ungefär samma sak som att skapa en ny server med samma uppsättning som en annan...

För att kunna göra detta snabbt och lätt så har jag ett antal script och bland annat ett som just innehåller exakt vad som ska installeras. Detta script har jag snickrat ihop själv och består i grund och botten av en massa:

Kod: Markera allt

apt-get -y --allow-downgrades --allow-remove-essential --allow-change-held-packages --allow-unauthenticated $1 install paket
Där "paket" alltså är namnet på det som ska installeras...

I detta script är paketen sorterade i bokstavsordning och varje bokstav föregås också av:

Kod: Markera allt

TOTAL=$(cat $0 | grep ^apt-get | grep -v echo | awk '{ print $9 }' | grep ^[s-z] | wc -l)
PROGRAMS=$(cat $0 | grep ^apt-get | awk '{ print $9 }' | grep ^s | wc -l)
echo
echo "========  Starting with S - $PROGRAMS programs - $TOTAL left  ========"
...vilket innebär att jag har ganska bra koll på fortskridandet ("S" är alltså olika för respektive bokstav)...

Men för att åstadkomma detta utgick jag från början från:

Kod: Markera allt

dpkg --get-selections
...där jag sedan undan för undan rensat bort sådant som ändå automatiskt ingår i något annat. Detta är inte nödvändigt, men det reducerar trots allt antalet installationer (för mig), från ungefär 4000 till 600.

Så nu kan jag utan vidare kopiera min exakta miljö från en burk till en annan och givetvis har jag allt detta på en USB-pinne, som dels är bootbar och dessutom kan användas för att skapa en exakt kopia, anpassad efter eventuellt annorlunda hårdvara...

Det är lite fix och trix med det här att på ett effektivt sätt kunna "skapa en kopia", men det går och när man väl har gjort grundarbetet så är det enkelt... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av civilpolisen »

Det är nog olika i så fall, för i vår miljö är alla servrar identiska. Inte med alla andra ,men med motsvarande server i andra ändan!

I ett vanligt scenario har vi tre servrar. Den lokala servern, utvecklingsservern och driftservern. Allt detta i KVM och som virtuella maskiner.

När det kommer en ny medarbetare vill vi gärna att hans lokala server ska se lika dan ut som resten av kedjan, så att säga. Image är det vanliga sättet att gå tillväga, men det har visat sig att konceptet går att utveckla...!

Nu är det inte bara två servrar det rör sig om, då hade jag inte grävt vidare i detta, det är en fasligt massa fler servrar (30 stycken i skrivande stund, jag räknade) och alla är inte uppe och rullar ännu.

Snart blir det ännu fler för i logistikkedjan är det tänkt att klämma in en testserver också, för generiska tester och även annan server för automattestning...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av Osprey »

civilpolisen skrev:Det är nog olika i så fall, för i vår miljö är alla servrar identiska. Inte med alla andra ,men med motsvarande server i andra ändan!
Tänk i så fall bara på att de är identiska idag, men inte längre i framtiden när just den modellen inte längre finns...

Jag har varit med om just det problemet när en del av SL:s (Stockholms Lokaltrafiks) datorer började att krångla och det operativsystem som fanns installerat i dem, inte hade något fullständigt stöd för hårdvaran i de nya datorerna...

Förr eller senare kommer även ni (förmodligen) att behöva byta ut datorerna...
civilpolisen skrev:I ett vanligt scenario har vi tre servrar. Den lokala servern, utvecklingsservern och driftservern. Allt detta i KVM och som virtuella maskiner.
Ja och för att detta ska funka, så förutsätter det att drivrutinerna i den fysiska servern (som kör de virtuella) har drivrutiner som är ok. Det handlar alltså främst om operativsystemet i den fysiska servern. De virtuella servrarna kan man ju hålla på och fixa med lite som man vill, så länge den den fysiska funkar, men man kan aldrig få dem att klara av mer än vad den fysiska makinen fixar....
civilpolisen skrev:När det kommer en ny medarbetare vill vi gärna att hans lokala server ska se lika dan ut som resten av kedjan, så att säga. Image är det vanliga sättet att gå tillväga, men det har visat sig att konceptet går att utveckla...!
Att köra en image på en virtuell server är ju väldigt enkelt och trevligt. I t.ex VMware så finns det ju också som en funktion att duplicera (virtuella) servrar... i KVM bör detta vara fullt möjligt också, vilket det även är med fysiska servrar, om man bara fixar till IP-adresser och UUID och lite annat och så länge hårdvaran klarar av samma saker...
civilpolisen skrev:Nu är det inte bara två servrar det rör sig om, då hade jag inte grävt vidare i detta, det är en fasligt massa fler servrar (30 stycken i skrivande stund, jag räknade) och alla är inte uppe och rullar ännu.
30 st. fysiska eller virtuella...??
civilpolisen skrev:Snart blir det ännu fler för i logistikkedjan är det tänkt att klämma in en testserver också, för generiska tester och även annan server för automattestning...
Se till att tänka igenom arkitekturen ordentligt innan ni kör igång det. För än är det förmodligen enkelt att ändra strategi och konfiguration, men när allt är igång och "ett flertal kunder använder det", så är det så mycket svårare....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av Osprey »

Backar lite och det som egentligen hände på SL var alltså att de gamla datorerna kraschade och därmed var vi tvungna att byta till nya, allt funkade trots allt tack vare säkerhet och redundans....

Men... när vi installerade nya datorer så åkte vi på att den version av operativet (SLES 11) som fanns inte klarade av (hade drivrutiner för) att hantera de nya diskarna som fanns i datorerna....

Så hoppas aldrig på att verkligheten är beständig..... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av civilpolisen »

Oj vad du skriver mycket! Tack, tack!

Jag förstår din poäng och i sak håller jag med dig.

Vår verksamhet skiljer sig dock en aning från den du beskriver. Som sagt, vi har tre maskiner som då är lokalt, utvecklarserver och produktionsserver.

Vi jobbar med webb och vi är en del av hela näringskedjan. Vi har primärt Ubuntu 18.04 och numera också 20.04. Det är ingen risk att webbhotellet byter plattform för det är vi som är webbhotellet, så att säga. Vi står för driften.

Inte all drift, det ska medges. Vi har kunder som står för driften själva, en där bestämmer vi hur det ska vara...

* * * * *
Nu behöver jag denna apt list för att min egen utvecklingsdator ska vara samma som testmiljön! Very handy! Men det är en stor värld och jag skulle vilja optimera mera, verkligen!
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av civilpolisen »

Ja, men det här var ju en spännande övning...!

Jag ska klistra in mitt lilla skript här. Jag vet inte mur många som är intresserade, men det gör inget! Det är bra övning för mig, att ha allt på ett ställe!

När jag har installerat olika paket så är dom inte längre kompatibla... Öken!

Finns det nåt sätt att installera, inte det senaste biblioteket utan det senaste fungerande biblioteket!?

Eller modul... för det är väl det man installerar? Jag vet inte, det är nog olika!

Sen undrar jag lie också, hur avinstallerar man saker som inte fungerar... förresten... varför måste jag fråga om detta!? Kan inte datorn hålla reda på dessa saker? Lite hjälpsam AI skulle inte skada...! För det kan ju inte vara lätt att veta vad som fungerar med vad, men med lite installationer i sann dela-med-sig-anda borde ju kunna förändra den saken!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av Osprey »

civilpolisen skrev:Jag ska klistra in mitt lilla skript här. Jag vet inte mur många som är intresserade, men det gör inget! Det är bra övning för mig, att ha allt på ett ställe!
Ska bli kul att se och kanske kan vi hitta något som går att förbättra...
civilpolisen skrev:När jag har installerat olika paket så är dom inte längre kompatibla... Öken!

Finns det nåt sätt att installera, inte det senaste biblioteket utan det senaste fungerande biblioteket!?
Om du installerar från det som finns i Ubuntus vanliga arkiv, så får du normalt sett alltid det senaste som fungerar...
Om du hämtar hem själv ifrån nätet och installerar, så kan du i princip få vad som helst...
civilpolisen skrev:Sen undrar jag lie också, hur avinstallerar man saker som inte fungerar... förresten... varför måste jag fråga om detta!? Kan inte datorn hålla reda på dessa saker? Lite hjälpsam AI skulle inte skada...! För det kan ju inte vara lätt att veta vad som fungerar med vad, men med lite installationer i sann dela-med-sig-anda borde ju kunna förändra den saken!
Skulle nog vilja påstå att det finns väldigt mycket "AI" i det pakethanteringssystem som finns i Ubuntu. Både "apt" och "dpkg" har väldigt bra koll på vad som passar ihop och inte. I värsta fall kan du vid något enstaka tillfälle få ett meddelande om att ett beroende inte går att lösa. Men ofta kan du lösa det med "sudo apt-get -f install" och funkar inte det så är det bara att avinstallera och glömma...

För att avinstallera något, kan du använda "sudo apt-get remove paketnamn" eller "sudo apt-get purge paketnamn".

Skillnaden mellan den första och den andra varianten är att den första lämnar kvar konfigurationsfiler och lite sådant, medan den andra rensar bort allting. Den första varianten kan vara meningsfull om du har konfigurerat upp något och det ändå inte funkar, men du hoppas på att kunna lösa det på något sätt längre fram. Annars är den andra varianten nog att föredra...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
civilpolisen
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 nov 2020, 14:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av civilpolisen »

OK, min lilla kodsnutt består av två delar, de finns redan på denna sidan.

Kod: Markera allt

1.
$ apt list > apt_list.txt
Denna fil blir på 3.3 MB, 60.700 rader. (Fy attan så mycket!!)

Kod: Markera allt

0ad/xenial 0.0.20-1 amd64
0ad-data/xenial,xenial 0.0.20-1 all
0ad-data-common/xenial,xenial 0.0.20-1 all
0ad-dbg/xenial 0.0.20-1 amd64
0install/xenial 2.10-2 amd64
0install-core/xenial 2.10-2 amd64
0xffff/xenial 0.6.1-3 amd64
2048-qt/xenial 0.1.6-1 amd64
2ping/xenial,xenial 3.2.1-1 all
2vcard/xenial,xenial 0.6-1 all
De tio första raderna. Här vill man dela på raden och bara ha första halvan.

Kod: Markera allt

2. install.bs
#!/bin/bash

while IFS= read -r line; do
#    echo "Text read from file: $line"
    IFS='/' read -r -a array <<< "$line"
#    echo "${array[0]}"
    sudo pip install ${array[0]}
#done < test_install.txt
done < apt_list.txt
För de av er som läser detta och som inte vet vad Bach är... Sök på skriptspråket Bash! Det är rätt kul att göra stökiga småsaker med, faktiskt! Det går att kombinera med SSH och man kan automatköra saker på olika servrar.

Kod: Markera allt

3. 
$ bash install.bs
Det här tog en mindre evighet, kan jag säga. Väldigt mycket fungerade inte men lite nu och då så hoppade några paket in i datorn! Det såg lovande ut... men som sagt, datorn var väldigt ivrig att tanka senaste utgivna versionen och inte senast fungerade versionen! :-)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: apt list > apt_list.txt

Inlägg av HakanS »

civilpolisen skrev:OK, min lilla kodsnutt består av två delar, de finns redan på denna sidan.

Kod: Markera allt

1.
$ apt list > apt_list.txt
Denna fil blir på 3.3 MB, 60.700 rader. (Fy attan så mycket!!)
Kommandot "apt list" listar alla tillgängliga paket. För att lista de som är installerade ska du använda kommandot "apt list --installed".
civilpolisen skrev:Väldigt mycket fungerade inte men lite nu och då så hoppade några paket in i datorn! Det såg lovande ut... men som sagt, datorn var väldigt ivrig att tanka senaste utgivna versionen och inte senast fungerade versionen! :-)
Du kan inte utgå från vilka .deb-paket som finns på datorn för att installera samma program med pip (vilket är ett installationsverktyg för Python).
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"