Byta mapp icon på en flyttbar enhet

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Byta mapp icon på en flyttbar enhet

Inlägg av skalman65 »

Vill kunna ändra Mapp ikoner som ligger på en flyttbar enhet.
Så att den önskade ikonen sedan visas oberoende vilken dator jag öppna enheten ifrån,


Likaså skall det inte spela någon roll om det är en Linux, Windows- maskin, alternativt en smart tv.

Har funnit ett antal sidor som tar upp om detta men det handlar då uteslutande om windows och att man då skall skapa en "autorun.ini -fil"

Är inne på om jag skulle kunna skapa ett script som sedan automatiskt körs när disken kopplas in.

Antar att det inte är något litet projekt, men någon kanske kan peka mig i en rätt riktning.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Byta mapp icon på en flyttbar enhet

Inlägg av Osprey »

Lite om det finns här...

Problemet är bara att ett krav är att det är något av linux egna filsystem, som Windows inte klarar av att läsa. Det finns visserligen program som gör att Windows klarar av ext-filsystem, men inget av dem (som jag känner till) är särskilt bra och då krävs det ju dessutom att den datorn man ansluter enheten till har detta installerat...

En variant vore kanske att testa med exFAT...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Byta mapp icon på en flyttbar enhet

Inlägg av skalman65 »

Tack för länken Osprey.

Har insett att detta kommer att ge mig mer problem än jag tänkte.....

Det usb minne som det handlar om (kommer bli en portabel disk) använder jag som lagringsmedia för filmer som alla ligger i sin egen mapp.
För att det skall vara enklare och mer estetisk rätt (i mina ögon) så var min tanke att byta ut mapp-ikonen mot en "film-bild".
Då jag kommer att ha med den på resa och då även använda den även mot Windows och smart tv, så inser jag att ribban är högt satt.

För att komma runt problemet så funderar jag på om det skulle fungera, om man skapar en webbsida (i stil med denna) som man placerar i "toppen" av usb-minnet med länkar till filmerna på minnet.
Där jag då själv väljer att öppna den lokala webb-sidan.


Det jag funderar på nu är huruvida länkarna skulle fungera när de flyttas till en annan maskin?

Eller finns det någon annan väg att pröva för att lösa uppgiften
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Byta mapp icon på en flyttbar enhet

Inlägg av Osprey »

skalman65 skrev:Då jag kommer att ha med den på resa och då även använda den även mot Windows och smart tv, så inser jag att ribban är högt satt.
Då har du problem med att det är olika filsystem...

Linux läser ju i princip allting, men har (kanske) inte stöd för autorun i andra filsystem än det egna, ext4 (kanske ext2 och ext3).

Windows begriper bara sina egna filsystem och klarar inte av ext4 eller något sådant.

Smart TV vet jag inte säkert vad det är för filsystem, men antingen är det väl NTFS/FAT (ev. exFAT), eller ext4 om det är Android.

Så eftersom Windows inte begriper så mycket här i världen, så är kanske exFAT en möjlighet. Du får prova med exFAT och kanske NTFS och se vad som händer om du har en autorun där och pluggar in den i Linux...

Funkar inte det, så finns det nog ingen möjlighet med autorun, eftersom Windows helt saknar förmåga att läsa ext2/3/4...
skalman65 skrev:För att komma runt problemet så funderar jag på om det skulle fungera, om man skapar en webbsida (i stil med denna) som man placerar i "toppen" av usb-minnet med länkar till filmerna på minnet.
Där jag då själv väljer att öppna den lokala webb-sidan.
Det är klart att du kan ju lägga en html-fil på disken och sedan öppna den med en webläsare när du pluggat in disken. Men riktigt snyggt är det kanske inte eftersom webläsaren inte startar själv (samma problem med autorun där). Men funkar gör det förstås...
skalman65 skrev:Det jag funderar på nu är huruvida länkarna skulle fungera när de flyttas till en annan maskin?
Länkarna blir ju typ "file://" och det tror jag att alla maskinerna ska klara av...
skalman65 skrev:Eller finns det någon annan väg att pröva för att lösa uppgiften
Egentligen är problemet ganska enkelt, men det krävs att det blir någon standard för autorun och att det ingår i specifikationen för filsystem. För detta krävs i sin tur att Microsoft börjar samarbeta med övriga aktörer, vilket de trots allt har gjort till viss del nu då de släppt specifikationen för exFAT...

Det här kommer säkert att komma mer i framtiden, men än så länge "befinner vi oss bara på en grusväg, på väg mot målet"... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
gips
Inlägg: 201
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Byta mapp icon på en flyttbar enhet

Inlägg av gips »

Jag har autorun.inf och xxx.ico på mina usb. Det funkar iallafall på Mint xfce 1604 och filhanterare Nemo.
Ikonen syns i filträdet när usb är monterad.

Tyvärr så får jag det ej att funka så ikonen syns i filträdet på Mint-19 och Mint-20.
Det syns bara i mappen "/media/användare"
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Byta mapp icon på en flyttbar enhet

Inlägg av skalman65 »

gips skrev:Jag har autorun.inf och xxx.ico på mina usb. Det funkar iallafall på Mint xfce 1604 och filhanterare Nemo.
Ikonen syns i filträdet när usb är monterad.
Men då byter du endast ikonen för usb-minnet, eller missförstår jag ?


Vilket filsystem har du på stickan, får du det att fungera på Windows likväl som Linux system ?
Osprey skrev:Så eftersom Windows inte begriper så mycket här i världen, så är kanske exFAT en möjlighet. Du får prova med exFAT och kanske NTFS och se vad som händer om du har en autorun där och pluggar in den i Linux...
exFAT verkar vara en möjlighet, på ubuntu så var jag tvungen att "installera exFAT" via terminalen , Windows fick jag bara en fråga om jag ville fortsätta eller ej.
Så det verkar som en vinnare så långt....

För att skapa html filen så använde jag Bluegriffon (en WYSIWYG editor)
då jag inte har kunskaper för uppgiften.

Någon som har tipps på annan enkel WYSIWYG editor ?

Osprey skrev:Det är klart att du kan ju lägga en html-fil på disken och sedan öppna den med en webläsare när du pluggat in disken. Men riktigt snyggt är det kanske inte eftersom webläsaren inte startar själv (samma problem med autorun där). Men funkar gör det förstås...
Det problemet har jag inte kommit vidare med ännu, men efter vad jag förstår så har autorun funktionen begränsats i Windows ,.... men det blir nästa problem, för som du sa det funkar ju....
gips
Inlägg: 201
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:02
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Byta mapp icon på en flyttbar enhet

Inlägg av gips »

Ja, ikonen för stickan som är FAT-format.

Kanske läste lite slarvigt om du ville ha ikon för mapp inne i stickans filträd. Beklagar om så visar sig vara fallet. Det har jag inte fått att funka.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"