Inställningar för skrivskydd

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inställningar för skrivskydd

Inlägg av korpdotter »

Hej!
Jag formaterade nyligen om min dator och ominstallerade ubuntu. Jag använder mig av Ubuntu Mate 20.04. Under installationen klickade jag i inställningar utifrån vad som verkade bäst, men jag var trött och tänkte inte så noga, och nu är visst standardinställningen att filer ska vara skrivskyddade för alla som inte tillhör någon grupp på datorn.

Hittar utan problem hur jag tar bort skrivskyddet på en enskild fil eller för en mapp, men så fort det kommer en ny fil, om jag till exempel laddar ner nåt någon skickar till mig, så blir det skrivskyddat om man inte tillhör någon grupp på datorn. Håller inte alls i längden eftersom jag jobbar med texter och skickar textfiler fram och tillbaka till folk. Det går liksom inte att de skrivskyddas hela tiden, jag blir redan knäpp på det.

Så jag undrar hur jag hittar standardinställningen så jag kan ändra den allmänna inställningen för filer, inte bara inställningen för specifika filer. Har letat, men jag måste tänka fel på nåt sätt. Så blir tacksam om någon kan hjälpa mig med detta.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej! Kan inte låta bli misstänka att du missförstått innebörden av skrivskydd. För du håller väl inte regelmässigt på att greja med filer som någon slags anonym användare?

Hursomhelst, det som styr filbehörigheterna när en fil skapas är umask. Om du kör kommandot umask i terminalen, gissar jag att svaret blir antingen 0002 eller 0022.

Var den ursprungliga standardinställningen av umask sker minns jag inte. (Det har ändrats hit och dit över åren.) Men ett sätt att ändra det för dig själv är att öppna filen ~/.profile för redigering och ändra raden

#umask 022

till exempelvis

umask 0

Men det vore rätt dumt, och verkligen inget jag rekommenderar om du inte övertygar mig om det förnuftiga i ditt fall av att ge alla skrivåtkomst till filerna på din dator.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av Osprey »

Som tillägg till Gunnars alldeles utmärkta inlägg så kan jag ju lägga till:

Hela Linux och Unix filskydd (förutom acl) bygger på oktala koder, alltså med 8 som bas. Bakgrunden till det hela är:

rwxrwxrwx

Där "r" står för "read", "w" står för "write" och "x" står för "execute" (kör). Sedan motsvaras detta av de oktala koderna 4 för "read", 2 för "write" och 1 för "ececute".

Fullständig åtkomst är alltså "777", dvs "rwxrwxrwx", men en vanlig form är "755" dvs. "rwxr-xr-x". Där alltså alla får läsa och köra scriptet, men de får inte förändra det....

Umask fungerar däremot tvärs om, en umask på "022" är altså detsamma som en chmod på 755 och en umask på "000" är samma sak som "777".... etc.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av Hund »

Att dina filer är skyddad från andra användare som inte har tillgång till administratörskontot är bara en bra idé. Jag hade starkt avrådit dig att ändra de inställningarna.

Med det sagt. Dina rättigheter på dina filer är lokala rättigheter som bara gäller på din dator. Om du skickar en fil till någon annan kommer den filen att ha vilka rättigheter som nu deras operativsystem applicerar på deras filer som standard.

Att dina filer bara kan läsas av dig på din dator innebär att ingen annan på din dator kan läsa filerna (förutsatt att de inte har tillgång till administratörskontot som sagt). Om du vill ha filer som ingen annan kan läsa, oavsett vilken enhet de använder (din dator eller någon annan dator), behöver du kryptera filen, men det är något helt annat.

Jag hoppas att jag var tillräckligt tydlig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av eson57 »

Gissar att rättigheterna/behörigheten är felinställt på din användare. D.v.s. mappen...

Kod: Markera allt

 /home/<ditt användarnamn>
Ta ett skärmklipp på egenskaperna, fliken "Rättigheter" eller vad det heter i Ubuntu, så kan vi kolla.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av Osprey »

Om du har skapat filer med sudo, så kan det också vara så att rättigheterna är rätt, men ägaren är fel.

Detta fixar du enkelt med:

Kod: Markera allt

sudo -Es
<skriv in lösenord>
cd /home
chown -R <ditt användarnamn>:<ditt användarnamn> <ditt användarnamn>
Alltså byt ägare rekursivt för alla filer under mappen "<ditt användarnamn>", till användaren "<ditt användarnamn>" och gruppen "<ditt användarnamn>"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av korpdotter »

Tack för försök att hjälpa!

Jag har testat det att ändra rättigheterna för home-katalogen. Det går bra för de filer jag har på datorn, men laddar jag ner en ny ordbehandlingsfil som någon skickar till mig blir den skrivskyddad för andra. Jag kan öppna, redigera, göra vad jag vill, men inte andra kan inte göra det, när jag mejlat filen till dem. Samma sak om jag skapar en ny fil. Detta beror inte på personen som skickat filen till mig, skickar jag tillbaka den till samma person kan hen inte öppna och läsa den, vilket hen borde kunna göra då. Och det blir likadant för alla, att min dator lägger på ett skrivskydd som gör att andra inte kan redigera. Innan jag formaterade om datorn fungerade det fint för alla att redigera, nu blir det låst för alla, det är min dator som är problemet.

Detta fungerar inte i längden för mig och ni har säkert mycket mer kunskap och bättre insyn än mig i hur systemet fungerar, vilket inte är så svårt eftersom jag är amatör, men jag vill väldigt gärna få bort det här skrivskyddet ändå eftersom det försvårar min vardag och mitt arbete, och det rör sig alltså om att jag vill få bort det på ordbehandlings- och bildfiler i första hand, jag har inte för avsikt att ta bort det på systemfiler. Så. Inget behov av att förklara för mig att det är en dålig idé. Det är ingen dålig idé. Men förmodligen är jag dålig på att beskriva problemet så att ni kan förstå.

Jag använder inte min dator som anonym användare, jag efterfrågar inte kryptering.

Jag vill kunna skapa en ny ordbehandlingsfil eller få en mejlad till mig, och att standardinställningen blir "läs och skriv" inte "skrivskyddad" när jag i min tur mejlar den vidare. Filerna blir skrivskyddade för andra så fort jag laddar ner dem, även om jag inte redigerat. De var inte det när de skickades till mig.

Jag ber om ursäkt om jag använder begreppet skrivskydd fel, jag vet tyvärr inte vad jag annars ska kalla det eftersom det min dator anger är att filen är skrivskyddad, till skillnad från åtkomsträttigheten "läs och skriv".

Ber också om ursäkt för att jag inte lyckas beskriva problemet på ett begripligt sätt eftersom svaren mest verkar handla om någon annan typ av problem. Jag tror att det jag efterfrågar är att alla filer i min home-katalog ska få "läs och skriv"-rättighet automatiskt, om jag inte ger dem någon annan inställning. Med filerna som är där nu är det inget problem att ändra, men jag vill att nya filer och nedladdade filer ska få det med. Så det rör sig om någon standardinställning.

Det handlar inte (bara) om filer jag skapat som sudo, utan alla nya filer, även skapade av andra, så svårt att se att det skulle röra sig om ägarproblem. Jag kan ju dessutom ändra i alla filer, det är för andra den möjligheten blockeras, när jag skickat filen till dem. (Bara jag använder min dator.)

Är tyvärr alldeles för oinsatt för att förstå detta överhuvudtaget, så det löser tyvärr inget för mig:
Som tillägg till Gunnars alldeles utmärkta inlägg så kan jag ju lägga till:

Hela Linux och Unix filskydd (förutom acl) bygger på oktala koder, alltså med 8 som bas. Bakgrunden till det hela är:

rwxrwxrwx

Där "r" står för "read", "w" står för "write" och "x" står för "execute" (kör). Sedan motsvaras detta av de oktala koderna 4 för "read", 2 för "write" och 1 för "ececute".

Fullständig åtkomst är alltså "777", dvs "rwxrwxrwx", men en vanlig form är "755" dvs. "rwxr-xr-x". Där alltså alla får läsa och köra scriptet, men de får inte förändra det....

Umask fungerar däremot tvärs om, en umask på "022" är altså detsamma som en chmod på 755 och en umask på "000" är samma sak som "777".... etc.
Bilagor
Skärmavbild vid 2022-01-29 15-34-33.png
Skärmavbild vid 2022-01-29 15-34-33.png (29.22 KiB) Visad 3830 gånger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Kontrollfråga 1: Använder motparterna något annat OS, t ex Windows?

Kontrollfråga 2: Du exemplifierar med ordbehandlingsfiler. Vilka filändelser har filerna? Vilket ordbehandlingsprogram använder du? LibreOffice Writer eller något annat?
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av korpdotter »

Mottagarna och de som skickar filer till mig använder olika operativsystem, skulle tro att de flesta använder windows och några mac.

Ordbehandlingsfilerna har filändelse .odt eller .docx och jag använder libreoffice.

Eftersom filerna får skrivskydd redan när jag laddat ner dem och innan jag öppnat dem är jag dock inte så säker på att det är libreoffice som är problemet, men eventuellt kan ju inställningar där lösa en del av problemet.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

korpdotter skrev:Mottagarna och de som skickar filer till mig använder olika operativsystem, skulle tro att de flesta använder windows och några mac.
Jag misstänker att det är en del av problemet. Men då jag inte har använt Windows på 10+ år, är det lilla jag eventuellt kunde bortglömt nu, så jag drar mig ur försöken att hjälpa till.
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av korpdotter »

Ja, nu får jag ju klara av att leva i en värld där det finns människor som föredrar Windows. Trots allt fungerade det fint och utan att skrivskydd aktiverades innan jag formaterade om datorn, så jag tror att det är någon inställning som blivit annorlunda nu.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av eson57 »

Var i mappstrukturen skapar du dina nya filer, och var sparar du ner de filer som skickas till dig? Skrivbordet kanske? Kolla rättigheterna på den eller de platserna.
Sen är rättigheterna på mappen "linnea" fortfarande intressanta. Bör se ut som nedan.
screen_20220129-$001.png
screen_20220129-$001.png (59.79 KiB) Visad 3761 gånger
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

korpdotter skrev:Ja, nu får jag ju klara av att leva i en värld där det finns människor som föredrar Windows.
Ja, du får väl göra det. :)

Jag skulle tro att mitt förslag ovan om att redigera filen ~/.profile skulle göra skillnad. Det vore intressant om du kunde testa det, åtminstone temporärt, och se om det löser något.

Men även om det skulle "fungera", är jag obenägen att rekommendera den åtgärden, då det skulle leda till att alla filer skapade av användaren linnea skulle sakna allt skrivskydd.

Detta torde inte vara första gången i historien som någon behöver skicka filer mellan olika OS, och det kanske finns någon bättre lösning. Så min förhoppning är att någon med erfarenhet av just det probemet hoppar in i tråden och hjälper till.

@eson57: De faktiska filbehörigheterna för katalogen ifråga spelar nog ingen roll för vilka behörigheter som nedladdade och skapade filer åsätts.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av eson57 »

@Gunnar Hjalmarsson Jo, om filåtkomsten är "skrivskyddad" i den mapp där filerna sparas ner.

Edit:
Grupptillhörighet/Ägare kan också vara fel på nämnda mappar. Har för mig att jag råkat ut för det själv vid något tillfälle.
screen_20220130-$001.png
screen_20220130-$001.png (61.36 KiB) Visad 3733 gånger
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:@Gunnar Hjalmarsson Jo, om filåtkomsten är "skrivskyddad" i den mapp där filerna sparas ner.
Men då kan du ju vare sig skapa nya filer i eller kopiera filer till din hemkatalog. Så jag förstår fortfarande inte hur den sortens inställningar kan bidra till att lösa problemet för korpdotter.
korpdotter
Inlägg: 47
Blev medlem: 29 feb 2008, 10:24
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av korpdotter »

Var i mappstrukturen skapar du dina nya filer, och var sparar du ner de filer som skickas till dig? Skrivbordet kanske? Kolla rättigheterna på den eller de platserna.
Jag har ändrat rättigheterna för olika mappar och för hela hemkatalogen flertalet gånger. Då får alla filer som ligger där rätt rättigheter, men nya som jag sparar eller laddar ner får fel rättigheter. Detta är anledningen till att jag försöker fråga om någon form av standardinställning, men förstår jag era svar rätt så verkar det inte existera? Det låter som den enda rimliga slutsatsen som går att dra av era svar sammantaget. Det jag hör är mest olika versioner av:
* jag borde ändra rättigheter för en viss mapp, då kommer det lösa sig (det gör det inte)
* problemet existerar inte utan är något helt annat än jag tror (eh ja, det kommer inte lösa mitt problem oavsett vad ni tänker att problemet är)
* jag är inte särskilt smart som vill ändra rättigheterna, för det kommer göra min dator ostabil och det är verkligen inte att rekommendera

Så jag antar att de enda slutsatserna jag klarar att dra av mitt problem är:
* problemet existerar
* alla nya filer blir skrivskyddade för den typ av användare som är tredje nivån i fönstren där man ställer in rättigheter, oavsett om det är jag som skapat dem eller om jag laddar ner tex från mejl
* det verkar lite slumpmässigt vilka användare som filerna blir skrivskyddade för när jag skickat dem via mejl till dem, för vissa går det bra att redigera, men inte för alla. Att ha samma operativsystem eller åtminstone något Linuxbaserat skulle nog vara att föredra, men det är det inte många som har, sannolikt ingen alls av dem jag jobbar med.
* jag får betrakta det som en bugg eftersom de standardinställningar jag letar efter inte verkar existera och/eller är de inställningar jag kan göra för respektive mapp (som inte fungerar)

Jag är tyvärr utmattad och har svårt att hänga med i avancerad teknik, känner dessvärre inte för att testa terminalkommandon som skulle göra datorn osäker, och skulle vara mycket tacksam om ni bara svarade mer i den här tråden om det faktiskt finns någon form av standardinställningar fast jag inte hittat dem och ingen i tråden hitintills resonerar som att de existerar.

Är tacksam för er hjälp även om det framstår som hopplöst att lösa problemet.
Användarvisningsbild
Surfaren
Inlägg: 72
Blev medlem: 11 feb 2018, 22:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Inställningar för skrivskydd

Inlägg av Surfaren »

@korpdotter kan du lägga upp ett dummy dokument som bilaga här så man kan kolla dess egenskaper mm ?
Skit på dig Putin
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"