Bankid?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Bankid?

Inlägg av krassegrand »

Jag har senan många år använt mobilt BankID men nu kanske jag måste lämna in min telefon på service (garanti) och den S6 Edge som jag tänkte ha under tiden gav upp igår.

Jag kollade på viewtopic.php?f=223&t=49825&hilit=bankid&start=120
men den verkar vara ganska gammal.
Har det hänt något sen 2019?
Jag hittade denna
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... gitimation
där står något om VirtualBox. Är den intressant, eller (jag har dubbelboot på datorn) ska jag logga in med Windows 10 (låååångsamt på min gamla dator) och installera ett BankID på den applikationen? Det misstänker att det kan möjligtvis vara så att W10 är för gammal för BankID.

Alla tips och all hjälp tas emot med tacksamhet
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bankid?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Om du redan har Windows installerat, borde förstahandsalternativet vara att installera BankID-klienten där. Du lär märka om Windows-versionen är för gammal. Annars kan en nyare Windows-version i VirtualBox vara ett alternativ.

Angående frågan om det har hänt något sedan 2019, vill jag först säga att jag inte har hängt med särskilt noga de senaste åren. Men vi erfor ju att Finansiell ID-Teknik steg för steg stängde möjligheterna att köra Mobilt BankID i Linux, och det ligger nära till hands att anta att det är ännu svårare idag.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Bankid?

Inlägg av krassegrand »

Tack för svaret.
Ibland känns det bara mycket lättare när man har någon att bollplanka med.

Är det bara att installera Vitrualbox från Ubuntu software i sidofältet?

Jag provar med Windows 10 först.

Tack så länge
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Bankid?

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Bankid?

Inlägg av krassegrand »

Tack JoWa, det bekräftar vad jag lärde mig nu på Windows 10.

Jag har bara kollat på Skandiabanken men det verkar som att man måste ha en mobiltelefon som i alla fall kan ta emot SMS eftersom både BankID och certifikat skickar ett SMS med en kod som man ska skriva in för att loggas in.
Man kan ändra det registrerade (hos Skandiabanken) numret men då förlorar man sitt Swich (som man såklart kan starta upp igen, tror jag)
Nå, Jag har lärt mig ett och annat.
Tack för hjälpen och hoppas att någon annan kommer att ha nytta av det jag skriver nu.

Trevlig helg
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bankid?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

krassegrand skrev:Jag har bara kollat på Skandiabanken men det verkar som att man måste ha en mobiltelefon som i alla fall kan ta emot SMS eftersom både BankID och certifikat skickar ett SMS med en kod som man ska skriva in för att loggas in.
Är inte säker på att jag förstår problemet. Visst, de vill säkert använda SMS som en del i verifieringen innan de låter dig hämta BankID-certifikatet. Men telefonen som behöver servas har du väl fortfarande kvar? Och när väl BankID är på plats och fungerar, borde du lugnt kunna avvara telefonen några dagar och använda BankID från Windows 10 vid behov.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Bankid?

Inlägg av krassegrand »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Och när väl BankID är på plats och fungerar, borde du lugnt kunna avvara telefonen några dagar och använda BankID från Windows 10 vid behov.
Jag frågade idag (i och för sig 1a April men) och fick besked att det kunde ta en månad.

Jag ska fråga om man kan låna en ersättare.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bankid?

Inlägg av eson57 »

BankID-monopolet är numera ett obligatoriskt faktum och vi måste i fortsättningen ha minst två BankID per person. Det går nämligen inte längre att leva ett "normalt" liv i Sverige, utan fungerande BankID. Åtminstone inte utan närmast oöverstigliga problem och betydande kostnader.

Tänk efter! Hur skulle du klara en månad utan BankID?
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bankid?

Inlägg av eson57 »

Själv lyckades jag lösa det med en äldre Xperia-lur och google-fria LineageOS. Har inget annat än BankID nummer två på den luren.
Alltid på kanelen!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Bankid?

Inlägg av krassegrand »

eson57 skrev:Själv lyckades jag lösa det med en äldre Xperia-lur och google-fria LineageOS. Har inget annat än BankID nummer två på den luren.
Jo jag tog fram min gamla Samsung S6 Edge men när jag uppdaterat den så att jag skulle kunna använda den till att sköta bankärenden så lade den av och går nu inte att få igång.

Tack för alla tips och råd.
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Bankid?

Inlägg av anth »

Det här verkar vara nyaste tråden om BankID så jag kidnappar den.

Sommarens projekt är att installera custom ROM på telefonen: Lineage, /e/, eller iodé. Och sedan få BankID och Swish att fungera.

Under tiden kan det vara bra att ha en BankID-backup på linux-datorn.

En lösning som redan nämnts här i tråden är att köra Windows i Virtual Box eller GNOME Boxes.

En annan lösning som borde fungera är Waydroid, d.v.s. en Android-emulator i datorn.
https://docs.waydro.id/usage/install-on-desktops
https://www.youtube.com/watch?v=YSdo2WV2dR0

Fråga 1: någon som testat Waydroid? (det verkar inte avancerat)
Fråga 2: någon som fått BankID och Swish att fungera i Waydroid?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Bankid?

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

anth skrev: 15 jun 2023, 17:01En annan lösning som borde fungera är Waydroid, d.v.s. en Android-emulator i datorn.
Om jag får gissa, tror jag inte den gör det, åtminstone inte utan avancerat trixande.

För några år sedan var vi några som spenderade mycket tid på olika sätt att få Mobilt BankID att fungera med Linux, och ett par olika Android-emulatorer ingick i ansträngningarna. Det fungerade då till att börja med, men Finansiell ID-Teknik ville begränsa användningen till fysiska smarta telefoner, och införde efter hand blockeringar för att förhindra olika kreativa lösningar.

Därav min gissning. Den här långa tråden innehåller sida upp och sida ner med beskrivningar av och diskussioner om olika varianter. (Det finns andra trådar också, men den är den längsta i sitt slag.)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bankid?

Inlägg av eson57 »

Får jag lägga mig i detta för sista gången.
Det finns en Linux-lösning som förmodligen inte faller alla på läppen, men den heter Sailfish OS. Vi har något som kallas "AppSupport", det vill säga en androidkompatibilitet som låter oss köra android-appar mer eller mindre obehindrat. Det finns stötestenar, javisst, men jag kan ärligt säga att jag kör varenda bankapp jag behöver, utan några som helst besvär.
Grejen är att du startar androidmodulen när du behöver den, inte varje gång du startar telefonen.

Asså... jag orkar fan inte dra det här en gång till... Kolla SFOS hemsida och gör slag i saken, innan du har sålt taskerna till räven för gott.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Bankid?

Inlägg av anth »

eson57 skrev: 15 jun 2023, 21:07 Sailfish OS.
Min nya telefon är en Fairphone 4, som i dagsläget bara har stöd för linux-os:en Ubuntu Touch och Postmarket.
Ubuntu Touch kan köra kan köra Waydroid, så jag skulle kunna gå den vägen om det fungerar.

Jag skulle ha kunnat köpa en Volla phone istället, som klarar Sailfish / Ubuntu Touch, Postmarket - men den är dubbelt så dyr och jag var inte villig att slösa så mycket pengar. :)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bankid?

Inlägg av eson57 »

Har hittills inte hört om någon som lyckats med BankID/Swish på Waydroid, men det kanske går.
Annars kan man hitta en officiell Sailfish-lur (Sony Xperia 10 III) för ca: 3000:-. Alltså betydligt billigare än både Fairphone och Volla, som alltså inte har officiellt stöd för Sailfish och därmed inte heller Jollas AppSuport.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Bankid?

Inlägg av Nemo »

eson57 skrev: 17 jun 2023, 09:26 Har hittills inte hört om någon som lyckats med BankID/Swish på Waydroid, men det kanske går.
Annars kan man hitta en officiell Sailfish-lur (Sony Xperia 10 III) för ca: 3000:-. Alltså betydligt billigare än både Fairphone och Volla, som alltså inte har officiellt stöd för Sailfish och därmed inte heller Jollas AppSuport.
Ett annat alternativ är att köpa en billig Android telefon och installera Mobilt BankID på den. Då har man en lösning där man kan fortsätta köra Linux och nyttja olika E-tjänster.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Bankid?

Inlägg av eson57 »

Jag gjorde så i flera år, men det är ganska begränsande. Bära med sig två telefoner är ingen hit. Min låg "standby" hemma på skrivbordet, med följden att Swish blev mer eller mindre obrukbart och att Linux-luren inte kunde användas till bankaffärer/shopping utanför hemmet.
Alltid på kanelen!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Bankid?

Inlägg av krassegrand »

eson57 skrev: 04 jul 2023, 09:06 Jag gjorde så i flera år, men det är ganska begränsande. Bära med sig två telefoner är ingen hit. Min låg "standby" hemma på skrivbordet, med följden att Swish blev mer eller mindre obrukbart och att Linux-luren inte kunde användas till bankaffärer/shopping utanför hemmet.
Jag förstår det problemet.
Jag har en S20 Ultra med fokuseringsproblem och tänkte, det är inga problem, jag tar med min gamla Samsung A03s som kamera.
Som Du säger ingen hit.

MVH
Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 511
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Bankid?

Inlägg av anth »

anth skrev: 15 jun 2023, 17:01 En annan lösning som borde fungera är Waydroid, d.v.s. en Android-emulator i datorn.
https://docs.waydro.id/usage/install-on-desktops
https://www.youtube.com/watch?v=YSdo2WV2dR0

Fråga 1: någon som testat Waydroid? (det verkar inte avancerat)
Fråga 2: någon som fått BankID och Swish att fungera i Waydroid?
Jag har rotat lite mer.
Mobilt BankID har lite krav för att köras:

1. Att man använder en ARM-processor.
Waydroid emulerar en ARM-processor, så det borde räcka?

2. Att enheten man anvönder har två kameror: en framkamera och en bakkamera.
När man skannar QR-koder med BankID används bakkameran.
Min dator har bara en framkamera så den kommer därför aldrig att kunna köra mobilt BankID.
Skriv svar

Återgå till "Internet"