Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Inlägg av johanre »

Nu är det äntligen dags! JoWa har allt eftersom petat lite på mig och undrat om jag hade tid och ork att fräscha upp mjukvaran till forumet. De senaste 10 dagarna har jag testat en uppgradering av en testkopia av ubuntu-se.org servern. Den testservern är nu Ubuntu 22.04 LTS och phpBB3 3.3.10. Notera dock att det är ett standard phpBB3 forum, utan de tidigare anpassningar som diverse medlemmar bidrog med för ca 10 år sedan.

Vill ni testa så finns det här https://www.ramm-ericson.se:8443/ (ja, ni måste acceptera SSL certifikatet). Det är alltså en 10 dagar gammal kopia, som jag uppgraderat. Därför kommer ni inte se de senaste inläggen där.

Notera även att JoWa och jag båda tycker att vi kan överge Drupal delen i den gamla portalen. Alltså; att ubuntu-se.org i framtiden bara består av forumet. Titta runt, testa och kommentera i tråden här vad ni tycker.

Förresten; uppgraderingen är rätt tidskrävande, så när vi väl bestämmer oss för att köra, så kommer det ta ~2 dagar att genomföra. Räknar därför med att en helg är bästa valet.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 202

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 202

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Låter överlag som bra förslag.

Tänker lite på vad det innebär för Ubuntu Sverige som ett Ubuntu "LoCo". Men jag tror att den frågeställningen har varit obsolet ganska länge. Visst förkommer fortfarande lokala initiativ här och där, men det hänger på individer som bestämmer sig för att agera, och inte på den sovande centrala infrastrukturen för lokala Ubuntu-gemenskaper. Råkade också se häromdagen att Canonical planerar att droppa loco.ubuntu.com inom kort.

Centralt verkar man satsa på Discourse som kommunikationsverktyg, t ex https://discourse.ubuntu.com/. Det hade möjligen varit trevligt att övergå till ett modernare verktyg än phpBB även för Ubuntu Sverige. Å andra sidan skulle vi då förmodligen tappa forumhistoriken, och jag antar att det väger tyngre att bevara historiken.

Apropå historik, ja. Vi kanske borde tillse att på något sätt bevara den historik (utöver forumet) som är värd att bevara. På den punkten tänker jag i följande banor:

* Drupal — informationen umbärlig och kan droppas

* https://loco.ubuntu.com/teams/ubuntu-se/ — informationen umbärlig och behöver inte sparas

Något som ändå är värt att bevara, tycker jag, är protokollen från gemenskapsmötena. Men de finns arkiverade i https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/, och även om det pågår diskussioner om Ubuntus två wikis också, lär man inte stänga ner dem bara så där.
johanre skrev:Notera även att JoWa och jag båda tycker att vi kan överge Drupal delen i den gamla portalen. Alltså; att ubuntu-se.org i framtiden bara består av forumet.
Även om allt väsentligt hanteras i forumet idag, kanske vi ändå borde hålla dörren öppen för att kunna hantera annan information än forumtrådar för information/diskussion. Tänker exempelvis på sidan med länkar till platser för hämtning av Ubuntu och dess smaker.

Möjligen går det att inkludera sådant i speciella (eventuellt låsta) ämnen. Eller, om adressen https://ubuntu-se.org/ i framtiden går direkt till forumet, kanske det finns utrymme för underdomäner som pekar på kataloger med viss statisk info.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 202

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev: * https://loco.ubuntu.com/teams/ubuntu-se/ — informationen umbärlig och behöver inte sparas

Något som ändå är värt att bevara, tycker jag, är protokollen från gemenskapsmötena. Men de finns arkiverade i https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/, och även om det pågår diskussioner om Ubuntus två wikis också, lär man inte stänga ner dem bara så där.
De domänerna berörs inte. Det är bara att länka till dem från forumet.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 202

Inlägg av johanre »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Låter överlag som bra förslag.

Tänker lite på vad det innebär för Ubuntu Sverige som ett Ubuntu "LoCo". Men jag tror att den frågeställningen har varit obsolet ganska länge. Visst förkommer fortfarande lokala initiativ här och där, men det hänger på individer som bestämmer sig för att agera, och inte på den sovande centrala infrastrukturen för lokala Ubuntu-gemenskaper. Råkade också se häromdagen att Canonical planerar att droppa loco.ubuntu.com inom kort.
Ja, precis.
Gunnar Hjalmarsson skrev: Centralt verkar man satsa på Discourse som kommunikationsverktyg, t ex https://discourse.ubuntu.com/. Det hade möjligen varit trevligt att övergå till ett modernare verktyg än phpBB även för Ubuntu Sverige. Å andra sidan skulle vi då förmodligen tappa forumhistoriken, och jag antar att det väger tyngre att bevara historiken.
Man kan ju köra båda. Än så länge har jag inte tröttnat på att ta - och spara - backup på ubuntu-se.org. ;)
Gunnar Hjalmarsson skrev: Apropå historik, ja. Vi kanske borde tillse att på något sätt bevara den historik (utöver forumet) som är värd att bevara. På den punkten tänker jag i följande banor:

* Drupal — informationen umbärlig och kan droppas

* https://loco.ubuntu.com/teams/ubuntu-se/ — informationen umbärlig och behöver inte sparas

Något som ändå är värt att bevara, tycker jag, är protokollen från gemenskapsmötena. Men de finns arkiverade i https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/, och även om det pågår diskussioner om Ubuntus två wikis också, lär man inte stänga ner dem bara så där.
Ja.
Gunnar Hjalmarsson skrev: Även om allt väsentligt hanteras i forumet idag, kanske vi ändå borde hålla dörren öppen för att kunna hantera annan information än forumtrådar för information/diskussion. Tänker exempelvis på sidan med länkar till platser för hämtning av Ubuntu och dess smaker.

Möjligen går det att inkludera sådant i speciella (eventuellt låsta) ämnen. Eller, om adressen https://ubuntu-se.org/ i framtiden går direkt till forumet, kanske det finns utrymme för underdomäner som pekar på kataloger med viss statisk info.
Precis som JoWa menar jag att det går fortfarande att göra. Det är mest så att innehållet i Drupal har tynat bort eftersom ingen uppdaterar det. Och då är det mest besvärligt att ha det (*mycket* säkerhetsbuggar i Drupal). Så vill vi framöver ha andra verktyg / applikationer så hjälper jag gärna till med det arbetet, men det skall vara något som används aktivt.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 202

Inlägg av Osprey »

JAAA!! Tack vare Gunnar så kan man numera kommentera här.

Javisst, vi måste ju uppgradera forumet, så vi någotsånär hänger med i utvecklingen. Däremot tycker jag att det är helt rätt att släppa en del av de andra gamla tilläggen. Vi har ju inte något speciellt uppdrag från Canonical och det som försvinner kan vi oftast svara på, direkt på forumet.

Jobba på med det!! ;) :D ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 202

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev: * https://loco.ubuntu.com/teams/ubuntu-se/ — informationen umbärlig och behöver inte sparas

Något som ändå är värt att bevara, tycker jag, är protokollen från gemenskapsmötena. Men de finns arkiverade i https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/, och även om det pågår diskussioner om Ubuntus två wikis också, lär man inte stänga ner dem bara så där.
De domänerna berörs inte. Det är bara att länka till dem från forumet.
Det är sant att de inte berörs av våra lokala ändringar, men som jag nämnde kommer loco.ubuntu.com att stängas, och då den förstnämnda adressen ovan har utgjort en del av vårt LoCo, tänkte jag att detta kan vara ett lämpligt tillfälle att pröva frågan om något av innehållet bör tas tillvara.
johanre skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Centralt verkar man satsa på Discourse som kommunikationsverktyg, t ex https://discourse.ubuntu.com/. Det hade möjligen varit trevligt att övergå till ett modernare verktyg än phpBB även för Ubuntu Sverige. Å andra sidan skulle vi då förmodligen tappa forumhistoriken, och jag antar att det väger tyngre att bevara historiken.
Man kan ju köra båda. Än så länge har jag inte tröttnat på att ta - och spara - backup på ubuntu-se.org. ;)
Bra förstås om du fortsätter pyssla om sajten som hittills. Men personligen ser jag inget värde i att köra två parallella verktyg med ungefär samma syfte. Känner att det bara skulle bli rörigt.
johanre skrev:Det är mest så att innehållet i Drupal har tynat bort eftersom ingen uppdaterar det. Och då är det mest besvärligt att ha det (*mycket* säkerhetsbuggar i Drupal).
Instämmer.
johanre skrev:Så vill vi framöver ha andra verktyg / applikationer så hjälper jag gärna till med det arbetet, men det skall vara något som används aktivt.
Jag är inte ute efter att ersätta Drupal med något liknande som ingen orkar underhålla. Men ursprungligen fungerade Drupal som en HUB för Ubuntu Sverige, med länkar till relevanta resurser osv., och kanske behöver vi någon motsvarighet till det. Delvis finns nog motsvarande redan i forumet, och i den mån det behövs kanske vi helt enkelt kan tillföra sådan information allt eftersom.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 202

Inlägg av johanre »

Japp - håller med!

Jag lutar starkt åt att sätta igång med uppgraderingen redan denna helg (tidigt lördag morgon) men det är dels kanske lite kort varsel och sedan innebär det även att forumet kommer vara nere stora delar av helgen?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 202

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

johanre skrev:Jag lutar starkt åt att sätta igång med uppgraderingen redan denna helg (tidigt lördag morgon) men det är dels kanske lite kort varsel och sedan innebär det även att forumet kommer vara nere stora delar av helgen?
Om det passar dig att göra det denna helgen, så tycker jag att du skall köra på. Tror inte att lång framförhållning behövs. Vore dock bra om du pekar om domänen till en tillfällig "Stängd för underhåll"-sida. ;)

Om du behöver stämma av något under vägen finns ju epostlistan.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 202

Inlägg av johanre »

Men, OK, då gör jag det. Startar nog ca 06:00 imorgon, men jag slänger upp en skylt om "arbete pågår" eller liknande.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Inlägg av johanre »

Tog lite längre tid än planerat, men äntligen tillbaka (och uppgraderade)!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Stort tack, Johan! Verkar dessutom funka också.. Jag lyckades ju skriva det här svaret. :)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Inlägg av johanre »

Gunnar Hjalmarsson skrev: 05 jun 2023, 19:37 Stort tack, Johan! Verkar dessutom funka också.. Jag lyckades ju skriva det här svaret. :)
Verkar inte bättre... ;) Tack själv!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Inlägg av JoWa »

johanre skrev: 05 jun 2023, 19:24 Tog lite längre tid än planerat, men äntligen tillbaka (och uppgraderade)!
Hurra! 😀 Tack Johan! 😎
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Inlägg av Osprey »

Jättebra! :D ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Meerkat
Inlägg: 74
Blev medlem: 29 maj 2007, 18:40
OS: Linux Mint

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Inlägg av Meerkat »

Jag får HTTP Error 500 när jag klickar på 'Ändra kontoinställningar' under Profil i min kontrollpanel. I övrigt fungerar uppgraderingen bra.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Meerkat skrev: 06 jun 2023, 09:10Jag får HTTP Error 500 när jag klickar på 'Ändra kontoinställningar' under Profil i min kontrollpanel.
Jag hade liknande problem först, men de försvann när jag hade raderat den gamla kakan.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Inlägg av johanre »

Tackar, tackar! Är mest nöjd att det gick så pass bra ändå. Hade det dessutom inte varit för lördagens hicka där servern inte kunde ansluta till nätet, hade allting varit klart inom 12-16 timmar. Helt ok, för en uppgradering från Ubuntu 14.04 -> 16.04 -> 18.04 -> 20.04 -> 22.04 , + phpBB3 från 3.0.14 -> 3.3.10
Säger en hel del om hur pass stabil plattformen är....
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Inlägg av eson57 »

Så då kan vi se fram emot att nästa uppgradering, 22.04 - 24-04, inte ens kommer att märkas. Den bara händer medan vi sover typ? ;)
Tack och grattis, till ett väl genomfört arbete! :kram:
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Uppgradering av ubuntu-se.org forum mjukvaran - juni 2023

Inlägg av johanre »

eson57 skrev: 06 jun 2023, 20:56 Så då kan vi se fram emot att nästa uppgradering, 22.04 - 24-04, inte ens kommer att märkas. Den bara händer medan vi sover typ? ;)
Ja, lite så, faktiskt. :)
eson57 skrev: Tack och grattis, till ett väl genomfört arbete! :kram:
Tackar!
Skriv svar

Återgå till "Forum"