Ladda ner från SVT

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
posktomten
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 okt 2019, 14:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ingared, Alingsås
Kontakt:

Ladda ner från SVT

Inlägg av posktomten »

Hej!
Skulle vara roligt med synpunkter på mitt uppdaterade program streamCapture2. Hur upplevs installationen? Min tanke är att installationen ska vara enkel för användaren, den ska gå till på samma sätt med Linux (alla distributioner) och med Windows.
Man installerar eller kör direkt.
online installer för Linux och Windows.
och AppImage för Linux och portabel för Windows.

Fördelen med att installera är att enskilda delar kan uppdateras separat.

Och programmet är till för att ladda ner strömmande media. Med en del extra möjligheter. Två versioner av svtplay-dl (stable och bleeding edge) samt FFmpeg för att bl. a. sätta ihop videon med ljudet.

Extra kul att höra vad Ubuntuanvändare tycker om installationsprocessen som skiljer sig från Ubuntus traditionella.

Vänligen
Ingemar Ceicer

https://gitlab.com/posktomten/streamcap ... /DOWNLOADS
Senast redigerad av 3 posktomten, redigerad totalt 14 gång.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Hej Ingemar, och tack för påminnelsen om ditt grafiska gränssnitt till svtplay-dl. Jag har inte provat det ännu, då jag tycker att svtplay-dl är enkelt att använda som terminalprogram.

Men ett återkommande problem med svtplay-dl (och andra liknande program såsom youtube-dl) är att det plötsligt slutar fungera på någon sajt. Det hände mig så sent som häromdagen. Det ser ut som att senaste versionen av streamcapture2 inkluderar en fix av just det problemet.

En fråga: Om man installerar streamcapture2, uppdateras det därefter automatiskt så att man alltid har tillgång till senaste nytt i git för svtplay-dl? I så fall har du löst ett angeläget problem och jag för min del skulle vara nyfiken på att testa.
Användarvisningsbild
posktomten
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 okt 2019, 14:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ingared, Alingsås
Kontakt:

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av posktomten »

Hej igen!
Inte riktigt så enkelt som du vill ha det. Man får starta "Maintenance Tool" från verktygsmenyn och uppdatera det man vill uppdatera. Jag skickar med både senaste "snapshot" och senaste "stable" versionen av svtplay-dl. Det går dock ganska smidigt.
Bild
Ingemar
Senast redigerad av 1 posktomten, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det låter i varje fall som ett steg i rätt riktning. Det är vad du kallar "Bleeding Edge" jag vill ha enkel åtkomst till.
Användarvisningsbild
posktomten
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 okt 2019, 14:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ingared, Alingsås
Kontakt:

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av posktomten »

Ja lite knapptryckningar behövs. Men bara ca 90 kB att lada ner, så det bör gå ganska fort... Hm. Automatiskt söka efter senaste svtplay-dl och ladda ner. Kan vara något.
Användarvisningsbild
posktomten
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 okt 2019, 14:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ingared, Alingsås
Kontakt:

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av posktomten »

Nu uppdaterar AppImagen sig själv!
Det går på några sekunder när svtplay-dl kommit i ny version.
https://gitlab.com/posktomten/streamcap ... /DOWNLOADS
Ingemar
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Så trevligt. :)

Jag har testat lite. Hämtade streamcapture2-x86_64.AppImage, lade den i katalogen ~/bin och gjorde den exekverbar. Kunde sedan starta genom att trycka Alt+F2 och köra kommandot streamcapture2-x86_64.AppImage.

Upptäckte att den automatiskt skapade filen ~/.local/share/applications/streamcapture2.desktop, så plötsligt blev programmet tillgängligt även via menysystemet eller GNOMEs "Aktiviteter".

Om jag har förstått det rätt, så är såväl den senaste stabila versionen som snapshoten av svtplay-dl inbakade i .AppImage-filen. Det verkar i så fall vara helt rätt tänkt. Därutöver kan man, om man vill, använda någon annan version av svtplay-dl från det grafiska gränssnittet, t ex den som finns tillgänglig via Ubuntu-förrådet.

Gjorde några testhämtningar i går kväll. Det gick bra ibland, ibland inte. Knappen "Ladda ner alla" verkar vara mer tillförlitlig än knappen "Ladda ner". Men det kan vara något jag har missförstått; har inte undersökt programmet särskilt djupt.
Användarvisningsbild
posktomten
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 okt 2019, 14:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ingared, Alingsås
Kontakt:

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av posktomten »

Tyvärr så fungerar det inte med senaste versionen av svtplay-dl. när man söker med streamCapture2 så körs "--list-quality" och med "senaste stabila" versionen ser utskriften ut så här.

Kod: Markera allt

INFO: Starting new HTTPS connection (1): www.svtplay.se
INFO: Starting new HTTPS connection (1): api.svt.se
INFO: Starting new HTTPS connection (1): switcher.cdn.svt.se
INFO: Starting new HTTPS connection (1): ed7.cdn.svt.se
INFO: Starting new HTTPS connection (1): svt-vod-8t.akamaized.net
INFO: Quality	Method
INFO: 5649	HLS
INFO: 5649	HLS
INFO: 5512	DASH

och med de senaste versionerna så här:

Kod: Markera allt

INFO: Starting new HTTPS connection (1): www.svtplay.se
INFO: Starting new HTTPS connection (1): api.svt.se
INFO: Starting new HTTPS connection (1): switcher.cdn.svt.se
INFO: Starting new HTTPS connection (1): ed7.cdn.svt.se
INFO: Starting new HTTPS connection (1): svt-vod-8t.akamaized.net
INFO: Quality	Method
INFO: 6289	DASH	HEVC-51
INFO: 6289	DASH	HEVC-51
INFO: 6289	DASH	HEVC-51
INFO: 6289	DASH	HEVC-51
Alltså ytterligare information som streamCapture2 inte kan hantera. Jobbar med detta nu.
Dessutom finns ingen dokumentation hos svtplay-dl ännu. Inget jag hittat i alla fall.

Fel av mig

Kod: Markera allt

  --format-preferred h264,h264-51
    Choose the format you prefer, --list-quality to show
    which one to choose from
Så visst är det dokumenterat.

Tror jag börjar få det att funka med både äldre o senare versioner. Kommer en uppdatering.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ok. Har du kontakt med Johan Andersson?

Jag har oftast använt en alias för att få en "lagom" (enligt mig) kvalitet:

$ cat ~/.bash_aliases | grep svtplay
alias mysvtplay='svtplay-dl --quality=1000 --flexible-quality=200'


Då någon kvalitet i intervallet 800-1200 nästan alltid finns, behöver jag då inte bekymra mig om exakt vilka värden som videon gör tillgängliga.
Användarvisningsbild
posktomten
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 okt 2019, 14:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ingared, Alingsås
Kontakt:

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av posktomten »

Ok. Har du kontakt med Johan Andersson?
Nä, faktiskt inte. streamCapture2 kör svtplay-dl och fångar upp utskriften. Plus lite finesser. Som att kopiera den färdiga videofilen, skapa mappar och lite annat.

streamCapture2 kör med

Kod: Markera allt

--flexible-quality=300
har märkt att det fungerar sämmre om man är för specifik. Så det kan variera en del. Nu är i alla falll AppImagen för 64 bitar klar. Om du vill pröva att det går att uppdatera så kan du ändra i

Kod: Markera allt

/home/användarnamn/.config/streamCapture/streamcapture2.ini
från

Kod: Markera allt

readyupdate=false
till

Kod: Markera allt

readyupdate=true
så ska menyn "Update" gå att klicka på. Känns lite skakigt, jag har ju prövat själv. Men man vet aldrig om det funkar när andra försöker. Efter att man startat om streamCapture2.
Ha de bra!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag hade inte raden

readyupdate=false

i .ini-filen, men lade till

readyupdate=true

under [Settings]. Därefter startade jag programmet och klickade på Verktyg -> Uppdatera.

Observationer:
  • Uppdateringen namnändrade den gamla AppImage-filen och skapade en ny. (Borde inte uppdateringen avslutas med radering av den gamla filen?)
  • Den nya filen var inte exekverbar, så för att åter kunna starta programmet behövde jag göra chmod +x
  • Värdet för readyupdate ändrades till "false" i .ini-filen
  • Tycks nu ha version 20.3
Betyder detta att programmet nu skall fungera bättre med svtplay-dl snapshot?
Användarvisningsbild
posktomten
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 okt 2019, 14:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ingared, Alingsås
Kontakt:

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av posktomten »

Kod: Markera allt

readyupdate=true
Ja det är sant, "readyupdate" finns inte från början. Men det fixade ju du.
Observationer:
Uppdateringen namnändrade den gamla AppImage-filen och skapade en ny. (Borde inte uppdateringen avslutas med radering av den gamla filen?)
Den nya filen var inte exekverbar, så för att åter kunna starta programmet behövde jag göra chmod +x
Värdet för readyupdate ändrades till "false" i .ini-filen
Tycks nu ha version 20.3
Jo precis som du beskriver det ska det gå till

En ny AppImage skapas av delar av den gamla AppImagen. Och sådant som behöver laddas ner (skillnaden mellan den nya o gamla). Därför behöver inte alltid så mycket laddas ner. Den gamla AppImagen byter namn (får ".zc.old" som filändelse.) När den nya AppImagen är klar är den sista uppgiften den gamla har att se till att göra den nya körbar och starta den. Sedan ska den ta bort sig själv. Så det ska ganska fort, beroende på mängden data som behöver laddas ner och på internetanslutningen förstås. Nu var det tydligen något som inte funkade. :-(

Ja nu har jag testat och det verkar fungera med både äldre och alldeles nykompilerade svtplay-dl direkt från github. Men man kan aldrig veta.

Nu har jag testat att ändra

Kod: Markera allt

readyupdate=false
till true. Den uppdaterar sig då och blir en lika dan AppImage. Det funkar att den startar om. Men det är mycket som kan gå fel. Jag kan ha gjort något fel i koden på förra versionen. Eller så är det något annat...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nyss fick jag en prompt att uppdatera till 0.20.5, och det fungerade utmärkt. Kunde smidigt hämta en video genom "Ladda ner"-knappen (senaste snapshot).

streamCapture2 är ett verktyg helt i min smak. Kommer från och med nu att använda streamCapture2 i stället för någon form av direktinstallation av svtplay-dl.

Tack för att du gör streamCapture2 tillgängligt, posktomten. Bra jobbat!

P.S. Tycker verkligen du borde ta kontakt med Johan Andersson. Om inte annat så borde han göra reklam för streamCapture2 här.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Så trevligt. :)

Jag har testat lite. Hämtade streamcapture2-x86_64.AppImage, lade den i katalogen ~/bin och gjorde den exekverbar. Kunde sedan starta genom att trycka Alt+F2 och köra kommandot streamcapture2-x86_64.AppImage.

Upptäckte att den automatiskt skapade filen ~/.local/share/applications/streamcapture2.desktop, så plötsligt blev programmet tillgängligt även via menysystemet eller GNOMEs "Aktiviteter".

......
Hej
blev nyfiken och försökte installera enligt ovan men när jag körde kommandot streamcapture2-x86_64.AppImage blev det fel, kommandot hittades inte. Kollade först också på https://gitlab.com/posktomten/streamcap ... r/1.-Linux och installerade allt som rekommenderades.
Vad har jag gjort för fel?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

buskerika skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Hämtade streamcapture2-x86_64.AppImage, lade den i katalogen ~/bin och gjorde den exekverbar. Kunde sedan starta genom att trycka Alt+F2 och köra kommandot streamcapture2-x86_64.AppImage.
blev nyfiken och försökte installera enligt ovan men när jag körde kommandot streamcapture2-x86_64.AppImage blev det fel, kommandot hittades inte.
Om du behövde skapa katalogen ~/bin, och i övrigt gjorde exakt så, behöver du logga ut och logga in igen.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
buskerika skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Hämtade streamcapture2-x86_64.AppImage, lade den i katalogen ~/bin och gjorde den exekverbar. Kunde sedan starta genom att trycka Alt+F2 och köra kommandot streamcapture2-x86_64.AppImage.
blev nyfiken och försökte installera enligt ovan men när jag körde kommandot streamcapture2-x86_64.AppImage blev det fel, kommandot hittades inte.
Om du behövde skapa katalogen ~/bin, och i övrigt gjorde exakt så, behöver du logga ut och logga in igen.
skapa katalogen ~/bin? Men den ligger ju i filsystemet och är fullsmockad med diverse! Skulle man skapa en till, och var?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag pratar alltså om ~/bin, inte /bin. Tecknet ~ representerar din hemkatalog ($HOME), t ex /home/buskerika eller vad användarnamnet nu är i ditt fall.

Om du då har en katalog /home/buskerika/bin (och efter en inloggning om katalogen är ny), så ingår den katalogen i PATH, vilket du kan kontrollera genom det här kommandot:

echo $PATH

Och det betyder att du kan köra exekverbara filer som ligger i den katalogen utan att ange den fulla sökvägen, dvs. streamcapture2-x86_64.AppImage är tillräckligt i det här fallet.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av buskerika »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag pratar alltså om ~/bin, inte /bin. Tecknet ~ representerar din hemkatalog ($HOME), t ex /home/buskerika eller vad användarnamnet nu är i ditt fall.

Om du då har en katalog /home/buskerika/bin (och efter en inloggning om katalogen är ny), så ingår den katalogen i PATH, vilket du kan kontrollera genom det här kommandot:

echo $PATH

Och det betyder att du kan köra exekverbara filer som ligger i den katalogen utan att ange den fulla sökvägen, dvs. streamcapture2-x86_64.AppImage är tillräckligt i det här fallet.
Ah! Det visste jag inte. Alla nerladdade prg ligger i hemkatalogoen huller om buller. Jag fick det emellertid att fungera genom att ange hela sökvägen på ett nytt programkommando i programmenyn. Det gick ju också bra.
Tack Gunnar.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ja, det går precis lika bra med selleri. :)
Användarvisningsbild
posktomten
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 okt 2019, 14:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ingared, Alingsås
Kontakt:

Re: Ladda ner från SVT

Inlägg av posktomten »

Hej!
Kul att streamCapture2 uppskattas! :)
Och från och med version 0.20.11 ska det gå smidigare att uppdatera. Tidigare, om man var för snabb med att klicka "OK" efter en uppdatering kunde det gå fel. Nu kommer inte "streamCapture2 är uppdaterad" fram förrän det är klart att klicka.

En länk, eller snarare en fil med ändelsen .desktop skapas i "/home/username/.local/share/applications" (där username byts ut mot ditt användarnamn) när man klickar på "Skapa en genväg". I den filen finns information om programmet så att operativsystemet kan placera genvägen i rätt kategori. "AudioVideo" är kategorin jag valt. Det finns standardiserade kategorier. Tyvärr är det ingen ikon kopplad till genvägen. Allt finns ju inne i AppImagen, vill man ha en ikon måste den skickas med separat. Det spelar ingen roll var man placerar AppImagen, genvägen fungerar i alla fall. Så länge man inte flyttar på AppImagen.

Vill man ha bättre ordning på sina AppImager föreslår jag appImageHelper. Om man får göra reklam för sina egna program!
https://gitlab.com/posktomten/appimageh ... wikis/home

posktomten
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"