Min dator startar inte

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Du har ju redan kört fsck (e2fsck) så det behöver du ju inte göra om. Det enda jag kan komma på som du kan göra är att gå ut i root-prompten och t.ex köra "startx". Då ser du om den har några problem när den ska starta upp allt det grafiska...
Det grafiska startade inte. Det var några kryptiska felmeddelanden efter UUID:
ro recovery nomodeset dis_ucode_ldr

Vad det nu kan betyda?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

Jag skrev:
Ser något fel med Efi, som ligger i Fat32. Detta kan Linux tyvärr inte reparera, utan du måste nog starta upp Windows (eller något sådant) för att fixa det...
Och det jag utgick ifrån var att GParted visar felstatus för två filsystem med Fat32. Detta beror ofta på något mindre fel, som dock Linux inte kan reparera. Däremot kan förhoppningsvis CHKDSK i Windows göra det, det gäller bara att få igång något med den. Microsoft har lite saker som ofta hjälper för sådant här:https://www.microsoft.com/en-gb/softwar ... ndows10ISO (om det nu är Win10 du har, annars så finns det mer där)...
werf skrev:Det grafiska startade inte. Det var några kryptiska felmeddelanden efter UUID:
ro recovery nomodeset dis_ucode_ldr

Vad det nu kan betyda?
Det första jag lägger märke till där är "ro", vilket oftast står för "read only". Om disken där /home ligger är monterad som "read only", så kan det grafiska inte starta. Resten eller egentligen hela meddelandet, ser ut som specifikationer till Grub.

Om det är specifikationer till Grub, så kan det vara så att det är något som hamnat i grub.cfg. Detta kan du isåfall kanske råda bot på med "update-grub", eller "update-grub2" (samma script).

Annars kan du prova med att montera om /home med "rw" (read/write) innan du kör "startx", med:

Kod: Markera allt

mount -o rw,remount /home
...vet inte om det kan funka....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

Var inne och redigerade meddelandet ovanför, men såg att klockslaget inte uppdaterades...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Marie SWE »

Det är i vissa fall inte värt besväret att försöka "fixa" problemet, då fixa problemet kan ta dagar av arbetstid. medan en nyinstallation med tweaks tar upp till 5timmar om du moddar saker hårt.

Kopiera ut datan du vill spara från SSD'n och sedan stäng av datorn.
Koppla fysiskt ur din andra hårddisk(det räcker att bara koppla bort ena kabeln så slipper du dra ur både ström och sata)
Starta upp din Live-skiva.
Öppna Gparted(om gparted inte finns på live skivan "sudo apt install gparted") radera alla partitioner på SSD disken, klicka verkställ och stäng Gparted när den är klar.
Starta installationsprogrammet för Ubuntu och låt installationsprogrammet partitionera hårddisken(jag tror det står något om använd hela disken eller liknande, då Mint har så och de använder Ubuntus installerare).
Installera allt enligt vad installationsprogrammet tycker för att utesluta mänskliga faktorn.

Funkar det felfritt så var det strul med boot/efi setupen.. och du kan återansluta stora disken igen.
Fortsätter den att strula efter installationen och innan du återanslutit stora disken. 1+1= orsaken är på hårdvarunivå med din SSD.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

Marie SWE skrev:Det är i vissa fall inte värt besväret att försöka "fixa" problemet, då fixa problemet kan ta dagar av arbetstid. medan en nyinstallation med tweaks tar upp till 5timmar om du moddar saker hårt
Nu börjar du låta precis som jag, du har väl inte jobbat på Digital Equipment någon gång..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Marie SWE »

Osprey skrev:
Marie SWE skrev:Det är i vissa fall inte värt besväret att försöka "fixa" problemet, då fixa problemet kan ta dagar av arbetstid. medan en nyinstallation med tweaks tar upp till 5timmar om du moddar saker hårt
Nu börjar du låta precis som jag, du har väl inte jobbat på Digital Equipment någon gång..??
*hihihi* neee, Men jag jobba först på en mindre databutik som custombyggde datorer till kund(företag+privatpersoner) men även gjorde uppgraderingar och reparationer, men det var 90% hårdvara och 10% nyinstallationer sedan när IT-boomen var kalas i slutet 90tal och en bit in på 00tal drev eget företag med liknande ovanför men även service med datarecovery och hemsupport så jag åkte hem till kund o fixa deras datorer som inte ville starta.
På det som privatperson att bråka med mitt egna skit från sent 80tal till nutid har nog skapat sina trauman och tagit fram den extrema latheten hos mig. ;D *hahaha* ;D

Min grundregel är. Om du inte har en recovery image och du vet att det tar mer än 5timmar att reda ut det.. Blås om systemet så får du samtidigt ett rent snyggt system på kuppen. :)
Första rekommendationen jag ger alla är.
När du installerat systemet, alla personliga grund-program (office osv) customiserat datorn för egen smak.. Gör en Disk-image som kan användas som "nyinstallation" så har man besparat mycket tid o huvudvärk med byta filhanterare, Teman, genvägar, snabbtangenter osv osv.
Sedan gör man en ny disk-image var 3:e till var 6:e månad om man ofta ändrar saker eller inför en stor update som fallback.
Timeshift kan fixa mycket, men inte sabbade partitioner osv när win10 får för sig att skriva om bootsectorn på alla diskar. :-\
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

Du har nog lite grann samma bakgrund som jag, trots att jag till viss del jobbat med större burkar...

Jag började inom Un*x (SystemV) en gång i tiden och jobbade sedan en massa år inom VAX/VMS, OpenVMS, Utlrix, Tru64 och Digital Unix, inom Digital Equipment. För att till slut hamna (tillbaka) inom Linux... :D

Windows har jag kört sedan Windows2, men jag kunde ju Un*x redan så, så utan större intresse. MacOS har jag också kört och det bygger ju på BSD som i sin tur är Un*x och har samma grund som Linux. Också VAX/VMS och RSX, RDOS, Primos och allt annat... :)

Timeshift kör jag aldrig, har script som kan skapa precis det jag vill istället. Men backup tar jag givetvis sådär minst varannan månad eller så....

(Och ja, jag kände en tjej som hette Marie som var jättebra inom VAX/VMS en gång i tiden...) :D

Men, nu är jag tillbaka i Linux igen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Marie SWE »

Då var det inte jag. ;) Unix och Linux hade jag aldrig rört innan 2018 även om jag reparerat o bytt ut serverhårdvara, så pilla jag aldrig på operativsystemen, det fick de andra nördarna göra. ;D Olika nördar för olika moment i tomteverkstan. *hahaha* :P
Men en del Windows för arbetsstationer och persondatorer blev det väl en hel del utav under många år. Men hårdvara och nätverk-infrastruktur har väl varit min specialitet som röd tråd genom alla år.. det är nog därför jag samlar på Retro datorer som arbetsskada och har som min kära Ubuntu kompis uttrycker sig, overkill nätverk för hemmabruk. ;D *hahaha*
Senaste 8åren har jag bara gjort några få små konsult-jobb, som jag kan räkna på en hand.

Linux gick jag enbart över till för att jag hata win10's rolling idioti. och LTSC licenserna är ju sjukt dyra.. och en av mina bästa vänner(ubuntu kompisen) har tjatat på mig om Linux 2005, 2010, 2015 men jag avvisade honom hela tiden, men tack vare honom kan man väl säga att jag kom in på linux när jag leta alternativ till win10.
Men jag börjar seriöst överväga den kostnaden då jag har lessnat på Linux Desktop på riktigt nu sista året. och jag ber till windowsgudarna att win12home/pro ska bli LTS system igen, de lyssna dock inte på mig inför 11releasen. Även om jag går tillbaka till windows så kommer jag fortsätta med Linux, fast mer på server-nätverk-nivå, då jag känner att det är framtiden.

Så låter jag pessimistisk om Linux Desktop så är det bara jag som fått nog av att Desktop börjar bli instabilt efter 150dagars upptid och där med fungerar dåligt för mig på mina arbetsdatorer, jag bara MÅSTE ha fungerande 24/7 och jag vill ha grafiska användargränssnitt då det är år 2023 och inte 1993. så att skippa DE och bara köra en windows manager för att få det mer stabilt finns inte på min personliga världskarta.. Även om linux blir stabilt om man går den vägen.
Så jag har väl stött mig med en del Linux Desktop entusiaster när jag kallat Desktop för hobby OS och liknande. :angel:
Men Linux gillar jag i sig och det är framtiden inom IT. Windows servrar ser man ju bara i mindre företag nuförtiden. och de har varit på utdöende nu sista 10åren. Dock tror jag att on-site servrar kommer komma igen med hybrid-molntjänst lösningar för att undvika downtime inom företagen vid IT-attacker eller andra IT störningar, nu när folk börjar inse att IT är sårbart på riktigt och inte bara på film.

Sorry för att jag gick offtopic igen.. Men det är svårt att hålla mig ifrån intressanta ämnen. ;D ;D ;D ;D
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Det känns som jag nått vägs ende. Nu har jag rensat min ssd och laddat in Ubuntu igen med samma resultat.

Jag har beställt en ny ssd och hoppas att det inte är något annat fel. Jag återkommer när den är provad. Det skulle ta någon vecka att skicka den till mig.

/ Mats
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Min dator startar inte II

Inlägg av werf »

Jag råkade sätta min förra tråd som löst, vilket den inte är. Så därför satte jag samma namn på denna med tillägget II. Jag kopierar även in första inlägget.
Hej
Min dator startar inte. Jag har kört Ubuntu på den sedan 2011. Nu Ubuntu 22.04 LTS
Bootningen stannar inte upp vid Grub utan visar ett 10tal acpi bios error.. could not resolve symbol
Sedan visas en Ubuntubild meden snurrande triangel.
Sedan visas text om ett antal steg som starten går igenom. Slutar med Started tool to collect system crash signatures
Sedan blir det nästan svart, bara en blinkande kurser uppe i vänstra hörnet. ingen text. Inget händer om man skriver på tangentbordet,
Sedan händer inget mer. och jag får stänga av genom att hålla ner startknappen.

Dock har jag kört igång Ubuntu 22.04 LTS från en DVD. Det tar en stund att få igång Ubuntu, men det går och det är en enorm mängd läsningar på DVD:n
Jag har försökt felsöka från detta läge, men min kunskap är inte tillräcklig.

Jag behöver hjälp att förstå vad jag ska göra för att felsöka för att ändra på något så systemet går igång igen.
Tacksam för alla tips.
Mats Werf

werf

Inlägg: 78
Blev medlem: 21 jan 2007, 18:55
Ort: Karlskoga
OS: Ubuntu

Upp
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte II

Inlägg av werf »

En ny fundering om orsak. Jag gjorde en uppdatering precis innan datorn blev obrukbar. På min andra dator (som jag skriver på nu) har jag inte vågat göra uppdateringen. Kan man backa uppdateringen? Sitter den på hårddisken eller någonstans i firmware?
Version 217:
This updates the dbx to the latest release from Microsoft which adds insecure versions of grub and shim to the list of forbidden signatures due to multiple discovered security updates.

Before installing the update, fwupd will check for any affected executables in the ESP and will refuse to update if it finds any boot binaries signed with any of the forbidden signatures.If the installation fails, you will need to update shim and grub packages before the update can be deployed.

Once you have installed this dbx update, any DVD or USB installer images signed with the old signatures may not work correctly.You may have to temporarily turn off secure boot when using recovery or installation media, if new images have not been made available by your distribution.

Version 211:
This updates the dbx to the latest release from Microsoft which adds insecure versions of grub and shim to the list of forbidden signatures due to multiple discovered security updates.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Min dator startar inte II

Inlägg av JoWa »

werf skrev:Jag råkade sätta min förra tråd som löst, vilket den inte är. Så därför satte jag samma namn på denna med tillägget II. Jag kopierar även in första inlägget.
Jag tog bort den gröna bocken, och slog ihop trådarna.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte II

Inlägg av Osprey »

werf skrev:En ny fundering om orsak. Jag gjorde en uppdatering precis innan datorn blev obrukbar. På min andra dator (som jag skriver på nu) har jag inte vågat göra uppdateringen. Kan man backa uppdateringen? Sitter den på hårddisken eller någonstans i firmware?
Version 217:
This updates the dbx to the latest release from Microsoft which adds insecure versions of grub and shim to the list of forbidden signatures due to multiple discovered security updates.

Before installing the update, fwupd will check for any affected executables in the ESP and will refuse to update if it finds any boot binaries signed with any of the forbidden signatures.If the installation fails, you will need to update shim and grub packages before the update can be deployed.

Once you have installed this dbx update, any DVD or USB installer images signed with the old signatures may not work correctly.You may have to temporarily turn off secure boot when using recovery or installation media, if new images have not been made available by your distribution.

Version 211:
This updates the dbx to the latest release from Microsoft which adds insecure versions of grub and shim to the list of forbidden signatures due to multiple discovered security updates.
Det där ser inte alls bra ut... :-\

Grub är ju grub och shim är tillägget för "secure boot"...

Lätt att fixa till, men för att kunna säga säga hur du ska göra, så måste jag veta om du kör "secure boot" eller inte...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Hur vet man det?
/ Mats
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

werf skrev:Hur vet man det?
Det ser du i BIOS...

Hur du ser det skiljer sig lite mellan olika versioner av BIOS, men generellt ser du det genom att titta under fliken security och se om "Secure boot" är enabled eller disabled...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Min dator startar inte

Inlägg av eson57 »

werf skrev:Hur vet man det?

Kod: Markera allt

sudo mokutil --sb-state
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

eson57 skrev:

Kod: Markera allt

sudo mokutil --sb-state
Bra kommando, visste jag faktiskt inte om, men har nu hamnat i några script...! :D :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Min dator startar inte

Inlägg av eson57 »

Inget man använder dagligen direkt men MOK (Machine Owner Key) kan vara bra att känna till i alla fall.

Kod: Markera allt

--sb-state
...borde stå med i Systeminformation. Det gör det konstigt nog inte, inte i Mint iaf.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

eson57 skrev:Inget man använder dagligen direkt men MOK (Machine Owner Key) kan vara bra att känna till i alla fall.

Kod: Markera allt

--sb-state
...borde stå med i Systeminformation. Det gör det konstigt nog inte, inte i Mint iaf.
Nä, lite konstigt... jag känner ju till lite allt möjligt på den lägre, maskinnära nivån i Linux, men det här (jättebra) kommandot var faktiskt helt nytt för mig... :) :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Och fick till svar:
EFI variables not supported on this system
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"