Min dator startar inte

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Hej
Min dator startar inte. Jag har kört Ubuntu på den sedan 2011. Nu Ubuntu 22.04 LTS
Bootningen stannar inte upp vid Grub utan visar ett 10tal acpi bios error.. could not resolve symbol
Sedan visas en Ubuntubild meden snurrande triangel.
Sedan visas text om ett antal steg som starten går igenom. Slutar med Started tool to collect system crash signatures
Sedan blir det nästan svart, bara en blinkande kurser uppe i vänstra hörnet. ingen text. Inget händer om man skriver på tangentbordet,
Sedan händer inget mer. och jag får stänga av genom att hålla ner startknappen.

Dock har jag kört igång Ubuntu 22.04 LTS från en DVD. Det tar en stund att få igång Ubuntu, men det går och det är en enorm mängd läsningar på DVD:n
Jag har försökt felsöka från detta läge, men min kunskap är inte tillräcklig.

Jag behöver hjälp att förstå vad jag ska göra för att felsöka för att ändra på något så systemet går igång igen.
Tacksam för alla tips.
Mats Werf
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

Prova med att ladda hem Gparted från https://gparted.org/ och lägg ut den på en USB-pinne eller CD. Om du vill så kan du också starta upp med Ubuntu-DVD:n som du har.

Starta om och tryck på [F12] några gånger med en gång när datorn startar om, så att du kommer till boot-menyn och kan välja att boota från USB-pinnen, eller CD:n. Gparted kommer då att starta upp automatiskt.

Titta efter där, vad din root-partition heter. Förmodligen "/dev/sda[1-9]" eller "/dev/nvme0n1p[1-9]", beroende på hur din dator ser ut.

Öppna ett terminalfönster...

Om du istället startar upp från din Ubuntu-DVD, så kan du antingen installera Gparted där, med "apt-get install gparted", eller leta upp vad root-partitionen heter med "lsblk" eller "parted -l".

Om vi antar att root-partitionen heter "/dev/sda1", så ska du köra:

Kod: Markera allt

e2fsck -f -y -v -C 0 -D /dev/sda1
...men kolla först om det är "/dev/sda1" som den heter.

Det händer för den delen inget farligt om du kör det på "fel" partition, utan du kan egentligen gärna köra det på alla linux-partitioner (ext[2-4]). Framförallt kan det vara väldigt bra att köra det på den partitionen där "/home" ligger, om det är en annan än root-partitionen...

Prova sedan att starta om...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Tack
Det hände saker, men systemet har samma beteende som förut. Tyvärr.
Gärna några ytterligare förslag.
/ Mats
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

PS
Jag körde e2fsck på både rootdisken och homedisken.
DS
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

Då är förmodligen informationen på diskarna ok på den och det verkar snarare som om det är hårdvarufel.

Diskarna kan du kolla hur de mår rent fysiskt med:

Kod: Markera allt

smartctl -t short /dev/sdaX
...som tar några minuter, eller:

Kod: Markera allt

smartctl -l selftest /dev/sdaX
...som tar låååång tid...

För att köra smartctl måste du ha smartmontools installerat...

Annars kan det förstås (om du har tur) vara så att det bara är lite damm eller dålig kontakt någonstans. Öppna isåfall datorn och blås helst rent den med tryckluft (dammsugare kan funka också, om du är försiktig och inte vidrör någon elektronik med en dammsugarborste eller så).

Dra även ur alla kontakter i tur och ordning och sätt tillbaka dem, ifall det skulle blivit dålig kontakt någonstans...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Finns det något bra HW-testprogram?

Eftersom det går "bra" att köra från Ubuntu-DVD så undrar man vad är det som inte används när man kör från Ubuntu-DVD. Någon som vet?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

Du har ju "smartctl" som jag nämner ovanför och sedan finns ju "memtest86+" som tidigare fanns med som ett alternativ i grub-menyn.

Sedan har du ju "hwinfo" och "hw-probe", som borde kunna visa om något är fel, eller åtminstone avsaknaden av något om det inte funkar. Också förstås "lshw", som också borde kunna visa lite...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

werf skrev:Eftersom det går "bra" att köra från Ubuntu-DVD så undrar man vad är det som inte används när man kör från Ubuntu-DVD. Någon som vet?
Jag kan inte ge någon bra förklaring till detta, förutom att t.ex hårddiskar och sådant inte används och belastas på samma sätt när man bootar från en CD/DVD. Sedan skiljer det förstås lite mer genom att andra drivrutiner används och så, etc. etc. Men inget som gör att jag kan komma med en bra förklaring...

Diskarna kan du som sagt kontrollera med "smartctl"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Jag tycker att jag har svårt att få ut något från smartctl. det uppför sig inte som förväntat. Svaren kommer alldeles för fort, kan det bero på att det är en SSD. I alla fall görs fyra tester och alla avslutas med "Competed without error"-

När jag kör hw-probe och tittar på loggarna efteråt så är vissa rader färgade, Jag har kopierat in dom i bifogad fil. Det här med ACPI har jag även sett rulla förbi när jag försökt starta datorn utan DVD, Men vad skall man göra åt det?
Bilagor
loggar.odt
(48.41 KiB) Nerladdad 58 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

werf skrev:Jag tycker att jag har svårt att få ut något från smartctl. det uppför sig inte som förväntat. Svaren kommer alldeles för fort, kan det bero på att det är en SSD.
Det kan hända att det beror på att det, jag har mest använt smartctl på HDD. Men att du har SSD gör ju att vi kan utesluta mekaniska fel eller slitage.
werf skrev:När jag kör hw-probe och tittar på loggarna efteråt så är vissa rader färgade, Jag har kopierat in dom i bifogad fil. Det här med ACPI har jag även sett rulla förbi när jag försökt starta datorn utan DVD, Men vad skall man göra åt det?
ACPI tycker jag inte borde vara något problem i det här sammanhanget. Det är ju sådant som mest har med batteri och strömbesparing genom viloläge att göra. Lite andra funktioner, som t.ex avstängning av komponenter som blir för varma, tror jag också har med ACPI att göra, men kan inte se hur det borde ha någon inverkan här.

Men du kan ju konfigurera ACPI i BIOS och prova att stänga av det och se om det gör någon skillnad...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Jag ser inte ACPI någonstans i bios-menyerna. Så jag vet inte var jag skall stänga av dom.

Vad som bekymrar mig lite extra är att Grub inte kommer upp med de olika alternativen för secure start av Ubuntu eller memtest.

Efter bootmenyn kommer ett antal felmeddelanden om ACPI därefter Ubuntus startsida sedan svart.

Jag funderar på om det kan vara något fel på boot-romet?
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Datorn har ASUS UEFI BIOS Utility
eller ett med annat namn
Version 2.10.1208. Copyright (C) 2011 American Megatrends, Inc.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Osprey »

När jag kör:

Kod: Markera allt

sudo dmidecode -t bios
...så får jag ut:
Getting SMBIOS data from sysfs.
SMBIOS 3.2.0 present.

Handle 0x0000, DMI type 0, 26 bytes
BIOS Information
.......Vendor: American Megatrends Inc.
.......Version: R01-A0
.......Release Date: 05/19/2020
.......Address: 0xF0000
.......Runtime Size: 64 kB
.......ROM Size: 16 MB
.......Characteristics:
..............PCI is supported
..............BIOS is upgradeable
..............BIOS shadowing is allowed
..............Boot from CD is supported
..............Selectable boot is supported
..............BIOS ROM is socketed
..............EDD is supported
..............5.25"/1.2 MB floppy services are supported (int 13h)
..............3.5"/720 kB floppy services are supported (int 13h)
..............3.5"/2.88 MB floppy services are supported (int 13h)
..............Print screen service is supported (int 5h)
..............8042 keyboard services are supported (int 9h)
..............Serial services are supported (int 14h)
..............Printer services are supported (int 17h)
..............ACPI is supported <==============================
..............USB legacy is supported
..............BIOS boot specification is supported
..............Targeted content distribution is supported
..............UEFI is supported
.......BIOS Revision: 10.0
.......Firmware Revision: 1.1
Där det alltså står att ACPI är "supportat" och alltså bör(?) gå att påverka...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Marie SWE »

Hejsan werf
Två frågor.
1 När datorn fungerade sist. Stängdes den av oväntat, exempelvis strömavbrott eller att den hängde sig så du "drog ur sladden"
2 Hur mår ditt Cmos batteri?
Har det tagit slut så att bios har återställt sig till Default värde så att några inställningar ändrat sig och där med vill den inte starta. (Vissa data-modeller vill inte ens boota om de har tomt Cmos batteri)

Sedan som du redan har fått förklarat så kan disken vara problemet på hårdvarunivå. Dåliga kablar(de håller inte i evigheter) eller dålig kontakt eller disken är på väg att dö.
Sedan har du "Murphy's Law" shit happens... Även windows datorer kan krascha så de inte vill bota utan att du har hårdvaruproblem eller oväntad avstängning.

Det är enormt svårt att svara på saker utan att ha fysisk access till datorn så man kan göra en diagnostisering.
Loggar säger mycket, men tyvärr inte alltid hela sanningen. och man måste ha tillgång till alla loggarna i sin helhet för att se även hur de såg ut vid sista fungerande boot, om något hände vid ner-stängning.

Om din dator är gammal nog så kan du ladda ner gamla versionen av Hirens-bootCD https://www.hirensbootcd.org/old-versions/ som har mer verktyg och där har du ett gäng av olika diagnostik-program du kan testa hårdvaran med.

Men om datorn laddar så långt att du kommer förbi Grub bootloader innan den hänger sig.. Har du testat att gå in på Avancerade flaggor och provat att starta i Recovery mode eller med en äldre kernel.

Jag har sett många av Osprey inlägg så du är i goda händer med bra support. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag ville bara göra en in-stickare, utan att störa då jag är ny medlem. ;)
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Tack för lite nya idéer.

1 Jag stänger alltid av min dator efter dagens aktivitet. Datorn kom bara inte igång efterstart inför den dagens aktivitet. Dock har jag fått en del varningar angående ACPI någon vecka innan datorn la av helt.

2 Hur mitt CMOS batteri mår vet jag inte. Det är ett tänkbart fel. Jag skall byta det.

Det här med Grub är lite mystiskt. innan detta fel så passerade starten alltid Grub. Jag tryckte alltid på CR för att snabba upp processen. Efter felet så ser jag inte Grub. Datorn hamnar synbart direkt i Ubuntus uppstart, först med dessa varningar, sedan med Ubuntus startbild.

Jag sk även prova Hirens-bootCD.

/ Mats
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Min dator startar inte

Inlägg av Marie SWE »

werf skrev:Tack för lite nya idéer.

1 Jag stänger alltid av min dator efter dagens aktivitet. Datorn kom bara inte igång efterstart inför den dagens aktivitet. Dock har jag fått en del varningar angående ACPI någon vecka innan datorn la av helt.

2 Hur mitt CMOS batteri mår vet jag inte. Det är ett tänkbart fel. Jag skall byta det.

Det här med Grub är lite mystiskt. innan detta fel så passerade starten alltid Grub. Jag tryckte alltid på CR för att snabba upp processen. Efter felet så ser jag inte Grub. Datorn hamnar synbart direkt i Ubuntus uppstart, först med dessa varningar, sedan med Ubuntus startbild.

Jag sk även prova Hirens-bootCD.

/ Mats
Om Cmos batteriet är elaka boven i dramat så en dator vägrar bota(detta gäller fåtal modeller, så mer undantag än regel) men 9 gånger av 10 så märker man att datorn tappar minnet varje gång strömmen varit urdragen(på laptop om batteriet är bortkopplat och strömmen borta) när man går in i Bios. Så det kan du kolla innan du börjar byta batteri.

Sedan finns det där riktigt elaka modellerna. Min server är en av dem(HP-Proliant) och jag hade en laptop, men jag har glömt vilken det var. Men de stryper vid 1,8V på C-mos så har du 1,9V så botar dem, så man kan få fenomenet att en dag startar den och nästa inte för att igen starta en tredje. Det var rolig huvudvärk att lista ut. :lol:
Detta med att bryta redan innan batteriet är tomt är ett skydd ifall man har hårdvaruraid osv så inställningarna inte nollas och diskarna blir korrupta. Så det är en bra funktion. :)

Som du fick tipsat tidigare, vissa ACPI error ignorerar man, då linux Desktop är som det är. Men de kan tyda på kasst batteri i laptop (Nu ar jag inte läst din logg så jag tar lite generellt) Det kan indikera att en inställning i bios ändrat sig. Det kan vara en kondensator på modekortet som är dålig så det blir "oren-ström"
När det kommer till hårdvara så är det vanliga gissningar man kan göra när man inte har datorn framför sig och kan lyfta på locket och börja felsöka.
Om man inte bor på landet med luftledningar utan överspänningsskydd, så brukar hårdvara hålla utan problem i 10-15-20år (spannet har faktorer på förvaring, hantering osv, så där av mina - hopp)

Vad har du för dator? Märke och modell så att säga?

Om du inte kommer in i Grub menyn för att den inte är satt att "visas"
Precis efter bios-loggan slocknar.. Om Legacy installerad håll in: [Shift] tangenten. Om Distro-loggan poppar upp så missade du tillfället, då det är en kort spann. Har du Uefi installerat är det [Esc] tangenten, men samma procedur.
Testa om du kan komma år Grub menyn och gå in i avancerade flaggor och boota från äldre kernel eller recovery mode.

Lika så när du sedan botar datorn och Distrologgan poppar upp, tryck till en gång på Esc så loggan försvinner och du kan se vad som händer på skärmen.

Har du Timeshift installerat?
Om du har det kan man testa att backa tillbaka till en tidigare avbildning. (Då detta ändrar tillbaka filer, så kan man testa detta som sista utväg)

Så det finns lite mer saker man kan testa, Men först.. Kolla om Cmos-batteriet gör att datorn tappar minnet på klocka och datum om du kopplar ut strömmen(+Batteriet om det är en laptop)

Sedan Försök komma in i Grub Menyn och boota från äldre kernel eller recovery mode. (När den väl bootar lite tryck Esc så du ser på skärmen vad den gör)
Är det Grub i sig som strular så kan man installera om det. Är det senaste kernel'n så borde den boota med äldre kernel.
Är det filsystemet i sig som strulat "kan" en Timeshift rädda dagen.

Jag hoppas detta kan vara till lite hjälp. :)
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Jag har bytt CMOS batteriet. Det blev smärre ändringar i starten av bootprocessen men slutresultatet blev detsamma. Datorn hängde sig.
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Jag har en stationär dator som jag byggt själv 2011. Här är lite data om den http://linux-hardware.org/?probe=0c6df9267b
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Jag har en systemdisk och en home disk. jag är lite osäker hur jag skall partitionera systemdisken. sist gjorde jag EFI 49 MB / ca 100GB swap 2 MB. Verkar detta ok?

Jag har laddat datorn med Ubuntu 22.04 ett antal gånger i denna process. så att gå tillbaka till någon tidigare version är nog inte längre möjligt.

Nu senast när jag startade om så tryckte jag esc för att komma till Grub, men icke. Däremot så fick jag se listningarna bakom Ubuntu loggan. Det visar sig att systemet startar om ett antal gånger innan det tröttnar.
werf
Inlägg: 118
Blev medlem: 21 jan 2007, 19:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Karlskoga

Re: Min dator startar inte

Inlägg av werf »

Nu har jag kommit in i Grub via esc. Jag höll knappen intryckt för länge förut. Det händer jättekonstiga saker. Jag lägger upp några bilder strax.
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"