Linux som klarar två skärmar?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Linux som klarar två skärmar?

Inlägg av Henrik Jansson »

Jag har nu Linux Mint 19.3 och det är väl dags att snart installera en nyare version.
JAg har två skärmar till min dator, och Linux Mint 19.3 har många olika problem med att hantera två skärmar, blandat annat är det grafikfel i inställningsfönstret "Bildskärmar", men det spelar ju inte nån roll egentligen, men värre problem är att panellisten hoppar omkring om man omväxlande använder datorn med en eller två skärmar. Likaså med ikoner på skärmen, de håller sig inte på sin plats. Det är också problem med att skapa en ny mapp på skrivbordet. Den hamnar inte där man vill lägga den, ibland hamnar den på den andra skärmen, och ibland syns den inte alls på skärmen, utan man får gå in och leta i mappen skrivbord för att hitta mappen man just skapade.
Det fungerar inte heller att välja vilken skärm som är huvudskärm. Många program och meddelandefönster kommer ändå upp på den sekundära skärmen.

Finns det för övrigt något sätt att göra så att de som finns på skärm nummer 2 bara finns på den, och inte hoppar till skärm 1 när skärm 1 inte är inkopplad?

Finns det någon nyare version av Linux som inte har dessa problem?

Återgå till "Installation och uppgradering"